Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Regler rundt turnusjobb.


Sydvest

Anbefalte innlegg

Hei, pga arbeidsmangel skal jeg og flere kolleger blitt sendt vekk for å jobbe utenbys. Vi skal da gå en 12-9 rotasjon. Dvs 12 dager på, 9 dager av.

 

Hva mer har vi krav på enn dette? Ingen av oss har noe serlig lyst. Og drar egentlig kun for ikke å bli oppsagt for arbeidsnekt.

 

Vi får for eksempel ikke noe overtidsbetaling. Det er rent time-mot-time. Hverken etter kl 1600, eller i helgene. Og vi får heller ikke utenbystillegg.

 

På toppen av det hele, har arbeidsgiver funnet boplass uten mulighet til å vaske klestøy. Vil ikke det si at vi har rett på nattillegg hvert døgn?

https://www.sticos.no/fagstoff/satser/statens-reiseregulativ

 

Det som er så synd, er at vi jobber i en privat bedrift som hverken har tariffavtale, eller er med i nelfo. Så noe tariff vil vi neppe få skrevet. Men jeg er selv medlem i LO, og skal ringe dit på mandag. Lurer rett og slett på hva jeg kan spørre de om. For å betale for å gå på jobb resten av året blir jeg ikke å gjøre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jobber du utenbys skal du ha reisetid, du skal ha diett, skal en jobbe skift må bedriften ha en avtale på dette. En kan ikke bare plutselig slenge noen over på en turnus.det kreves avtaler for slikt.

 

Virker som du jobber i en ustabil bedrift, i første omgang ville jeg sett etter ny jobb.

 

Nattillegg er noe som skal dekke overnatting, blir dette betalt av arbeidsgiver får en ikke det

  • Liker 3
Lenke til kommentar

"Etter Særavtale for reiser innenlands § 10 kan det ikke utbetales nattillegg når arbeidsgiver holder tilfredsstillende losji, dvs. leilighet/hybel eller enerom tilknyttet dusj og vaskemuligheter. Det samme gjelder når arbeidsgiver har betalt billett som inkluderer soveplass"

 

Jeg mener da at de ikke holder tilfredsstillende losji.

 

Å si opp er ikke gunstig, da jeg skal begynne på skole i august

Lenke til kommentar

Som salvesen sier, dere skal ha diett i form av enten fast utbetaling, matservering eller levere kvitteringer.

 

Vi hadde normalt sett 25,- ekstra pr time eller 250,- pr dag til mat.

 

Når det gjelder tilgang på vaskemaskine så er jeg ikke sikker. Jeg har selv bare gått på reisejobber i en uke i slengen og hjem i helgene så for meg har det alltid gått greit med en bag rent opp og bag skittent hjem. Jeg antar at dere burde ha krav på vaskemuligheter. Kanskje firma kan lage en avtale med et vaskeri der dere skal jobbe.

 

Når det gjelder selve reisen er det mulig det har vært endringer de siste par årene så jeg er noe usikker. Vi har normalt sett forhandlet dette på egenhånd slik at vi har brukt tiden ut på oss og turen hjem på firma, men også avhengig av hvorvidt vi samtidig skal frakte utstyr. Skal vi frakte utstyr så starter vi normalt sett dagen på fabrikken hvor vi da henter hengeren og kjører, så i praksis har det oftest blitt at vi kjører i arbeidstid begge veier.

 

Bedriften betaler naturligvis kostnader forbundet med reisen.

 

Når firma plutselig bestemmer seg for å begynne med reisejobber oppstår det ofte rabalder i min erfaring. Den tid jeg jobbet med slikt erfarte jeg at kompensasjonen for reisejobber er latterlig i forhold til hva man faktisk må ofre og at man som arbeidstaker har svært lite å slå i bordet med om du ikke er av stor verdi for bedriften.

 

Det lureste er sikkert å ta en tlf til LO som du sier, så får du konkrete og korrekte svar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alt kommer vel an på kontrakt og avtaler gjort.

 

En bekjent hadde en kontrakt på at "noe reising må påberegnes". Han fikk beskjed om å møte hos kunde halvannen time unna, 5 dager i uken, i mange måneder framover. Juridisk sett hadde han ingen rett på ekstra betalt for reisetid eller ubehag. Kun bensinpenger. Han endte opp med å si nei til prosjektet, med risiko for å miste jobben(?). (han skiftet jobb noe senere pga dette)

 

Det jeg mener er, du kan si ja og du har nok mulighet til å sette opp en arbeidsavtale. Hva den innebærer er opp til deg og arbeidsgiver.

Du kan nok si nei, siden dette er en stor endring av arbeidsoppgaver. Da er det en risiko for at du blir overflødig i bedriften (om det er ingen arbeidsoppdrag lokalt).

Endret av Axefjord
Lenke til kommentar

Ellers så får vi diett etter statens sats. 780 per døgn, minus skatt.

 

Flybilletter og fremkomst til flyplass dekkes av bedriften.

 

Vi bruker første og siste turnusdagen til av- og på-mønstring.

 

Hva gjelder vask av klær, så er vi jo enten avhengig av maskin, eller 10-12 par klær vi kan bruke hele perioden.

Lenke til kommentar

Virker mer som gråstein

Relativt sett virker det som en temmelig god avtale.

Men hvis en ikke ønsker turnusarbeid, så blir det vanskelig å gjøre opp for det. Jeg kjenner folk som hadde digget å hatt denne formen for arbeid, som hadde brukt fritiden på reising, noe en vanlig jobb ikke muliggjør på samme måte. Selv, så tror jeg at jeg foretrekker 9-5 jobben min.

Lenke til kommentar

Når ein jobbar 12-9 eller tilsvarande er som regel staden der jobben er definert som «fast arbeidsstad», og ein får ikkje betalt for reisetida.

 

Bedrifta må inngå arbeidstidsordning med den tillitsvalde hos dei ansatte for å nytta 12-9-ordning. Alternativet er 4-dagarsveke, evt. vanleg 5-dagersveke e.l. slik at ein jobbar ca. 40 timar per veke og drar heim i helgane. Det er som regel ikkje ønskeleg sidan det gir dobbelt så mykje reising, men i motsetning til 12-9 er det innanfor arbeidsmiljølova utan ytterligare dispensasjonsavtaler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Etter Særavtale for reiser innenlands § 10 kan det ikke utbetales nattillegg når arbeidsgiver holder tilfredsstillende losji, dvs. leilighet/hybel eller enerom tilknyttet dusj og vaskemuligheter. Det samme gjelder når arbeidsgiver har betalt billett som inkluderer soveplass"

 

Jeg mener da at de ikke holder tilfredsstillende losji.

 

Å si opp er ikke gunstig, da jeg skal begynne på skole i august

 

At det ikke er mulig å vaske klær på plassen er nok ett svært dårlig argument. Så lenge det finnes muligheter i omrdået. Jeg bor på mange hoteller som ikke tilbyr dette ila ett år, men finnes alltid muligheter i området.

 

Alternativt kan du fremme dette for bedriften og spør om du kan skaffe plass selv mot at du får nattillegg. Tvilsomt at du får dette igjennom dog. Nattillegg er ikke normalt lengre.

Lenke til kommentar

Litt kryptisk avsnitt. Menes det at de følger LO's tariff for time- og årslønn? Eller alt som omhandler lønn i tariffen deres?

Jeg synes ikke det var kryptisk. Lønnen skal følge lønnssatsene i tariffavtalen i EL og IT forbundet.

 

Står det noe om bil-, kost- og losjigodtgjørelse i arbeidsavtalen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synes ikke det var kryptisk. Lønnen skal følge lønnssatsene i tariffavtalen i EL og IT forbundet.

 

Står det noe om bil-, kost- og losjigodtgjørelse i arbeidsavtalen?

Kan legge ut hele kontrakten når jeg kommer hjem. Så jeg får sladdet sensitiv informasjon.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...