Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 28. mai 2019 Rapporter Del Skrevet 28. mai 2019 Hallo! (vet ikke helt om dette er rette forumet, men prøver)Jeg har et rom som blir sjokkerende varmt dersom kjøleren der tar kvelden. Det står teknisk utstyr, bl.a. servere, på rommet.Jeg har leita etter en temperaturmåler som festes på veggen og via programvare kan sende alarmer, i form av epost, når temperaturen overskrider fastsatte grenser.Temperaturmåleren kobles til pc/server via USB, RJ45 eller WiFi. Programvare kjøres på server/pc. Programvaren må kunne sende epost.Så gjør jeg det evt. om til f.eks. SMS selv. Vel, jeg kunne satt ihop all programvare jeg trenger selv om jeg bare fikk tak i temperaturverdien via f.eks. Python.Jeg har lett med lys og lykter etter noe enkelt som kan gjøre jobben, men føres alltid til smarthus eller server-rom utstyr. Begge deler totalt overkill og styggdyrt.Noen som her forslag/vet om noe ? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 28. mai 2019 Rapporter Del Skrevet 28. mai 2019 (endret) Er mulig å bygge selv, basert på Arduino og en sensor. Arduino finnes i mange utgaver, også med Ethernet eller WiFi. Kan enkelt sende UDP meldinger til en Python applikasjon. Edit: Mulig Arduino kan sende epost direkte, uten å gå via Python. Endret 29. mai 2019 av Hårek Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 3. juni 2019 Rapporter Del Skrevet 3. juni 2019 Er mulig å bygge selv, basert på Arduino og en sensor. Arduino finnes i mange utgaver, også med Ethernet eller WiFi. ... Hvilken Arduino foreslår du i tilfelle, Uno R3 ? Det er egentlig ikke nødvendig (i dette prosjektet) at Arduino selv sender epost. Jeg har allerede et python script som kjøres jevnlig på en pc (i rommet). Det sjekker / logger en del ulike "data statuser" (fra brannvegg / nettverk, filsystem / backup etc.) og sender epost (evt. sms) ved unormaliteter. Alt jeg egentlig trenger er at scriptet får tak i temperaturen i rommet. Kommunikasjon over USB med en Ardunio vil antagelig kunne dekke behovet... Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 3. juni 2019 Rapporter Del Skrevet 3. juni 2019 Hvis du kan ha den stående tilkoblet USB så slipper du separat strømforsyning. Det er også mulig å kommunisere via serieport (virtuell COM port i Windows). Antar Python støtter det? Da fungerer det greit med en enkel Uno. Alternativt, for WiFi brukes NodeMCU. For kablet kan man bruke Uno og Ethernet shield, men en bedre løsning er KeyeStudio W5500. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 3. juni 2019 Rapporter Del Skrevet 3. juni 2019 Klarer ikke Arduino UNO tcp/ip? Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 3. juni 2019 Rapporter Del Skrevet 3. juni 2019 Vet ikke om det løser ditt problem, men jeg bruker denne til samme formål: https://www.clasohlson.com/no/Ontech-GSM-9040,-GSM-alarm-med-fjernstyring/36-6257 Får SMS når temp er utenfor angitt område, eller ved strømbrudd. Hvis jeg ikke husker helt feil mener jeg at det går ann å sette opp varsling til e-post også via kontrollpanelet. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 3. juni 2019 Rapporter Del Skrevet 3. juni 2019 Klarer ikke Arduino UNO tcp/ip? Joda. Men kan være enklere å bruke UDP. Pleier å sette opp mine med UDP broadcast, så slipper jeg å bry meg om IP adresser. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 4. juni 2019 Rapporter Del Skrevet 4. juni 2019 (endret) Vet ikke om det løser ditt problem, men jeg bruker denne til samme formål: https://www.clasohlson.com/no/Ontech-GSM-9040,-GSM-alarm-med-fjernstyring/36-6257 Hmm... artig dings. Litt dumt de ikke har en versjon med WiFi, men de lever vel kanskje av de 15 kr/mnd, er det hva du betaler ? Endret 4. juni 2019 av Slettet-Pqy3rC Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 4. juni 2019 Rapporter Del Skrevet 4. juni 2019 Hmm... artig dings. Litt dumt de ikke har en versjon med WiFi, men de lever vel kanskje av de 15 kr/mnd, er det hva du betaler ? Ontech-boksene krever ikke at man abonnerer på en tredjeparts tjeneste. Krever bare standard SIM-kort, kontantkort fungerer greit. Kan også sette inn et eget backup-batteri for å sikre at man får melding ved evt. strømbrudd. Lenke til kommentar
magnusalex Skrevet 4. juni 2019 Rapporter Del Skrevet 4. juni 2019 Hmm... artig dings. Litt dumt de ikke har en versjon med WiFi, men de lever vel kanskje av de 15 kr/mnd, er det hva du betaler ? Ja, jeg betaler. Usikker på hva, men 15 kr/mnd høres ikke helt feil ut. Lenke til kommentar
Zts Skrevet 6. juni 2019 Rapporter Del Skrevet 6. juni 2019 Vi bruker noe som heter Comark WiFi Data Logger på jobben. Er plasser i hele lokalet samt IT-rommet. Målerene kobler seg opp mot ett felles system i skyen som kan si fra om både temperatur og luftfuktighet. https://www.comarkinstruments.net/product/diligence-wifi-temperature-data-logger/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå