Gå til innhold

Kamera til fjellturer og løping


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg er på utkikk etter et lite, lett og vanntett kamera som skal være med meg på løpeturer i terregnet og på fjellturer med bikkja,

 

Jeg har Sony A7iii men det blir litt stort til og ha med seg. Ønsker et lite kamera som kan klipses på sekkestropp med Peak Design Capture

 

Har lenge vurdert gopro men da jeg liker bilder best så synes jeg fisheye effekten blir litt feil.

 

Nå har Sony lansert RX0 ii som ser ut som en perfekt løsning hvis man ser bort fra prisen da.Dobbelt så dyrt som nyeste gopro..

 

RX0 ii har passe vidvinkel og oppfyller resten av kravene mine.

 

Finnes det billigere alternativ på markedet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fisheye effekten til gopro er såvidt jeg vet en innstilling (som er på i default) som man kan deaktivere.

 

Mener å huske at jeg har sett en slik innstilling i mine.

For min del har jeg vært kjempefornøyd med gopro og har flere, selv om de ikke har blitt brukt på noen år.

 

Eneste negative jeg kan si er at de krever veldig mye lys (men jeg har forstått det slik at dette er forbedret på de nye) samt at jeg synes det er jævlig irriterende med den skrivebeskyttelsen i den nyeste modellen jeg har slik at man må fysisk ta minnekortet ut av kamera og direkte til pcn for å redigere istedet for hvor jeg, på den eldre modellen, kan gjøre det via kamera uten å ta ut kortet.

Lenke til kommentar

Gopro tar veldig fine bilder såsant det er nok lys.

 

Men jeg er langt ifra noen foto kjenner og har aldri hatt et speilreflekskamera.

Eneste grunnen til at jeg kanskje hadde valgt bort gopro er pga kravet til lysforhold om du har planer om å bruke det innendørs (men som sagt har jeg lest at dette skal være bedre på de nye versjonene - uten at jeg vet om dette fortsatt er bra)

 

Og ja - du får dine mounts til hunden. Strappet min på hunden min, pinner og alt mulig. Og de tåler at du peiser en pinne av gårde og får fine filmer og bilder av hunden over og under vann når han henter disse.

 

Kom i snakk med en selger når jeg kjøpte gopro nummer to og han la ut om hanggliding og fjellklatring hvor han selv brukte det. Så spurte han hva jeg dreiv på med hvor jeg brukte det og jeg bare "næææh... Det er mest for å filme hunden når vi er på padletur eller går rundt i skauen". :)

 

En annen ting er at det finnes så utrolig mye ekstrautstyr til gopro. Jeg har f.eks 3d printer også og da kan jeg gå på nettet å finne utallige ekstra designs for alle mulige bruksområder ment for gopro.

 

Spesielt en hendig en er en dreibar mount til kanoen som festes med en stropp som ikke krever lim eller skruer slik at jeg sammen med de andre leddene kan stille inn kamera akkurat hvordan jeg vil i den vinkel jeg ønsker og styre kamera framme i kanoen fra bak i kanoen der jeg sitter.

Endret av Invader Zim
Lenke til kommentar

Har lenge vurdert gopro men da jeg liker bilder best så synes jeg fisheye effekten blir litt feil.

 

Nå har Sony lansert RX0 ii som ser ut som en perfekt løsning hvis man ser bort fra prisen da.Dobbelt så dyrt som nyeste gopro..

Jeg må si det er litt uklart hva du egentlig er ute etter. Du sier at (still?)bilder er det du prioriterer, men begge alternativene du nevner er actionkameraer som i hovedsak er ment for filming, gjerne uten noe nevneverdig manuell styring.

 

Hvis du vil ha et robust stillbildekamera, så er nok ikke Brodskys råd om Olympus TG-5 en dum idé. Du kan jo også ta en titt på denne artikkelen om andre kameraer i samme kategori. Ulempen til de fleste av disse modellene er at de har generelt ganske små sensorer, begrenset optisk ytelse og gjerne mangler en del innstillingsmuligheter som mer avanserte kompaktkameraer har.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg må si det er litt uklart hva du egentlig er ute etter. Du sier at (still?)bilder er det du prioriterer, men begge alternativene du nevner er actionkameraer som i hovedsak er ment for filming, gjerne uten noe nevneverdig manuell styring.

 

Hvis du vil ha et robust stillbildekamera, så er nok ikke Brodskys råd om Olympus TG-5 en dum idé. Du kan jo også ta en titt på denne artikkelen om andre kameraer i samme kategori. Ulempen til de fleste av disse modellene er at de har generelt ganske små sensorer, begrenset optisk ytelse og gjerne mangler en del innstillingsmuligheter som mer avanserte kompaktkameraer har.

 

Vil nok heller si at RX0 II er mer kompaktkamera (i miniformat) en actionkamera. Kanskje en mellomting.. På toppen av kamera en knapp til foto og en til video. Skal få testet kamera når den kommer i butikk før jeg evt kjøper. Hvis ikke noe annet dukker opp da i mellomtiden :-). Skal løpe Ecotrail 31km i Mai så det hadde vært kjekt med et miniatyr kamera som tåler alt klipset til løpevesten min. :-)

Lenke til kommentar

Kjenner ikke til dette overhode så du må google reviews selv, men tror de forsøker å konkurrere mot GoPro:

 

https://www.komplett.no/product/1118736/foto-video/kameraer/videokameraer/dji-osmo-pocket?gclid=EAIaIQobChMInJ-bgdi44QIVAswYCh3H0A3gEAQYASABEgLuhvD_BwE&gclsrc=aw.ds#

 

Edit: 

 

Ser at mange på youtube setter dette opp mot GoPro 5/6, og at bildekvaliteten skal visst være bedre. Tror det taper seg mot GoPro 7 hva bildestabilisering angår:

 

https://www.yitechnology.com/yi-4k-plus-action-camera

 

Usikker på om disse er aktuelle for deg, men det er iallefall et par forslag du kan se på og vurdere selv. 

Endret av BareGjest
Lenke til kommentar

Vil nok heller si at RX0 II er mer kompaktkamera (i miniformat) en actionkamera. Kanskje en mellomting.. På toppen av kamera en knapp til foto og en til video. Skal få testet kamera når den kommer i butikk før jeg evt kjøper. Hvis ikke noe annet dukker opp da i mellomtiden :-). Skal løpe Ecotrail 31km i Mai så det hadde vært kjekt med et miniatyr kamera som tåler alt klipset til løpevesten min. :-)

 

Jeg oppfatter både GoPro og RX0 II er mer rettet mot video enn stillbilder. Men forventer vel så bra bildekvalitet fra særlig RX0 II som fra vanntette kompaktkamerer som Olympus TG5. RX0 II har en mye bedre sensor enn TG5, og GoPro har omtrent samme type sensor som Olympus-kameraet. TG5 sin store fordel er zoom, men det har du lite glede av på en løpetur uten å stoppe opp.

 

Siste versjon GoPro får veldig bra kritikker for stabilsiering og det kan muligens være et argument for GoPro, særlig hvis du har tenkt å filme en del. Ellers har RX0 II best sensor og vippeskjerm. Kamera som Olympus TG5 er bedre allround, men større og tyngere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...