Gå til innhold

Hvilket europeisk land er billigst å netthandle fra?


Anbefalte innlegg

Som tittelen sier, er det noen her som kan fortelle meg hvilket europeisk land det blir billigst å netthandle fra?

 

Nå har jeg riktignok og heldigvis muligheten for å få deg sendt til Danmark, så det blir jo selvfølgelig dit jeg tenker å få det sendt.

 

Jeg har aldri drevet noe særlig med netthandel så jeg håper noen kan hjelpe meg litt.

Så når jeg spør etter billigst så tenker jeg da både billigst porto/sending og hvilket land som er billigst generelt å handle i da jeg ikke er så bereist at jeg kan si noe om det.

 

Jeg vet jo ikke men tenker jo at det er billigere å få det sendt til Danmark også siden det blir jo kun innenfor EU sendingen vil foregå.

 

Og forresten, har Danmark en sånn tåpelig grense som den 350,-grensa vi har her til lands?

I såfall hva er den på?

 

Håper på en positiv tilbakemelding eller 2 :)

 

 

-Alex

 

 

*hvis tråden er feilplassert så flytt den gjerne

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er det få/ingen land som er billig på alt. Norge er f.eks. veldig billig på elektronikk (merkevarer).

Du bør spesifisere litt mer hva du ser etter.

Ellers så er Skandinavisk reklamasjonsrett veldig bra.

Grensen til Danmark er bare å søke opp på nett. Det er ikke slik at det er fritt å handle mellom EU land.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Om varene skal leveres til Danmark så vil det ikke være noen tollbarrereir så fremst varen blir levert i fra et EU-land (se oversikt over hvem som er med: https://no.wikipedia.org/wiki/Den_europeiske_unions_medlemsstater).

 

Vil tippe at aktuelle leverandører i fra Tyskland, Frankrike, Nederland, Polen, Tjekkia da vil være av interesse. Hvor du får ting rimeligst vil nok også være avhengig av hvilke produkter du er ute etter. Primært bør du vel handle varen i fra det landet hvor produktet blir produsert.

 

Danmark har ingen nedre grense for fortolling på NOK 350,-. Det vil heller ikke Norge ha i fra neste år. Vær imidlertid oppmerksom på at kjøper må betale Norsk moms (og eventuell toll) dersom han skal importere varen i fra Danmark til Norge. Kjøper kan imidlertid be om å få refusjon for Dansk moms. Er kjøperen en bedrift, så kan han be om å få varen levert uten Dansk moms. 

 

Tollreglene er litt mer komplekse enn dette. Les deg opp på https://www.toll.no/ og legg merke til at du kan forhåndsbetale norsk moms. Da slipper du unna behandlingsgebyret som ofte kan være 2-300,- per fortolling. Innad i EU er det fri flyt av varer og tjenester uten noen toll og tull.

Endret av Professor Balthazar
Lenke til kommentar

Det er fritt å handle mellom EU-land.

 

Svært få land har "frigrense" for avgifter slik Norge har, i EU er den ordningen avskaffet, i stedet betaler man avgift fra første krone, men dersom man netthandler innad i EU så tilkommer egentlig ingen ekstra avgifter, det er selgeren som ordner dette, man betaler kun moms i landet man handler fra.

 

Dersom du skal handle fra land utenfor EU så gjelder det å passe på, for eksempel tar PostNord et håndteringsgebyr på mellom 75,- og 125,- kroner som kommer i tillegg, så små billige pakker fra østen kan fort bli dyre når de slenger 75,- kroner i gebyr på alle småpakker.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

OK, da har jeg muligens misforstått veldig. Er det ikke "fri flyt av varer og tjenester" som er hovedgreia med hele EU?

Det jeg mente er at det ikke er helt fritt på hva som helst. Alle varer har ikke 100% fri flyt i EU. Les deg opp på dansk og svensk tollside, det er best, siden du nevner å bestille varer i EU og sende dem til Danmark (EU).

Dessuten må du passe på at varen sendes fra EU, en del butikker i EU sender fra utenfor EU.

Så alke regler leser du deg opp på tollsider. Så får denne tråden være billige land, men du må jo gi mer info om hva.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Det jeg mente er at det ikke er helt fritt på hva som helst. Alle varer har ikke 100% fri flyt i EU. Les deg opp på dansk og svensk tollside, det er best, siden du nevner å bestille varer i EU og sende dem til Danmark (EU).

Dessuten må du passe på at varen sendes fra EU, en del butikker i EU sender fra utenfor EU.

Så alke regler leser du deg opp på tollsider. Så får denne tråden være billige land, men du må jo gi mer info om hva.

 

Ikke jeg som skal bestille noe. Men vi snakker om vareflyt internt i EU. Altså hvor både selger, avsender, kjøper og mottaker bor innenfor et EU-land. Mener du at dem også da må fortolle noen type varer?

Lenke til kommentar

Hei og takker så mye for svar!

 

Nå er det faktisk først og fremst spraymaling/tilbehør det er snakk om, dette skal brukes til et stort prosjekt/en stor jobb så vil gjerne få kjøpt det så billig som mulig siden Norge har ganske stive priser i forholde til våre naboer i Europa, selv der det liksom skal være billig.

Jeg skal få alt av materiell og utstyr dekket men jeg må legge ut for dette først selv fra egen lomme. siden det er litt uvist hvor mye som trengs enda.

 

Dette var altså grunnen til at jeg spurte om billig land på litt generelt grunnlag også siden jeg ikke tror at folk flest har oversikt over priser på dette i utlandet.

 

Takker igjen for svar og tar gjerne i mot fler innspill på billige land på generell basis :)

 

 

--Alex

Lenke til kommentar

Det jeg mente er at det ikke er helt fritt på hva som helst. Alle varer har ikke 100% fri flyt i EU. Les deg opp på dansk og svensk tollside, det er best, siden du nevner å bestille varer i EU og sende dem til Danmark (EU).

Dessuten må du passe på at varen sendes fra EU, en del butikker i EU sender fra utenfor EU.

Så alke regler leser du deg opp på tollsider. Så får denne tråden være billige land, men du må jo gi mer info om hva.

Hva er ikke fritt innad i EU? Jeg har ikke hørt om noen slike, og jeg driver med dette daglig.
Lenke til kommentar

Nå er det faktisk først og fremst spraymaling/tilbehør det er snakk om...

 

Dette er nok klassifisert som brennbar væske, og det kan være enkelte restriksjoner, sannsynligvis mest i forhold til transport, så du bør nok sjekke litt rundt det før du handler ?

Lenke til kommentar

Hva er ikke fritt innad i EU? Jeg har ikke hørt om noen slike, og jeg driver med dette daglig.

Da importer du enkelt og greit ikke det som har egne regler. Som nevnt så er det bare å se på f.eks. nettsidene på svensk toll. Jeg ville bare nevne at det ikke er fri flyt på ALT, uten å måtte deklarere O.l....
Lenke til kommentar

Da importer du enkelt og greit ikke det som har egne regler. Som nevnt så er det bare å se på f.eks. nettsidene på svensk toll. Jeg ville bare nevne at det ikke er fri flyt på ALT, uten å måtte deklarere O.l....

Alkohol og tobakk har en tendens til å ha spesialregler, uten at jeg har gjort for mye av det innad i EU. Der har som du nevner Sverige spesialregler for snus hvertfall, som ikke er lovlig i alle land. Du vil også finne restriksjoner på import innad i EU dersom opphavslandet originalt er utenfor EU. Det eneste man da trenger er papirer på at det har blitt importert til EU med tilhørende toll og moms. Mange glemmer å skaffe disse papirene. Uten de vil varen behandles som en import inn i EU og ikke innad i EU. Utover det er vel de fleste problemer innad i EU som nevnt over med tanke på transport av magnetiske varer, eksplosive varer, trykkbeholdere, radioaktive varer, samt noen andre spesielle ting.
Lenke til kommentar

Tja.. om jeg må betale inn i Norge vil jeg ikke si med sikkerhet at jeg må da.

I sommer var jeg med å kjørte flyttelass til Danmark, og j Danmark kom jeg over et sted de hadde tilbud på spraymaling, og siden vi hadde varebil kjøpte jeg 150 stk. pluss 80 liter (8 stk 10l spann) veggmaling pluss diverse maleutstyr.

I tillegg til at jeg og sjåfør kjøpte noe andre smågreier man vanligvis kjøper i utlandet (ikke alkohol).

 

Vi kjørte på natta for å slippe masse trafikk, vi kjørte via Svinesund.

Det stod ingen på grensa og stoppet folk, å vi hadde jo regnet med å bli stoppet siden vi kjørte en sliten Ford transitt, (en bil jeg forbinder med polakker som kjører smugleturer haha..)..

 

Så vi fortsatte kjøreturen vi..Men når vi kom til Sarpsborg området så stod det en tollerbil å ventet på oss ved en motorvei-utkjøring, de hadde sett oss på kamera så vi ble stoppet da.

De gikk gjennom bilen, så all malinga, de stilte ikke spørsmål om den en gang, så måtte ikke ut med noe moms den gangen, ikke inn i Sverige heller.

 

Å når man er å harryhandler i Sverige eller med danskebåten har jeg aldri hørt om eller opplevd man betaler noe ekstra for å få det inn i Norge.

 

Men uansett hvordan man vrir på det så blir det uansett billigere inn i Danmark fra et EU land enn å få det sendt til Norge, er jo en grunn til at folk feks. får sendt netthandelvarer til sverige på Poste Restante eller hvordan det skrives.

 

Nå ble det veldig mye ekstra forklaring hehe.. var ikke meningen.

 

For var egentlig bare ute etter hvem europeiske land det var generelt billigst å handle i.

 

Så er det virkelig ingen som vet det? ?

 

Anyway, ha en fin dag folket ?

Lenke til kommentar

Maling faktisk?

Nå vet ikke jeg hvordan det er med spraylakk, men maling er generelt billig i Norge.

En 3 liter med Jotun Lady får man på Maxbo for 269,- mens tilsvarende spann med maling koster 6-700 i Sverige, og omtrent det samme i Danmark, i danske kroner, altså tilsvarende over 800,- norske kroner.

Svenskene kjører jo til Norge for å harryhandle maling.

Lenke til kommentar

Jeg hentet en gang (for 10 år siden) to nye EU-mopeder i fra Sverige. Betalte 2.200,- per stk og fikk dem levert som "post restante" til en butikk like ved grensa. Selgeren solgte dem for eksport, altså uten Svensk moms. Når jeg kjørte innom tollen for å fortolle varene, da fikk jeg vite at dersom jeg hadde overnattet en natt i Sverige, så ville jeg også ha sluppet å betale Norsk moms. Beløpsgrensen var da NOK 6.000,-. Siden jeg kjørte inn og ut av Sverige på samme dag, så måtte jeg betale Norsk moms på varene.

Endret av Professor Balthazar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...