Gå til innhold

Framtidas hytte: Solceller, batteri, fjernutkobling og smart elbillading


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mener forfatteren at batteriene skal ha et energiinnhold på 20 kWh, i stedet for det som skrevet kW (effekt)? Dersom man skal installere batterier på 20 kWh på hytta, da koster disse rundt 21000 kroner i innkjøp på Biltema. Blyakkumulatorer holder i ca. 7 - 8 år får de er utslitte og må kastes. Kan ei slik investering forsvares for et hytte som kanskje brukes 3 - 4 uker hvert år?

 

Hvorfor har myndighetene gjort strømmen så dyr og hvorfor er det så dyrt å installere strøm på hyttene?

Lenke til kommentar

Mener forfatteren at batteriene skal ha et energiinnhold på 20 kWh, i stedet for det som skrevet kW (effekt)? Dersom man skal installere batterier på 20 kWh på hytta, da koster disse rundt 21000 kroner i innkjøp på Biltema. Blyakkumulatorer holder i ca. 7 - 8 år får de er utslitte og må kastes. Kan ei slik investering forsvares for et hytte som kanskje brukes 3 - 4 uker hvert år?

 

Hvorfor har myndighetene gjort strømmen så dyr og hvorfor er det så dyrt å installere strøm på hyttene?

 

Tviler på en som har ett elektro firma kjøper batterier på biltema...

Lenke til kommentar

"– Det handler om at man kan få utfordringer ved strømbrudd. Nettleverandørene vil ikke ha strøm ut på nettet som de ikke har full kontroll over. Det er jo krise om en montør klatrer opp i en stolpe og tror det er strømløst. Med industrielle anlegg kan det bli kvasse effekter, forklarer Mayer."

 

Dette er ikke riktig.

Etter den (etterhvert ikke så nye lengre) plusshusordningen, så har alle lov til å selv produsere energi, og mate tilbake på nettet. Alle nye AMS målere er 4 kvadrantmålere, nettopp for å kunne ta høyde for kundens egenproduksjon.

Om energien kommer fra en elbil, et solcellepanel, eller ei vindmølle på taket, det har ikke nettselskapet noe med. Nettselskapet får ei samsvarserklæring fra installatør om at installasjonen er utført etter bla bla bla normer opp og i mente, hauet og ræva, signatur og stempel fra installatør. Utover det slal ikke nettselskap blande seg borti.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mener forfatteren at batteriene skal ha et energiinnhold på 20 kWh, i stedet for det som skrevet kW (effekt)? Dersom man skal installere batterier på 20 kWh på hytta, da koster disse rundt 21000 kroner i innkjøp på Biltema. Blyakkumulatorer holder i ca. 7 - 8 år får de er utslitte og må kastes. Kan ei slik investering forsvares for et hytte som kanskje brukes 3 - 4 uker hvert år?

 

Hvorfor har myndighetene gjort strømmen så dyr og hvorfor er det så dyrt å installere strøm på hyttene?

 

Samme problem som elbiler det. Folk sammenligner strømpris mot bensinpris og tror det er lønnsomt. De glemmer _alltid_ batterislitasjen på ca 5kr/kwt...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor har myndighetene gjort strømmen så dyr og hvorfor er det så dyrt å installere strøm på hyttene?

 

Det heter marked. Ikke myndighet. Sløsingt med strøm er ikke en menneskerettighet. Det er helelr ikke bolig nummer to og tre for noen.

 

 

Og ,det er ikke riktig at strøm er dyrt. Det er grisebillig i forhold til de fleste land og i allefall i forhold til norske lønninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

5kr/kwt? Kilde?

Ja. Prislista til (fyll inn bilprodusent her), og forventet batterilevetid på 1000 ladesykluser.

Så lever noen lengre enn det, andre lever kortere enn det (Nissan Leif).

Det der er bare tullprat og tyder på at du ikke har en anelse hva du prater om.

Det de henviser til der er "deep cycles". Fra fulladet til utladet. Ved vanlig lading så får du ikke deep cycles og batteriene varer mye lenger. Kjørelengde registreres av mange el-bil eiere på nett og slitasjen er minimal.

 

" Prosjektdirektør for batteri- og energitjenester i Nissan Europe, Francisco Carranza Sierra, trakk denne foreløpige – og ganske beskjedne – konklusjonen i et intervju med Teknisk Ukeblad for et par år siden:

– Så langt er vi ganske sikre på at batteriet kommer til å vare lengre enn bilen."

 

Tesla har et forventet tap på 10% ved 300 000 km. Det er ikke så gresslig mange biler som når den lengden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvor i alle dager får du det tallet fra? For de fleste elbiler vil batteriet var ut bilens levetid.

Har du regnet på hvor mange ladesykluser "bilens levetid" er?

Hvor mange KM er 1000 ladesykluser for elbilen din?

 

Det tallet har jeg fra konsensus om litiumbatteriers levetid.

Nissan Leaf har demonstrert at tallet endatil er optimistisk, for enkelte bilmodeller uten skikkelig BMS.

Endret av BippeStankelbein
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det der er bare tullprat og tyder på at du ikke har en anelse hva du prater om.

Det de henviser til der er "deep cycles". Fra fulladet til utladet. Ved vanlig lading så får du ikke deep cycles og batteriene varer mye lenger. Kjørelengde registreres av mange el-bil eiere på nett og slitasjen er minimal.

 

" Prosjektdirektør for batteri- og energitjenester i Nissan Europe, Francisco Carranza Sierra, trakk denne foreløpige – og ganske beskjedne – konklusjonen i et intervju med Teknisk Ukeblad for et par år siden:

– Så langt er vi ganske sikre på at batteriet kommer til å vare lengre enn bilen."

 

Tesla har et forventet tap på 10% ved 300 000 km. Det er ikke så gresslig mange biler som når den lengden.

 

Og det å bruke Datsun-Ghosn (Nissan) som kilde til batterilevetid er komisk.

Det var jo Datsun-Ghosn selv som påsto at batterilevetid ikke ville være noe problem, men han ville ikke garantere batteriene i Leifene.

Nå som de første Leifene begynner å bli noen år, hvilken elbil er det som har størst problem med levetid på batteri?

You guessed it.

Og ikke nok med det! Datusn-Ghosn har ikke lært engang, fordi den nye Leifen har heller ikke skikkelig BMS med aktiv batterikjøling :D

Og han bruker du som kilde på batterilevetid, han som lover mest, holder minst, og ikke lærer av sine feil?

 

Jeg er elektroingeniør, du er Bil-Birger.

Av oss to er det du som prater tullprat inntil det motsatte er bevist.

Endret av BippeStankelbein
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke ?

 

Ser du på bilene utenfor en biltemabutikk blir du overrasket over hvor mange håndverksbiler som står parkert der.

 

Man er litt selektiv på hva man kjøper, vettu.

DeWalten, som brukes 7,5 timer hver dag, den kjøper du ikke på biltema, du sliter den ut på ei uke,

DeWalt må være DeWalt.

Men pipenøkkelsettet om du bruker 1 gang i måneden, det kan du kjøpe på Biltema. Du roter bort pipene før du sliter dem ut likevel, med så lite bruk.

At håndtverkerne står utenfor Biltema betyr absolutt ikke at de kjøper primærverktøyene sine der.

 

De fleste håndtverkere bruker vel firmabil til/fra jobb også, det kan likegjerne være privat ærend de har der.

Snekkere gir vel akkurat like mye faen i kvaliteten på biltemas vindusspylerveske, som alle andre.

Lenke til kommentar

Det der er bare tullprat og tyder på at du ikke har en anelse hva du prater om.

Det de henviser til der er "deep cycles". Fra fulladet til utladet. Ved vanlig lading så får du ikke deep cycles og batteriene varer mye lenger. Kjørelengde registreres av mange el-bil eiere på nett og slitasjen er minimal.

 

" Prosjektdirektør for batteri- og energitjenester i Nissan Europe, Francisco Carranza Sierra, trakk denne foreløpige – og ganske beskjedne – konklusjonen i et intervju med Teknisk Ukeblad for et par år siden:

– Så langt er vi ganske sikre på at batteriet kommer til å vare lengre enn bilen."

 

Tesla har et forventet tap på 10% ved 300 000 km. Det er ikke så gresslig mange biler som når den lengden.

 

10% (kapasitets)tap er pr. definisjon utslitt batteri.

Unntatt Tesla sin egen definisjon da. De lagde sin egen definisjon, som passet dem selv bedre.

Blir som om jeg påstår at jeg har 1 meter lang penis det. Og lager min egen definisjon på 1 meter.

Det er Tesla-nivå på seriøsitet og saklighet.

Endret av BippeStankelbein
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og det å bruke Datsun-Ghosn (Nissan) som kilde til batterilevetid er komisk.

Det var jo Datsun-Ghosn selv som påsto at batterilevetid ikke ville være noe problem, men han ville ikke garantere batteriene i Leifene.

Nå som de første Leifene begynner å bli noen år, hvilken elbil er det som har størst problem med levetid på batteri?

You guessed it.

Og ikke nok med det! Datusn-Ghosn har ikke lært engang, fordi den nye Leifen har heller ikke skikkelig BMS med aktiv batterikjøling :D

Og han bruker du som kilde på batterilevetid, han som lover mest, holder minst, og ikke lærer av sine feil?

 

Jeg er elektroingeniør, du er Bil-Birger.

Av oss to er det du som prater tullprat inntil det motsatte er bevist.

 

Så artig. Jeg er også elektroingeniør. med over 20 års erfaring. Så igjen tror jeg du har bevist din kompetanse....

 

Og i motsettning til deg så viste jeg til kilder. Kan du vise til noenkilder på dine påstander?

 

Så igjen tror jeg du har bevist din kompetanse....

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...