Gå til innhold

Tesla Model S og X får enda bedre rekkevidde


Anbefalte innlegg

Dette var bare eksempler, som sagt.

Ja, eksempler på overskrifter.........

 

Hva står det egentlig i artiklene, som du ikke har lest før du postet dem? Det at media kaller noe for en Tesla killer er vell ikke noe som burde overraske? Det gjør man innenfor alle segmenter der man ønsker å generere klikk inn på siden, ved å vise til modeller og merkevare alle har hørt om. Rart du slår deg vrang av den grunn. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tesla har vel egentlig bare gått mer og mer i retning av å standardisere alle bilene og fjerne tilvalg. Enklere bestillingsprosess og enklere produksjon er nok argumentet. Tviler på at vi får en smørbrødliste med tilvalg noen gang, men kunne gjerne sett at man kunne velge noe Premium+. HUD er et savn, spesielt på Y og 3.

 

Jeg forstår at Tesla ønsker bilene kjapt ut til kundene, men det er jo for dem som andre aktører i næringslivet bunnlinjen og nettoen som avgjør om bedriften har livets rett over tid. Tilvalg hos premium merkene er høyt priset, og bidrar således til å bedre bunnlinjen. Men nå bruker vel ikke Tesla penger på markedsføring i tradisjonell forstand, jeg velger å se bort fra twitter-kostnadene, så kanskje har de sett at det er vanskelig å klare mersalg til kundene. 

 

Om det er tilfellet så må man jo spørre seg om kvaliteten har vært bra nok på tilvalget, eller om de har vært for beskjedne når de har satt sammen tilvalgslisten? Ingenting av det snasne ekstrautstyret Simen nevnte tidligere i tråden er å få som tilvalg, og dette er jo banebrytende greier. Det meste var jo greier andre premium-merker har på sine tilvalgslister. 

 

Strømlinjeforming av prosesser for å effektivisere er vel å bra det. Men å strømlinjeforme noe som faktisk skal bidra med ekstra penger i kassen fra kunder som alt har bestemt seg for å senke en stor sum penger på sin nye bil virker å være direkte bakstreversk. Og spesielt merkelig blir det jo når man ser det i lys av at Tesla selv oppfatter merket som et premium merke. Men de leverer altså ikke det samme ekstrautstyret som andre premium merker. Hvofor??

 

Kanskje er bølgen av early adopters over, og at Tesla nå må fokusere på å få hanket inn flere tradisjonelle fossilbil kjøpere? Og da tror jeg premium tilvalg kan bli svært viktig. Sålangt i år så har Tesla for første gang produsert flere biler enn de har solgt både for model S og X. Kanskje vil den siste oppdateringen og forbedringen av rekkevidde på S og X igjen sørge for ventelister på nye biler. Men selv med ventelister så er det jo merkelig å selge en 100 000 $ bil når samme bil med mengder av ekstrautstyr kunne vært solgt for 120 000 $ eller ennå mer. Og nettoen på tilvalg kunne de jo nesten diktert helt selv. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

For meg har ikke model 3 vært noe alternativ til S, da jeg synes S er trang nok som den er (jeg har en P85 med større frunk enn de nyere variantene).

 

Jeg synes også S og X trenger en oppfriskning, men med den nylige oppfriskingen av rekkevidde så tviler jeg det kommer med det første. 2170-celler har ca 15% mer kapasitet per kg og per liter. Det betyr at de mest sannsynlig kunne byttet ut nåværende 100 kWh batteripakke med en på 115 kWh, hvis de 5 millimeterne ekstra cellelengde kan "skjules" andre steder i konstruksjonen eller bilen blir 5mm lavere. Rekkevidden ville antagelg økt fra 610 til ca 700 km WLTP. Ladehastigheten bør også få et merkbart oppsving.

 

Andre ting jeg ville hatt på neste års model S:

- Rotert skjerm, kanskje etter inspirasjon fra M3, men plassert lavere og nærmere sjåføren sånn at man kan hvile armen samtidig som man betjener skjermen (slik som Audi e-tron). De må IKKE kvitte seg med skjermen bak rattet, slik de gjorde med model 3.

- At stor frunk vender tilbake, i hvert fall som opsjon og alternativ til dommedags-luftfilteret

- At 7-seterutgaven kommer tilbake og at både seter og "kupe" der bak forbedres.

- Hengerfeste, gjerne med tilbud om smart ekstrautstyr for ski/sykkel etc.

- Slankekur

- Bedre lydisolering

- Bedre kjørelys

- Mer fancy kupelys

- Bedre inndeling og utforming av midtkonsollen

- Kamerabaserte sidespeil? (Musk sa noe om at sidespeilene står for hele 5% av drag-en, så det kan bety ca 3% / 20 km lengre rekkevidde)

- Hjulkapsler som standard (ytterligere 3~5% bedre rekkevidde)

- Varmepumpe (hvorfor i all verden har de ikke hatt dette fra starten?)

 

Trådløs lading for mobil - burde komme som standard. Koster lite, men er absolutt slik en premium priset bil burde ha.

Headup display - gjerne som tilvalg, men helst som standard. Sårt trengt på TM3 og TMY, men og forventet på moderne premiumbiler.

Skiluke og 3-delt bakseterygg

 

Støtte for trådløs lading av selve batteripakken er kanskje for tidlig å kreve, men noe som vel Tesla burde fokusere på å finne løsning for. Sikkert mange som ville oppgradert til ladeplate i garasjen/carporten, om den var greit sikret mot tyveri...

Lenke til kommentar

Støtte for trådløs lading av selve batteripakken er kanskje for tidlig å kreve, men noe som vel Tesla burde fokusere på å finne løsning for. Sikkert mange som ville oppgradert til ladeplate i garasjen/carporten, om den var greit sikret mot tyveri...

Godt poeng, men det er ikke for tidlig. Det er fullt gjennomførbart. God effekt, virkningsgrad og overkommelig pris. Det kunne vært et alternativ til den enkle hjemmeladeboksen som Tesla tilbyr. Konkret: En ladeplate i front og en bak. Spolen skjult bak plastdeksel. Ladeboks med tilsvarende ladeplate + små motorer for å skyve ladeplata fram til mottakeren i bilen.
Lenke til kommentar

Trådløs lading med mindre virkningsgrad kan man holde seg borte fra. Da får man heller betale et premium for en type robot-arm om full automatikk er ønskelig syns jeg. 

 

Det vi ser er vell rundt 60-70% virkningsgrad her på ladingen. Jeg vet at forskere har sagt at de har klart hele 97%, men inntil noe slikt er ute på markedet, så er jeg heller skeptisk. 

Lenke til kommentar

Trådløs lading med mindre virkningsgrad kan man holde seg borte fra. Da får man heller betale et premium for en type robot-arm om full automatikk er ønskelig syns jeg. 

 

Det vi ser er vell rundt 60-70% virkningsgrad her på ladingen. Jeg vet at forskere har sagt at de har klart hele 97%, men inntil noe slikt er ute på markedet, så er jeg heller skeptisk. 

 

Må da være helt opp til den som ønsker slikt om man vil betale masse ekstra for en robot, eller en ladeplate med noe tap. Vil dessuten tro at karbonavtrykket uansett er langt større på å produsere, frakte og levere en robotarm inkludert strøm til å drifte dette, er langt større enn eventuelt tap ved lading.

 

Men skjønner at det er problematisk å levere noe ut på markedet om tapet er unødvendig stort, så greit at man får redusert dette så mye som mulig før utstyret selges kommersielt.

Lenke til kommentar

Må da være helt opp til den som ønsker slikt om man vil betale masse ekstra for en robot, eller en ladeplate med noe tap. Vil dessuten tro at karbonavtrykket uansett er langt større på å produsere, frakte og levere en robotarm inkludert strøm til å drifte dette, er langt større enn eventuelt tap ved lading.

 

Men skjønner at det er problematisk å levere noe ut på markedet om tapet er unødvendig stort, så greit at man får redusert dette så mye som mulig før utstyret selges kommersielt.

Poenget var at hvis man må oppgradere nettet, så blir det litt merkelig at rike folk påtvinger dette mens alle må betale for at noen få skal ha muligheten til å lade med 60% virkningsgrad. Det blir jo endel strøm det i biler med 100kWh batteri. Trur neppe ei robotarm hadde brukt mer strøm for å koble seg til og fra. Det er jo bare snakk om noen få servoer? Det å frakte ei robot-arm blir jo ikke noe annerledes enn å frakte ei ladeplate? 

 

Ser vi faktisk ei ladeplate med 97% virkningsgrad, så er det jo greit nok. Men det vi ser idag er langt unna det, om man ser på top-notch ladeplater for mobiler og slikt. 

Lenke til kommentar

Joda, tenkte selvsagt trådløse ladeplater der den i bilen er stasjonær og den i garasjen er montert på en robotarm som plasserer den helt inntil mottakerspolen. Jeg mener 90% virkningsgrad er akseptabelt, men det skulle ikke forundre meg om de klarer et sted mellom 90 og 95%. Tap i AC/DC-konverteren kommer selvsagt i tillegg, akkurat som ved kablet lading.

Lenke til kommentar

Ja, eksempler på overskrifter.........

 

Hva står det egentlig i artiklene, som du ikke har lest før du postet dem? Det at media kaller noe for en Tesla killer er vell ikke noe som burde overraske? Det gjør man innenfor alle segmenter der man ønsker å generere klikk inn på siden, ved å vise til modeller og merkevare alle har hørt om. Rart du slår deg vrang av den grunn.

Eksempler på stadig mas om Tesla-killers, og disse artiklene er bare eksempler. Du har folk som Jim Chanos, David Einhorn, Mark Spiegel, osv. som har messet om dette i alle år, og de har også promotert alt fra Bolt til e-tron som "killeren".

Lenke til kommentar

Eksempler på stadig mas om Tesla-killers, og disse artiklene er bare eksempler. Du har folk som Jim Chanos, David Einhorn, Mark Spiegel, osv. som har messet om dette i alle år, og de har også promotert alt fra Bolt til e-tron som "killeren".

Igjen, forstår du ikke hvorfor de gjør det? 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...