Gå til innhold

Tesla introduserer «billigmodellen» av Model 3 i Norge


Anbefalte innlegg

Den eneste grunn til at jeg aldri har vurdert Tesla er at jeg er svært bekymret over hva som skjer med bilene dersom selskapet går konkurs.

 

 

Eg tenker meir på dei produsentene som ikkje begynner seriøst med elbiler - langt større sjanse for konkurs der.

 

F.eks. Ford, GM, BMW, VW... litt luftige planer fra et par av disse, men om det forblir planer 5-10 år til så vil de slite seriøst.

Endret av Runart
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Latterlig god deal!

 

Er det egentlig så latterlig god deal, hvis Kia koster det samme?

Er kvaliteten på Tesla fryktelig mye bedre enn hos de som har drevet med bil en del år?

At det er en bra pris i forhold til konkurrentene er vel helt sikkert, men latterlig god vet jeg ikke.

Prøvekjør, så finner du ut av det. :-)

 

Kan ikkje sammenligne Tesla med en Kia. Model 3 _er_ latterlig god. :-D En drøm å kjøre. Autopilot fungerer nydelig, OTA oppdateringer er genialt og Tesla er virkelig aktive med å forbedre bilen fortløpende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forskjellen i hjul må da være marginalt når en ser på tid/km. Her snakker vi så lave summer at det ikke er verdt å nevne engang? At du fikk 1-2k mer i året betyr ikke at dette er generelt, forsikringer tar inn latterlig mange parameter og folk betaler helt forskjellig. Bilene er jo også uten særlig data enda, så dette vill endre seg over tid.

på alle selskap jeg sjekka var prisen opptil 2k høyere, men kan sikkert bli bedre på SR+. Får se hvor dyre reparasjoner det blir. S og X er ikke noe trivelig å forsikre akkurat.
Lenke til kommentar

på alle selskap jeg sjekka var prisen opptil 2k høyere, men kan sikkert bli bedre på SR+. Får se hvor dyre reparasjoner det blir. S og X er ikke noe trivelig å forsikre akkurat.

 

Tja, jeg betaler 6400,- pr. år for min X75D, fri kjørelengde. Så det behøver ikke nødvendigvis bli så dyrt. 

 

Leafen vår koster 2400,-, regner med at en Model 3 havner på ca. 4000,- for meg. 

Lenke til kommentar

 

Latterlig god deal!

 

Er det egentlig så latterlig god deal, hvis Kia koster det samme?

Er kvaliteten på Tesla fryktelig mye bedre enn hos de som har drevet med bil en del år?

At det er en bra pris i forhold til konkurrentene er vel helt sikkert, men latterlig god vet jeg ikke.

 

Det er vel i tilfelle leveringstid som er nøkkelen.

Kia har vel hverken firehjulstrekk eller rask lading. T

Lenke til kommentar

Tja, jeg betaler 6400,- pr. år for min X75D, fri kjørelengde. Så det behøver ikke nødvendigvis bli så dyrt.

 

Leafen vår koster 2400,-, regner med at en Model 3 havner på ca. 4000,- for meg.

Nå har vell du et spesielt godt tilbud gjennpm jobb eller noe. Differansen mellom Leaf og X illustrerer poenget mitt ;) Selv betaler jeg bare 6500 etter kundeutbytte på min S med 12k km, men vet jeg har en veldig god deal.
Lenke til kommentar

Nå har vell du et spesielt godt tilbud gjennpm jobb eller noe. Differansen mellom Leaf og X illustrerer poenget mitt ;) Selv betaler jeg bare 6500 etter kundeutbytte på min S med 12k km, men vet jeg har en veldig god deal.

Joda, har et godt tilbud gjennom jobb. Men en del av differansen mellom Leaf og X er jo 12.000km på Leaf og fri km. på Model X. 

 

Touranen vi hadde før kostet 5800,- pr. år, så forskjellen opp til TMX derfra var ikke stor. 

Lenke til kommentar

Den eneste grunn til at jeg aldri har vurdert Tesla er at jeg er svært bekymret over hva som skjer med bilene dersom selskapet går konkurs.

Hvordan blir det da med deler, service, o.l.?

De samarbeider vel ikke med noen enda, slik at alt er vel avhengig av Tesla som selskap?

 

Dine spørsmål er helt legitime. Dersom det blir en "chapter 7" konkurs så finnes det ikke lenger et selskap som kan hedre garantiordningen din, ei heller komme med OTA-oppdateringer. Det vil også bli delemangel som fører til dyrere deler som igjen betyr økt forsikringspremie. Servicesituasjonen vil selvsagt også bli verre. Alt dette betyr at gjensalgsverdien på Tesla-biler kollapser.

 

Konkurs er absolutt en reell risiko for deg som forbruker, ikke hør på løgnere som påstår noe annet.

 

Det må også nevnes at dersom du bestiller en Model Y eller Roadster 2 f.eks. (og betaler inn depositum) så stiller du som usikret kreditor ved en konkurs. Du vil ikke få tilbake disse pengene.

 

Edit: Skrivefeil.

Endret av Felon Musk
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det må også nevnes at dersom du bestiller en Model Y eller Roadster 2 f.eks. (og betaler inn depositum) så stiller du som usikret kreditor ved en konkurs. Du vil ikke få tilbake disse pengene.

 

Edit: Skrivefeil.

 

 

Poengene med deler/service/oppdateringer ved konkurs er reelle faktorer som bør legges inn i totalvurdering før man bestemmer seg for kjøp av bil.    Selv tror jeg Tesla nå står så sterkt at faren for konkurs er svært liten.  Det er verdier i selskapet (fysiske verdier og kompetanse) som er så store at en et eventuelt konkursbo vil være attraktivt å plukke opp for investorer. 

 

Poenget ditt med depositum er lett å sikret seg mot. 

Betal depositumet med kredittkort.     Da kan du med finansavtaleloven i hånd gå til banken din og kreve refusjon av depositumet fordi varen ikke blir levert. 

 

https://www.finansportalen.no/andre-valg/artikler/dine-rettigheter-og-plikter-ved-kredittkjop/

 

Dette alene er en god grunn til å bruke kredittkort ved all type netthandel og f.eks. ved bestilling av reiser hos "ukurante" leverandører. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den dyreste utgaven av Model 3 konkurrerer f.eks med nye BMW 3-serien. Her blir den nok skambanket på nesten alt foruten akselerasjon og annet som en elbil er bedre på. Du finner trolig ingen tester av nye 3-serien som ligner på den svenske testen av Model 3.

 

Den nye rimelige M3 konkurrerer derimot i et annet sjikte. Her kommer den sikkert godt ut av det, bortsett fra at Tesla per dags er svært lite pålitelig selskap og med masse feil på bilene. Selv hadde jeg derfor valgt Kona eller e-Niro framfor Model 3.

Den knuser bmw på det meste for min del.. En grunn til at jeg gikk fra bmw til tesla og aldri har sett meg tilbake.

 

Men det betyr ikke at BMW har gode ting de slår tesla på. Som interiøret (skinn egentlig), stillhet/komfort. Men dette er så minimalt og tesla knuser de så enormt på andre felt at det ikke er noe å tenke på en gang. Men dett gjelder dog meg.

 

Kjører mye BMW som leiebil I Tyskland. De er skikkelig kjipe i det nederste sjiktet (som leiebiler ofte er).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Forskjellen er ikke latterlig liten. I situasjoner hvor varmepumpa virkelig skinner rundt 0 til - 5C er merforbruket betydelig lavere. I de samme situasjonene er det vanskelig å få så stor ladeeffekt på SC grunnet for kaldt batteri. Argumentet mitt gikk uansett ikke ut på lading og tid, men at Kiaen vil ha bedre rekkevidde under visse forhold vinterstid.

 

Ser at Teslabjørn endte opp med omtrent 180 Wh/km på begge bilene i vinterforhold. Det er med andre ord bevist at forskjellen ikke finnes. I tillegg lader teslaen mye raskere. E-niro var bra helt til model 3 kom, og varmepumpe er bortimot bortkastet. Model 3 har større batteri og bedre lading. Begynner å bli et veldig kunstig scenario du skal ha for å nå lengre med e-niro.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser at Teslabjørn endte opp med omtrent 180 Wh/km på begge bilene i vinterforhold. Det er med andre ord bevist at forskjellen ikke finnes. I tillegg lader teslaen mye raskere. E-niro var bra helt til model 3 kom, og varmepumpe er bortimot bortkastet. Model 3 har større batteri og bedre lading. Begynner å bli et veldig kunstig scenario du skal ha for å nå lengre med e-niro.

Hvilke tester tenker du på? Har sett mye av det Bjørn legger ut og ikke sett den aktuelle sammenligninga. eNiro har 62kW batteri og SR har noe over 50kWh utnyttbart batteri så med likt forbruk går eNiro ihvertfall 5-6 mil lengre. eNiro har høyere forbruk når klima er avslått og da vil nok rekkevidda være mer lik. Med samme testsyklus er vell 3SR+ oppgitt til 415 og eNiro til 455 under sommerforhold.
Lenke til kommentar

Konkurs er absolutt en reell risiko for deg som forbruker, ikke hør på løgnere som påstår noe annet.

Her er det dessverre du som farer med løgn. Det er ingenting som tilsier at Tesla vil gå konkurs. Skulle de begynne å gå tom for penger så kan de enkelt hente inn mer fra markedet, for eksempel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...