Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor mye koster det å bytte eksospotte?


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg kjører en Toyota Corolla 1998 modell. For noen dager siden hørte jeg plutselig unormalt mye frieksos. Jeg lurer på kan jeg fremdeles kjøre den til verksted når det er sånn og er det noen som vet hvor mye dette omtrentlig kommer til å koste? La ved bilde her under. Det ser ut til å være ganske mye rust, og potta er ganske løs.

post-209452-0-67323000-1555330054_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Koster omtrent 2000 kr for bakre eksosanlegg og 1500 kr for fremre om du kjøper uorginale delar.

 

Det er ofte anbefalt å bytte begge deler når du fyrst er i ging, sidan ny og tett bakre del vil auke trykket på fremre del slik at den ofte ryk ikkje så lenge etterpå.

 

Det er relativt lett å bytte eksosanlegg sjølv, då største utfordringa vanligvis er å løyse muttern.

Fordi jobben er lite arbeidskrevande, så kostar det ikkje så mange kronene å få nokon til å gjere jobben heller. Med skikkelig verktøy og biljekk/grav så burde jobben være gjort på under ein halvtime.

Lenke til kommentar

Koster omtrent 2000 kr for bakre eksosanlegg og 1500 kr for fremre om du kjøper uorginale delar.

 

Det er ofte anbefalt å bytte begge deler når du fyrst er i ging, sidan ny og tett bakre del vil auke trykket på fremre del slik at den ofte ryk ikkje så lenge etterpå.

 

Det er relativt lett å bytte eksosanlegg sjølv, då største utfordringa vanligvis er å løyse muttern.

Fordi jobben er lite arbeidskrevande, så kostar det ikkje så mange kronene å få nokon til å gjere jobben heller. Med skikkelig verktøy og biljekk/grav så burde jobben være gjort på under ein halvtime.

Takk skal du ha! Hadde fryktet det ble dyrere, så håper det stemmer :)

Lenke til kommentar

Kvaliteten er stort sett grei nok. Største forskjellen er stort sett at uorginale eksosanlegg berre er funksjonelle og sjølvsagt manglar pynt på eksosrøret og slikt.

 

Dersom ein slit med at ein ofte får frieksos, så er tjuvtrikset å slå eit lite hol nederst i eksospotta med ein syl. Ein høyrer ikkje eit så lite hol, men det gir plass til at vatnet i eksospotta blir spytta ut slik at det ikkje rustar like fort.

 

For meir eksakte prisar så er det berre å sjekke ei bildelside, dei fleste sidene kan du enkelt søke på registreringsnummeret for å få opp delane som passar akkurat til din bil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...