Gå til innhold

Sonos anlegg, hva trenger/behøver jeg?


Anbefalte innlegg

Jeg vil kjøpe meg et Sonos-anlegg, og trenger litt råd for hva jeg trenger.

 

       Fra før har jeg et Logitech z906 som jeg i ny oppusset leilighet ikke vil montere pga kabler samt at veggmontering etterlater spor på vegger/lister.

       Jeg har derfor veldig lyst på et Sonos-anlegg, da jeg eliminerer kabler og det er "cleanere"

 

Spørsmålet da er, vil det spille like bra som mine gamle høyttalere? og hva behøver jeg?

 

Jeg er vant til å spille av filmer via pc som er koblet til tv, og anlegget (z906) er koblet direkte til pc med analoge kabler, slik at jeg får spilt av 5.1 lyd.

Om jeg ser netflix er tv'en koblet til anlegget med optisk kabel for å få 5.1.

       Vil jeg klare det samme med et Sonos anlegg?

 

Ettersom jeg nå bor i blokk, behøver jeg da en egen Sonos sub, eller er det nok med en Sonos beam?

 

Min tv, en 75" er montert på veggen.

Hva er således fordelen med Playbase kontra Beam?

 

 

Takker for svar :)

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv har jeg ikke noe forhold til stereo, da jeg kjøpte meg leilighet i fjor og gikk da til innkjøp av mitt første eget. Jeg gikk da for en Sonos Beam. Lyden er veldig ålreit, helt passe kraftig. Men jeg merket fort at til film og musikk så ble det litt "tamt" og lyden litt blass. Når jeg derimot gikk for to Sonos Ones, en på hver side av sofaen, så ble det helt strålende til mitt bruk.

 

Jeg vil nok tro Z906 med sin sub gir en del mer punch, så det kommer helt an på. Jeg syns uansett prisen på Sonos Sub er så drøyt at denne droppet jeg. 

 

På fest så blir det bittelitt lite bass med Beam + to Plays, men sånn er det bare. Små høyttalere, men det funker. Til film, TV, og musikk aleine er det derimot perfekt i mine øyne.

 

Sonos Playbase spiller nok en del kraftigere en hva Beam gjør, men jeg styret unna da jeg får problemer med plassering. TVen må stå oppå Playbasen, og med de føttene jeg har på skjermen lot det seg ikke gjøre. 

Lenke til kommentar

Personlig er jeg stor fan av sonos, så det blir nok litt bias.

 

Men, jeg synes at 5.1 systemet (med beam) spiller sykt bra hjemme oss meg. Sub er kanskje litt heftig, naboene klager fort... Men dette kan en justere.

 

I tillegg til lyd får en masse andre kjekke funksjoner med på kjøpet. Eneste negative er manglende blåtann.

 

Personlig har jeg 5.1 med beam og play 1 samt 3 one. Hadde 3 play 5 tidligere men ble alt for heftig.

Lenke til kommentar

Det finnes andre merker som gir minst like bra lyd (og kanskje bedre) enn Sonos. Hvis du ikek har noe slikt fra før av hjemme bør du tenke litt om hvilkent merke du skaffer da det kan lage presedens for høyttalere du senere kan komme til å skaffe til badet, kjøkkenet osv.

 

Notert.

 

Har du noen forslag?

Lenke til kommentar

Et spørsmål litt utenom.

 

Jeg har alltid vært vant til å måtte ha skrivepult med PC'en ved siden av TV'en fordi jeg spiller av film og serier via PC, og må da koble PC til TV via HDMI og anlegget via lydkortet på PC'en for å få 5.1 lyd.

 

Jeg har derimot lyst til å flytte PC'en, og ha den et annet sted enn ved siden av TV, gjerne i et annet rom. 

Ved bruken av et Sonos-anlegg så slipper jeg jo da høyttalerkablene. 

 

Er det mulig å ha PC'en i et annet rom og streame 4k video med 5.1lyd via hjemmenettverket til smart-TV'en og fortsatt få 5.1 lyd uten å måtte ha kabler koblet til alt?

Er dette isåfall enkelt å oppnå eller er det utfordrende?

 

Det hadde jo vært helt fantastisk, og mye enklere og bedre enn dagens løsning. 

Lenke til kommentar

Notert.

 

Har du noen forslag?

 

nja, eneste jeg har praktisk erfaring med er HEOS (som lages av Denon) da jeg har en HEOS 1 med batteripakke på badet. Den er vannavstøtende og kan tas med ut da batteriet har en del timers levetid. Jeg regner med jeg kommer til å kjøpe en HEOS 7 til å ha på en av balkongene. Jeg fikk høre på både HEOS 5 og HEOS 7 og jeg synes HEOS 7 hadde klart bedre og mer åpent lydbilde enn HEOS 5. Ellers har du Bluesoud som er et søsterselskap av NAD men det merke har jeg ikke noen praktisk erfaring med selv. jeg vil uansett anbefale deg å høre på flest mulig merker slik at du kjøper noe som passer dine ører best. HEOS kan brukes sammen med Denon sitt utstyr og Bluesound kan brukes sammen med NAD sitt utstyr.

 

Sonos er kanskje det mest kjente merke av disse tre men skal jeg tro det jeg har lest rundt omkring er det også merke som gir minst bang for bucks. 

 

Er det mulig å ha PC'en i et annet rom og streame 4k video med 5.1lyd via hjemmenettverket til smart-TV'en og fortsatt få 5.1 lyd uten å måtte ha kabler koblet til alt?

 

Er dette isåfall enkelt å oppnå eller er det utfordrende?

 

Jeg har Plex på hjemmeserveren min og det fungerer sømløst på det jeg har eller har hatt av telefoner, nettbrett, spillkonsoller og smart tv'er. KODI leverer tilsvarende løsning men de kjenner jeg ikke så godt til selv da jeg bruker Plex. Du kan streame så å si hva som helst av filmer, serier, musikk++ fra maskinen du har installert det på til nær sagt hvor som helst. 

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg vil kjøpe meg et Sonos-anlegg, og trenger litt råd for hva jeg trenger.

 

       Fra før har jeg et Logitech z906 som jeg i ny oppusset leilighet ikke vil montere pga kabler samt at veggmontering etterlater spor på vegger/lister.

       Jeg har derfor veldig lyst på et Sonos-anlegg, da jeg eliminerer kabler og det er "cleanere"

 

Spørsmålet da er, vil det spille like bra som mine gamle høyttalere? og hva behøver jeg?

 

Jeg er vant til å spille av filmer via pc som er koblet til tv, og anlegget (z906) er koblet direkte til pc med analoge kabler, slik at jeg får spilt av 5.1 lyd.

Om jeg ser netflix er tv'en koblet til anlegget med optisk kabel for å få 5.1.

       Vil jeg klare det samme med et Sonos anlegg?

 

Ettersom jeg nå bor i blokk, behøver jeg da en egen Sonos sub, eller er det nok med en Sonos beam?

 

Min tv, en 75" er montert på veggen.

Hva er således fordelen med Playbase kontra Beam?

 

 

Takker for svar :)

 

Du vil nok få bedre lys fra Sonos, enn Z906, selv om det er ett bra anlegg. Kanskje minus buldrebass. Logitechen spiller ikke på sitt fulle potensiale pga dårlige forsterkere (Testet mitt gamle Z5500 eller hva det het igjen (Versjonen før Z906), og med en bra forsterker spilte de mye bedre).

 

Det fine med Sonosen er at du ikke trenger å kjøpe Suben med en gang, syntes du at den mangler, så er det jo bare å kjøpe og legge til i systemet, kjapt og enkelt. De skulle komme med en ny sub som var billigere enn den gamle, vet ikke om den er komme enda. Man man har da 2 alternativer i suber fra dem.

 

Playbase er nok litt bortkastet når man har TV på veggen. Vil nok anbefale Beam, siden det er første fra Sonos med HDMI inngang. Alt av kilder kobler du til TV, og kjører ARC ned til Beam.

 

Som ilpostino nevner, så finnes det gode alternativer, hovedsaklig Heos og Bluesound.

De løser det store problemet for hjemmekino som Sonos har, støtte for DTS. Begge er også høyoppløste, og for TV oppsett så har de begge bedre lydplanker enn Sonos, med bedre tilkoblinger og støtte for bedre lyd.

 

Har brukt Sonos før, og testet Bluesound ut før jeg valgte system for leiligheten, og valget etter 6 måneder med testing (Tilvenning til app), så falt valget på Bluesound. Liker appen bedre, og de støtter også 24bit lyd. Har kun en Node tilkoblet skikkelig forsterker til TV anlegget, så har ikke testet lydplankene.

 

Minuset med Heos og Bluesound er at de er 1 og 2 hakk opp i pris, men man får igjen på tilkoblings muligheter på lydplankene, og en del i lydkvalitet.

 

Fordelen med Sonos er at de er markedsledende, og nå også kan skaffes enda billigere i Ikea sin versjon (Har ikke hørt noe særlig rundt dem enda).

Lenke til kommentar

Tusen takk for et meget godt og utfyllende svar. 

 

Jeg kommer mest til å se på nedlastede filmer fra PC der videofilen har 5.1audio, og jeg kobler da PC til TV. 

Forstår jeg deg riktig da at Sonos ikke støtter DTS og jeg ikke vil kunne få surround?

 

 

I tillegg vil jeg og se på Netflix/HBO på selve TVen, vil jeg heller ikke få surround da selv om Netflix f.eks støtter 5.1?

Lenke til kommentar

Tusen takk for et meget godt og utfyllende svar. 

 

Jeg kommer mest til å se på nedlastede filmer fra PC der videofilen har 5.1audio, og jeg kobler da PC til TV. 

Forstår jeg deg riktig da at Sonos ikke støtter DTS og jeg ikke vil kunne få surround?

 

 

I tillegg vil jeg og se på Netflix/HBO på selve TVen, vil jeg heller ikke få surround da selv om Netflix f.eks støtter 5.1?

 

Så lenge filen du ser sender ut DTS, så vil du ikke få lyd i det hele tatt, det må omkodes til Dolby Digital eller PCM stereo

Det samme med Netflix, men de benytter Dolby Digital, så det skal ikke være noe problem. Minuset er at du ikke får utnyttet Dolby Digital Plus som Netflix benytter, som gir litt bedre lyd.

 

Er usikker på hva HBO benytter av lyd kodec, men det er mest sannsynlig Dolby eller ren stereo. Uansett vil du mest sannsynlig kunne stille inn TVen til å sende stereo, og da får du i hvertfall lyd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...