Gå til innhold

Samsung lanserer mobilkamerasensor på 64 megapiksler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes alltid slike sammenligninger er merkelige.

 

De sier at "vanlige" sensorer klarer en ting, men hva er "vanlige"? Det må jo og ligge rundt mellomklasse, da de er mest vanlige. Derimot gir det jo ingen mening å sammenligne en ny sensor som gjerne er toppmodell? men mellomklasse. Hvordan den er i forhold til sin nærmeste konkurrent er jo det som er interessant.

Lenke til kommentar

Det er jo greit det, men kommer samsung noensinne til å bruke den?

Sålangt har de jo bare brukt Sony sin 12mp sensor.

De bruker egne sensorer fra tid til annen. Vanligvis ikke 100% men noen har Samsung og andre har Sony sensor. Så de bruker egne sensorer av og til. Sony er vel fremdeles bedre da, så de kommer nok til å fortsette med Sony så lenge de er bedre.

Lenke til kommentar

64 megapiksler på en sensor som ikke fullskala blir det ikke gode bilder av. Jeg er så lei av mobilprodusenter som lurer mannen i gata på denne måten!!!

 

Hva er fullskala? Og hvorfor mener du folk lures, sensoren har jo 64MP? Flere piksler gir mulighet for mer avansert (og forhåpentligivs forbedret) signalbehandling så antall piksler vil nok fortsette å øke.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

64 megapiksler på en sensor som ikke fullskala blir det ikke gode bilder av. Jeg er så lei av mobilprodusenter som lurer mannen i gata på denne måten!!!

Toppmodeller nå til dags konkurrerer ikke på antall megapiksler lengre. Det racet er over for lenge siden og antall MP er skalert ned.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

64 megapiksler på en sensor som ikke fullskala blir det ikke gode bilder av. Jeg er så lei av mobilprodusenter som lurer mannen i gata på denne måten!!!

 

Hva er fullskala? Og hvorfor mener du folk lures, sensoren har jo 64MP? Flere piksler gir mulighet for mer avansert (og forhåpentligivs forbedret) signalbehandling så antall piksler vil nok fortsette å øke.  

Sensoren har i grunnen egentlig ikke 64mp.

Den er laget på samme måte som Sony sin 48mp sensor.

4 piksler av samme farge er satt opp i et 2x2 rutenett.

Den vil fungere dårligere på 64mp enn en vanlig 64mp sensor, og den vil fungere dårligere på 16mp enn en 16mp sensor.

 

Sensoren vil være litt større enn en 1/2" sensor.

Lenke til kommentar

Foto 101: Det som er av betydning er kombinasjonen av det fysiske arealet på sensoren og antall piksler.

Tommefingerregelen er dess mindre piksler jo større blir de og kan fange opp mer lys.

=Mange piksler gir skarpt bilde i dagslys, men mer støyete i mørke omgivelser. Derfor har produsenter faktisk gått ned på antall piksler til en middelvei.

Lenke til kommentar

Foto 101: Det som er av betydning er kombinasjonen av det fysiske arealet på sensoren og antall piksler.

Tommefingerregelen er dess mindre piksler jo større blir de og kan fange opp mer lys.

=Mange piksler gir skarpt bilde i dagslys, men mer støyete i mørke omgivelser. Derfor har produsenter faktisk gått ned på antall piksler til en middelvei.

 

Og det er det de nye sensorene skal fikse.

Istedenfor å ha 1 rød, 1 blå og 2 grønne piksler per 4 piksler, så har de nye 4 av samme farge.

En sensor på 64mp kan derfor deles inn i 16mp.

Dette gjør at du får ~4 ganger så mye lys.

 

Problemet er at du får mindre korrekte farger på bildet når det er 64mp, og pikslene blir litt mindre enn de ville være om sensoren var 16mp.

Lenke til kommentar

 

64 megapiksler på en sensor som ikke fullskala blir det ikke gode bilder av. Jeg er så lei av mobilprodusenter som lurer mannen i gata på denne måten!!!

 

Hva er fullskala? Og hvorfor mener du folk lures, sensoren har jo 64MP? Flere piksler gir mulighet for mer avansert (og forhåpentligivs forbedret) signalbehandling så antall piksler vil nok fortsette å øke.  

Hva en fullskala bildesensor er kan du Google. Du beviser akkurat mitt poeng hvor folk flest ikke vet nok om fotografering og tror at jo flere megapiksler man har, jo bedre bile får man. Ikke noe vondt ment når jeg bruker deg som et eksempel, så ikke ta det vondt opp ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva en fullskala bildesensor er kan du Google. Du beviser akkurat mitt poeng hvor folk flest ikke vet nok om fotografering og tror at jo flere megapiksler man har, jo bedre bile får man. Ikke noe vondt ment når jeg bruker deg som et eksempel, så ikke ta det vondt opp

 

Mulig det er det som kalles fullformat du tenker på. Fullskala er et nytt begrep for meg. Hvis du tror jeg mener flere megapiksler gir bedre bilder tror du helt feil, men flere megapiksler er i utgangspunktet heller ingen ulempe. Flere piksler gitt en sensorstørrelse gir mer støy per piksel, men sett sensoren som helhet blir det omtrent det samme.

 

I ekstremt lite lys vil større piksler gi en liten fordel, men for mer normale forhold gir flere piksler mer informasjon for prosesseringsalgoritmene å jobbe med. Med denne sensoren får man et 16MP bilde med full RGB-informasjon i hver piksel mens med en vanlig 16MP sensor vil hver piksel bare ha en farge som er vanskeligere å prosessere.

 

Jeg kan ikke tenke meg at Samsung har tenkt at de 64MP skal brukes for å lage et 64MP bilde. Det vil være helt meningsløst da diffraksjon vil hindre at man kan få så høy reell oppløsning, men som grunnlag for prosesseringen er et slikt design ganske nyttig.

Lenke til kommentar

 

 

64 megapiksler på en sensor som ikke fullskala blir det ikke gode bilder av. Jeg er så lei av mobilprodusenter som lurer mannen i gata på denne måten!!!

 

Hva er fullskala? Og hvorfor mener du folk lures, sensoren har jo 64MP? Flere piksler gir mulighet for mer avansert (og forhåpentligivs forbedret) signalbehandling så antall piksler vil nok fortsette å øke.  

Hva en fullskala bildesensor er kan du Google.

Nå er det vel ikke noe som heter fullskala bildesensor, vi har 35mm såkalt «full format»

Så har man Mellom Format som har større sensor enn «full format» og innen mellom format så er det forskjellige sensor størrelser. Så har man APS-H, APS-C osv. Så spørsmålet om hva fullskala er lurer nok fortsatt flere på hva er.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

64 megapiksler på en sensor som ikke fullskala blir det ikke gode bilder av. Jeg er så lei av mobilprodusenter som lurer mannen i gata på denne måten!!!

 

Og de lurer tek.no også som lar seg rive med også. Helt håpløs overskrift. De har en egen kamerajournalist men utenom han har resten av redaksjonen veldig lite kunnskaper om foto. Det ser man på mobiltestene deres hver eneste gang.

Lenke til kommentar

64 megapiksler på en sensor som ikke fullskala blir det ikke gode bilder av. Jeg er så lei av mobilprodusenter som lurer mannen i gata på denne måten!!!

 

Vel kanskje, men jeg trodde dette megapiksel "løpet" var dødt for mange år siden.

 

Hvem er det som kjøper telefon i dag basert på antall megapiksler? Faktisk ingen jeg kjenner. Jeg husker ikke engang hvor mange megapiksler iPhonen min har.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...