Gå til innhold

Canon EOS M50 vs Sony A6000


Anbefalte innlegg

Hei, vurdere i disse tider å kjøpe ett sikkeligt kamera. Har sett meg litt rundt om funnet ut at systemkamera er det jeg vil like best, da jeg kan ta det med meg på turer og jobb og at det ikke er så stort og tungt.

Ser det er masse å velge mellom, men etter litt research har jeg vel kommet frem til to kandidater.

 

Sony A6000

Canon EOS M50

 

Ser at sony kameraet er 4 år gammelt nå, men blir fortsatt anbefalt av folk på interwebben, canon har 4k video, men det er sånn egentlig noe jeg ikke har behov for da 1080p er mer enn nok for meg.

 

Spørsmålet er hva skal jeg velge? Fordeler ulemper ? Håper noen kan hjelpe meg litt her. Ser at begge to ligger nokså likt i pris for kit versjonen.

 

Takker og bukker

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At et kamera er et systemkamera betyr bare at en kan skifte objektiv, det sier ingenting om størrelse og vekt.

 

Når det kommer til anbefaling så hadde det vært greit med litt mer informasjon om hvordan du vil bruke kameraet, og om hva du ser for deg du trenger av optikk.

 

Selv ville jeg nok sett til Fujifilm om jeg skulle hatt et speilløst kamera med APS-C-sensor. Du vil da få et større utvalg av god optikk uten å måtte bruke adapter og/eller gå for fullformatsobjetiv. Se på X-E3 og X-T30, eller om det blir for dyrt er forgjengerne fremdeles X-E2 og X-T20 meget gode.

 

Når det kommer til Canon M50 og 4k så er ikke denne god nok til at jeg ville lagt noe vekt på det. Det er blant annet ingen Dual Pixel AF i 4k.

Lenke til kommentar

Helt isolert sett ville jeg valgt Canon av disse to. Men ser du for deg å oppgradere til noe mer avansert etter hvert så er det uklart hva Canon vil gjøre med Eos M-systemet (som Eos M50 er en del av) og da er nok Sony et litt tryggere valg. Det er uansett ikke noen kjempeforskjell mellom disse. Personlig liker jeg Canons menyer bedre. Sony har muligens en litt bedre sensor, men standardzoomen til Sony er "kjent" for å være dårlig (ikke ubrukelig). Canon har bedre autofokus i HD-video, men dårlig 4K (likevel bedre enn ingen 4K).

Endret av se#
Lenke til kommentar

Nei kommer nok til å bruke kamerat som en erstaning for mobil kamera. Ha det med på turer og jobb og slikt, klokkebilder etc... Har postet i diverse andre forumer også etter tips og de sier ca 50/50, heller litt mer mot canon. Vil nok ble mest av bilder og timelapses. Ut ifra det andre sier er at kit linsen på sony er dårlig og den på canon er heller bra, har ikke tenkt å bruke tusenvis på linser med det første heller, så trenger at det er en bra nybegynner linse som følger med slik at jeg får litt bedre bilder enn hva jeg får til nå.

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg holder med Brodsky angående Sony vs. Fuji, og er også enig i at isolert sett ville jeg valgt Canon her. Føler Sony og Canon speilløs crop-sensor verken er best på design (der vinner Fuji og til dels Olympus), stillbilder (Fuji), størrelse og vekt (Olympus og Panasonic), video (Panasonic) eller utvalg av optikk (Olympus og Panasonic). Der Canon slår APS-C-kollegene Fuji og Sony er på pris, som er på nivå med micro four thirds-konkurrentene. Kit-objektivet er etter sigende ganske bra, den ganske ålreite 22mm-linsa er også lett å få fingrene i for en slikk og intet.

 

Uansett ville jeg anbefalt å stikke innom en fotobutikk og prøve kameraene i hendene. Ergonomi er veldig personlig og kan ha mye å si. Da får du også følt litt på størrelse og vekt. Ville sett på de du nevner, samt Fuji X-E3 (den er litt over budsjett, men mulig den eller X-E2 kan skaffes billig brukt?), Panasonic GX80/GX9 og Olympus E-PL8/9 og OM-D E-M10 Mk. II/III.

 

Litt angående masse linser: Du trenger jo ikke så mange, men litt av poenget med et systemkamera er jo å kunne skifte dem ut. Hvis jeg ville var deg ville jeg sett litt på utvalget hos de forskjellige produsentene, og tenke litt på hva slags bilder du kunne tenke deg å ta, sånn litt på sikt, og under hvilke forhold. For f.eks. portrettfoto er det kjekt med et objektiv med en ekvivalent brennvidde på 80-90mm, og en lysstyrke på f/2 og nedover. Her er eksempler fra Sony, Olympus og Fuji.

 

https://www.scandinavianphoto.no/objektiv-kikkerter/objektiv-foto/objektiv-til-sony/sony-e/e-50mm-f1.8-oss-sort-1006615

https://www.scandinavianphoto.no/objektiv-kikkerter/objektiv-foto/objektiv-til-panasonic/lumix-g/m.zuiko-digital-45mm-f18-sort-1004769

https://www.scandinavianphoto.no/objektiv-kikkerter/objektiv-foto/objektiv-til-fujifilm/fujifilm-x/fujinon-xf-50mm-f20-r-wr-svart-1031756

 

Canon har rett og slett ikke noe sånt for M-fatningen, så om du vil ha et bra portrettobjektiv må du faktisk plukke opp en adapter og et EF-objektiv. Sony og Olympus har ganske kompakte og rimelige objektiver, mens med Fuji må du godt opp i pris, men får et skikkelig solid og værtettet objektiv.

Lenke til kommentar

Canon sin sensor som sitter i m50 er ganske mye bedre enn gamle a6000 på høyere iso. Verdt å tenke på. 

Sigma lager også optikk til eos m, så det finnes litt mer en bare orginal canon optikk. 

 

Mulig jeg blingser helt her, men Sigmas Canon-linser er vel alle EF/EF-S? 

Lenke til kommentar

Canon har rett og slett ikke noe sånt for M-fatningen, så om du vil ha et bra portrettobjektiv må du faktisk plukke opp en adapter og et EF-objektiv. Sony og Olympus har ganske kompakte og rimelige objektiver, mens med Fuji må du godt opp i pris, men får et skikkelig solid og værtettet objektiv.

Hvis man absolutt ikke trenger original-objektiver finner det er del og velge imellom, det finnes også noen portrettobjektiver der ute fra drøyt 3000.- og oppover med M-fatningen.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Hvis man absolutt ikke trenger original-objektiver finner det er del og velge imellom, det finnes også noen portrettobjektiver der ute fra drøyt 3000.- og oppover med M-fatningen.

 

Har likt det jeg har prøvd av Samyang, men er det noe for nybegynnere da? Å gå fra telefonkamera til å ikke ha autofokus engang virker litt voldsomt. Men hvem vet, for noen føles det kanskje enda mer genuint og "hands on" på den måten. Lurer ærlig talt litt på å plukke opp en brukt Fuji og et par 7Artisans-linser selv.

 

Men sånn mer on topic, jeg ville nok heller anbefalt adapter + EF/EF-S-glass heller enn manuelle objektiver til trådstarter. Bare greit å vite at med Fuji, Sony og MFT har du et noe større utvalg av dedikerte objektiver.

Lenke til kommentar

Har likt det jeg har prøvd av Samyang, men er det noe for nybegynnere da? Å gå fra telefonkamera til å ikke ha autofokus engang virker litt voldsomt. Men hvem vet, for noen føles det kanskje enda mer genuint og "hands on" på den måten. Lurer ærlig talt litt på å plukke opp en brukt Fuji og et par 7Artisans-linser selv.

 

Men sånn mer on topic, jeg ville nok heller anbefalt adapter + EF/EF-S-glass heller enn manuelle objektiver til trådstarter. Bare greit å vite at med Fuji, Sony og MFT har du et noe større utvalg av dedikerte objektiver.

Siden det var snakk om portrettfotografering regnet jeg med at litt erfaring er alfa omega for å få til dette på en bra måte :)

 

Men hvis vi snakker om en som hovedsakelig ønsker og bruke kamera på autoinnstillinger stille Canon sterk der også siden de retter M-serien mer mot nybegynnere og har egne læringsprogrammer i kameraet.

 

Lenke til kommentar

Siden det var snakk om portrettfotografering regnet jeg med at litt erfaring er alfa omega for å få til dette på en bra måte :)

 

Men hvis vi snakker om en som hovedsakelig ønsker og bruke kamera på autoinnstillinger stille Canon sterk der også siden de retter M-serien mer mot nybegynnere og har egne læringsprogrammer i kameraet.

 

 

Var vel mest bare et semitilfeldig bruksområde jeg kastet ut i luften. Tenkte ikke spesielt proft, men akkurat portrett er jo en greie der et skikkelig kamera virkelig kan hevde seg over f.eks. en iPhone. Kunne jo være trådstarter ville prøve seg, og da er det jo kjekt å kunne plukke opp et passende objektiv. I så tilfelle tror jeg adapter + Canon 50mm 1.8 kan gi helt topp resultat, men det er jo litt mindre elegant enn et dedikert M-objektiv ville vært, så akkurat på det området mener jeg konkurrentene er bedre.

 

EOS M har mange sterke sider; lav pris, topp ergonomi, brukervennlige menyer, bra stillbildekvalitet, kurant video, etc., men akkurat objektivutvalget er noe svakere enn konkurrentene, med mindre man kan leve med en adapter og de noe mer klumpete EF/EF-S-objektivene.

Lenke til kommentar

Var vel mest bare et semitilfeldig bruksområde jeg kastet ut i luften. Tenkte ikke spesielt proft, men akkurat portrett er jo en greie der et skikkelig kamera virkelig kan hevde seg over f.eks. en iPhone. Kunne jo være trådstarter ville prøve seg, og da er det jo kjekt å kunne plukke opp et passende objektiv. I så tilfelle tror jeg adapter + Canon 50mm 1.8 kan gi helt topp resultat, men det er jo litt mindre elegant enn et dedikert M-objektiv ville vært, så akkurat på det området mener jeg konkurrentene er bedre.

 

EOS M har mange sterke sider; lav pris, topp ergonomi, brukervennlige menyer, bra stillbildekvalitet, kurant video, etc., men akkurat objektivutvalget er noe svakere enn konkurrentene, med mindre man kan leve med en adapter og de noe mer klumpete EF/EF-S-objektivene.

Ja, det er greia med M-serien siden den er mer rettet mot amatører en hobbyfotografer blir det litt dårlig utvalg med fastobjektiver, men vi får håpe det kommer flere etterhvert. STM-objektivene er designet med lyd-svak fokusmotor for stillegående fokusering under videoopptak og "uten å sjekke det opp" regner jeg med at en EF-S 50mm f/1.8 stm. med adapter fungerer fint på det området også. Og originalobjektivene er ganske kompakte, så klarer man seg med det utvalget fungerer kameraet fint.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Har aldri eid en M, men brukte lenge en 40mm STM-pannekake med 650D, og det var egentlig en knallbra kombo. Litt lang kanskje.Har tenkt tanken på en M med 22mm, men landet på GM1 med Olympus 17mm 1.8 pga. størrelsen. Hvis Canon får ut fingeren og lanserer et par linser til i den stilen og med den kvaliteten, kan de fort ende opp med et skikkelig attraktivt system. Håper bare ikke de setter alle ressursene de har inn i RF-fatningen nå da.

Lenke til kommentar

Har egentlig havna på en 100D og er godt fornøyd med det :)

 

Komboen jeg liker er med en 28mm f/2,8 is. eventuell den allsidige 15-85 IS som er omtrent større en kameraet :p

 

Når vi først snakker om M50, så har jeg kikket på en video angående menyene som jeg syntes var veldig informativ :)

 

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg holder med Brodsky angående Sony vs. Fuji, og er også enig i at isolert sett ville jeg valgt Canon her. Føler Sony og Canon speilløs crop-sensor verken er best på design (der vinner Fuji og til dels Olympus), stillbilder (Fuji), størrelse og vekt (Olympus og Panasonic), video (Panasonic) eller utvalg av optikk (Olympus og Panasonic). Der Canon slår APS-C-kollegene Fuji og Sony er på pris, som er på nivå med micro four thirds-konkurrentene. Kit-objektivet er etter sigende ganske bra, den ganske ålreite 22mm-linsa er også lett å få fingrene i for en slikk og intet.

 

Uansett ville jeg anbefalt å stikke innom en fotobutikk og prøve kameraene i hendene. Ergonomi er veldig personlig og kan ha mye å si. Da får du også følt litt på størrelse og vekt. Ville sett på de du nevner, samt Fuji X-E3 (den er litt over budsjett, men mulig den eller X-E2 kan skaffes billig brukt?), Panasonic GX80/GX9 og Olympus E-PL8/9 og OM-D E-M10 Mk. II/III.

 

Litt angående masse linser: Du trenger jo ikke så mange, men litt av poenget med et systemkamera er jo å kunne skifte dem ut. Hvis jeg ville var deg ville jeg sett litt på utvalget hos de forskjellige produsentene, og tenke litt på hva slags bilder du kunne tenke deg å ta, sånn litt på sikt, og under hvilke forhold. For f.eks. portrettfoto er det kjekt med et objektiv med en ekvivalent brennvidde på 80-90mm, og en lysstyrke på f/2 og nedover. Her er eksempler fra Sony, Olympus og Fuji.

 

https://www.scandinavianphoto.no/objektiv-kikkerter/objektiv-foto/objektiv-til-sony/sony-e/e-50mm-f1.8-oss-sort-1006615

https://www.scandinavianphoto.no/objektiv-kikkerter/objektiv-foto/objektiv-til-panasonic/lumix-g/m.zuiko-digital-45mm-f18-sort-1004769

https://www.scandinavianphoto.no/objektiv-kikkerter/objektiv-foto/objektiv-til-fujifilm/fujifilm-x/fujinon-xf-50mm-f20-r-wr-svart-1031756

 

Canon har rett og slett ikke noe sånt for M-fatningen, så om du vil ha et bra portrettobjektiv må du faktisk plukke opp en adapter og et EF-objektiv. Sony og Olympus har ganske kompakte og rimelige objektiver, mens med Fuji må du godt opp i pris, men får et skikkelig solid og værtettet objektiv.

Hei ser den Panasonic Lumix DMC-GX80 ikke er så verst på pris, du mener denne kan være noe å satse på?

Lenke til kommentar

Gratulerer! Virker som et topp kamera det der. Ble litt sent svar, men jeg er godt fornøyd med GX80, tror det også hadde vært et greit valg. Sensoren er litt liten og oppløsningen ikke all verden, men det er kompakt, solid bygget og ganske fleksibelt. Tenker det slår X-T100 på størrelse og video, men taper på stillbildekvalitet, spesielt i dårlig lys.

 

Er litt fristet til å prøve meg på Fuji selv, synes X-E3 virker veldig interessant. Problemet er bare at fastoptikken koster litt, og synes 23mm, 27mm  og 50mm ser altfor fristende ut. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...