Gå til innhold

Tesla Model S og X får enda bedre rekkevidde


Anbefalte innlegg

360-graders kamera er vel standard på alle bilene nå eller er det en av tingene de fjerner på den billigste model 3?

Er det? Hvor lenge har det vært det? Gode nyheter (for meg hvertfall)!

 

Jeg har ikke prøvd de nyeste setene lenge nok til å mene noe om det, men hører at enkelte misliker det veganske materialvalget og at i-Pace har langt bedre seter med ekte skinn og god lufting. Tesla gjør vel et veganer-poeng ut av det og det er godt mulig det slår godt an blant amerikanske kjøpere, men personlig ville jeg valgt ekte skinn. Spesielt amerikanere burde jo se nytten av å bruke skinnmaterialet til noe når de har spist opp kjøttet som var innpakket i det.

Har ikke prøvd en Tesla på 5 år nå, men på generell basis foretrekker jeg seter i stoff og ikke skinn. Skinn blir klamt, og lufting klarer bare delvis å veie opp for det. Menmen, kan ikke få i bøtter og spann. Lufting er viktigere enn skinn/"skinn"/stoff for meg, men jeg er ikke villig til å betale den ekstreme prisen de tar for det per nå.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var ikke ment som årsmodell heller. Jeg tenkte mer på at det sikkert tar en stund før de gjør nye store endringer etter det som ble lansert for et par dager siden. Neste år er bare et rundt anslag.

 

Jepp, men jeg regner med at 18650-produksjonslinjene (3 stk?) vil legges om til 2170 en etter en. På kort sikt gir det økt produksjonskapasitet på model, men ser vi litt større på det gir det mer fleksibilitet til å flytte produksjonskapasitet på batterier mellom model S/X og 3/Y.

 

360-graders kamera er vel standard på alle bilene nå eller er det en av tingene de fjerner på den billigste model 3?

 

Jeg har ikke prøvd de nyeste setene lenge nok til å mene noe om det, men hører at enkelte misliker det veganske materialvalget og at i-Pace har langt bedre seter med ekte skinn og god lufting. Tesla gjør vel et veganer-poeng ut av det og det er godt mulig det slår godt an blant amerikanske kjøpere, men personlig ville jeg valgt ekte skinn. Spesielt amerikanere burde jo se nytten av å bruke skinnmaterialet til noe når de har spist opp kjøttet som var innpakket i det.

Det er ikke 360-graders kamera på S/X. Bare ryggekamera. De har jo autopark dersom man kjøper FSD-pakken (evt. EAP for de som kjøpte bil før 28. februar), så mulig de ser på det som unødvendig med 360-kam.

Lenke til kommentar

 

Nå har tesla holdt på x antall år lengre med elbil enn Audi og Jaguar å da.. Så de har hatt tiden til å forske og forbedre litt..

Men alle haterne var jo så klare på at de utdaterte produsentene når som helst kunne trylle frem massevis av elbiler som rett og slett knuste Tesla og gjorde så Tesla ville gå konkurs?

Har Audi og Jaguar bare kunnet fokusert på elektriske biler så har de det, men de har fossile biler å tenke på å..

Lenke til kommentar

.

 

Andre ting jeg ville hatt på neste års model S:

- Rotert skjerm, kanskje etter inspirasjon fra M3, men plassert lavere og nærmere sjåføren sånn at man kan hvile armen samtidig som man betjener skjermen (slik som Audi e-tron). De må IKKE kvitte seg med skjermen bak rattet, slik de gjorde med model 3.

- Hengerfeste, gjerne med tilbud om smart ekstrautstyr for ski/sykkel etc.

- Bedre lydisolering

- Bedre kjørelys

- Mer fancy kupelys

- Bedre inndeling og utforming av midtkonsollen

- Varmepumpe (hvorfor i all verden har de ikke hatt dette fra starten?)

- Kamerabaserte sidespeil? 

 

- Slankekur?

 

Det var en konkret og nøye gjennomtenkt liste, og alt det jeg ikke fjernet i quoten støtter jeg virkelig. Dette med kupelys har jo tyskerne hatt siden årtusenskiftet eller deromkring og det hever uten tvil premiumfølelsen. 

 

Kom forresten på en ting som mangler og som jeg gjerne skulle sett på en ny oppdatert model s, og det er head up display. Trenger ikke være standard men burde definitivt være tilvalg. Og mtp bunnlinjen så burde kanskje Tesla øke listen med tilvalg framfor det de har gjort? Hva er det selgere pleier å si, mersalg til eksisterende kunder er alltid enklere enn å selge til helt nye kunder. Tyskerne har jo lange lister med tilvalg og gjør greie kroner på det. Og noen kunder går jo virkelig all-in når de først handler bil og krysser alle mulige bokser. Den største bøygen er jo å fange nye kunder, når den jobben er gjort må jo bare tilvalget være fristende nok til at kundene gravere dypere i foret. 

 

Sidespeil er vel per idag krav fra myndighetene for å få bilene godkjente? Eller er den bestemmelsen kanskje fjernet nå? Så en artikkel om Mercedes Actros trekker for et år tilbake el 2 kanskje og da ble det nevnt at det skulle komme på neste års modell, så da er det kanskje ikke lengre krav om fysiske sidespeil? Om actros faktisk fikk dette vet jeg forresten ikke, har ikke oversikten. 

 

Hengerfeste jatakk. Og litt mer jobb for å dempe hjulstøy er helt klart på sin plass.

 

Slankekur? Umiddelbart tenker jeg at det er mulig å slanke den litt, men kanskje koster det for mye? Om vi ser bort fra selve batteripakken så det jo allerede utstrakt bruk av aluminium og faktisk er jo bunnplaten under batteriene av titan. Stål er brukt på kritiske punkter men det er nok gjort av en grunn? 

 

Glass kan muligens gjøres tynnere, men det påvirker jo også støynivået negativt. Felger kan evt.være karbon, og bremseskiver kunne vært karbonkeramiske. Kan kanskje spare 10-20 kilo i hvert hjørne. Ikke enormt, men roterende masse tross alt, så da fjernes vekt der den har mest effekt. Men da snakker fort 100.000 kr ekstra kanskje opp mot 150 000, og det vil kanskje ikke folk være villig til å betale. Tilvalg kanskje?

 

100 kwh batteripakke på 21700 kontra dagens 18650 celler bør kunne spare noe vekt. Tror noen regnet på ca 50-70 kilo iirc 

 

Det er jo en svær doning som allerede har utstrakt bruk av lettmetall så betydlig vektreduksjon blir fort kostbart. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

Er det? Hvor lenge har det vært det? Gode nyheter (for meg hvertfall)!

 

Har ikke prøvd en Tesla på 5 år nå, men på generell basis foretrekker jeg seter i stoff og ikke skinn. Skinn blir klamt, og lufting klarer bare delvis å veie opp for det. Menmen, kan ikke få i bøtter og spann. Lufting er viktigere enn skinn/"skinn"/stoff for meg, men jeg er ikke villig til å betale den ekstreme prisen de tar for det per nå.

 

 

Foretrekker skinn, ser bedre ut og når setene er ventilerte så blir en ikke svett heller. Hatt seter med lufting siden 2008 og det er viktig for optimal komfort. Da blir det ikke klamt i skinnsetene selv når graderstokken uten passerer 30 tallet. 

Lenke til kommentar

Og mtp bunnlinjen så burde kanskje Tesla øke listen med tilvalg framfor det de har gjort?

Tesla har vel egentlig bare gått mer og mer i retning av å standardisere alle bilene og fjerne tilvalg. Enklere bestillingsprosess og enklere produksjon er nok argumentet. Tviler på at vi får en smørbrødliste med tilvalg noen gang, men kunne gjerne sett at man kunne velge noe Premium+. HUD er et savn, spesielt på Y og 3.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du faller for clickbait altså? 

 

Hvorfor trur du overskrifter heter ting som "....Går rett i strupen på Apple", og "Tesla killer"? 

Lenke til kommentar

Nei, det genererer klikk og besøk. Altså "clickbait".

Fordi det er hatet av så mange generer det engasjement. Bare å ta en kikk på andelen negative kommentarer på alle Tesla/Apple-nyheter her inne.

 

Mengden energi som brukes av folk med til dels ekstremt negative holdninger til Apple/Tesla og andre er ganske utrolig. Kan nesten minne om betente tema som klima og innvandring i politikken.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

Fordi det er hatet av så mange generer det engasjement. Bare å ta en kikk på andelen negative kommentarer på alle Tesla/Apple-nyheter her inne.

 

Mengden energi som brukes av folk med til dels ekstremt negative holdninger til Apple/Tesla og andre er ganske utrolig. Kan nesten minne om betente tema som klima og innvandring i politikken.

Hat er et sterkt ord du. Det er nok mer "engasjement" du er ute etter. 

 

Man løper ikke 100 meter og sier at man skal klare å slå verdens hundrede beste løper. Man skal slå Usain Bolt, om man ønsker å lage overskrifter og blest om seg selv.  Enten det er et blad, en journalist, eller hva som helst. 

Lenke til kommentar

Hat er et sterkt ord du. Det er nok mer "engasjement" du er ute etter.

Tjaa, vet ikke jeg, det er ganske sterke ord som brukes i disse kommentarfeltene. Relativt ofte er det ganske nedsettende kommentarer om de som er positive. Kanskje hat er et sterkt ord, men engasjement beskriver enda dårligere de sterke negative følelsene mange har.
Lenke til kommentar

Tjaa, vet ikke jeg, det er ganske sterke ord som brukes i disse kommentarfeltene. Relativt ofte er det ganske nedsettende kommentarer om de som er positive. Kanskje hat er et sterkt ord, men engasjement beskriver enda dårligere de sterke negative følelsene mange har.

Jeg trur du klarer å se forskjell på de som er reflekterte og de som aldri sier noe imot det de heier på. Jo mer reflektert man er, jo mer respekt får man. 

Lenke til kommentar

Du faller for clickbait altså? 

 

Hvorfor trur du overskrifter heter ting som "....Går rett i strupen på Apple", og "Tesla killer"?

Jeg bare påpekte at det liksom skulle være så enkelt å "drepe" Tesla, og det er mange eksempler på at det snakkes om Tesla Killers. Men så var det visst ikke så enkelt å lage elbil likevel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...