Gå til innhold

Treg taxi = høyere inntekt?


Tobeass

Anbefalte innlegg

Jeg har det inntrykket at nesten hver j*vla gang jeg havner bak en taxi i trafikken så blir jeg liggende å putre av gårde i 10km/t under fartsgrensen, så jeg prøver å finne noe logikk i dette. Er det sånn at det er noe sammenheng mellom: treg tur=dyrere tur=høyere lønn for sjåføren uavhengig av avstanden? Eller er det et forsøk på å gjøre turen mer "behagelig" for passasjeren? 

 

Forsøkte å søke litt rundt på nettet hva en taxisjåfør sin lønn baserer seg på men fikk kun opp div. lister med gjennomsnittlig årlig inntekt osv. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt inntrykk er at taxisjåfører heller kjører fort enn sakte. Man tjener kanskje noen få kroner ekstra om man "drar ut tiden", men ikke noe som er lønnsomt i det store og hele. Man vil heller bli ferdig med turen raskt, slik at man kan få en ny. At man kjører sakte kan være at det er meldt om kontroller, man kjører eldre eller syke kunder, har barn i bilen, vil kjøre økonomisk etc. Ellers så er jo kjørestil veldig individuelt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mitt inntrykk er at taxisjåfører heller kjører fort enn sakte. Man tjener kanskje noen få kroner ekstra om man "drar ut tiden", men ikke noe som er lønnsomt i det store og hele. Man vil heller bli ferdig med turen raskt, slik at man kan få en ny. At man kjører sakte kan være at det er meldt om kontroller, man kjører eldre eller syke kunder, har barn i bilen, vil kjøre økonomisk etc. Ellers så er jo kjørestil veldig individuelt.

Det er mitt inntrykk også. Taxier kjører svinfort. Det er en grunn til at gult lys blir kalt "taxigrønt".

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Forsøkte å søke litt rundt på nettet hva en taxisjåfør sin lønn baserer seg på men fikk kun opp div. lister med gjennomsnittlig årlig inntekt osv.

Jeg hørte en gang ifbm Uber-oppstyret at normal praksis i Taxi-bransjen er at taxi-selskapet tar 40% og sjåføren sitter igjen med resten.

 

Ellers må jeg si at jeg har stikk motsatt inntrykk av deg. Taxi-sjåfører kjører som noen griser. Frekke i rundkjøringer, farlige utkjøringer fra kryss og klampen i bånn ved gult lys.

 

Jeg vil tro startprisen per kjøretur er såpass høy at det heller lønner seg med flere turer enn å kjøre seint. Det jeg dog vet ganske sikkert er at de ikke er så glade i korte turer i nærheten av f.eks. flyplasser. Der er det relativt lange køer for å være først i taxi-køen.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...