Gå til innhold

Demonstranter hindret vindkraft-oppstart på Frøya. Trønderenergi varsler erstatningskrav


Anbefalte innlegg

Er Trønder Energi en gjeng med amatører? De skal vite at dispensasjonen kun varer 3 år, de burde vite at oppstart kunne bli hindret av demonstranter, så at de har inngått bindene avtaler med underleverandører uten klausuler når de er ute i aller siste liten forstår jeg ikke. Har de i det hele tatt foretatt en risikoanalyse for prosjektet?

De har kun seg selv å skylde på og kommunen er i sin fulle rett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

...

2: Vindmøller tar livet av fugl. Gjør dem? En studie (https://eu.usatoday.com/story/money/business/2014/09/15/wind-turbines-kill-fewer-birds-than-cell-towers-cats/15683843/) påpeker at antall drepte fugl på langt nær er så ille som en del folk antar, og at omstilling til grønn energi uansett i det lange løp tar livet av færre fugler / dyr enn å la være å gjøre omstillingen. En annen studie (https://science.howstuffworks.com/environmental/green-science/wind-turbine-kill-birds.htm) peker på mye av det samme, og viser til at antallet er nesten ubetydlig sammneliknet med andre ting. Nå skal det sies at jeg ikke er fan av whataboutism, så å argumentere at noe er verre er jeg enig i er dårlig, poenget jeg vil frem til at det er sterk overdrevet. Skal også nevnes at jeg mener å ha hørt at det foregår prosjekter hvor man tester ut forskjellige farger på møllene, som visstnok skal ha en effekt (må finne kilde på dette dog).

...

Katter, vinduer, biler. De dreper alle drøyt mye fugler men hvis vi skal holde oss unna whataboutism bør vi heller se på den enkelte artens tålegrense. Havørn er ikke lenger truet i Norge, dermed er det, litt kynisk betraktet, ikke kritisk om noen av dem blir drept av vindmøller.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

I nabokommunen har de rasert halve fjellheimen, og det er varslet at hele fjellheimen her skal pepres med vindmøller. I vår kommune foreligger det foreløpig ingen planer. Jeg flyttet hjem fra utlandet for noen år siden, og en av grunnene var den fantastiske flotte naturen vi har i landet vårt. Vindmøller på land vekker følelser for min del. Det rokker ved den grunnleggende livskvaliteten min og til mange nordmenn. For min del ville jeg aldri kunne sette opp en garasje som tok utsikt eller sol eller begge deler fra naboen. De som vi sette opp vindmøller i ett område der de vet at flertallet er imot det er åpenbart psykopater.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det foretatt noen konsekvensutredning knyttet til den enorme veksten i antall vindturbiner som skal reises verden rundt for å nå "klimamålene"?

 

Eksempel på ikke-konsekvensutrede faktorer som følger av økt behov for store, effektive magneter i vindturbiner (og for batterier til alle de 100-talls millioner elbiler som må produseres for at resten av verden skal få like 'grønne' bilparker som vi i Norge går foran som et drømmende idealistisk eksempel med), er mulige bieffekter som flere Baotou lakes http://www.bbc.com/future/story/20150402-the-worst-place-on-earth ? (Google Baotou lake for mer info)

Lenke til kommentar

De som vi sette opp vindmøller i ett område der de vet at flertallet er imot det er åpenbart psykopater.

Flertallet stemte ja til dette i 2005. Det bør kanskje være lov å ombestemme seg, 2005 er lenge siden, men den folkeavstemningen som folk prater om her skjedde 2. april, altså samme tid som byggingen skulle begynne. Det er ikke vanskelig å skjønne at slikt er problematisk. Vi snakker enorme summer her som noen må ta ansvar for dersom dette prosjektet nå ikke blir noe av.

Endret av Grankongla
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det står i konsesjonen: Ved endt konsesjon skal området tilbakeføres til sin naturlige tilstand, så langt det er mulig. Det betyr at alt skal fjernes, veier, fundamentet, nett, osv. Du får ikke tilbakeført en skjæring i fjellet, men det aller meste blir borte.

 

Ikke bare det, konsesjonær må stille nødvendige garantier for denne tilbakeføringen ved konsesjonens 12 år. Det betyr en bankgaranti, for eksempel.

 

Godt og høre at man ivaretar slike ting i hvert fall, selv om "så langt det er mulig" stinker advokatmat lang vei.

Lenke til kommentar

Jeg synes en av de mest saklige argumentene, som er helt subjektive og som ikke behøver og understøttes av kilder eller vitenskap, er at de er noe hersens stygge greier som raserer landskapet.

 

Jeg er ikke i mot vindmøller per se, men installer dem i hvert fall lang til havs der de ikke er til sjenanse for folk. Hvorfor skal vi absolutt ødelegge kystlinjer og flotte fjellområder med slike vederstyggelige ting?

 

Og hvor reversible er disse inngrepene? Følger det f.eks med klausuler om at naturen skal settes tilbake slik den var hvis en park legges ned? Det vil si enorme fundamenter fjernes, infrastruktur reverseres og beplantes etc., eller vil det bare stå igjen som raserte områder?

 

Gjenvinning av fundamenter er en ting, men hva med bladene? Glassfiberkompositt som nesten er umulig å gjenvinne, eller skal de bare som vanlig sendes til Afrika og problem løst?

 

 

Jeg diskuterte dette fremtidig ansvar og reversering av vindparker med en fra natur og ungdom og per idag er det vist ingen klausuler som slår fast at selskapet som drifter og bygger ut [Les;raserer] naturen er ansvarlig for å tilbakeføre parken til opprinnelig stand om parken skulle legges ned. I praksis så betyr det at er en park først bygd, men anleggsveier, svære betongkolosser etc så er det varige sår og skader på naturen. De blir stående til evig tid. For ingen har ansvar og ingen har forpliktet til seg å rydde opp. 

 

Jeg håper virkelig han tok feil og at staten har vært forutseende nok til å få dette inn i konsesjonskravene slik at krav om tilbakeføring er juridisk vanntett og at det ikke blir mulig å løpe fra ansvaret feks ved å legge ned foretaket eller selge foretaket til utenlandske selskaper i skatteparadiser som så plutselig avvikler hele driften og dermed pulveriserer ansvaret. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

I nabokommunen har de rasert halve fjellheimen, og det er varslet at hele fjellheimen her skal pepres med vindmøller. I vår kommune foreligger det foreløpig ingen planer. Jeg flyttet hjem fra utlandet for noen år siden, og en av grunnene var den fantastiske flotte naturen vi har i landet vårt. Vindmøller på land vekker følelser for min del. Det rokker ved den grunnleggende livskvaliteten min og til mange nordmenn. For min del ville jeg aldri kunne sette opp en garasje som tok utsikt eller sol eller begge deler fra naboen. De som vi sette opp vindmøller i ett område der de vet at flertallet er imot det er åpenbart psykopater.

 

Vi trenger heldigvis ikke vindmøller på land. Vi kan forbedre våre eksisterende vannkraftverk. Geniale installasjoner utført med livet som innsats av våre forfedre slik at vi alle skulle få ren og billig kraft i all fremtid. https://www.adressa.no/nyheter/okonomi/2008/06/02/Kan-gj%C3%B8re-vindm%C3%B8ller-overfl%C3%B8dige-1626952.ece

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...