Gå til innhold

[Løst] førstehjelpskurs må tas i en trafikkskole eller?


Hobbit

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg må ta førstehjelpskurs for å kunne Øvelseskjøre. Er over 25 år, så trenger ikke trafikalt grunnkurs.

 

Har allerede gjennomført en førstehjelpskurs (Røde Kors) i 3 timer gjennom firmaet jeg jobber i. Har bevis på det, kurset varte i 3 timer.

 

Er dette kurset godkjent eller må jeg gjenomføre nytt kurs fra en trafikkskole?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er du over 25 år?

Da er du fritatt for deler av trafikalt grunnkurs, og kan kjøre uten øvelseskjøringsbevis. Husk alltid å ha med deg legitimasjon. Førstehjelp og mørkekjøring er obligatorisk for alle. Mørkekjøring kan gjennomføres etter prøven dersom du tar prøven i tidsrommet 16. mars - 31. oktober.

https://www.vegvesen.no/forerkort/ta-forerkort/veien-til-f%C3%B8rerkortet/personbil-b/trafikalt-grunnkurs

 

Verken førerkortforskriften eller trafikkopplæringsforskriften sier noe om krav til førstehjelpskurset, men i læreplanen for "førerkort klasse B" under avsnittet om "trafikkalt grunnkurs" finner du et avsnitt om omfanget av førstehjelp: 

Det skal være 4 timer undervisning om plikter ved trafikkuhell og førstehjelp, jf. § 8-1 fjerde ledd. Av dette skal 1 time brukes til praktisk øving i forbindelse med en arrangert ulykke.

...

Undervisningen i førstehjelp skal gjennomføres av kvalifisert personell godkjent av Norsk Førstehjelpsråd.

 

 

Men så er jo du over 25. og "unntatt trafikalt grunnkurs", så i mine øyne bør et førstehjelpskurs i regi av Røde kors være "godt nok". Jeg ville ringt Statens Vegvesen og spurt dem, eventuelt tatt kontakt med en kjøreskole.

 

Du må uansett gjennomføre mørkekjøringsdemonstrasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...