Gå til innhold

Tesla Model 3 får tilhengerfeste


Anbefalte innlegg

Skulle gjerne visst hvilke europeiske regler - Jeg mistenker at det handler om vilje mer enn mulighet.

 

Jeg mistenker dette jeg og. Kan ikke se helt at det skal bli umulig å søke tvilstilsynet om å få sette på hengerfeste, på en bil som er helt lik en annen bil som har dette. Hva skal de begrunne avslaget med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

En av EUs mange reguleringer som setter stopper for dette. Uansett er under ett tonn temmelig pinglete kapasitet. Hvor mye kan en BMW 3 serie takle? Det dobbelte?

 

BMW ligger faktisk under på tilhenger uten bremser

Tilhengervekt (uten bremser) i kg

695 [695]

Tilhengervekt (med bremser) i kg

1300 [1300]

Ingen som selger hengere uten brems på over 300kg i Norge. Siden sammenligningen er det bare å glemme!

Lenke til kommentar

Kanskje Tesla kommer med en bobil en dag :D

 

Ellers har du jo pickupen om noen år. Skulle tro den duger bra til å trekke campingvogn ;-)

Jeg håper mer på campingvogn så man slipper å ha en egen bil bare for feriebruk, samt at man kan sette fra seg bo-delen når man ikke trenger å drasse den rundt med høyt energiforbruk. Etter å ha sett en del spenstige sammenleggbare campingvogner på youtube så håper jeg noen finner opp en fancy campingvogn som folder seg ned til en ganske så aerodynamisk sak under frakt. Gjerne inspirert av formen på denne Combi-camp-en, drivsystemet i denne Dethleffs-vogna og totalvekt tilpasset model 3.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg håper mer på campingvogn så man slipper å ha en egen bil bare for feriebruk, samt at man kan sette fra seg bo-delen når man ikke trenger å drasse den rundt med høyt energiforbruk. Etter å ha sett en del spenstige sammenleggbare campingvogner på youtube så håper jeg de finner opp en fancy campingvogn som folder seg ned til en ganske så aerodynamisk sak under frakt. Gjerne inspirert av formen på denne Combi-camp-en og drivsystemet i denne Dethleffs-vogna.

Hadde det ikke vært mulig å hatt ett lite drivverk i vogna i seg selv? Saksing og slikt kan man vell justere med sensorer når drivverket uansett er såpass kvikt? 

 

Vogna har rett og slett ei lita elektrisk motor og batteri for å hjelpe til litt. Samt så får man jo strøm i selve vogna med solcellepaneler og den slags når man faktisk står stille og ferierer. ^^ Der kan motoren fungere til vannkran og den slags? hehe

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde det ikke vært mulig å hatt ett lite drivverk i vogna i seg selv? Saksing og slikt kan man vell justere med sensorer når drivverket uansett er såpass kvikt? 

 

Vogna har rett og slett ei lita elektrisk motor og batteri for å hjelpe til litt. Samt så får man jo strøm i selve vogna med solcellepaneler og den slags når man faktisk står stille og ferierer. ^^ Der kan motoren fungere til vannkran og den slags? hehe

Jepp, det er det den siste av de to linkene viser. Internt batter er uansett kjekt til alle elektriske dippedutter man vil ha. LED-belysning, høyttalere, telefonladere, kjøleskapet og vannpumpe. Hvis det er litt størrelse på batteriet klarer det sikkert å forsyne en kokeplate, mikrobølgeovn, litt vannvarming og sånt også. Litt smart utført kan det laststyres sånn at ikke to ting går samtidig. Solceller er opplagt. :) Litt av investeringen i batterivekt får man jo tilbake ved å kutte ut propan-anlegg.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fabelaktige nyheter! Oppdaterte min bestilling nå. :)
Jeg skal uansett beholde diesel/frityrdyret som kan trekke 2800kg, men det å slippe å ha to tunge elsykler på et glasstak når man skal på bil/sykkelferie er et stort pluss i boka for min del!

Endret av ryback
Lenke til kommentar

Nå har det vel aldri i det hele tatt vært antydet fra Tesla at det ville være mulig å ettermontere hengerfeste om/når dette kom.

 

Nå har det vel vært snakk om mulighet for tilhengerfeste fra før bilen ble begynt levert, så for meg som mulig kunde, så mener jeg det helt klart er å kunne forvente at man skulle kunne ettermontere dette straks bilen ble godkjent for dette. At det er 2 forskjellige biler, det biter jeg absolutt ikke på.

 

Jeg stod sterkt å vurderte reservasjon på lanseringsdatoen (satt fysisk med kortet i handa og reservasjonsskjemaet på skjermen umiddelbart da det ble åpnet), men endte til slutt på å ikke reservere. Men om jeg faktisk hadde bestilt og fått levert allerede, så hadde jeg mildt sagt blitt forbannet om jeg plutselig stod der med en bil og de så kom med beskjed om at jeg ikke kunne få det ettermontert på min bil.

 

Slik jeg ser det, så virker det som om det går mer på manglende vilje. Det er nok en liten kostnad knyttet til å få ettergodkjent bilene, men i den store sammenhengen ganske lite.Prisen på hengerfestet var tilnærmet som forventet, da jeg vet det er mange som tar langt mere (sikkert pga motorisering av innfellingen), så tror mange hadde ville betalt for dette.

 

Hvilken regel er det de viser til? Jeg finner forklaringen meget tynn. Det jeg dog ser, er at de har stort press på service-senterne, så å komme med ettermonteringsmulighet nå ville sikkert ført til unødvendig ekstra-press. Det hadde vært mere fair å si at vi godkjenner nå, men vi vil ikke tilby dette på en stund, før situasjonen ved service-senterne ble normalisert. Helt ærlig, jeg hadde gjerne tatt meg etpar dager fri for Tromsø-tur for å få dette montert, om senteret der følte at de hadde kapasitet til å ta slikt.

Lenke til kommentar

Jeg antok hengerfeste kun ville bli mulig å få sammen med luftfjæring, så det er jo positivt at man ikke vil måtte bruke noen titusen ekstra på dette for å kunne få hengerfeste. Sånt sett overrasket Tesla positivt, i mitt syn. (Dog litt negativt at det er ikke mulig å få hengerfeste på performance - den forventet jeg ikke.)

 

Jeg har stort sett fulgt med på alt som Tesla har sagt rundt dette temaet, og jeg mener bestemt at de som har forventet å kunne ettermontere hengerfeste har basert dette på ren ønsketenkning. Tesla har aldri antydet at det ville være mulig.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har stort sett fulgt med på alt som Tesla har sagt rundt dette temaet, og jeg mener bestemt at de som har forventet å kunne ettermontere hengerfeste har basert dette på ren ønsketenkning. Tesla har aldri antydet at det ville være mulig.

 

De har ikke avkreftet det, men snakket om det og om godkjenning etc. Normal dobbeltkommunikasjon fra det selskapet.

Lenke til kommentar

De har ikke avkreftet det, men snakket om det og om godkjenning etc. Normal dobbeltkommunikasjon fra det selskapet.

Det at Tesla ikke spesifikt sier at man ikke vil kunne få diverse fremtidige features på bilene som selges i dag handler mye om å unngå Osborne effekten.

 

En grei tommelfingerregel for bilkjøp er at man i beste fall vil få det man bestiller. Ikke mer. Altså i dette tilfellet bestiller man bil med 0 kg i hengervekt, og mottar akkurat det.

 

En annen grei tommelfingerregel for bilkjøp er at bilene vil alltid vil bli bedre og billigere om man venter. Altså om man skal ha bil så må man bare slå til om man syns et tilbud er bra nok. Alternativet er å vente inn i evigheten.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det at Tesla ikke spesifikt sier at man ikke vil kunne få diverse fremtidige features på bilene som selges i dag handler mye om å unngå Osborne effekten.

 

En grei tommelfingerregel for bilkjøp er at man i beste fall vil få det man bestiller. Ikke mer. Altså i dette tilfellet bestiller man bil med 0 kg i hengervekt, og mottar akkurat det.

 

En annen grei tommelfingerregel for bilkjøp er at bilene vil alltid vil bli bedre og billigere om man venter. Altså om man skal ha bil så må man bare slå til om man syns et tilbud er bra nok. Alternativet er å vente inn i evigheten.

 

Hadde Tesla gått ut og sagt at hengerfeste kommer, men at de som bestiller og får levert bilen nå, vil kunne få ettermontert hengerfeste for en pris nært opp til hva de vil ta for å få det montert fra fabrikk, så hadde det motvirket Osborne-effekten langt bedre.

 

Om man skal lære folk opp til at slike enkle modifikasjoner ikke kan leveres som ettermontert, så vil man faktisk få en større Osborn-effekt på lengre sikt. Lærdommen blir da at er det en viktig funksjon du må ha, så må man bare belage seg på å vente.Faktisk slår det litt under beina på den effekten man har oppnådd med å gi OTA-oppdateringer i lang tid etter bilkjøpet.

 

Selvsagt kan man ikke forvente at alt som krever HW-messige forandringer vil kunne bli endret på i ettertid. Dog har vel Tesla allerede vært bedre her, ved at de har oppdatert autopilot-hardware på "eldre" biler kostnadsfritt eller til relativt lav pris.

 

Nå har man tildels god forståelse for at det ikke er å bare støtte tilhengerfeste på TMS, siden den ikke ble planlagt med støtte for dette. Men TM3 var som sagt planlagt med dette for øye fra starten, og da burde ledningsnettet være klargjort for dette eller endog ligge på plass allerede, og så er det bare å feste på selve tilhengerfestet, og koble til kontakten. Altså ingen større operasjon, og noe man er vant med at kan ettermontere på de aller fleste biler.

Lenke til kommentar

De har jo ikke nærheten av kapasitet å få 5000 telefoner som maser om ettermontering. Når verste hypen av model 3 har roet seg om noen måneder så skal vi nok se at de ordner noe. Tipper rundt 12-14000kr for ettermontering x noen tusen biler blir mye penger for Tesla.

Lenke til kommentar

De har jo ikke nærheten av kapasitet å få 5000 telefoner som maser om ettermontering. Når verste hypen av model 3 har roet seg om noen måneder så skal vi nok se at de ordner noe. Tipper rundt 12-14000kr for ettermontering x noen tusen biler blir mye penger for Tesla.

 

Da er du inne på det jeg antydet, at realiteten egentlig ligger i at de ikke vil utsette service-senterne for denne ekstrajobben så lenge de fremdeles sliter med backlog på annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...