Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Endre innpress og størrelse på felger


Anbefalte innlegg

Har originalt 195/65r15 med 27 innpress på bilen. Har funnet noen 17tommer felger med 225/45 størrelse og innpress 16. Jeg vet at innpresset er for lite til at det skal være lovlig, men vil det gå på den bilen? Er det noe det går ann å gjøre for at de skal bli lovlige å ha på bilen?

 

De felgene jeg skal kjøpe har forøvrig stått på samme bil som min. Det er samme størrelse originalt og samme innpress som jeg har på min nå. Han jeg skal kjøpe de av sier at de passer på bilen og at de ikke stikker ut av skjermene eller subber. I og med at innpresset er mindre, så blir vel felgene «flytta» utover mot skjermene? Eller har jeg misforstått helt? Det blir ikke noe problem å sette disse felgene på bilen min?

 

Det gjelder en Peugeot 307 hvis noen lurer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sånn kort fortalt så er det ikke lovlig. Sjansen for at det skal gjøre bilen bedre på noe vis, er heller tvilsomt. Det kan hende, men kombinasjonen felger og type dekk kan være helt avgjørende, sånn i praksis. Nå er det ikke så voldsomme forskjeller, og endringen på bredde/høyde kan være helt kurant, så det er en viss sjanse at du vil trives med endringen. Men lovligheten vil uansett ikke være der. Å finne noe lignende dekkdimensjon men med rett innpress tror jeg nok vil være tryggere på flere måter, og personlig ville jeg ha prioritert å holde meg innafor lovverket, som er laget av en grunn.
Å gå opp til 17 og med lavere profil på en slik bil kan lett oppleves som gøyere og mer sportslig, så er du ute etter det så er du på sporet, så og si. Men som sagt, personlig ville jeg valgt å gå for noe som er lovlig.
Har endret fra 15" og 65-profil til 17" og 45-profil på flere lignende biler, og fått "ny bil" av det. Så tanken er ikke dum... :-)

Lenke til kommentar

Han hadde hatt de på samme modell som meg, så sånnsett passer de. Han sa det ikke var subbing eller noe sånt, så da tror jeg de skal passe på min også. Grunnen til at jeg vil bytte er fordi jeg har lyst på litt større felger og få på noe alu (har stål nå). Skjønner at det blir litt for stor hopp i innpresset, men er det farlig å bruke? Kan det ødelegge noe hvis det ikke subber ogsånt?

Lenke til kommentar

Rulleomkrets på dekkene er helt lik, så det er ikke noe problem så fremt de er innenfor hjulbuene og ikke subber, men innpress kan ikke endres mer enn 7.5mm, totalt 15mm endret sporvidde per aksel.

 

Du er godt over hva som er lovlig på 11mm endring i innpress, og må i så fall dokumentere at du kan bruke hjul med det innpresset på din bil.

 

Lavere innpress flytter hjulene legger ut mot skjermen.

7jx17 betyr at felgene er 7 tommer brede, og 17 tommer høye ("J" er formen på de ytre kantene på felgen, som dekket ligger mot).

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...