Gå til innhold

I Norge kan det være diskriminering å kalle noen neger - med mindre du selv er mørkhudet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Min klient er svart og mannen som han skjelte ut er like svart"

Uvitenhet eller villedende i den kommentaren fra advokaten. For alt vi vet var hans klient fra Ethiopia eller Somalia hvor mange ikke ser på seg selv som "neger" mens den "fornærmede" kan ha vært "ekte" neger fra vest/sentral Afrika.

 

Jeg er nok tilnærmet like uvitende. Hva ser mange seg selv for å være i Ethiopia og Somalia?

Lenke til kommentar

Vi kalte afrikanere for negre, men ordet er bare forskjønning av "svartinger" eller "sotrør".

 

Det er som å kalle asiater for amber, i stedet for "gulinger", fordi "gulinger" er for stygt, mens man ikke vil kalle dem asiat, fordi... Gudene vet hvorfor.

 

Men etymologien for neger gjør ordet det samme som å kalle dem svartinger.

"Neger" burde være "svarting" eller "sotrør" på nynorsk, for å slippe unna lånord.

Lenke til kommentar

Vi kalte afrikanere for negre, men ordet er bare forskjønning av "svartinger" eller "sotrør".

 

Det er som å kalle asiater for amber, i stedet for "gulinger", fordi "gulinger" er for stygt, mens man ikke vil kalle dem asiat, fordi... Gudene vet hvorfor.

 

Men etymologien for neger gjør ordet det samme som å kalle dem svartinger.

"Neger" burde være "svarting" eller "sotrør" på nynorsk, for å slippe unna lånord.

Jeg lurer på om du kan spansk?

Lenke til kommentar

Vi kalte afrikanere for negre, men ordet er bare forskjønning av "svartinger" eller "sotrør".

 

Det er som å kalle asiater for amber, i stedet for "gulinger", fordi "gulinger" er for stygt, mens man ikke vil kalle dem asiat, fordi... Gudene vet hvorfor.

 

Men etymologien for neger gjør ordet det samme som å kalle dem svartinger.

"Neger" burde være "svarting" eller "sotrør" på nynorsk, for å slippe unna lånord.

 

Neger kommer fra spanske negro som betyr svart. Er ikke verre enn det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og selv om ord deler en historisk felles kilde behøver ikke å bety att de deler den samme meningen i dag.

Helt klart! Alle ord har flytende meninger som gjør etymologien lite relevante. Det skjer også at det blir motstand når ordets meningen endrer seg og det som ble akseptabelt tidligere er uakseptabelt idag
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Klager du også på faktumet at det du sier til vennene dine ofte er lite akseptabelt til sjefen din? Kontekst endrer ordets betydning og ladningen. Du lærte sikkert det som et barn men har glemt det

 

Det du skriver er noe helt annet som ikke er relevant og ikke er overførbart til den andre situasjonen. 

Takk forresten for personangrepet om at jeg ikke skjønner enkle sosiale kontekster. Viser at du er tom for argumenter  :wee:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det du skriver er noe helt annet som ikke er relevant og ikke er overførbart til den andre situasjonen.

Takk forresten for personangrepet om at jeg ikke skjønner enkle sosiale kontekster. Viser at du er tom for argumenter :wee:

Jeg snakker ikke om sosiale kontekster, jeg snakker om perspektiver. Et ord innebærer forskjellige meninger baserte på hvem, hvor og hvordan den brukes
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kontekst gjelder mye mer enn det sosiale. Hvem du snakker til og deres bakgrunn, for eksempel

 

Og hvilken hudfarge du som snakker er, tydeligvis. 

 

Her er hva samfunnet mener er akseptabelt:

 

Hvit person: Hei, min nigger! Hvordan står det til med deg?

Svart person: Hei, min NIGGER!!! Hvordan står det til med deg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og hvilken hudfarge du som snakker er, tydeligvis.

 

Her er hva samfunnet mener er akseptabelt:

 

Hvit person: Hei, min nigger! Hvordan står det til med deg?

Svart person: Hei, min NIGGER!!! Hvordan står det til med deg?

Mener du at begge deler har lignende erfaringer når detgjelder rasediskriminering eller har deforskjellige perspektiver?

 

Spøker du litt om kreft med en ukjente som har kreft?

 

Synes du det er like onde at kreftpasienter som er venner spøker litt om det?

Endret av jjkoggan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mener du at begge deler har lignende erfaringer når detgjelder rasediskriminering eller har deforskjellige perspektiver?

 

Spøker du litt om kreft med en ukjente som har kreft?

 

Synes du det er like onde at kreftpasienter som er venner spøker litt om det?

 

Mener du at alle fargede har erfaring med rasediskriminering? Mener du at ingen hvite kan ha erfaring med rasediskriminering eller andre former for diskriminering?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...