Gå til innhold

Defekt Ethernet uttak på hovedkort?


Anbefalte innlegg

Hei. 

 

Jeg får ikke lenger kontakt med switchen min eller noe som helst for den saks skyld..

 

Kan virke som om ethernetuttaket har tatt kvelden.

 

Finnes det en måte å sjekke dette på? 

 

Dette er på min stasjonære maskin som ikke har trådløst nettverk.

 

Har prøvd med samme nettverkskabel i min bærbar og da får jeg full kontakt.

 

Problemet er at jeg ikke får noe feilmelding dersom jeg kjører diagnosering via windows.. får bare svar: "det kan se ut som om du ikke har tilkoblet nettverkskabelen, eller denne er defekt".

 

Takker for hjelpen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ingen lys på ethernet verken i switchen eller i porten bak PC-en..

 

Da har du trolig enten et defekt onboard lan enhet eller "missmatch" mellom dennes driver og OS.

Kan også være en innstilling, men skulle denne/disse endre av "seg selv"  flere ganger ville jeg nok ha valgt et PCIe nettverks kort.

 

Hvorfor ny lan kort ved "missmatch? Fordi når jeg først har opplevd slike problemer har de hatt tendens til og gjenta seg selv, kjedelig og feilsøke og finne passende drivere manuelt gang på gang.

Og i telleg ved slike problemer at ikke omboard lan ikke oppdaterer seg selv eller HK produsent ikke har oppdaterte drivere opplevet jeg at den generelle ytelsen sank med tiden

 

Enkleste løsning kan da være et slikt kort: 

 

Billigst mulig 185,- : https://www.digitalimpuls.no/pci-express/115449/tp-link-tg-3468-pci-express-gb-lan-32bit-10-100-1000mbps

Sjekk om det finnes drivere til W10 eventuelt ditt OS før kjøp.

 

Teaming (2 porter, en for oppstrøm og en for nedstrøm) skal være bra ved gaming, i tillegg er denne oppgitt og støtte W10. 595,- : https://www.digitalimpuls.no/pci-express/122425/delock-2x-gigabit-nettverkskort-pcie-express-x1-lavprofils-bracket

 

10 Gigabite, støtter også W10, har den selv og den gir mer langt mer stabil oppkobling enn noe 1 eller 5 Gigabite lan jeg har hatt, verd hver krone. pris inkl frakt. 1.249,-  :  https://www.komplett.no/product/1081301/datautstyr/nettverk/nettverkskort/asus-xg-c100c-10gb-pcie-adapter#

 

Du får sistnevnte rimeligere, men personlig ville jeg betalt litt mer hos enten komplett.no/digital impuls pga service etc eventuelt proshop.no fremfor noen av de andre:

 

https://www.digitalimpuls.no/pci-express/143722/asus-xg-c100c-10gb-pcie-adapter-10gb-base-t-pcie-network-adapter

 

https://www.proshop.no/Nettverksadapter/ASUS-XG-C100C/2608163?

utm_source=prisjakt&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricesite

 

https://www.prisjakt.no/product.php?p=4396411

 

Nok og velge i, bare pass på at de har drivere til ditt OS og at den har RJ45 kontakt:

https://www.prisjakt.no/category.php?m=s340718983

 

Legg merke til at Asus XG-C100C 10G er det nest mest populære valget på prisjakt.no

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Da har du trolig enten et defekt onboard lan enhet eller "missmatch" mellom dennes driver og OS.

Kan også være en innstilling, men skulle denne/disse endre av "seg selv"  flere ganger ville jeg nok ha valgt et PCIe nettverks kort.

 

Hvorfor ny lan kort ved "missmatch? Fordi når jeg først har opplevd slike problemer har de hatt tendens til og gjenta seg selv, kjedelig og feilsøke og finne passende drivere manuelt gang på gang.

Og i telleg ved slike problemer at ikke omboard lan ikke oppdaterer seg selv eller HK produsent ikke har oppdaterte drivere opplevet jeg at den generelle ytelsen sank med tiden

 

Dette med "mismatch" er jo ganske villedende informasjon. Ytelse på et vanlig nettverkskort synker heller ikke med tid. Lyser ikke lampene bak på kortet kan du være ganske sikker på at kortet ikke har link, og det er som regel helt uavhengig av drivere.

 

 

Teaming (2 porter, en for oppstrøm og en for nedstrøm) skal være bra ved gaming, i tillegg er denne oppgitt og støtte W10. 595,- : https://www.digitalimpuls.no/pci-express/122425/delock-2x-gigabit-nettverkskort-pcie-express-x1-lavprofils-bracket

 

Teaming brukes som regel for redundanse eller LACP. Det har ingenting å si for gaming om du hadde splittet opp uplink og downlink i hvert sin kabel, da dette ville blitt kun en splitt mellom pc og nærmeste switch eller router.

 

 

 

10 Gigabite, støtter også W10, har den selv og den gir mer langt mer stabil oppkobling enn noe 1 eller 5 Gigabite lan jeg har hatt, verd hver krone. pris inkl frakt. 1.249,-  :  https://www.komplett.no/product/1081301/datautstyr/nettverk/nettverkskort/asus-xg-c100c-10gb-pcie-adapter#

 

 

Da må du ha hatt noen skikkelig bakgårds-adaptere tidligere, det er ingen grunn til at et 10Gbit-kort skal være mer stabilt enn et 1Gbit-kort.

Lenke til kommentar

Dette med "mismatch" er jo ganske villedende informasjon. Ytelse på et vanlig nettverkskort synker heller ikke med tid. Lyser ikke lampene bak på kortet kan du være ganske sikker på at kortet ikke har link, og det er som regel helt uavhengig av drivere.

 

 

 

Teaming brukes som regel for redundanse eller LACP. Det har ingenting å si for gaming om du hadde splittet opp uplink og downlink i hvert sin kabel, da dette ville blitt kun en splitt mellom pc og nærmeste switch eller router.

 

 

 

Da må du ha hatt noen skikkelig bakgårds-adaptere tidligere, det er ingen grunn til at et 10Gbit-kort skal være mer stabilt enn et 1Gbit-kort.

Ikke interessert i og starte en diskusjon rundt dette, men sånn til info hvor jeg har "dette" i fra i tillegg til egne erfaringer:

 

Ad missmatch får du ta opp med Asus, det var de som opplyste dette til meg da jeg da jeg fikk problemer med onboard lan på mitt Asus Rampage IV Black edtion, grunn til dette var at ikke dette HK var klargjort for W10. (64Bit)

Problemet økte med tiden fordi driverne "passet" dårligere og dårligere ettersom W10 ble oppdatert.

EA og Crytek bekreftet at dette var et problem, spesielt på Asus Hk. Til slutt "virket" ikke onboard lan lenger.

Prøvde et utall med drivere og settings i disse under veiledning fra Asus/EA/Crytek underveis

I følge Asus jobbet de intenst for og løse problemet, men så lenge jeg hadde nevnte HK fant de ingen løsning på dette.(tok litt tid før de innrømte det var en slik feil)

 

Når jeg ikke fikk tilkobling til nett var det ingen lys i port kontakt

 

Da jeg hadde problemet med nevnte HK onboard lan, var jeg blant annet i kontakt med digitalimpuls.no som anbefalte pcie kort med 2 porter og teaming pga det var en fordel ved gaming. Joda vet at det da blir kun mot router, men de var tydelig på at det var en fordel.

Fant også andre kilde ved googling på dette. Ble anbefalt et 10G kort med 2 porter, men syntest 4-6 K var litt mye for et slikt pcie kort.

Så vidt jeg forstod så var et 2 port 1G kort med tilsvarende kvalitet omtrent like kostbart og da var det ingen vits og gå for 1G kontra 10G.

 

Har nå Asus Maximus X Apex så om du mener at onboard lan på dette hk er skikkelig bakgårds saker(Dvs dårligere enn det meste annet slik jeg oppfatter deg) så deg om det.

Jeg ser at grafene i eks  i BF1(hovedsakelig der jeg har testet) hvor jeg har byttet mellom onboard 1G, 5G og pcie 10G lan i samme spillomgang på samme "map" med de samme spillerne inne ser jeg vesentlig forskjell på innebygd graf i BF1, både på bedre verdier og langt sjeldnere og mindre utslag på "spikes"

 

Også testet dette mot et singel port 1G pcie kort jeg ble anbefalt av digitalimpuls på næverende HK, som skulle være bedre enn onboard lan, opplevde tilsvarende forskjeller som med onboard nevnt ovenfor. https://www.digitalimpuls.no/intel/113868/intel-pro-1000ct-pcie-desktop-adapter-1000baset-inc-low-profile-bracket-bulk

Da nevnte Asus 10Gkort kom i salg valgte jeg og kjøpe dette siden det fikk gode reviews, som bekreftet det jeg opplevde senere (ref graf i BF1), samt pga hva digitalimpuls hadde opplyst og at prisen var lav til 10G og være

 

Min hardware står beskrevet nederst i hvert av mitt innlegg

 

Har Telenor fiber 250/250 testet sist i går etter middag med 5 wifi enheter oppkoblet til 261 ned og 240 opp , Ping 5 ms og jitter 0, never bare dette for og komme deg i forkjøpet med en påstand at jeg trolig har et bakgårds tilkobling :D.

 

Edit: Joda det finnes lang bedre nett tilgang, men dette fungere tilsynelatende bra for meg. 

 

https://www.asus.com/Motherboards/RAMPAGE_IV_BLACK_EDITION/

 

https://www.komplett.no/product/969514?noredirect=true#

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Skjønte du i det hele tatt hva jeg skrev?

 

Jeg kan summere det opp enkelt:

 

Såfremt ditt 1Gbit kort virker som det skal så er det ingen grunn til at et 10Gbit kort i samme maskin skal gi deg noen som helst annerledes opplevelse i et spill på internett. Du bruker nøyaktig den samme 250mbit-linjen til å kommunisere med spillets servere og andre spillere. Det flyttes ikke nok data når du spiller Battlefield til at du ville merket noen som helst forskjell på et 1Gbit-intern-nett eller ett rent 10Gbit-intern-nett, du bruker uansett en 250mbit-linje.

 

Ren bullshit at teaming mellom din router og pc skal ha noe som helst å si på en spillopplevelse også. Du ville ikke hatt noen nytte av teaming før du drar ut en av nettverkskablene.

 

Jeg har forøvrig 10Gbit-intern-nett og en 1Gbit-linje hjemme og den eneste forskjellen på 10Gbit og 1Gbit jeg merker (og kan måle) er når det flyttes store mengder data internt i nettverket mitt. Eksternt har det null å si.

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar

Skjønte du i det hele tatt hva jeg skrev?

 

Jeg kan summere det opp enkelt:

 

Såfremt ditt 1Gbit kort virker som det skal så er det ingen grunn til at et 10Gbit kort i samme maskin skal gi deg noen som helst annerledes opplevelse i et spill på internett. Du bruker nøyaktig den samme 250mbit-linjen til å kommunisere med spillets servere og andre spillere. Det flyttes ikke nok data når du spiller Battlefield til at du ville merket noen som helst forskjell på et 1Gbit-intern-nett eller ett rent 10Gbit-intern-nett, du bruker uansett en 250mbit-linje.

 

Ren bullshit at teaming mellom din router og pc skal ha noe som helst å si på en spillopplevelse også. Du ville ikke hatt noen nytte av teaming før du drar ut en av nettverkskablene.

 

Jeg har forøvrig 10Gbit-intern-nett og en 1Gbit-linje hjemme og den eneste forskjellen på 10Gbit og 1Gbit jeg merker (og kan måle) er når det flyttes store mengder data internt i nettverket mitt. Eksternt har det null å si.

 

Joda skjønte hva du skrev.…. jeg skrev heller ikke at det er grunnet at den ene kortet er kapabelt til større hastigheter enn de andre alternativene som er grunnen til forskjeller jeg ser i nevnte grafer..... trolig skyldes dette at 10G kortet har en bedre kvalitet grunnet det skal håndtere 2 eller 10 ganger hastigheten enn nevnte onboard alternativer på en god måte vil jeg tro.

 

"Teaming" mellom router og HK har jeg ingen personlig erfaring med, men har tillitt til digitalimpuls når det gjelder dette, så var det google resultater som var enig samt noen ikke fant noe positiv resultat(kan ikke huske at det var noen som hadde negative resultater).

"Teaming" er vel en felles betegnelse på flere måter og kombinere bruk av 2 porter samtidig, og om jeg ikke husker feil måtte også router ha funksjon for teaming for at dette skal fungere.

 

Husker ikke i farten hva de mente var positivt med "teaming" og gaming annet enn at det var noe med håndtering av signalene om jeg ikke husker feil.(vel vagt ...)

 

Siden jeg ikke har personlig erfaring eller kunnskaper med teaming og gaming så jeg har ikke noe grunnlag for og inngå i en diskusjons rundt dette om hva som er korrekt eller ikke.

 

Har aldri heller testet et 1G pcie kort som koster det samme eller mer enn nevnte Asus 10G kort, kan være at da hadde jeg ikke sett forskjell på nevnte grafer.

 

Om du tror jeg lyver ad om jeg ser til dels tydelig forskjell på nevnte grafer, så må du gjerne det :tease: 

Da har jeg ikke mer og si rundt teaming og bedring av stabilitet ved 10G kontra 1G/5G i denne tråden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...