Gå til innhold

Argumenter mot iPhone


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Siden du spør, trådstarter, så vil jeg si at det beste er å kjøpe seg en billig Android-telefon med et bra kamera.

Hvis teknologi ikke er din greie, du sender sms, ringer og tar noen bilder, så er det ingen vits i å bruke massevis av penger på en iPhone eller en topp Android modell. Hvis du bare kjører til og fra butikken, så er det ikke vits med en Mercedes S-klasse til 1,5 mill.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synst nå det er rake motsetningen egentlig. Sim pin er plassert under "Mobilnett" siden det hører til sim-kortet som kobler deg til mobilnett. Kode på telefon hører til faceid og kode siden det har med telefonen sin sikkerhet å gjøre. Hva er ulogisk her? 

 

Kode slipper du å tenke på siden faceid vil låse opp alt enhentlig i motsetning til f.eks huawei mate 20 pro som låser opp telefon med face-unlock og så må man bruke kode/fingeravtrykk på autentisering i apper. Enhetnlig, enkelt og bare virker er stikkordet :)

 

Alt annet du nevner er neppe relevant for folk som ikke er veldig tekniske. Da er det viktigere at ting bare virker. Google photos sync virker helt fint og jeg kjører den paralelt med icloud sync. Fordelen med icloud er dog at alt virker veldig enkelt og "selv mor" kan ta det i bruk uten å få andre til å sette det opp.

 

Jeg kjører forøvrig pop3 mot min egen mx server og det går helt fint så jeg skjønner ikke helt hva du tenker på? Hva er det som ikke virker med det? 

En skulle da tro at alt som hadde med koder å gjøre havnet under menyen "koder og ..."? Det var ment som et eksempel på hvor rotete jeg oppfatter menyene til Apple. Et annet eksempel er at batteri ligger direkte åpent under innstillinger, mens både lagring og tilgjengelighet ligger gjemt under "generelt"

 

FaceID fungerer sikkert helhetlig nok, men det er faktisk en gruppe mennesker som ikke ønsker å ha kode på telefonen sin, og da er det rimelig irriterende når telefonen praktisk talt prakker på deg oppsett av koder. Min mor er i denne gruppen, og søskenflokken har for lengst gitt opp å overbevise henne om å ha en kode.

 

Min mor har problemer med iPhonen sin bortimot hver gang jeg besøker henne, dette til tross for at hun har hatt samme telefon siden 2015. Så nei, "selv mor kan ta det i bruk" stemmer ikke.

 

POP3 synkroniserer ikke mappestrukturen, lest/ulest, og slettede e-post. Det tok meg nesten 30 minutter å finne ut av og fikse at min mors slettede e-post ikke var slettet på PC-en etter at hun slettet dem på telefonen, mye fordi Apples menyer er laget for å gjøre ting "så enkelt som mulig" (de gjemmer vekk alle valgmuligheter bevisst for å ikke forvirre brukerene sine).

 

Dessuten ønsket trådstarter argumenter mot iPhone, jeg hadde noen eksempler. De aller fleste koker ned til at Apple har så lite respekt for brukerene sine at de fjerner eller gjemmer alle "kompliserte" valg, for noen er dette greit og for andre er det ikke greit.

 

 

Et annet argument for å ikke velge iPhone er at Apple bevisst legger inn batterier som ikke takler belastningen fra prosessoren etter et års bruk, og dermed skrur ned hastigheten på telefonen etterhvert som batteriet blir slitent for å hindre at den kræsjer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Ikke alle apper for Android funker på alle Androidtelefoner. Det kommer ofte an på hvilken versjon av Android du har, og om du håper på en oppdatering av systemet ditt bør du smøre deg med tålmodighet.

Har opplevd at en app jeg liker veldig godt ikke kunne installeres på mitt Android nettbrett til tross for at ALT var langt over systemkravene. Fikk bare beskjed om at denne appen er ikke kompatibel med din enhet. Fant aldri ut hvorfor.

 

Sånn sett er iPhone greiere. Men så er det prisen da.

Lenke til kommentar

Ikke alle apper for Android funker på alle Androidtelefoner. Det kommer ofte an på hvilken versjon av Android du har, og om du håper på en oppdatering av systemet ditt bør du smøre deg med tålmodighet.

Har opplevd at en app jeg liker veldig godt ikke kunne installeres på mitt Android nettbrett til tross for at ALT var langt over systemkravene. Fikk bare beskjed om at denne appen er ikke kompatibel med din enhet. Fant aldri ut hvorfor.

 

Sånn sett er iPhone greiere. Men så er det prisen da.

Godt poeng. På iPhone får man oppdateringer flere år tilbake i tid sammen med alle andre som har iPhone uten venting. Med en Android er det ikke alltid man får med oppdatering fra f.eks Android 8 til 9 selv på bra nye telefoner. Mange apper virker som du også sier ikke lengre på eldre versjoner av Android.

 

Det skal også nevnes at de fleste apper er bedre optimalisert for iPhone. Prime eksempel er Instagram, Snapchat og Facebook som de fleste har en eller flere av.

 

For meg som skifter telefon opptil flere ganger årlig så er det ikke så viktig, men mange som ikke er så intressert i telefoner så kan det være litt kjedelig når telefonen må byttes fordi den ikke er oppdatert lenger selv om den ikke er utslitt eller ødelagt.

Lenke til kommentar

100% enig med steikemeg. Har hatt Xiaomi Mi A1 i et år nå og skal kun ha Android One evt. Google Pixel med stock Android.

Har iPhone 8 som jobbtelefon og min første smarttelefon var iPhone 4s, jeg liker ikke iOS.

Gikk så over til Lumia 920 og 1020. Har hatt Samsung, Huawei og Motorola. Nå har jeg  Xiaomi Mi A1 med Android One og fikk Nokia 9 Pureview med Android One i dag.

 

Kjøp Nokia eller Xiaomi Mi A2. Evt. Google Pixel hvis du har pengene.

 

 

Argumentet mitt mot iPhone. Hvis du klarer deg med fjorårets telefon så vil du spare mye ved å kjøpe Android telefon. 

Endret av DiskusDød
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Xiaomi er ikke blant de merkene man får kjøpt hos Telenor. Det har stått at man bør kjøpe gjennom Telenor hvis man bruker telenor sitt nett, for å være sikker at de funker med 4G tale. Det er dette utvalget. https://nettbutikk.telenor.no/#attr-20%5B%5D=4G+Tale&attr-20%5B%5D=WiFi+Tale

Den Nokia 9 Pureview du nevner står der da, men leste om den tidligere at kameraet fikk mye dårlig kritikk. Bra kamara teller godt.

Lenke til kommentar

Xiaomi er ikke blant de merkene man får kjøpt hos Telenor. Det har stått at man bør kjøpe gjennom Telenor hvis man bruker telenor sitt nett, for å være sikker at de funker med 4G tale. Det er dette utvalget. https://nettbutikk.telenor.no/#attr-20%5B%5D=4G+Tale&attr-20%5B%5D=WiFi+Tale

 

Den Nokia 9 Pureview du nevner står der da, men leste om den tidligere at kameraet fikk mye dårlig kritikk. Bra kamara teller godt.

Man må ikke ha telehor.

Jeg kjøper alltid telefonen kontant og velger abonnement fritt.

 

Litt for tidlig å si noe om kameraene på Nokia 9, men den er bedre enn iPhone 8.

HMD Global har bommet på JPG prosesseringen, de over oppskarper.

Nokia 9 er for fotointeresserte som vil redigere RAW filer.

 

Dårlig er det ikke. Ut av fokus bakgrunn er faktisk bra.

Lenke til kommentar

Man må ikke ha telehor.

Jeg kjøper alltid telefonen kontant og velger abonnement fritt.

 

Mulig misforståelse her :)

 

Det står at enkelte mobiler må kjøpes gjennom Telenor for at de skal funke.

(under valget: "hvilke mobiler støtter 4G tale") her:

https://www.telenor.no/privat/dekning/hvorfor-stenger-vi-3g-nettet/

 

post-12139-0-73104500-1553069295_thumb.jpg

 

Hvordan vet man da hvilke som må kjøpes der og hvilke som kan kjøpes andre steder ?

Har Happybytes ( telenor nett) og har ikke planer om å gå over til noe annet.

 

 

Lenke til kommentar

Mulig misforståelse her :)

 

Det står at enkelte mobiler må kjøpes gjennom Telenor for at de skal funke.

(under valget: "hvilke mobiler støtter 4G tale") her:

https://www.telenor.no/privat/dekning/hvorfor-stenger-vi-3g-nettet/

 

attachicon.giftele.jpg

 

Hvordan vet man da hvilke som må kjøpes der og hvilke som kan kjøpes andre steder ?

Har Happybytes ( telenor nett) og har ikke planer om å gå over til noe annet.

 

 

 

Dette gjelder hovedsakelig fra tidligere av da Telenor hadde egen firmware-variant hos Samsung kalt TEN og man måtte være på denne for å få 4G Tale/Wifi Tale.

 

I dag gjelder ikke dette lengre for mobiler fra Samsung lansert fra ca midten av 2016 til 2017 en gang og utover da 4G Tale/Wifi Tale er inkludert i den nordiske varianten av Samsung sin firmware. Telenor har ikke lengre egen firmware i denne generasjonen Samsung-mobiler heller (S10-variantene og Note 9).

 

Så det er nok med bakgrunn i dette Telenor har tatt forbehold om at du må kjøpe fra dem på enkelte modeller for å få 4G Tale/Wifi Tale men dette er nok utdatert informasjon i forhold til modeller som selges i dag. Jeg ikke kjenner til noen andre modeller som har hatt et slik krav utenom eldre Samsung-modeller. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok takk Hedonism, det var nyttig informasjon :) Har lurt på det der. Da blir jo alt mye enklere, hvis det stemmer.

 

De spesifiserer det jo selv i oversikten over modeller som må være Telenor-variant for å støtte 4G Tale/Wifi Tale fra dem:

Samsung A3 2016 (Telenor-variant) 

Samsung A5 2016 (Telenor-variant) 

Samsung S5 Neo (Telenor-variant) 

Samsung S6 edge+ (Telenor-variant)

 

https://www.telenor.no/privat/dekning/4g-tale.jsp

 

Alle disse er gamle modeller fra 2016 og alle andre modeller i oversikten deres som selges vil støtte 4G Tale/Wifi Tale. Så strengt tatt bør de fjerne teksten om at enkelte modeller må kjøpes fra Telenor for å få 4G Tale/Wifi Tale-støtte fordi ingen modeller de selger i dag har dette kravet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siden du spør, trådstarter, så vil jeg si at det beste er å kjøpe seg en billig Android-telefon med et bra kamera.

Hvis teknologi ikke er din greie, du sender sms, ringer og tar noen bilder, så er det ingen vits i å bruke massevis av penger på en iPhone eller en topp Android modell. Hvis du bare kjører til og fra butikken, så er det ikke vits med en Mercedes S-klasse til 1,5 mill.

Android-toppmodellene har ofte mye bedre kamera enn sine billigere motstykker.

Lenke til kommentar

Høres ut som du er en person som beholder telefonene veldig lenge. Da er det greit å være klar over at med en iPhone vil du motta oppdateringer i gjerne 5 år framover. Med de fleste android telefoner er det snakk om maks 2 år. Selv med Andoid One garanteres man oppdateringer i kun 2 år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Høres ut som du er en person som beholder telefonene veldig lenge. Da er det greit å være klar over at med en iPhone vil du motta oppdateringer i gjerne 5 år framover. Med de fleste android telefoner er det snakk om maks 2 år. Selv med Andoid One garanteres man oppdateringer i kun 2 år.

 

Hm. Javel, det er noe der også. Er det viktige oppdateringer det da, sånn  at man da helst bør kjøpe ny mobil annethvert år?

 

Jo skifter ikke ut mobil før jeg må. Har hatt 5 mobiler siden 1998. Om det ikke var for at ene ble ødelagt, hadde det nok bare vært 4. Den Lumian 640 jeg har er fra 2014, og hadde sikkert fortsatt å ha den videre om det ikke var for at den ikke har 4 G tale. Ser ingen spesiell grunn til å skifte den ellers, og den oppdateres fremdeles den.

Endret av Delvis
Lenke til kommentar

Høres ut som du er en person som beholder telefonene veldig lenge. Da er det greit å være klar over at med en iPhone vil du motta oppdateringer i gjerne 5 år framover. Med de fleste android telefoner er det snakk om maks 2 år. Selv med Andoid One garanteres man oppdateringer i kun 2 år.

Det er vel 3 år for noen telefoner som f.eks Pixel 3.  Og det er jo bare garantert, det utelukker jo ikke at man kan fortsette å få oppdateringer etter det. 

 

Apple har hatt for vane å holde sine enheter lenger oppdatert enn dette, men såvidt jeg ser skriver de ingen garantier for antall år? Så det er vel opp til deres diskresjon å endre på når som helst nesten. 

Lenke til kommentar

Hmm. Er ikke veldig teknisk kyndig, men sånn litt over gjennomsnittet vil jeg tro. Clouder er dog noe jeg neppe kommer til å befatte meg med.

Lagrer omtrent ingenting på mobil. Bilder/video, pleier jeg overføre til PC strax om det er noe å samle på.  Ellers er det egenlig bare ring og litt sms. Extremt lite databruk pr i dag, men det kan jo endre seg. Alt skal jo helst over på mobil i dag.

 

 

Takk til alle for nyttige svar :)

 

Husk på at det du beskriver her er mye enklere på android en på iOS, vil du flytte musikk/video fra PC til android? Drag and drop, ønsker du å gjøre det samme på iOS må du gjennom marerittet som er iTunes.

 

Vil som flere andre anbefale en billig Xiaomi eller Android One telefon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...