Gå til innhold

Ny ekspert-analyse: – Bannlysing av Huawei vil få alvorlige konsekvenser for 5G-utbyggingen i Europa


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er dette noe å bry seg om? Dette tilsvarer et par timers arbeid per innbygger i Europa.

 

Jeg har ikke noe behov for et 5G-nett som brukes som plattform for spionasje og undergraving av arbeidsplasser i Europa.

 

Er det OK å ødelegge forsvar og sikkerheten til Europa for å "spare" 1 time arbeid over en 10-årsperiode?

 

Hadde vi snakket om en kostnad på rundt ett årsverk per innbygger, som kanskje er kostnaden vi tar ved å la Kina spionere på oss, så hadde dette vært et regnestykke å vurdere.

 

Mesteparten av disse pengene går til Finland som igjen styrker næringslivet i Norden. Det finnes ikke fnugg av nedside for oss i Norge ihvertfall.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Bannlysing av Huawei betyr at vi vet det er våre allierte som spionerer på oss og ikke det kinesiske diktaturet.

 

Jeg deler heller livet mitt med mine til dels ustabile venner enn med mine kjølig kalkulerende fiender.

 

Å tro at svartelistningen av Huawei skyldes spionasje, er som å tro på julenissen. De blir kun brukt som pressmiddel av Trump for å få gjennom fordeler i en handelsavtale med Kina. At vi, Europa, godtar dette, gjør oss ikke til "gode allierte", men heller nyttige idioter.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

 

Kan øke kostnadene med 540 milliarder kroner

Vi må huske at det ikke er Europa som driver handelskrig mot Kina, men USA. Det vil være rimelig å sende regninga for merkostnadene til den som utløste merkostnadene.

Sende merkostnadene tilbake til Kina da?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Min sympati for Kina er begrenset. Enten Kina innrømmer det eller ikke, så arbeider de for en annen verdensorden enn den vestlige (og da er valget lett for min del). Til slutt må det føre til konfrontasjon, fordi vi ikke har nødvendig tillit. Og tillit er nøkkelen i handel. Jeg holder det for lite sannsynlig at Huawei bygger inn bakdører i sine produkter, men Kina har bevist at de er svært villige til å benytte sin økonomiske makt til å presse land (som Norge) til å bøye seg. Den dagen Kina ser seg tjent med å bakdører så vil de få det - det er jeg ikke i tvil om. Derfor må vi sette en strek på hva som er aktuelt å handle fra Kina. 5G er kanskje en slik strek.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Bannlysing av Huawei betyr at vi vet det er våre allierte som spionerer på oss og ikke det kinesiske diktaturet.

 

Jeg deler heller livet mitt med mine til dels ustabile venner enn med mine kjølig kalkulerende fiender.

 

Trump sier dette handler om spionasje, men i samme setning er det håp for Huawei gjennom en avtale.

 

Huawei blir brukt som et forhandlingskort i handelsavtalen, garantert.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Er dette noe å bry seg om? Dette tilsvarer et par timers arbeid per innbygger i Europa.

 

Jeg har ikke noe behov for et 5G-nett som brukes som plattform for spionasje og undergraving av arbeidsplasser i Europa.

 

Er det OK å ødelegge forsvar og sikkerheten til Europa for å

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Å tro at svartelistningen av Huawei skyldes spionasje, er som å tro på julenissen. De blir kun brukt som pressmiddel av Trump for å få gjennom fordeler i en handelsavtale med Kina. At vi, Europa, godtar dette, gjør oss ikke til "gode allierte", men heller nyttige idioter.

Kun? Da ser jeg frem til dokumentasjon på det. På forhånd takk.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Min sympati for Kina er begrenset. Enten Kina innrømmer det eller ikke, så arbeider de for en annen verdensorden enn den vestlige (og da er valget lett for min del). Til slutt må det føre til konfrontasjon, fordi vi ikke har nødvendig tillit. Og tillit er nøkkelen i handel. Jeg holder det for lite sannsynlig at Huawei bygger inn bakdører i sine produkter, men Kina har bevist at de er svært villige til å benytte sin økonomiske makt til å presse land (som Norge) til å bøye seg. Den dagen Kina ser seg tjent med å bakdører så vil de få det - det er jeg ikke i tvil om. Derfor må vi sette en strek på hva som er aktuelt å handle fra Kina. 5G er kanskje en slik strek.

 

Om de har bakdører i dag eller i morgen er for meg nesten samme sak. Huawei kommer til å fungere som en enorm bakdør når det er behov for det. Det er kanskje ikke idag, men det kan skje i morgen.

 

Helt uaktuelt å spare "Huawei-timen" for å bli slave av et Maoistisk helvetesdiktatur i framtiden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Håpløst å skulle betale så mye for noe man overhodet ikke har behov for.

 

5G er som veier i Nord Korea.

4927-5979c79967d1d__880.jpg

Endret av Slettet-t8fn5F
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Håpløst å skulle betale så mye for noe man overhodet ikke har behov for.

 

5G er som veier i Nord Korea.

 

5G er helt nødvendig og det er en naturlig utvikling. Da vi hadde 3G så var det mange som ikke så vitsen i 4G, samtidig så det var alt dette hysteriet om frekvenser og helse. Nå går vi til en fremtid der 3G snart blir faset ut, og om en 10 års tid så vil 2G også forsvinne.

 

Som privatperson så vil du ikke merke så stor forskjell de første årene, men etterhvert så blir det veldig tydelig at det var nødvendig.

 

Samtidig som 5G gir en grobunn for nye tjenester og bedrifter.

 

Jeg gleder meg ihvertfall, men jeg kommer ikke til å skaffe meg en 5G mobil før om 3-5 år. Jeg har ikke behovet heller, siden jeg akkurat kjøpte meg en knall telefon som jeg vil beholde så lenge som mulig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

5G er helt nødvendig og det er en naturlig utvikling. Da vi hadde 3G så var det mange som ikke så vitsen i 4G, samtidig så det var alt dette hysteriet om frekvenser og helse. Nå går vi til en fremtid der 3G snart blir faset ut, og om en 10 års tid så vil 2G også forsvinne.

 

Som privatperson så vil du ikke merke så stor forskjell de første årene, men etterhvert så blir det veldig tydelig at det var nødvendig.

 

Samtidig som 5G gir en grobunn for nye tjenester og bedrifter.

 

Jeg gleder meg ihvertfall, men jeg kommer ikke til å skaffe meg en 5G mobil før om 3-5 år. Jeg har ikke behovet heller, siden jeg akkurat kjøpte meg en knall telefon som jeg vil beholde så lenge som mulig.

Fra 3G til 4G så var det en nødvendig oppgradering da nettet ofte gikk ned på noe så enkelt som fotballkamp eller en konsert.

Mens 5G skal kunne dekke 1 000 000 enheter pr. km2. Monaco som er det tettest befolket område i verden har litt over 16 000 mennesker pr. km2. Totalt unødvendig.

 

Hvilke nye tjenester kan 5G gi som ikke 4G kan betjene i dag? Ikke si IoT, for da vet du bare ikke og kommer med et flåset svar.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

Mens 5G skal kunne dekke 100 000 enheter pr. km2. Monaco som er det tettest befolket område har litt over 16 000 mennesker pr. km2.

Det interessante her er hva 4G klarer. Dersom tallet er mindre enn 16 000 mennesker/km2 så vil Monaco slite allerede nå og ikke ha kapasitet til øningen i trafikk per menneske og enhet som er ventet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...