Gå til innhold

Samsung NU8005 - etterslep av svarte detaljer.


Anbefalte innlegg

Jeg sliter med etterslep av svarte detaljer på min TV. De sorte detaljene blir dratt etter bilde, etter som bildet oppdaterer seg. Blir som en skygge på tv bildet. Har to stk videoer fra to forskjellige kilder som viser problemet. 

 

 
Hva jeg har prøvd:
- Har sett etter oppdatering på tv, ingen nye er kommet.
- Gjenopprettet fabrikkinnstillinger på bildeinnstillinger, til ingen nytte.
- Problemet er på forskjellige kilder, bruker Apple TV 4 og NRK TV appen på TVen.
 
Legger ved to filmer som illustrerer problemet. 
 
Har kopiert bildeinnstillingene som rtings.com anbefaler. https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/nu8000/settings
 
Noen som kan hjelpe meg? 
post-27062-0-46233100-1553865909_thumb.jpg

 

Endret av Xeniobus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så vidt jeg kan se har du ekko fra opp til fire tidligere frames i den 5. som vises. Det kan jo være det du spiller av som har det i seg for å skape en billig motion-blur effekt.

Ser ut som kildematerialet kanskje ligger på NRK Super. Har du navnet på hva det er så kan jeg sjekke om det ligger i kilden.

 

Det er en effekt i VLC som gir lignende den typen frame-etterslep blur som vises i demoen din og du vil sjekke/sammenligne annet materiale via en datamaskin.

 

Det du viser har så mye blur at det virker mest som noe er feil. Samsung setter ikke inn dårlige paneler eller dårlig software i skjermene sine. Dette minner meg om en laptop med TFT-skjerm jeg brukte på 80-tallet i etterslep, dog ikke like ille.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Dette må være noe defekt. Ta kontakt med Samsung support og sende dem det du har lagt ut her.

Er i kontakt med Samsung, men de mener det ikke er noe feil på TVen.. Har sendt saken videre til noen andre i techsupport hos Samsung, da med disse videoene som viser problemet litt bedre.. 

 

Det finnes tre typer TV . Premium, budsjett, og billig.

Forskjellen er ikke skjermstørrelse, men bildechippene i TV.

En dyr TV gir et bedre bilde enn en budsjett eller billig TV.

Man får det man betaler for.

Er tross alt Anbefalt kjøp hos Lyd og bilde, så synes jeg kan forvente litt kvalitet.

 

Så vidt jeg kan se har du ekko fra opp til fire tidligere frames i den 5. som vises. Det kan jo være det du spiller av som har det i seg for å skape en billig motion-blur effekt.

Ser ut som kildematerialet kanskje ligger på NRK Super. Har du navnet på hva det er så kan jeg sjekke om det ligger i kilden.

 

Det er en effekt i VLC som gir lignende den typen frame-etterslep blur som vises i demoen din og du vil sjekke/sammenligne annet materiale via en datamaskin.

 

Det du viser har så mye blur at det virker mest som noe er feil. Samsung setter ikke inn dårlige paneler eller dårlig software i skjermene sine. Dette minner meg om en TFT-laptop jeg brukte på 80-tallet i etterslep, dog ikke like ille.

 

Er dessverre slikt som dette på mange forskjellige kilder. Men kommer veldig godt frem på den her fra NRK Super. Serien heter "Simon". 

Har som sagt testet via TVens apper (youtube, nrk tv osv). Får samme etterslep da også. Har en annen Samsung i stuen (Q9) og ser ikke antydning til samme etterslep på noen av de samme kildene som jeg ser på NU8005 TVen..

Lenke til kommentar

Gjelder det alle typer programmer, eller bare relativt dårlige animasjonsfilmer med sterk kontrast? 

Hvordan er det hvis du ser på Istid, Cars, Toy Story eller andre litt mer høykvalitets animasjonsfilmer? Eller actionfilmer som Avengers, Bourne, James Bond osv... 

 

Simon-introen så ikke spesielt behagelig ut på jobb-pc'n min

Lenke til kommentar

Gjelder det alle typer programmer, eller bare relativt dårlige animasjonsfilmer med sterk kontrast? 

Hvordan er det hvis du ser på Istid, Cars, Toy Story eller andre litt mer høykvalitets animasjonsfilmer? Eller actionfilmer som Avengers, Bourne, James Bond osv... 

 

Simon-introen så ikke spesielt behagelig ut på jobb-pc'n min

 

Det er mye bedre da! Men det gjelder spesiellt barnetv, animasjonsfilmer med høy kontrast som du nevner. Ser lite til det med "vanlige" filmer/tv serier. 

 

Men er fortsatt skeptisk til at TVen skal være så dårlig på disse kildene? 

Lenke til kommentar

Løp bort til en Elkjøp og spør om å få se på NRK Super via Chromecast på en av utstillingsmodellene de har. Hvis det er samme etterslep der er det panel/bildeprosessor som er problemet, eller selve animasjonen. Hvis det ikke er like fremtredende der er det en defekt i din TV. 

Alternativt har du aktivert noen ugunstige innstillinger i TV'n din hjemme. Kanskje du har på for mye kontrast, aktivert "bildeforbedring" som såpeoperaeffekt osv. Husker ikke hva de heter hos Samsung. 

Hvilken modus bruker du? "Naturlig" og "dynamisk" er ikke brukbare, det er min erfaring. "Film" er den eneste brukbare hos den produsenten. 

Lenke til kommentar

Løp bort til en Elkjøp og spør om å få se på NRK Super via Chromecast på en av utstillingsmodellene de har. Hvis det er samme etterslep der er det panel/bildeprosessor som er problemet, eller selve animasjonen. Hvis det ikke er like fremtredende der er det en defekt i din TV. 

Alternativt har du aktivert noen ugunstige innstillinger i TV'n din hjemme. Kanskje du har på for mye kontrast, aktivert "bildeforbedring" som såpeoperaeffekt osv. Husker ikke hva de heter hos Samsung. 

Hvilken modus bruker du? "Naturlig" og "dynamisk" er ikke brukbare, det er min erfaring. "Film" er den eneste brukbare hos den produsenten.

Jeg bruker film modusen som mal ja. Men har justert litt etter rtings.com sine kalibreringer. Har også satt alt tilbake til fabrikkinstillinger, uten at det hjalp noe.

 

 

  

Har du prøvd dette?

Har ikke prøvd dette, har deaktivert Auto motion plus.. skal prøve dette når jeg kommer hjem i morgen.

 

Fikk forresten svar fra Samsung at TV bildene/videoene jeg sendte var innenfor TVens spesifikasjoner... ffs..

Lenke til kommentar

Løp bort til en Elkjøp og spør om å få se på NRK Super via Chromecast på en av utstillingsmodellene de har. Hvis det er samme etterslep der er det panel/bildeprosessor som er problemet, eller selve animasjonen. Hvis det ikke er like fremtredende der er det en defekt i din TV. 

Alternativt har du aktivert noen ugunstige innstillinger i TV'n din hjemme. Kanskje du har på for mye kontrast, aktivert "bildeforbedring" som såpeoperaeffekt osv. Husker ikke hva de heter hos Samsung. 

Hvilken modus bruker du? "Naturlig" og "dynamisk" er ikke brukbare, det er min erfaring. "Film" er den eneste brukbare hos den produsenten.

 

Vet ikkje hvorfor det ble svart med en annen bruker, så svarer igjen :)

Jeg bruker filmmodusen som mal ja, men har justert litt etter rtings.com sine kalibreringer. Har også prøvd å satt alt tilbake til fabrikkinnstillinger, uten at det hjalp nevneverdig..

Lenke til kommentar

Tok opp Simon med GoPro i 60 Hz fra min 2018 Samsung NU7105 og den gir 1 frame i etterslep/motion-blur via VA-panelet.

 

Dette regner jeg som akseptabelt og normalt.

 

Bildet minner en del om det som vises på [LED Clear Motion] på Rtings-linken din, bortsett fra at jeg bare ser ekko av en tidligere frame.

Dette er jo en veldig flat animasjon med enkle og sterke fargekontraster, noe som forsterker det som normalt naturlig er mindre synlig i mer komplekse bilder.

 

Det som er på din skjerm synes jeg er mye på en såpass ny skjerm.

Er du sikker på at det ikke er noe annet som skaper dette. Prøvd forskjellige avspillere ?

Skjønt, det er vel neppe Apple-boksen som gjør dette, så det er vel Samsungen som er mest mistenkt i denne saken.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Tok opp Simon med GoPro i 60 Hz og sjekket på min 2018 Samsung NU7105 og den gir 1 frame i etterslep/motion-blur via VA-panelet.

 

Dette regner jeg som akseptabelt og normalt.

 

Bildet minner en del om det som vises på [LED Clear Motion] på Rtings-linken din, bortsett fra at jeg bare ser 1 frame i delay.

Dette er jo en veldig flat animasjon med enkle og sterke fargekontraster, noe som forsterker det som normalt naturlig er mindre synlig i mer komplekse bilder.

 

Det som er på din skjerm synes jeg er mye på en såpass ny skjerm.

Er du sikker på at det ikke er noe annet som skaper dette. Prøvd forskjellige avspillere ?

Skjønt, det er vel neppe Apple-boksen som gjør dette, så det er vel Samsungen som er mest mistenkt i denne saken.

 

 

Har prøvd forskjellige avspillere ja. Apple TV og NRK TV appen på Samsung TVen. Begge viser likt. 

Er helt enig med deg at dette er veldig mye på en såpass ny skjerm. Er ikke mulig å se på barne TV med TVen uten å irritere seg over elendig kvalitet. 

 

Det er som du sier, på "vanlige" sendinger så legger man ikke merke til noe spesielt da det blir kamuflert i de komplekse bildene. 

 

Alle tips mottas med stor takk! 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...