Gå til innhold

Nå får Google Maps også speedometer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må naturligvis påpeke at kartene på Lumia telefonene, som har nedlastbare offline kart for hele verden gratis, har hatt speedometer og varsel ved for høy hastighet siden de kom for mange år siden.

 

Det har andre apper og, men det er nå en gang en tråd om Google Maps dette....

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Google... Nei, glemte visst å si det.

Windows kart på en Lumia 950 XL...

Før det på 1020, 920 og htc radar

Here WeGo heter Nokia sin app for android. Den er super å navigere etter når du har adresse. Men google er bedre på å finne ting når du ikkje har adresse, f.eks. DNB arena. Google sin er oftere feil på gateadresser i grisgrente strøk.

Lenke til kommentar

Det har andre apper og, men det er nå en gang en tråd om Google Maps dette....

Det er riktig, men andre apper er stort sett ikke medfølgende/standard kart og navigasjonspakke. Desuten er det vel, selv om bedre sent enn aldri naturligvis er gjeldende, på sin plass å påpeke at ny funksjonalitet noen ganger kommer veldig seint, eksempelvis ved å henvise til andre tilsvarende apper.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Det er selvfølgelig også verdt å påpeke at GPS-baserte fartsmålinger ikke nødvendigvis er de mest nøyaktige, så det er sannsynligvis verdt å holde et øye på bilens eget speedometer om det er bil du kjører."

 

Ehm.. På ett beint strekk er GPS mye mer nøyaktig enn speedometeret i bilen som nesten alltid viser litt for mye.

F.eks i en 80sone må man ofte legge nålen på 85 uten bekymring. Er også 3% feilmargin på fotoboksene så.

Lenke til kommentar

Dere skriver "Det er selvfølgelig også verdt å påpeke at GPS-baserte fartsmålinger ikke nødvendigvis er de mest nøyaktige, så det er sannsynligvis verdt å holde et øye på bilens eget speedometer om det er bil du kjører. " Hva baserer dere dette på?

Etter mine erfaringer er fartsmåling med GPS, både på mobil og på dedikerte GPS-enheter mye mer nøyaktig enn de aller fleste speedometere! Det har jeg fått bekreftet gjennom flere år, hver gang jeg passerer er av disse måletavlene som strår i veikanten rundt omkring. Basert på erfaring med andres hastighet på veier med strekningsmåling/gjennomsnittsmåling viser de aller fleste speedometre for høy hastighet, opp til 10% eller mer.

Jeg vil derfor anbefale alle å legge inn en GPS-app som viser hastighet på telefonen sin (finnes flere gratis) og sjekke hva reell hastighet er når speedometeret viser f.eks. 50 og 80. Nøyaktigheten er veldig bra på rette strekninger. (Litt dårligere nøyaktighet i svinger fordi GPSen beregner hastighet ut fra målt tidsforskjell mellom to punkter med en gitt avstand)

Jeg ville vært litt forsiktig med å påstå at GPS-enheter er mye mer nøyaktige. Om jeg ikke tar helt feil har dagens mobiler ca 5 meter unøyaktighet når det kommer til bakkeposisjon (lengde- og breddegrad). Hvis man regner på dette over flere sekunder kan man unngå denne unøyaktigheten siden forflytningen blir mye større enn unøyaktigheten i hvert målepunkt. Når du sier at det er dårligere nøyaktighet i svinger, så er det et symptom på nettopp dette. Kalkuleringen foregår over lengre tid. F.eks. hvis man regner rett linje mellom posisjonen 2 sekunder siden og nå, så får man aldri med seg buen/svingen man har tatt. Det man derimot ikke kommer unna er at GPS har mye større unøyaktighet når det kommer til høyde. En unøyaktighet på 10-20 meter er ganske betydelig når du neppe forflytter deg mye i høyden. I verstefall kan det være godt over 100 meter. Da sitter du igjen med en konstant feil på 10-20 meter. Man kan ignorere høyden når man regner ut hastigheten, men da innfører du samtidig en unøyaktighet hvis man kjører opp eller ned en bakke. Dette er altså før man begynner å ta hensyn til at man antar gode mottakerforhold. Siden de færreste enhetene faktisk indikerer hvor godt mottak den har, kan man altså fort sitte der og lese unøyaktige tall.

 

Samtidig kan man rette spørsmålet tilbake til deg: Hvordan veit du at GPS-enheten du har brukt faktisk rapporterer korrekt hastighet? De måletavlene du nevner kan jeg jo ikke si er spesielt nøyaktige. Dessuten, hvem har kalibrert dem? Hvordan veit du at de faktisk er nøyaktige?

At speedometre er unøyaktige og viser kunstig høy hastighet er ingen nyhet. Lovverket tillater jo tross alt at bilen lovlig kan kjøres med 5% større dekk enn oppgitt i vognkortet. Da må jo bilprodusenten rette seg etter det og beskytte seg mot tullinger som kommer til å saksøke de hvis de får bot selv om speedometret tilsa at man holdt seg innenfor fartsgrensen.

Lenke til kommentar

Jeg ville vært litt forsiktig med å påstå at GPS-enheter er mye mer nøyaktige. Om jeg ikke tar helt feil har dagens mobiler ca 5 meter unøyaktighet når det kommer til bakkeposisjon (lengde- og breddegrad).

GPS mottakere beregner ikke fart ved å måle avstand en har forflyttet seg over tid.

 

Istedenfor brukes doppler forskyvning til å måle fart.

 

"Typical Change in the Doppler Shift

 

With respect to the receiver, the satellite is always in motion even if the receiver is static. But the receiver may be in motion in another sense, as it is in kinematic GPS. The ability to determine the instantaneous velocity of a moving vehicle has always been a primary application of GPS and is based on the fact that the Doppler-shift frequency of a satellite’s signal is nearly proportional to its range rate."

Lenke til kommentar

GPS mottakere beregner ikke fart ved å måle avstand en har forflyttet seg over tid.

 

Istedenfor brukes doppler forskyvning til å måle fart.

 

"Typical Change in the Doppler Shift

 

With respect to the receiver, the satellite is always in motion even if the receiver is static. But the receiver may be in motion in another sense, as it is in kinematic GPS. The ability to determine the instantaneous velocity of a moving vehicle has always been a primary application of GPS and is based on the fact that the Doppler-shift frequency of a satellite’s signal is nearly proportional to its range rate."

Vel, mottakere uten støtte for doppler shift gjør gjerne det da, og de finner vi i billige mobiler blant annet.

Lenke til kommentar

Ingen biler bruker kun GPS til å beregne fart. Hvis GPS hadde vært fartsmålingen i bil, så hadde man ikke kunne vite hastighet i, for eksempel, tunneler eller metalltunge, trange daler.

Det var ikke det jeg mente. Jeg svarte en som skrev "GPS hastighet er laaangt mer korrekt enn bilens eget speedometer" og mente å svare at i min bil er hastigheten på bilens speedometer identisk med hastigheten som GPS-en i bilens navigasjonssystem viser.

Lenke til kommentar

 

Det kommer an på bilen. I min bil er GPS-hastighet = speedometer.

Ingen biler bruker kun GPS til å beregne fart. Hvis GPS hadde vært fartsmålingen i bil, så hadde man ikke kunne vite hastighet i, for eksempel, tunneler eller metalltunge, trange daler.

Bruker vel strengt tatt antall omdreininger på hjulet ila sekundet når bilen beregner fart. Derfor det er så viktig med riktig dimensjoner på dekkene.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...