Gå til innhold

Sonys nye 8K-TV koster like mye som en luksusbil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er flott at panelene kommer allerede nå. Men tilkoplingsstandardene som støtter maks specs lar vente på seg, og det samme gjør innhold. Jeg ville heller hatt innhold i 4K/120hz/HDR/10bit enn 8K med lavere specs. 

 

Og minimum 4:2:2 chroma, jeg wille faktisk gå så langt som å sinat 50/60Hz er bra nokk ( tviler på at vi ser broadcast/streaming/uhd bd i noe særlg mer vi snskker om et tv her og ikke en pc skjerm men det er min mening

Lenke til kommentar

Og minimum 4:2:2 chroma, jeg wille faktisk gå så langt som å sinat 50/60Hz er bra nokk ( tviler på at vi ser broadcast/streaming/uhd bd i noe særlg mer vi snskker om et tv her og ikke en pc skjerm men det er min mening

Nedsamplet chroma gir mening for en skjerm som skal vise video (vanligvis 4:2:0) og som har høy oppløsning (8k) siden små fargedetaljer vanligvis ikke betyr så mye.

 

50/60Hz er mer kontroversielt. Mange har argumentert for at behovet for frameracte (ubeleilig nok) _øker_ når oppløsningen øker. Det er en grunn til at "4k demo-videoer" som snurrer på Elkjøp stort sett alltid viser super-crispe landskap/city-scape med veeeldig treige panoreringer.

 

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Luksusbil til 600k? Eh .. altså, du får ingen luksusbil for så små summer!

 

En halv luksusbil kanskje. Om kravene ikke er alt for strenge, vel og merke...

 

Hvorfor ikke bare opplyse om pris i tittel/ingress? Er vi ikke kapable til å forstå hva 600 000 er for noe lenger? Vi må måle alt i biler og fotballbaner?!?

 

PS: selv klarer jeg meg med en bil med listepris på bare en tredjedel av denne TV'n. Luksusbil? Nei, på ingen måte. Biler til 600k da? Nei -- de er fortsatt 187 fotballbaner unna luksussegmentet! (Evnt milevis unna, hvis man må ha en metrisk referanse)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

8K er jo fint det om man vil sitte å se samme promo-videoene om og om igjen.

 

I dag er det jo stort sett 1080i/p folk sitter å ser på oppskalert på 4K-skjermer, men mindre det er 720p broadcast.

 

Selv mange 4K Blu-Ray er jo ofte ikke noe bedre enn de normale Blu-Ray releasene, så selv på 4K innhold må man velge med omhu for at det skal ha noe hensikt.

 

Innholdsindustrien må jo følge etter om det skal ha noe ha noe for seg, ellers er disse skjermene grovt sett bare innovasjon som bare ligger brakk til tidsæraen for den kommer, mye slik det faktisk er for en del med 4K skjermer i dag om en ikke mater dem med 4K-innhold.

 

Med det sagt må en jo ha skjermer før noen lager innhold til dem også, så all ære sånn sett for den innovasjonen som er gjort.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...