Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Har ikke sovet en god natts søvn på et halvt år.


jae-ols

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kjenner jeg godt til. Ingen trening inntil tre timer før jeg skal legge meg. Og ikke kaffe etter kl. 1700. Og ikke bruke mobil på senga. 

Men det hjelper ikke, det er en ting som hjelper og det er å dope seg helt ned. Ta inntil 23mg med Imovane. Da får du en smell dagen etter. Det er tankespinnet som er verst, hjernen scanner alt som er jævlig når jeg legger meg. Og da blir det vanskelig. 

 

Så, det er noen psykologiske tråder som ikke er helt rettet ut? Det er viktig. Jeg har prøvd å lære meg å tenke å være litt takknemlig for det jeg har som er bra. Når man tenker over hvordan veldig mange andre har det i verden, så har man det ikke så galt her i Norge. Et ordtak heter at hvis du har et trygt hjem, inntekt til å kjøpe mat, mulighet til å bevege deg fritt, så er du rikere enn en ganske stor prosent av hele jordens befolkning.

 

Jeg undergraver dog ikke psykologiske problemer. Hvis det er noe som plager en, så er et godt råd å begynne å skrive ned tanker. Skriv om stort og smått, når det føles riktig.

 

Det som er fint med psykologi er at alt henger sammen. Alt har en logisk grunn, uansett hvor vanskelig det er å forstå. En god del av dynamikken mellom oss mennesker er tilfeldig, men samtidig er mye av de store livsvalgene våre styrt, av hvordan økonomi og ressurser er fordelt.

 

Hvis det er som bildet du poster, kjærlighet du mangler, så er det aldri for sent å begynne å dyrke den delen av livet litt. Dét handler også om psykologi, å rendyrke seg selv så godt som mulig, og ta noen små sjanser fra tid til annen for å finne ut hvor landet ligger. Man skal huske på at alle har sin livsprosess, ikke alle er klare for forhold, og mennesker generelt har høye krav til seg selv.

Lenke til kommentar

Så, det er noen psykologiske tråder som ikke er helt rettet ut? Det er viktig. Jeg har prøvd å lære meg å tenke å være litt takknemlig for det jeg har som er bra. Når man tenker over hvordan veldig mange andre har det i verden, så har man det ikke så galt her i Norge. Et ordtak heter at hvis du har et trygt hjem, inntekt til å kjøpe mat, mulighet til å bevege deg fritt, så er du rikere enn en ganske stor prosent av hele jordens befolkning.

 

Jeg undergraver dog ikke psykologiske problemer. Hvis det er noe som plager en, så er et godt råd å begynne å skrive ned tanker. Skriv om stort og smått, når det føles riktig.

 

Det som er fint med psykologi er at alt henger sammen. Alt har en logisk grunn, uansett hvor vanskelig det er å forstå. En god del av dynamikken mellom oss mennesker er tilfeldig, men samtidig er mye av de store livsvalgene våre styrt, av hvordan økonomi og ressurser er fordelt.

 

Hvis det er som bildet du poster, kjærlighet du mangler, så er det aldri for sent å begynne å dyrke den delen av livet litt. Dét handler også om psykologi, å rendyrke seg selv så godt som mulig, og ta noen små sjanser fra tid til annen for å finne ut hvor landet ligger. Man skal huske på at alle har sin livsprosess, ikke alle er klare for forhold, og mennesker generelt har høye krav til seg selv.

Har vært gift i 30 år, 28 år av de helt uten kjærlighet og fysisk kontakt. Jeg har så og si ikke opplevd omsorg og bekreftelse på at jeg er noe verd. Det har vært helt kaldt og det ser ikke ut til at det blir noen forandringer. Jeg har en kone som ikke eier empati, når jeg er syk blir hun forbannet på meg. Jeg har ikke følt glede siden begynnelsen av 90- tallet. Jeg ber til Gud om at jeg må få slippe. Livet har i store trekk vært et helvete, med bare motgang. 

Lenke til kommentar

Kjenner meg igjen i søvnproblemene da jeg sliter med det samme.

Dog har jeg fått god hjelp av lege, men spesialisten var til  svært liten hjelp.

For å si det enkelt så er det eneste som hjelper sovetabletter. Selv har jeg brukt Imovane i mange år og de slutter aldri fungere.

Vival og enkelte andre medikamenter kan også ha effekt. Min erfaring med sarotex og antidepressiva er at noen av dem faktisk virker mot sin hensikt, og ingen av dem er verdt å teste ut. Det er kun sovemedisiner, som er tiltenkt akkurat dette formålet, som virker bra nok.

Dessverre kommer mange i en desperat situasjon siden leger er restriktive. Mange flytter faktisk ut av landet for å kunne ha et verdig liv. Dette med avhengighet er vanskelig å forstå seg på, men mine tabletter ligger ved siden av hjertemedisinen og må tas hver kveld, akkurat som andre livsnødvendige medisiner. Man kan kverulere og mene akkurat det man vil, men hvorvidt jeg/man blir avhengig eller ikke spiller liten rolle i det lange løp.



Anonymous poster hash: 22099...cee
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Personlig har jeg hatt god effekt av enkelte antidepressiva. Både Sarotex og Remeron er søvndyssende kan skrives ut som kun behandling av insomnia. I motsetning til andre sovemedisiner så kan disse brukes over lengre perioder.

 

Det beste er selvfølgelig medisinfritt men det handler å finne noe some funker.

Jeg har fått resept på Remeron, håper den virker. Skal den tas en time før leggetid? Så har jeg fått resept på Zolpidem, noen som kjenner til de? Nå må jeg snart få en natts søvn, dette sliter på helsen. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg har fått resept på Remeron, håper den virker. Skal den tas en time før leggetid? Så har jeg fått resept på Zolpidem, noen som kjenner til de? Nå må jeg snart få en natts søvn, dette sliter på helsen. 

Disse kan være til hjelp, men husk man får ofte resept på det dårligste først.

Lenke til kommentar

Yoga, meditasjon?

 

Kalkun, torsk har litt mer tryptofan enn annet. Kan hjelpe.

 

Hva med å øke b12, b-komplex og magnesium.  www.iherb.com

binaural beats, brainwave sync, det er musikk som er designet for avlslappning, søvn o.l.  Kjører ulike frekvenser på hver øre, så bør kjøres med headsett.

Du har ikke sovet mye på 2 år, sover du på samme rom som kona di?
Sover du i hus, høyt eller lavt, påvirkning ifra antenner o.l. Poenget merker du forskjell på søvnkvalitet om du sover en annen plass? f,eks en rolig hytte i landlige omgivelser.

Få deg en katt som bryr seg, hør på malingen. Evt kjøp en vifte og sett på, jeg liker å sove til viftelyd.

Endret av pizzafordi
Lenke til kommentar

Jeg sover på vårt soverom med kona. Har et rom til, men der får jeg ikke sove. Det er kronisk søvnmangel. Jeg sover noen gang på hotell, da går det rimelig bra. Fikk søvnen ødelagt da jeg var liten og min far banket min mor og bråket hele natten. Jeg var livredd og fikk ingen hjelp, siden har jeg hatt søvnproblemer. Det som virker best er Sobril, men den gir fryktelig angst. Nå skal jeg prøve Remeron. 

Å sove to timer om natten i lengre tid gjør at kropp og hode slutter å fungere. Jeg orker ingen ting, da jeg burde ha trenet, men har ikke overskudd. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Jeg sover max to timer om natten. Har ikke vært til spesialist. Legen bryr seg ikke så mye. For meg er det invaldiserende. Jeg er helt utslitt. 

 

Om legen din ikke gjør jobben din så får du ihvertfall bytte. Det er fritt fastlege valg her i Norge, så det kan du lett fikse. 

 

Vil anbefale denne nettsiden for å finne en ny og bedre lege: https://www.legelisten.no/

 

Viktig at du står på ditt og får hjelpen du trenger, du skal ikke akseptere at legen din ikke hører på deg. 

Lenke til kommentar

Har vært gift i 30 år, 28 år av de helt uten kjærlighet og fysisk kontakt. Jeg har så og si ikke opplevd omsorg og bekreftelse på at jeg er noe verd. Det har vært helt kaldt og det ser ikke ut til at det blir noen forandringer. Jeg har en kone som ikke eier empati, når jeg er syk blir hun forbannet på meg. Jeg har ikke følt glede siden begynnelsen av 90- tallet. Jeg ber til Gud om at jeg må få slippe. Livet har i store trekk vært et helvete, med bare motgang. 

 

 

Jeg sover på vårt soverom med kona. Har et rom til, men der får jeg ikke sove. Det er kronisk søvnmangel. Jeg sover noen gang på hotell, da går det rimelig bra. Fikk søvnen ødelagt da jeg var liten og min far banket min mor og bråket hele natten. Jeg var livredd og fikk ingen hjelp, siden har jeg hatt søvnproblemer. Det som virker best er Sobril, men den gir fryktelig angst. Nå skal jeg prøve Remeron. 

Å sove to timer om natten i lengre tid gjør at kropp og hode slutter å fungere. Jeg orker ingen ting, da jeg burde ha trenet, men har ikke overskudd. 

 

Det er jo veldig trist å lese at du har hatt det sånn, og at du ikke har fått gehør hos noen profesjonelle. Har en viss erfaring selv, dog motsatt, hos oss var det mor som skulle lage bråk hver eneste kveld, og være oppe om nettene og smelle med dører når det var som verst.

 

Det virker for meg som at det beste for deg er å knytte bekjentskap med profesjonelle, så du kan få begynt å hente litt tillit og åpenhet hos noen andre mennesker, som har taushetsplikt og innsikt. Her vil du også få utløp for frustrasjoner, og lære å bygge litt overskudd, sånn at du ikke kun bruker din partner til dette. Det blir mye last for begge to å hele tiden lene seg på hverandre, selv om det er en del av å være i et forhold, så er det alltids fint å ha noen profesjonelle som har dette som jobb som kan ta sin del av lasten for deg. De forstår hvordan ting henger sammen, og kan gi veiledning. Viljestyrke får en langt, men med litt veiledning kan man komme mye lenger.

 

Det er jo ikke bare å bryte med 30 års samliv heller, uansett hvordan det har vært. Hvis jeg skal våge meg utpå med en påstand, så er det at det er bedre å være aleine, enn å være med noen man ikke føler man får det man trenger av, eller som man føler man ikke passer sammen med. Men det blir opp til hver enkelt å bestemme.

 

Du har vel tidligere nevnt at økonomi er et tema, at du ikke har råd til å flytte.

 

Kanskje parterapi er noe? At begge to tar kontakt med parterapeut og lærer å kommunisére litt bedre? Finne tilbake til hverandre. Du skriver at det var nærhet og kontakt i 2 av årene. Da burde det være muligheter for å finne tilbake til det som var.

 

Å løse opp i denne situasjonen kan kreve mye jobb. Men jeg mener det er viktig at du gjør det du kan, alder spiller ingen rolle, det er like viktig uansett alder å ta tak i og rette ut psykologiske knuter og livssituasjoner. Det kan hende at løsningen er lettere enn du tror. Jeg tror det viktigste for deg er å få snakket med noen profesjonelle som kan få lettet presset på psyken din, og kanskje i tillegg parterapi for dere begge to. Det er ganske tydelig ut fra hva dere skriver at begge savner noe i livene deres.

Lenke til kommentar

Jeg har fått resept på Remeron, håper den virker. Skal den tas en time før leggetid? Så har jeg fått resept på Zolpidem, noen som kjenner til de? Nå må jeg snart få en natts søvn, dette sliter på helsen. 

Jeg bruker selv Remeron og syns den virker positivt på søvn. Ingen mirakelkur men en klar hjelp. Jeg bruker å ta den i ni tiden på kvelden. Start med 15 mg pr dag å gradvis øk opp mot maks 45 mg pr dag til du føler det hjelper. Går du over det bør du nok snakke med legen din først.

Endret av Snerk
Lenke til kommentar

 

Og av ren nysgjerrighet og IKKE en anbefaling. Men hva med alkohol? Sover du 2 timer om du er dritings?

Det spiller ingen rolle at du sover lenge eller "føler" du har hatt en god natts søvn. Selv i små mengder ødelegger alkohol for den viktige REM-søvnen. Over tid fører det til alkoholpsykose og hallusinasjoner, da kroppen tvinger frem drømmesøvn selv om du er våken. Typisk hos alkoholikere som har sluttet. All alkohol bør være brutt ned i kroppen før man sovner.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke hun savner noe, hun ville aldri ha sex kun bare for å få barn. Etterpå var det slutt. Jeg tror heller ikke hun brys seg om meg, det er kun av økonomiske årsaker. Hun får det tøft alene. Når jeg er syk blir hun sint på meg, og sier det er min egen skyld. Men vi er venner og administrerer en husholdning. Hun vil ikke være med på noe, og er redd for alt. Kun opptatt av seg selv og sine to barnebarn. Hun har vært gift før. Nå sover vi på hvert vårt rom, det er det beste. Den nye medisinen virket og jeg fikk sove i natt. Har gått i terapi mange ganger uten at det har hjulpet. De tror jeg er friskere en jeg er, jeg er ikke så flink til å snakke om følelser. De tror alt er fryd og gammen. Til tross for en katastrofal bakgrunn. 

Lenke til kommentar

Jeg bruker selv Remeron og syns den virker positivt på søvn. Ingen mirakelkur men en klar hjelp. Jeg bruker å ta den i ni tiden på kvelden. Start med 15 mg pr dag å gradvis øk opp mot maks 45 mg pr dag til du føler det hjelper. Går du over det bør du nok snakke med legen din først.

Hjelper den når jeg har hatt store søvnproblemer i 30 år? Problemet er å sovne inn. Det er det som er problemet. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...