Gå til innhold

Hevder Audi har problemer med E-tron-produksjonen


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ekko fra forrige uke: Jaguar-sjefen: Tilgang til batterier vil være en bremsekloss i mange år framover

 

Dette er noe deler av bransjen har forutsett i lang tid og er den direkte årsaken til at Tesla, Daimler, Nissan, PSA med flere har valgt å enten bygge batterifabrikk selv, kjøpe seg inn i eller samarbeide tett med batteriprodusenter. Jaguar og Audi har kanskje tatt for lett på den utfordringen.

Nissan har vel solgt batteri divisjonen sin og heller skrevet avtale med lg.

https://www.google.com/amp/s/electrek.co/2018/08/03/nissan-sells-battery-cell-manufacturing-division/amp/

Vet ikke hvor lurt det er og om man kan stole på lg chem.

Europa trenger en egen uavhegig batteri fabrikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

“The bottleneck for Model 3 production has been our batteries. They just want us to make as many as possible.”

 

Så man har fremdeles ei flaskehals der altså? Nå ser jeg ikke helt hvorfor du bringer denne opp, for å vise til at Tesla ikke sliter med batteri-produksjonen sin? Dette betyr jo bare at de ønsker å produsere mer, men at de ikke er helt der ennå. Samtidig må man nedprioritere andre prosjekter for å pushe Model 3. 

 

Da står nok standpunktet mitt fra starten av. Batteri-produksjonen er noe som rammer alle. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så man har fremdeles ei flaskehals der altså? Nå ser jeg ikke helt hvorfor du bringer denne opp, for å vise til at Tesla ikke sliter med batteri-produksjonen sin? Dette betyr jo bare at de ønsker å produsere mer, men at de ikke er helt der ennå. Samtidig må man nedprioritere andre prosjekter for å pushe Model 3. 

 

Da står nok standpunktet mitt fra starten av. Batteri-produksjonen er noe som rammer alle.

Tesla skulle nok ønsket at de allerede var på 50 GWh/år. Da kunne de virkelig skalert opp Tesla Energy, og byttet Model S/X over fra 18650-celler til 2170-celler. Men det at de ikke har så mange celler som de skulle ønske er ikke det samme som at de ikke har så mange som de trenger.

 

Celleproduksjonen har sånn noenlunde klart å holde tritt med minimumsbehovet til Tesla, og jeg forventer at det vil fortsette å være tilfelle, selv når de skalerer opp til 150 GWh/år.

 

De som ikke har batterifabrikker vil slite med å få celler til å dekke minimumsbehovet. Mye mer enn Tesla.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tesla skulle nok ønsket at de allerede var på 50 GWh/år. Da kunne de virkelig skalert opp Tesla Energy, og byttet Model S/X over fra 18650-celler til 2170-celler. Men det at de ikke har så mange celler som de skulle ønske er ikke det samme som at de ikke har så mange som de trenger.

Påstanden min står fremdeles like sterkt den. Jo lengre frem i tid, jo hardere vil vi se effekten av at flere og flere kjøper opp materialene for batteriene slik de virker idag. 

 

Særlig når vi tenker på at masseproduksjon av elbiler ikke engang har startet hos de største fabrikantene, når man ser på hva de virkelig kan klare å pumpe ut fra eksisterende fabrikker. 

 

Det at Tesla må nedprioritere andre prosjekter pga flaskehalsen som er batterier - viser eksakt hva jeg mener.

 

De som ikke har batterifabrikker vil slite med å få celler til å dekke minimumsbehovet. 

 

Om alle batterifabrikanter sliter med produksjonen, hvorfor hjelper det å kaste opp flere fabrikker? 

 

Når LG og Panasonic sliter med å produsere nok, så finner jeg det merkelig hvis Tesla plutselig overgår dem, og kan lage så mye batterier de vil kun pga de har en fabrikk. De er fremdeles avhengig av underleverandører på lik linje med LG og Panasonic. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Påstanden min står fremdeles like sterkt den. Jo lengre frem i tid, jo hardere vil vi se effekten av at flere og flere kjøper opp materialene for batteriene slik de virker idag. 

 

Særlig når vi tenker på at masseproduksjon av elbiler ikke engang har startet hos de største fabrikantene, når man ser på hva de virkelig kan klare å pumpe ut fra eksisterende fabrikker. 

 

Det at Tesla må nedprioritere andre prosjekter pga flaskehalsen som er batterier - viser eksakt hva jeg mener.

 

Om alle batterifabrikanter sliter med produksjonen, hvorfor hjelper det å kaste opp flere fabrikker? 

 

Når LG og Panasonic sliter med å produsere nok, så finner jeg det merkelig hvis Tesla plutselig overgår dem, og kan lage så mye batterier de vil kun pga de har en fabrikk. De er fremdeles avhengig av underleverandører på lik linje med LG og Panasonic.

Flaskehalsen er produksjonskapasitet, ikke råmaterialer. Derfor øker ikke produksjonskapasiteten ved Gigafactory raskere enn Panasonic får satt opp produksjonslinjer, og det samme er tilfelle hos LG Chem, SK Innovation, Samsung, osv.

 

Men en forskjell er at Tesla/Panasonic skalerer opp produksjonen så raskt som overhode mulig, mens de andre batteriprodusentene er litt mer forsiktige. De ønsker ikke å bli sittende med produksjonskapasitet som kunden ikke utnytter, fordi de har funnet en bedre løsning, skal lage sin egen batterifabrikk eller noe. De ønsker bindende kontrakter før de gjør noe som helst.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Noen interessante synspunkter fra Toyota.

 

70% of the cost of the battery is in the raw materials,” says Hirose, and the price of raw materials usually does not come down as demand goes up. Neither do batteries free us from being tied to political hotbeds. A key ingredient of batteries is Cobalt, and 66% of the world supply comes from the allegedly Democratic Republic of Congo, where it is mined amid continuous complaints about human rights abuses. Cobalt prices have been exploding, and OEMs are in a rush to secure supplies. Lithium is plentiful in comparison, but nonetheless, The Telegraph reportsof “a frenzy of activity as a global scramble erupts to extract the metal and secure supplies for lithium-ion batteries.” As long as there is water (H2O, two atoms of Hydrogen for one of Oxygen) in the world, there is no way to run out of Hydrogen. 

 
With 70% of the battery cost tied to raw materials, cost optimizations must focus on the remaining 30%, and “the battery is already scaled out,” says Hirose. But haven’t battery costs come down a lot? “Battery cost has come down drastically because of overcapacity,” Hirose says. “Batteries are a commodity, and if someone sells them 10% cheaper, they get the sale, increasingly below cost.” The huge battery factories built around the world require monstrous up-front investments, and advances in technology leave little time to recoup the CAPEX. Toyota’s battery partner Panasonic wrote “$7 bln in losses in two years, mainly over the write-down of an outdated battery factory,” Hirose says, “and many battery makers are in the same situation.” 
 
Panasonic makes the battery cells that Tesla then turns into battery modules in its Nevada Gigafactory. Panasonic is “still losing money” with Tesla, Panasonic President Kazuhiro Tsuga recently told Bloomberg, saying he was hopeful it would change. Meanwhile, the round 18650 and 2170 cells Panasonic makes for Tesla are already outdated, and when Toyota and Panasonic announced an alliance to first make prismatic cells, and then solid state, Tsuga was publicly hoping that technology would not advance too quickly, saying that “If we would have shift to solid state batteries all in a sudden, our investments would be wasted.”

Kilde: https://www.thedrive.com/tech/26050/exclusive-toyota-hydrogen-boss-explains-how-fuel-cells-can-achieve-corolla-costs

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Påstanden min står fremdeles like sterkt den. Jo lengre frem i tid, jo hardere vil vi se effekten av at flere og flere kjøper opp materialene for batteriene slik de virker idag.  

 

Færre og færre, meiner du? Prisane på kobolt ligg på ca 13 USD pr pund no, som er ei normalisering etter ei spekulasjonsboble i fjor som sprakk på over 50 USD pr pund.

Prisen på litium har hatt ei liknande utvikling. Nikkel-prisen er stabil.

 

Råvareproduksjonen er lett å skalere opp. Det er produksjon av batteri frå råvarene som er vanskeleg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Færre og færre, meiner du? 

 

Råvareproduksjonen er lett å skalere opp. Det er produksjon av batteri frå råvarene som er vanskeleg.

Nei, jeg mener mer og mer etterspørsel etter både råvarer og batterier. 

 

Råvareproduksjonen ble vell straks verre så kjapt vi fikk fokus inn på at det skulle være humant. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Færre og færre, meiner du? 

 

Råvareproduksjonen er lett å skalere opp. Det er produksjon av batteri frå råvarene som er vanskeleg.

Nei, jeg mener mer og mer etterspørsel etter både råvarer og batterier. 

 

Råvareproduksjonen ble vell straks verre så kjapt vi fikk fokus inn på at det skulle være humant. 

Nei, tvert imot. Tilbodet har vorte betre, prisane har gått nedover og leverandørkjedane har vorte meir transparente.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

5 mars, 2019.

"Audi stated that “on the European side we should really intensify development of fuel cell. I decided it last week and now we are going to put more priority into fuel cells.” Schot went on to explain that scarcity of raw materials for batteries and increased supply will eventually push any automaker serious about electrification toward hydrogen as a fuel source stating “at the end of the day, batteries are not sustainable enough — it is sustainable, but if you want to go all the way, you need fuel cells.”

 

https://fuelcellsworks.com/news/audi-increasing-investment-into-hydrogen-fuel-cells/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
For det første må du vurdere kilden. Toyota har vært bitre helt siden de satset alt på hydrogen og så floppet det.

 

For det andre, så er utsagnet om at 70% av batterikostnaden er råmaterialene i *beste* fall misvisende, kanskje blank løgn. Man må skille på cellekostnad og batteripakkekostnad. Å bygge cellene inn i batteripakker kan gjerne legge på 20%-40%, der mesteparten er arbeid og produksjonsutstyr. Da må altså cellekostnaden være kun råvarekostnad, ettersom man allerede har omkring 30% arbeid på batteripakkenivå.

 

Selv på battericellenivå blir 70% feil. Regner man kostnaden til 40% nikkel og 2% kobolt, og så legger på $10 i andre materialer, så havner man på omkring $30/kWh. Når man da vet at prisene på battericellene i beste fall er omkring $75/kWh, så vil råvarekostnaden på cellenivå være 40%.

 

Den eneste måten Toyota kan ha kommet frem til 70% er om de ser på kostnadene ved å ta halv-fabrikat opp til battericellenivå. 70% kan være ganske realistisk om man antar at fabrikken mottar ferdig bearbeidede halvfabrikat. Men da inneholder "råvarekosten" ganske mye arbeid, som kan reduseres ved større volum og forbedringer av teknologi.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ok, hvor er kildene på at LG Chem produserer for fult kapasitet av hva fabrikkene takler?

Jeg har ingen anelse om LG Chem produserer for full kapasitet. Som sagt, så er de andre batteriprodusentene mer forsiktige, så det ville ikke overraske meg om LG Chem har ubrukt kapasitet, som ikke vil tas i bruk før bilprodusenter inngår bindende kontrakter. Jeg mistenker egentlig at dette er tilfelle ved fabrikken i Holland, USA, etter at Volt gikk ut av produksjon. Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Burde ringe noen bjeller snart hos Audi og VW og som fører til at de heller satser mer på en teknologi hvor grunnstoffer og batteri ikke er en mangelvare. Og ikke minst noe som gir en skikkelig rekkevidde med kort fylletid. Kineserne har allered skjønt det.

 

attachicon.gifGrove-Hydrogen-Automotive.jpg

Jobbar du for Tesla?

 

Eg er sikker på at Tesla og andre konkurrentar ville juble dersom Audi bestemmer seg å slutte å produsere bilar som folk stiller seg på venteliste for i titusental, og går over til å produsere ting som ingen bil ha, men det er neppe so bra for Audi.

 

Difor har alle dei tyske bilprodusentane, med VW i spissen, vorte samde om å skrote hydrogenbilar og satse 100% på batteri. I alle fall i ti år framover.

 

Audi manglar batteri fordi dei ikkje produserer batteri sjølve, og etterspurnaden etter batteri på verdsmarknaden – spesielt frå Kina til bussar og bussar – er høgare enn Audi hadde sett føre seg. Dei manglar ikkje grunnstoff. Kvar er forresten den uuttømmelege kjelda di til platina og brenselceller?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

5 mars, 2019.

"Audi stated that “on the European side we should really intensify development of fuel cell. I decided it last week and now we are going to put more priority into fuel cells.” Schot went on to explain that scarcity of raw materials for batteries and increased supply will eventually push any automaker serious about electrification toward hydrogen as a fuel source stating “at the end of the day, batteries are not sustainable enough — it is sustainable, but if you want to go all the way, you need fuel cells.”

 

https://fuelcellsworks.com/news/audi-increasing-investment-into-hydrogen-fuel-cells/

21. mars annonserte dei i staden dette:

the bosses of the big three, VW, BMW and Daimler jointly agree that the focus will be on battery-electric cars. The trio do not think fuel cell cars will be ready for market in the next ten years.

https://www.electrive.com/2019/03/21/german-carmaking-giants-agree-on-strategy/

 

Skulle berre mangle. Salet av hydrogenbilar stadig er synkande, medan salet av elbilar eksploderer. Spesielt VW-sjefen Herbert Diess var lei av å prøve å piske liv i øket.  Det kan du sikkert ikkje lese om i ekkokammeret til hydrogenfolket.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...