Gå til innhold

Intel, Broadcom og Qualcomm dropper også Huawei


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

Fy søren, en av de beste maskinprodusentene på årtider blir skviset ut på denne måten. F*en ta Trump

 

Nå har de satt seg i denne situasjonen selv ved å legge inn bakdører

Det ble vell aldri bevist?

Men de er vel bundet av kinesisk lov om plikt til å overlevere informasjon? Det var noen greier rundt dette leste jeg et sted.

Det gjelder kun kinesiske borgere og fungerer annerledes der. Det er heller ikke noe de prøver å skjule. Men de amerikanske produsentene derimot, de er bundet av lover som krever bakdører og gir bort mye informasjon. På huaweitelefonen hadde jeg vært mer skeptisk til hva Google gjør med informasjonen enn hva kineserne gjør. Kineserne burde ha null interesse av meg og mitt, mens Google selger annonser og informasjon, så der er det et økonomisk motiv. USA som land screener vel alt i jakten på terrorister og annet de ikke liker.

Facinerende svar. Eller kanskje standard svar - hvorfor skal jeg bry meg , det har ikke noe påvirkning for meg uansett. Problemet med dette er at du ikke VET hvordan dette kan påvirke deg. Ting som virker fantasifult kan bli virkelighet. Bruker du BankID på mobilen? Da kan de få full tilgang til alt av personinfo, muligheter til å logge seg inn i alt av dine personlige dokumenter. Ta kontroll over nettbanken din eller kontoene dine generelt :)

Eller hva med mikrofon og kamera hjemme. Danne seg et bilde av hvordan du er som person, din familie, hvem de består av , hva dere stemmer , hva dere tenker om ting. De kan drive med alternativ propoganda i media og se hvordan dette fester seg i lokalbefolkningen. Mappe nettverk, mappe infrastruktur etc. Du går som en fantastisk mobil scanner som lar kineseren finne ut nøyaktig plassering av alt mulig rart som sender signaler.

Eller hvis man tar det opp et steg - hva vis man jobber som innkjøper i et firma og velger huawei, da er vi over på industrispionasje. Full tilgang til alt som skjer.. Eller hvis vi tar det opp enda et steg , typ stat - Da har kineserne tilgang til nettverk, nødnett, mobilnett, informasjon fra nav, politi, pst, kripos etc ... gudene vet hvor grensen går :)

 

Så - når folk nå begynner å legge press på kineserne så er ikke det bunnløse påstander. At de ikke går ut med nøyaktig hvilke bakdører som er åpne sier seg vel egentlig selv - da legger man opp til at alle og en hvermansen skal hacke seg inn. Ha litt tiltro og sats på at dette er til ditt eget beste - selv om du ikke forstår det :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siden Trump og hans kumpaner er ute etter markedskontroll og skylder på spionvirksomhet som ingen har avdekket, hvorfor tar han ikke da verdens største produsent av mobiltelefoner, Samsung. Kan det ha sammenheng med at disse gir junaiten tusenvis av arbeidsplasser internt i USA på produksjon av hvitevarer?

Samsun S10 og tidligere modeller blir vel levert med ulike prosessor/hardware for ulike markeder, bl.a. så får USA en Snapdragon mens det europeiske får Exynos. Snapdragon er amerikansk.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Fy søren, en av de beste maskinprodusentene på årtider blir skviset ut på denne måten. F*en ta Trump

 

Nå har de satt seg i denne situasjonen selv ved å legge inn bakdører

Det ble vell aldri bevist?

Men de er vel bundet av kinesisk lov om plikt til å overlevere informasjon? Det var noen greier rundt dette leste jeg et sted.

Det gjelder kun kinesiske borgere og fungerer annerledes der. Det er heller ikke noe de prøver å skjule. Men de amerikanske produsentene derimot, de er bundet av lover som krever bakdører og gir bort mye informasjon. På huaweitelefonen hadde jeg vært mer skeptisk til hva Google gjør med informasjonen enn hva kineserne gjør. Kineserne burde ha null interesse av meg og mitt, mens Google selger annonser og informasjon, så der er det et økonomisk motiv. USA som land screener vel alt i jakten på terrorister og annet de ikke liker.

Facinerende svar. Eller kanskje standard svar - hvorfor skal jeg bry meg , det har ikke noe påvirkning for meg uansett. Problemet med dette er at du ikke VET hvordan dette kan påvirke deg. Ting som virker fantasifult kan bli virkelighet. Bruker du BankID på mobilen? Da kan de få full tilgang til alt av personinfo, muligheter til å logge seg inn i alt av dine personlige dokumenter. Ta kontroll over nettbanken din eller kontoene dine generelt :)

Eller hva med mikrofon og kamera hjemme. Danne seg et bilde av hvordan du er som person, din familie, hvem de består av , hva dere stemmer , hva dere tenker om ting. De kan drive med alternativ propoganda i media og se hvordan dette fester seg i lokalbefolkningen. Mappe nettverk, mappe infrastruktur etc. Du går som en fantastisk mobil scanner som lar kineseren finne ut nøyaktig plassering av alt mulig rart som sender signaler.

Eller hvis man tar det opp et steg - hva vis man jobber som innkjøper i et firma og velger huawei, da er vi over på industrispionasje. Full tilgang til alt som skjer.. Eller hvis vi tar det opp enda et steg , typ stat - Da har kineserne tilgang til nettverk, nødnett, mobilnett, informasjon fra nav, politi, pst, kripos etc ... gudene vet hvor grensen går :)

 

Så - når folk nå begynner å legge press på kineserne så er ikke det bunnløse påstander. At de ikke går ut med nøyaktig hvilke bakdører som er åpne sier seg vel egentlig selv - da legger man opp til at alle og en hvermansen skal hacke seg inn. Ha litt tiltro og sats på at dette er til ditt eget beste - selv om du ikke forstår det :)

Så argumentet ditt med andre ord er: "Huawei avlytter alle! Tror du ikke på det? Da får du vente og se til du blir avlyttet!"

Du og dine likesinnede er dog få steder å finne da Cambridge Analytica ble tatt for det de drev med, og heller ikke alle de andre tilfellene da spørsmålet ikke lengre var "om" men "i hvilken grad".

 

Veldig godt og sakelig å argumentere uten bevis om en avlyttingstrussel som i utgangspunktet dreier seg utelukkende om økonomisk press og politikk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Fy søren, en av de beste maskinprodusentene på årtider blir skviset ut på denne måten. F*en ta Trump

 

Nå har de satt seg i denne situasjonen selv ved å legge inn bakdører

Kom med bevis! Ingen har funnet en eneste bakdør. Til tross for at USA har prøvd i mange år. Nå som USA har gitt opp går de til dette steget (rå makt). Fatter ikke at den bøllen i det hvite hus får holde på slik. Før eller siden smeller det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Huawei bilr altså presset ut av mobil og nettbrett markedet. Mulig at norske kunder får erstatning eller heve kjøpet, men kan også tenkes at de ikke får det.

Huawei blir ikke presset ut av markedet - Android presses ut av Huawei. Det er to vidt forskjellige ting. Huawei vil nok ta skade på kort sikt, men på lenge sikt er det en enorm markedsmulighet for deres nye OS, som potensielt kan brukes av andre selskap og bli like populært som Android. Huawei er tjukk av penger og har dyktige folk. Jeg er ikke i tvil om at de kan bygge opp noe like heftig på programvaresiden som de har gjort på maskinvaresiden.

 

Norske kunder kan muligens ikke heve kjøpet hvis Huawei tilbyr oppdatering til et likeverdig OS. Spørsmålet er bare når det kommer på banen og hvor likeverdig det vil oppleves for brukerne.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Så - når folk nå begynner å legge press på kineserne så er ikke det bunnløse påstander. At de ikke går ut med nøyaktig hvilke bakdører som er åpne sier seg vel egentlig selv - da legger man opp til at alle og en hvermansen skal hacke seg inn. Ha litt tiltro og sats på at dette er til ditt eget beste - selv om du ikke forstår det :)

Tiltro til USA? Landet som fabrikkerer bevise og går til krig etter fri vilje? Landet som driver industrispionasje i Europa for egne bedrifter? Landet som selger oss masse elektronikk med spionvare på? Cisco-NSA er et bevist tilfelle. Ingen bevis mot Huawei. Tiltro til Trump?

 

Den dagen jeg har tiltro til Trump er dagen verden går under altså. At du velger å blindt stole på hva enn Trump sier..... vel det går stå for din egen regning. Jeg tror neppe jeg trenger å legge frem hvor mange ganger han lyver hver dag?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Vel, det var jo en Telnet åpning hos Vodafone Italy rutere som ble oppdaget for ikke så lenge siden. Som ikke ble lukket med en gang... Men er vel ikke godkjent det heller :)

 

Nå er jo ikke trusselen avlytning uansett, da det lett kan bli oppdaget. Men heller remote shutdown (i forbindelse med tele-nett).

 

men i henhold til det her, så ligger det vel litt mer til hvordan kina opperer på sitt marked....

 

Hvor mange selskaper får drive fritt i kina, kontra andre land? 

Hvor mye IP'er er kinesiske selskaper tatt i å stjele?

Hvor mye IP'er er "delt" med kinesiske selskaper for å få lov til å operere der?

 

 

As for the joint venture option, instead of free market access which was promised by the Chinese government, the maximum percentage of shares that a foreign company is allowed to own is 50%, also known as the 50:50 rule, and that has sparked concerns in the EU about how European companies operate in China.

https://sindacorporation.com/challenges-and-difficulties-faced-by-european-companies-in-the-chinese-market-%E2%80%A8/

 

https://theweek.com/articles/788219/what-like-business-china

https://thediplomat.com/2018/09/chinas-great-property-wall/

 

edit: Viktig å huske at INGENTING skjedde 4. juni 1989....

Endret av Deadhound
Lenke til kommentar

Vel, det var jo en Telnet åpning hos Vodafone Italy rutere som ble oppdaget for ikke så lenge siden. Som ikke ble lukket med en gang... Men er vel ikke godkjent det heller :)

 

Nå er jo ikke trusselen avlytning uansett, da det lett kan bli oppdaget. Men heller remote shutdown (i forbindelse med tele-nett).

 

men i henhold til det her, så ligger det vel litt mer til hvordan kina opperer på sitt marked....

 

Hvor mange selskaper får drive fritt i kina, kontra andre land? 

Hvor mye IP'er er kinesiske selskaper tatt i å stjele?

Hvor mye IP'er er "delt" med kinesiske selskaper for å få lov til å operere der?

 

https://sindacorporation.com/challenges-and-difficulties-faced-by-european-companies-in-the-chinese-market-%E2%80%A8/

 

https://theweek.com/articles/788219/what-like-business-china

https://thediplomat.com/2018/09/chinas-great-property-wall/

 

edit: Viktig å huske at INGENTING skjedde 4. juni 1989....

Dette er jo gode argumenter, altså amerikanske selskap nyter ikke den friheten i Kina som kinesiske har i USA. Så USA har helt klart grunnlag for å være misfornøyde og ville gjøre noe med dette. Kan ikke si at USA ikke har grunnlag her, det har de. Selv om jeg og de fleste økonomer og vel ikke anser krig som den beste løsningen, men det er jo noe USA foretrekker da.

 

 

Derimot så er jo dette et angrep ikke mot Kina, men Huawei. Huawei kan ikke endre kinesisk lovgivning. Det er ingenting Huawei kan gjøre her utenom å be ledelsen i Kina om å få til avtale mot USA. Dette er og uoffisielt. Altså diktatorisk fremgang. USA har ikke kommet til noen beslutning i Senat eller Kongress. Trump har ringt til Intel, Google etc og kommandert dem.

 

Hva om Equinor er neste om USA ikke liker noe Norge gjør? Det er ikke kult at USA kan bare "ta ut" et selskap på denne måten uten at dette selskapet er bevis å gjøre noe galt.

 

Dette rammer også i stor grad Europa og mange utenfor USA. De har ikke tatt ifra dem lisensen i USA. De har tatt den vekk globalt etc. Huawei P30 er mest solgte telefon i Norge nå ikke en iPhone, så da kan USA bare ta fra dem OS lisensen og si "synd for dere" til alle norske kunder?

 

Jeg synes helt klart at Kina her må åpne for utenlandske selskap, og at de må starte å respektere patenter i alle tilfeller. Derimot synes jeg det er veldig uriktig av USA å bruke virkemiddel som i så stor grad rammer andre. Folk som har ingenting med dette å gjøre. Kan og minne på at USA innførte tariffer mot OSS for å straffe Kina også. Dette synes jeg er meget dårlig, selv om jeg er enig i USAs mål for denne krigen.

Lenke til kommentar

Nå har de satt seg i denne situasjonen selv ved å legge inn bakdører

 

 

Ja har de nå det? Er det noen gang oppdaget at det er bakdører i Huawei produkter? Det er ikke bare misunnelse fra vestlige produsenter som ligger bak da? Huawei har vokst enormt raskt og har levert kvalitetsmobiler i en skala ingen forutså for bare noen år tilbake. Og de er innovative, og presser det eksisterende markedet til også og faktisk stille med oppgradert hardware ved lansering av nye modeller. Før huawei så var det ofte ny modell med ny hardware - hvileår - der det var lite nytt men likevel nytt modellnummer - så kom det litt igjen året etter hvileåret. 

 

Den modellen funker ikke lengre takket være huawei og andre kinesiske selskaper. Og huawei leverer jo bra laptops også. Tenker den veksten har gitt mange vestlige selskaper en sur geip i munnviken de siste årene. Og som sagt, historiene om huawei og bakdører har vi hørt i flere år, men alltid helt uten dokumentasjon. 

 

Det er vel heller ikke akkurat ukjent at det skjer i både it og telecom. Men kan ikke huske at noen har måtte betale en så høy pris tidligere. Og heller ikke i tilfeller der det faktisk ble gjort funn slik som feks Lenovo. 

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...