Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Frekk huseier?


Anbefalte innlegg

Alle boenheter plikter å delta i vedlikehold av felles utvendig tak og fasade. Synes du plikter å gå ut å ta i et tak du å. Vanlig folkeskikk det.

 

 

Dette er interessant. Er det i loven at når man leier en leilighet, så plikter man å bidra både med arbeidskraft og økonomi i å vedlikeholde utvendig tak og fasade? Altså med maling, nye panelbord, takstein, hvis det er lekk tak, må man bidra med 150 000 til helt nytt tak?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det rart det blir krig i verden? Å nekte å låne bort ei strømkontakt som en ikke bruker, er bare vrangvilje – helt uhørt. Og 20 kroner, det vifter alle normale mennesker bort med et smil. Det er INGENTING.

 

Hvem snakker om å nekte? Man må nødvendigvis bli spurt om å låne før man kan gi ett svar. Her er det ikke spurt. 

Men det er vel slik krig av og til startes - når noen tar seg til rette uten å respektere den andre part.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvem snakker om å nekte? Man må nødvendigvis bli spurt om å låne før man kan gi ett svar. Her er det ikke spurt. 

Men det er vel slik krig av og til startes - når noen tar seg til rette uten å respektere den andre part.

Blant normale mennesker spør en ikke om lov når det er åpenbart at en vil få ja. Slik som når et ja hverken vil medføre ulemper eller kostnader, så vedkommende ikke har noen som helst grunn til å nekte. Ingen grunn annen enn at han er 100% drittsekk som alltid må være på tverke, men det teller ikke.

 

Også innen jusen ser en at en lignende tankegang rår. Et eksempel på den uskyldige nytelsesretten er ferdsel på annen manns grunn. Til alle tider har det her i landet (men langtfra i alle andre land) etter sedvane vært tillatt å ferdes i skog og mark uten å spørre eieren om lov (og faktisk også å plukke bær, stort sett).  I nyere tid kom Friluftsloven som bekreftet denne sedvanen og trakk opp grensene for hva som var uskyldig bruk av andres eiendom som ikke trengte godkjennelse.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Kommunikasjon synes jeg er en grei ting uansett hva det skulle være.. Men at han bruker et uttak som dere "eier" synes jeg blir litt for teit å klage over. 

 

Han eier jo tross alt huset så da er det ikke så mye å klage over. 

Lenke til kommentar

Trådstarter her; Takker for konstruktiv tilbakemelding fra få- dere andre kan ta dere en bolle, som det ble skrevet her!!

 

Jeg har lite kunnskap om hvor mye watt en høytrykksspyler trekker, og er det 20 kr ekstra på neste faktura, så ingen problem!

Men jeg vet den godt kunne vært på 1000,- på neste faktura og han er allikevel frekk nok til å bare gjøre det uten å spørre eller gi beskjed!!

Ovenpå blære som gjør som han vil. Det er verken greit eller lov!!Dette er ikke første gang noe lignende har skjedd.

Skal bli intr når neste faktura kommer og se om den ligger på det vante, eller er noe forhøyet.

 

Overraskelsen ligger også i å ikke si i fra, og jeg og vet om loven rundt det å gi beskjed til leier om ting som skal gjøres på huset, i god tid.

 

Fryktelig unødvendig å kommentere om at man får gå ut å hjelpe til!!! Leietager har ingen lov over seg som sier at dette skal gjøres. Vi klipper gress og måker snø- that’s it!!

 

Takker for info om at den trekker lite strøm- det var det jeg var mest ute etter.

At jeg er gammeldags og synes at han er frekk ang sin mangel på info og oppførsel, står jeg fortsatt for!

Det skal også sies at vi sa opp i forrige uke og flytter i juli inn i nykjøpt leilighet- bort fra frekke huseiere!! ??

 

Anonymous poster hash: 0ce46...2a7

Lenke til kommentar

Trådstarter her; Takker for konstruktiv tilbakemelding fra få- dere andre kan ta dere en bolle, som det ble skrevet her!!

 

Jeg har lite kunnskap om hvor mye watt en høytrykksspyler trekker, og er det 20 kr ekstra på neste faktura, så ingen problem!

Men jeg vet den godt kunne vært på 1000,- på neste faktura og han er allikevel frekk nok til å bare gjøre det uten å spørre eller gi beskjed!!

Ovenpå blære som gjør som han vil. Det er verken greit eller lov!!Dette er ikke første gang noe lignende har skjedd.

Skal bli intr når neste faktura kommer og se om den ligger på det vante, eller er noe forhøyet.

 

Overraskelsen ligger også i å ikke si i fra, og jeg og vet om loven rundt det å gi beskjed til leier om ting som skal gjøres på huset, i god tid.

 

Fryktelig unødvendig å kommentere om at man får gå ut å hjelpe til!!! Leietager har ingen lov over seg som sier at dette skal gjøres. Vi klipper gress og måker snø- that’s it!!

 

Takker for info om at den trekker lite strøm- det var det jeg var mest ute etter.

At jeg er gammeldags og synes at han er frekk ang sin mangel på info og oppførsel, står jeg fortsatt for!

Det skal også sies at vi sa opp i forrige uke og flytter i juli inn i nykjøpt leilighet- bort fra frekke huseiere!! ??

 

Anonymous poster hash: 0ce46...2a7

 

Utfra dette svaret er det vel liten tvil om hvem som er frekk i denne saken. Hele saken kunne vært løst med en 2 minutter lang samtale med huseier om du ikke hadde gått rett i forsvarsposisjon og lett i lovtekster etter en detalj du kan ta ham på. Å utføre normalt vedlikehold på en bolig er viktig, og det vil du kanskje forstå når du eier din egen leilighet (hvis den er selveier). 

 

Anonymous poster hash: bce9a...9c6

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jussen er avklart, men når det gjelder hvorvidt de forskjellige bør ta seg boller så bør du, ts, ta inn i regnestykket ditt kost mot gevinst.

 

Vil du tjene på å lage oppstyr rundt en bagatell eller vil du tape på det?

Du høres overdrevent aggressiv ut, med mindre dette var midt i et konfirmasjonselskap e.l, og den "normale" folkeskikk ville vært å gå ut når du så hva som skjedde og evt komme med en grunn til at det passet dårlig nå. De fleste ville isåfall vist forståelse om det var en saklig grunn. Dette er småting som kan eskalere til større juridiske problemer vdr ditt leieforhold dersom du legger opp til at dere skal begynne å krige om kronestykker og banale prinsipper.

 

Dette er jo en plass du tydeligvis har tenkt til å bo og en person du må forholde deg til om du skal fortsette. For alt du vet har det ikke gått opp for ham at dette var til ulempe for deg.

Reaksjonene du får her er fordi de fleste av oss ikke helt klarer å se hvordan dette kan være et problem for deg annet enn at du tilsynelatende ønsker å være vrang, noe som ikke er til din fordel.

 

Pick your battles.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blant normale mennesker spør en ikke om lov når det er åpenbart at en vil få ja. Slik som når et ja hverken vil medføre ulemper eller kostnader, så vedkommende ikke har noen som helst grunn til å nekte. Ingen grunn annen enn at han er 100% drittsekk som alltid må være på tverke, men det teller ikke.

 

Rart utsagn - det høres ut som det er unormale folk som har folkeskikk. Mulig du har rett, folkeskikk begynner å bli sjelden vare.

 

F.eks hadde forrige nabo av oss en garageplass ledig. De solgte bilen og plassen stod ledig over lang tid. Tror du normale personer bare tar den uten å spørre om lov - om det er greit å låne den? (selvfølgelig spurte vi om lov selv om vi regnet med at vi fikk et ja - ingen ulempe eller kostnader for dem - ikke 20,- kr engang)

Forøvrig bruker de sjeldent hagemøblene sine - du mener altså det er bare å gå å låne de. Osv osv - hvor går grensen på å ta seg til rette på andres eiendom?

 

Edit: Tror du loven tillater denne 'allemannsretten' i disse eksemplene? (som er mer relevant til saken)

 

Edit2: Relatert til selve saken - Er det lov ihht loven å bruke strøm fra en nabo uten å spørre? (Det tror jeg ikke krikkert eller andre her har svart på, hvis jeg ikke tar feil. Selv om svaret er innlysende)

Endret av K.S
Lenke til kommentar

 

Jussen er avklart, men når det gjelder hvorvidt de forskjellige bør ta seg boller så bør du, ts, ta inn i regnestykket ditt kost mot gevinst.

 

Vil du tjene på å lage oppstyr rundt en bagatell eller vil du tape på det?

Du høres overdrevent aggressiv ut, med mindre dette var midt i et konfirmasjonselskap e.l, og den "normale" folkeskikk ville vært å gå ut når du så hva som skjedde og evt komme med en grunn til at det passet dårlig nå. De fleste ville isåfall vist forståelse om det var en saklig grunn. Dette er småting som kan eskalere til større juridiske problemer vdr ditt leieforhold dersom du legger opp til at dere skal begynne å krige om kronestykker og banale prinsipper.

 

Dette er jo en plass du tydeligvis har tenkt til å bo og en person du må forholde deg til om du skal fortsette. For alt du vet har det ikke gått opp for ham at dette var til ulempe for deg.

Reaksjonene du får her er fordi de fleste av oss ikke helt klarer å se hvordan dette kan være et problem for deg annet enn at du tilsynelatende ønsker å være vrang, noe som ikke er til din fordel.

 

Pick your battles.[/

 

 

Herregud!! Les teksten hun skriver FØR du kommenterer da!! HUN SKAL FLYTTE!!

 

Anonymous poster hash: 0ce46...2a7

Lenke til kommentar

Edit2: Relatert til selve saken - Er det lov ihht loven å bruke strøm fra en nabo uten å spørre? (Det tror jeg ikke krikkert eller andre her har svart på, hvis jeg ikke tar feil. Selv om svaret er innlysende)

§ 3-1.​1 Leien

Leien skal fastsettes til et bestemt beløp.​2 Det kan likevel avtales at utleierens utgifter ved forbruk av elektrisitet og brensel skal fordeles forholdsmessig mellom brukerne av eiendommen, jf. § 3-4. Det samme gjelder utleierens utgifter til vann og avløp når disse utgiftene skal betales etter målt forbruk [min utheving]

Jeg vil på bakgrunn av dette anta at utleieren må betale for den strømmen han selv har brukt. Det vanskelige i saken blir kanskje å bevise hvor mye strøm utleieren faktisk har brukt og dermed må dekke.

 

Til TS: Fint å høre at alt kommer til å løse seg. Jeg forutsatte i mitt svar at spylingen allerede var ferdig og at han hadde gitt et varsel angående maling. Hvis arbeidet fortsatt pågår så kan man (slik som Krikkert skriver) juridisk teoretisk kreve retting fra utleier ved at han stopper arbeidet og begynner igjen etter "rimelig tid". Rent praktisk vil jeg forøvrig påstå at dette er en merkelig løsning. Vanlige folk har som regel ikke kontroll over husleieloven og hvis utleier først har satt av tid til å utføre vedlikeholdsarbeid så finner jeg det lite sannsynlig at utleier finner et annet tidspunkt å gjøre dette på. Bestemmelsen blir altså vanskelig å kreve sin rett på.

Praktiske måter å unngå dette på er å ta opp at man ønsker å få varsel under visning eller et husmøte (kanskje helst et husmøte). På denne måten blir utleier mer bevisst på at dette er noe som er viktig for leietaker.  Å vise til juridiske bestemmelser skaper et "enten eller" scenario og blir dermed fort en konflikteskalerende løsning. Dette er noe som ikke er ønskelig i husleieforhold siden erfaringen av et husleieforhold til en viss grad bygger på den sosiale relasjon mellom utleier og leietaker.

 

Edit: 

PS ta bilder når du tilbakeleverer rommet. Finnes de som lager skader, eller har godkjent at en skade er der muntlig (feks en bagatellmessig skade når man først overtok rommet), men etterkrever det senere og prøver å holde igjen depositum.

Endret av heheszki
Lenke til kommentar

Herregud!! Les teksten hun skriver FØR du kommenterer da!! HUN SKAL FLYTTE!!

 

Anonymous poster hash: 0ce46...2a7

 

Om noe så vil jeg tro det gjør rådet mitt desto mer gjeldende.

Personlig ville jeg ikke gjort meg vrang over noe så bagatellmessig før overlevering var overstått og avgjort pga eventuell mangel på velvilje fra huseier i den fasen.

 

"hun" kan selvfølgelig gjøre som hun vil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Edit2: Relatert til selve saken - Er det lov ihht loven å bruke strøm fra en nabo uten å spørre? (Det tror jeg ikke krikkert eller andre her har svart på, hvis jeg ikke tar feil. Selv om svaret er innlysende)

Det er ikke lov å konsumere strøm som blir belastet en annen nettabonnent enn deg selv uten lov.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Husleieloven § 5-6 tredje ledd første punktum. "Leieren skal ha melding​ i rimelig tid før det foretas tilsyn eller vedlikeholdsarbeider." (Tredje punktum har et unntak for skadehindrende tiltak som ikke synes aktuelt her.)

 

Dette gjelder både det konkrete husrommet leietakeren leier og eiendommen for øvrig, og gjelder uavhengig av om utleier kan gjennomføre arbeidene uten leietakers samtykke.

 

Jeg mener det slettes ikke er selvsagt at regelen gjelder eiendommen for øvrig. 

 

Hele paragrafen lyder som følger: 

§ 5-6.Utleierens adgang til husrommet

 

Leieren plikter i nødvendig utstrekning å gi utleieren eller utleierens representant adgang til husrommet for tilsyn.

 

Leieren plikter å gi utleieren eller andre adgang til husrommet i den utstrekning det trengs for å gjennomføre pliktig vedlikehold,​ lovlige forandringer​ eller andre arbeider som må utføres for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig. Medfører arbeidene ulempe for leieren, kan leieren kreve avslag i leien etter § 2-11 annet ledd forutsatt at ulempen ikke er ubetydelig. Bestemmelsen i forrige punktum gjelder ikke dersom mangelen beror på forhold på leierens side.

 

Leieren skal ha melding​ i rimelig tid før det foretas tilsyn eller vedlikeholdsarbeider. Før arbeider som nevnt i § 5-4 påbegynnes, skal leieren ha melding med frist som nevnt i § 9-6 første ledd. Bestemmelsene i første punktum gjelder ikke hvis det er nødvendig med tiltak for å hindre skade på husrommet eller eiendommen for øvrig, og det ikke er mulig å varsle leieren.

 

Paragrafen gjelder altså, i henhold til overskriften, "utleiers adgang til husrommet". En slik overskrift betyr riktig nok ikke at paragrafen ikke også kan ha andre regler. Men sammenhengen tyder etter min mening på at det er "adgang til husrommet" som er temaet også i tredje ledd første punktum.

 

Hvis man skal holde seg utelukkende til ordlyden, uten hensyn til sammenhengen, sier ordlyden ingen ting om at vedlikeholde eller tilsynet må påvirke eller angå leier på noen måte. Det virker problematisk. Hva omfattes egentlig av "eiendommen for øvrig"? En annen hybel/leilighet i samme bygg? Utleiers egen bolig i samme bygg? Utleiers hage på eiendommen? Parkeringsplasser? Hvis det er del av "eiendommen for øvrig" kan det i så fall ikke vedlikeholdes eller føres tilsyn med uten varsel til samtlige som leier på eiendommen.

 

 

Forarbeidene, i merknaden til § 5-6 i Ot.prp.nr.82 (1997-1998), støtter at regelen gjelder utleiers adgang til husrommet. Ikke all aktivitet på eiendommen for øvrig. 

 

Paragrafen pålegger leieren å gi utleieren, eller andre personer, adgang til husrommet under nærmere bestemte forutsetninger.

 

[...]

 

Tredje ledd inneholder krav om forhåndsmelding til leieren før utleieren eller dennes representant har rett til adgang til husrommet. Formålet med bestemmelsen er å unngå overrumpling av leieren og at denne kan tilrettelegge for utleierens formål med opphold i husrommet.

 

Tredje ledd første punktum fastslår at leieren skal ha varsel i rimelig tid før det foretas tilsyn eller vedlikeholdsarbeider i husrommet. Hva som skal ansees som rimelig tid, må vurderes konkret ut fra formålet og omfanget av det som eventuelt skal gjøres. Tilsyn bør minst varsles en uke i forveien. Varslingsfristen for å utføre vedlikeholdsarbeider må bero på en vurdering av omfanget av vedlikeholdet, tiden som vil medgå for å utføre arbeidene og eventuell tiltak det vil være naturlig at leieren ønsker å gjøre før arbeidene påbegynnes.

 

https://lovdata.no/pro/#document/PROP/forarbeid/otprp-82-199798/KAPITTEL_19-5-6 (Lovdata Pro)

 

I følge lovgiver er altså varselet knyttet til retten til adgang til husrommet. Og leier skal ha varsel ved tilsyn eller vedlikeholdsarbeider i husrommet.

 

(Wyller, i note 354 på Rettsdata, fokuserer også på retten til adgang.)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Du må se bestemmelsen i sammenheng med §5-3

 

Fra §5-6: "Leieren plikter å gi utleieren eller andre adgang til husrommet i den utstrekning det trengs for å gjennomføre pliktig vedlikehold" (her er det også en henvisning til §5-3)

 

Fra §5-3 :Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å holde utleid husrom og eiendommen for øvrig i den stand som leieren har krav på (...)

Lenke til kommentar

Du må se bestemmelsen i sammenheng med §5-3

 

Fra §5-6: "Leieren plikter å gi utleieren eller andre adgang til husrommet i den utstrekning det trengs for å gjennomføre pliktig vedlikehold" (her er det også en henvisning til §5-3)

 

Fra §5-3 :Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å holde utleid husrom og eiendommen for øvrig i den stand som leieren har krav på (...)

 

Ja. I noen tilfeller kan utleier kreve adgang til husrommet for å drive vedlikehold på eiendommen for øvrig. I den situasjonen er jeg enig i at leier må få varsel før utleier har rett til adgang. Men det er ikke situasjonen i denne tråden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Krikkert har talt, loven sier at huseier har opptrådt motstridende mot gjeldende lovverk, og at leier faktisk har noen få virkemidler i loven. Alle som er krasse og frekke mot trådstarter, og maner til å bare "skjerpe seg og ta i et tak", bør ta seg en bolle, og moderatorer bør egentlig slette alle andre poster enn Krikkert sine i denne tråden!

Nuvel - det er helt riktig at man pr def bør varsle og ikke stjele strøm(selv om det bare er 20kr) - men å sutre over at noen vasker og maler huset sitt på dagdid, og ikke søndag, det er fortsatt smålig. Det er også smålig å syte over de 20 kronene - om naboen min trenger mitt uttak for å komme til med hekksaksa på baksiden så kan han selvfølgelig bruke mitt uttak. Det skulle bare mangle.

Endret av toth
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...