Jump to content
Sign in to follow this  
Hobby2000

Octavia på "inspeksjon" uten oljeskift - hva utføres da?

Recommended Posts

Har nettopp kjøpt 2015-modell Octavia.

Fått melding om at bilen skal på "inspeksjon" og fått prisoverslag på "inspeksjonen". 

Inspeksjonen inneholder ikke oljeskift, men nytt pollefilter. I øvrig en samlet post som bare heter "inspeksjon". Av info på nettet ser jeg at denne Octavia-modellen skal på oljeskiftservice  hvert andre år (eller 30000km) og på inspeksjon hvert år (eller 30000km).

 

Spørsmålet er da følgende: Hva omfatter "inspeksjonen" da, når det ikke er en del av et oljeksiftservice. 

 

Jeg ble litt forvirret.... :)

 

Share this post


Link to post

Dette er styrt av Tyskland mener jeg. De har en haug med punkter de skal gjennom. Du kan bare spør på merkeverkstedet, så får du nok svar.

 

For å si det sånn .. Du betaler godt for det stempelet i boka. Men hvis du ikke har kompetanse til å vedlikeholde/sjekke bilen selv, eller fortsatt er under garanti, så er det jo lurt å gjøre dette. Så fort garantien var ute på kona sin Octavia bruker jeg bare verksted til de jobbene jeg ikke får til selv.

 

Vedr oljeskift har jeg gått bort fra longlife oljen til VAG. Jeg bytter en gang i året (5W-30 504.00)

Share this post


Link to post

Ang oljeskift:

er du glad i bilen din så bytter du olje 1år/15000km uansett hva fabrikken sier! Det koster deg så og si ingenting å du har bilen leeenge!

Share this post


Link to post

Ang oljeskift:

er du glad i bilen din så bytter du olje 1år/15000km uansett hva fabrikken sier! Det koster deg så og si ingenting å du har bilen leeenge!

 

15k er meget drøyt. Så lenge du bytter den innen et år så kan du lett kjøre 25k på moderne og helsyntetisk olje.

Share this post


Link to post

Tenker nå mer generelt jeg, spesielt de som bor i byer. Mye småkjøring med kald motor.

Bor du litt lengre ute på landet å får motor varm hver gang du kjører så kan jeg være enig med deg.

 

 

Jeg personlig som kun kjører 2,5 mil(2-3 dager i uka) pr vei når jeg skal ut å handle feks, så bytter jeg hver 10000km/1år uansett. Det koster jo så og si ingenting med olje å filter(for min del så bytter jeg selv og det koster meg maks 600kr). Å motoren har veldig godt av det :) Kjører fullsyntetisk mobil1 5W-30/40.

Share this post


Link to post

15k er meget drøyt. Så lenge du bytter den innen et år så kan du lett kjøre 25k på moderne og helsyntetisk olje.

Tja. "Moderne" biler har jo såpass lav kvalitet og forventet levetid uansett at det er vel ikke noe problem å kjøre 2-3 år mellom oljeskift.

Share this post


Link to post

Moderne biler har i dag gjerne gjerne serviceintervaller på 30.000km/2år, avhengig av hva som kommer først, men en kan fort få varsel om oljeskift lenge før service (30.000km), alt avhengig av hvilken kjørestil, bruksmønster, mye småkjøring etc en har.

 

Jeg hentet ut en ny bil i fjor sommer og kjører for tiden relativt lite med den, så den vil det gå 2år før den skal ha service/oljeskift, men jeg har bestilt et olje -og oljefilterskift i løpet av sommeren allerede. Forhandler sa helt tydelig i fra at dette var helt unødvendig, men med såpass mye småkjøring som jeg har for tiden, så ønsker jeg likevel å bytte olje 1 gang i året. Så jeg har fått forhandler til å forandre serviceprogrammet til min bil, slik at den nå varsler en gang i året i stedet. Altså et oljeskift i mellom serviceintervallene.

 

Bilen min har egentlig en såkalt Longlifeserviceintervall, men jeg synes at med den kjøringen jeg har for tiden så er det best for motorens levetid å bytte olje/filter årlig. Ikke at jeg vet bedre enn fabrikken som har produsert bilen, men en gjør i hvert fall ikke noe feil med et årlig oljeskift, men hvor nødvendig det er, er jo en helt annen sak........  :)

Share this post


Link to post

Dette er salgstriks fra produsentene, og er overhodet ikke bra for motorene. Ikke rart VAG moterer ryker fort med intervall på 30k eller 2 år. Det er hinsides

Share this post


Link to post

Nå er ikke VAG i særstilling her da, for det finnes mange som har de samme og enda lengre serviceintervaller enn dette. At VAG sine motorer er svakere enn andre pga av dette er jeg ikke så sikker på, men at de kan ha noen utfordringer på enkelte motorer er det ingen tvil om.

 

Men jeg er helt enig i at inntil 30.000km på den samme oljen ikke høres så bra ut, derfor har jeg som nevnt også et bestilt ekstra oljeskift på min egen bil, selv om det ikke skulle være nødvendig etter hva produsent/Møller selv sier.

 

For nytte kjøretøy så er det jo enda lengre intervaller, VW nyttekjøretøy (som er VAG) har bl.a. 40.000km serviceintervall, og da gjerne et oljeskift i mellom for de nyere utgavene, det varsler bilen om selv.

 

Ford har opp mot 50.000km serviceintervaller, og Mercedes har inntil 80 -eller 100.000km for enkelte av sine modeller, med et oljeskift på 40 -eller 60.000km, avhengig av drifstofftype og motor. Se vedlagte skjermbilde fra Mercedes Sprinter brosjyren.

 

post-360398-0-71617000-1558173332_thumb.png

Edited by fotonisse

Share this post


Link to post

I samme slengen bør det nevnes at Sprinter har større bunnpanne for mer oljevolum enn samme motor i andre MB. Filteret er sikkert større også. Mener det var snakk om rundt 8 liter motorolje på en slik Sprinter, og så er det jo biler som går mye langt og stort sett varm motor hele dagen da.

Share this post


Link to post

Det er sant at større nyttekjøretøy gjerne har mer olje, i tillegg så har nyttekjøretøy også andre konstruksjoner på motorene/vitale deler for å tåle en hardere belastning enn for privatbiler. Selv om specs på papiret ser likt ut, så er motorene ikke nødvendigvis de samme.

 

Men poenget mitt var at lange serviceintervaller og lange intervaller i mellom oljeskift er det ikke bare VAG som har, og det er heller ikke ensbetydende med at motorene havarerer.

 

Selv om jeg også synes at inntil 2 års kjøring på samme olje ikke er å foretrekke.

Edited by fotonisse

Share this post


Link to post

Ser på BMW E91 320dat jeg har, 30000km/2år. Det skjer bare ikke. Spesielt med register havariene som er på disse motorene (N47)

Ser på de som har byttet olje på 10 000km fra bilen er ny så har registerkjeden holdt MYE lengre en de som har fulgt serviceintervallene til BMW.

Jeg selv bytter alltid hver 10 000km på mine biler uansett.

 

Ser også de motorene som har stort oljevolum holder lengre.

Har en Mercedes E320 CDI 2000 modell som tar 8L olje. Der byttet jeg olje hver 5000km. Koster jo ingenting så lenge du kan gjøre det selv.

 

Men ja, alt for lange serviceintervaller, produsent sier det går fint, og ja, det holder hele garanti perioden som regel. For ihht produsentene så er jo garantitiden levetiden på bilen (nesten)

Mercedes hadde jo livstidsgaranti på oljen i girkassene, men dette måtte de endre til 60000km/4år pga MANGE girkassehavari.
Samme med BMW, de tviholder på livstidsolje, her er det også mange girkasser som havarere, bare på min som det aldri var byttet på, mekanikkeren bare ristet på hode, aldri sitt en så svart og skitten olje før(bilen var kjørt 258000km)
Flushet kasse og nytt filter.

Edited by sveibuen

Share this post


Link to post

Livstidsgarantien på oljen er formulert som "Will last the lifetime of the transmission".

Det de ikke forteller deg er gjerne det at girkassen har kort levetid som konsekvens av at oljen aldri har vært byttet....

  • Like 2

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...