Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Regler rundt turnusjobb.


Sydvest

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Virker mer som gråstein

Det er ingen jeg har jobbet for som gir statens satser. Jeg har observert orgsniserte arbeidere som har forsøkt å presse frem dette som en rett og de ble ledd ut av ledelsen.

 

Sålenge bedriften besørger kost og losji så har de gjort sitt ihht krav.

I praksis betyr det minimal sum i kost og en lusen brakke. I mitt forrige firma ble tilogmed kvitteringer gjennomgått og kvitteringer med mat som var "for luksuriøs" ble avvist selv om totalsummen var innenfor den avtalte grensen.

Jeg var formann og syntes selv dette var ren idioti og tok dette hissig opp med personalansvarlig på vegne av guttene ettersom i min mening burde vi gi en vill faen i om karene "spiste" utelukkende øl på fritiden sålenge de kom på jobb i en ok tilstand, men ble avvist av den grunn at dette kom fra regnskapsfører og visstnok var i deres rett.

99% av bedrifter behandler sine arbeidere som dritt. Jeg får ikke umiddelbart inntrykk av at ditt firma er ett av disse.

 

750,- pr dag +losji er ikke en dårlig avtale og jeg hadde vært veldig fornøyd.

 

Reising er ikke ønskelig for min del, dog. I mine øyne er min fritid også verdt penger, men alternativet høres isåfall ut som å se etter en annen jobb og da må du huske på at alle bedrifter inkluderer setningen "noe reising på påregnes" i ansettelseskontraktene (iallefall i mine yrker) og du kan ikke ta for gitt at neste firma tilbyr like god kompensasjon for reising.

Endret av Invader Zim
Lenke til kommentar

Snakket med LO i dag. Det er sant som dere sier, vi skal få godkjent en turnuskontrakt av arbeidstilsynet, som vi og skal signere på. Før vi skal reise. Har vi ikke fått det kan vi kreve vanlig overtidsbetaling.

 

Da jeg nevnte dette for sjefen ble det ikke akkurat god stemning =)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da jeg nevnte dette for sjefen ble det ikke akkurat god stemning =)

Haha :)

 

Husk bare på at med mindre du har kompetanse som de andre mangler så er det veldig lett å sortere bort "kravstore" arbeidere, selv om man har rett. Jeg har to ganger sett eksempler på en arbeidsflokk som har gått sammen og sagt at alle skal "stå på krava" til man får presset igjennom bedre vilkår og én av disse benytter sjansen til å gå bak ryggen dems og ødelegger hele greia.

 

Ikke alltid så lett å følge opp hva ledelsen finner på bak lukkede dører.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei igjen! Drar frem tråden på nytt, da jeg har noen flere spørsmål ang dette, da vi går inn i en måned med høytider.

 

23 April reiser jeg på første rotasjon. Jeg vil da gå glipp av en arbeidsdag, da 1 mai er høytidsdag. Dvs ikke lov til å jobbe da. Skal vi på grunn av dette være nødt å jobbe en søndag, eller ekstra de andre dagene for å ta igjen tapte avspaseringstimer? Vi kommer til å miste 10,5 arbeidstimer på denne dagen. Samme den 17. og 25.

 

Og:

 

Hvordan håndteres sykedager i en turnusperiode? Vi er satt opp til å jobbe inn 3 - 7.5 timer for avspasering per dag. Har vi krav på å få disse likevel, om vi bruker egenmelding eller blir sykemeldt? Eller får vi bare igjen de standard 7,5 timene vi ellers ville jobbet.

Endret av Jokerjævel
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...