Gå til innhold

Astrologi-elever får nå lån og stipend hos statens lånekasse


Anbefalte innlegg

Det er alltid noen som vil tjene penger på de som er lettlurte.

Vel. Jeg kjenner som sagt ikke astrologi, men grunntanken er vel studie av stjernehimmelen? Bare et litt annet fokus enn astronomi.

 

Jeg er verken for eller imot astrologi, men, jeg anerkjenner at det finnes muligheter for at himmellegemers posisjoner rundt oss kan ha innvirkning på livet på jorden. Jeg vet jo at blant annet månen har det. Utenom det har jeg ingenting til overs for spåkoner og slike ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, jeg ser ingen grunn til å droppe pengestøtte til astrologi, men beholde den til f.eks kvinnestudier eller kjønnsstudier.

Kvinnestudier og kjønnsstudier er ikke svindel. Astrologi er svindel. Det er den store forskjellen og grunnen til at staten ikke bør støtte sistnevnte. Nå kan det selvsagt diskuteres hvor mye positiv samfunnsnytte de to førstnevnte gir, hvor stort arbeidsmarkedet er i forhold til antall studieplasser og sånt, men det blir en helt annen diskusjon som ikke hører hjemme i denne tråden. Derfor gidder jeg heller ikke bite på agnet for å gå off topic. Diskuter det et annet sted!

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nå sløser jo den norske staten vekk penger på alt mulige ting i fra før av.

 

Astrologi for min del ansees for å være en hobbyvirksomhet. Så hvordan lånekassen skal gi støtte til det synes jeg virker noe merkelig. Men det er altså mitt ståsted. Vi har jo valgt de tomsingene av politikere inn på Stortinget som vi i dag har i vårt indirekte demokrati.

 

Pluss at astrologi nok er en liten del av slike alternativmesser og miljøer rundt omkring.

Endret av G
Lenke til kommentar

Vel. Jeg kjenner som sagt ikke astrologi, men grunntanken er vel studie av stjernehimmelen? Bare et litt annet fokus enn astronomi.

 

Jeg er verken for eller imot astrologi, men, jeg anerkjenner at det finnes muligheter for at himmellegemers posisjoner rundt oss kan ha innvirkning på livet på jorden. Jeg vet jo at blant annet månen har det. Utenom det har jeg ingenting til overs for spåkoner og slike ting.

Månen og sola påvirker oss mye. Dette er temaer som faller inn under matte, fysikk, vitenskap, biologi og mye annet.

 

Astrologi må ikke forveksles med astronomi. Det er to vidt forskjellige ting. Astrologi er "spåkoner og slike ting". Astrologi handler om å spå i noe annet enn kaffegrut og tarot-kort, nemlig spå i stjernetegn. Stjernenes tilsynelatende stillinger i forhold til hverandre, sett fra jorden, som danner "bilder" av dyr, mytiske figurer som kentauren osv. Det har NULL OG NIKS med fakta å gjøre. Det er en ren spåkonetjeneste som spiller på folks ubevisste kroppspråk, forventninger og håp. På linje med å lure folk til å kjøpe urte-te til 1000 kr per tepose med påstander om krefthelbredelse.

 

Joda, visse deler av astrologien bør forbys, men andre deler av det kan tillates under paraplybetegnelsen religionsfrihet. Bare merk at alle religiøse ting ikke nødvendigvis er lov bare fordi det kalles religion. Deriblant kjønnslemlestelse og overgrep mot barn. En rekke andre ting har også sterkt omdiskutert moral og etikk. Deriblant krav om kvinneundertrykkende plagg. Jeg synes lovene våre burde vært strengere mot uetiske gjerninger som kontres med påstander om religionsfrihet. Deriblant utfrysing av eks-medlemmer fra Jehovas Vitner. Det må være særdeles traumatisk å oppleve. Eller den psykiske torturen de bruker for å holde folk inne i Scientologien.

 

Astrologi bør merkes med fareskilt, omtrent som røykpakker og snus. "Kun oppdiktet - ingen rot i virkeligheten" og betaling for astrologi bør forbys på linje med forbudet mot å betale for sex.

 

At staten går inn og finansierer slik svindel hører ingensteds hjemme.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå sløser jo den norske staten vekk penger på alt mulige ting i fra før av.

Var det et argument for å finansiere svindel? :roll:

 

Astrologi for min del ansees for å være en hobbyvirksomhet. Så hvordan lånekassen skal gi støtte til det synes jeg virker noe merkelig. Men det er altså mitt ståsted. Vi har jo valgt de tomsingene av politikere inn på Stortinget som vi i dag har i vårt indirekte demokrati.

 

Pluss at astrologi nok er en liten del av slike alternativmesser og miljøer rundt omkring.

Som hobbyvirksomhet er det greit så lenge de ikke forsøker å svindle folk til å tro på det fjaset eller loppe penger ut av de. Men staten bør ikke gå inn å finansiere astrologi noe mer enn tarot for eksempel. Det burde være absolutt null midler avsatt til å finansiere svindel.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ikke for sexkjøpsloven, men det er ikke så altoppslukende viktig å få den endret heller. Jeg synes det bør være frihet til å betale for det man har lyst til å betale for ærlig talt. Prisreguleringer kan kanskje være et bedre virkemiddel på mange ting?

 

Men så får heller myndighetene gå inn å regulere litt i de forskjellige bransjene som utnytter folk. Hva har staten f.eks. gjort i sakene om TV-predikanter og andre innsamlingsorganisasjoner. Staten ser ikke ut til å greie å regulere noen ting på en ordentlig måte  :roll:

Jeg synes vi skal ha lover og regler, men man skal trå veldig forsiktig til når det er riktig å forby ting.

 

Se bare til tobakksalget, pengespill og mye annet hvor staten sitter som regulerende melkeku og tar hele overskuddet nesten. Tobakk er ikke forbudt, sant! Men det er pålagt en rekke avgifter som lopper de som har gjort seg avhengige av det til melkekuer.

 

Når det finnes medisinsk kunnskap om avhengighet som man lærer om allerede på videregående skoles biologifag, så blir det ikke riktig å hevde at dyrere tobakk leder til avvenning.

 

Jeg antar at det fort går med en halvtime eller lengre i dialog om et horoskop. Å da ta i fra all mulighet for å ta bittelitt betalt for dette blir da urimelig. Prisregulering med makssatser?

 

Men jeg synes ikke statens lånekasse skal gi stipend til slik utdannelse som astrologi. Kan hende en kunne strukket seg til et særlig regulert lån, hvor man kanskje kun har halvparten så god uføreforsikring innbakt, levert av staten til formålet?

 

Lånekassen tilbyr to forskjellige ting, lån og stipend. Man behøver ikke å gi begge ting til alle grupperinger.

Endret av G
Lenke til kommentar

Tobakk er ikke forbudt, sant! Men det er pålagt en rekke avgifter som lopper de som har gjort seg avhengige av det til melkekuer.

 

 

Med tanke på alle pengene staten har brukt på kampanjer for å få folk til å slutte å røyke, samt tiltakene sfor å gjøre det vanskeligere å røyke ser de nok neppe på røykerne som en melkeku. Røykerne er nok heller en økonomisk belastning da de har langt større risiko for mange sykdommer. 

Lenke til kommentar

Vel. Jeg kjenner som sagt ikke astrologi, men grunntanken er vel studie av stjernehimmelen? Bare et litt annet fokus enn astronomi.

 

Jeg er verken for eller imot astrologi, men, jeg anerkjenner at det finnes muligheter for at himmellegemers posisjoner rundt oss kan ha innvirkning på livet på jorden. Jeg vet jo at blant annet månen har det. Utenom det har jeg ingenting til overs for spåkoner og slike ting.

Huh? Dyrelivet og havet kan bli påvirket ja, ingen som påstår at månen feks ikke har noe å si på hva som skjer på planeten. Det vi sier er at stjerner som bytter posisjon konstant ikke nødvendigvis er relevante for menneskets psyke. Les hver eneste greie for hver måned over tid, du vil garantert kjenne deg igjen i flere av dem, ikke bare den de påstår er din.

 

Stjernetegn er ikke noe annet enn ett desperat forsøk av mennesket å tilhøre noe større enn seg selv. 

Endret av BuffyAnneSummers
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Med tanke på alle pengene staten har brukt på kampanjer for å få folk til å slutte å røyke, samt tiltakene sfor å gjøre det vanskeligere å røyke ser de nok neppe på røykerne som en melkeku. Røykerne er nok heller en økonomisk belastning da de har langt større risiko for mange sykdommer. 

 

En ting har røykerne fått til, og det er å få til flere pauser på arbeidsplassene.

 

Utover der så mener jeg at legevitenskapen bør komme på banen. Man har allerede nok noen medisiner/vaksiner under utvikling, men istedetfor at staten går inn med oljefondet og kjøper opp hele Big Pharma-forskningsselskapet så lar de være. Dersom staten kunne eid noe slik, så kunne medisinen blitt tilnærmet gratis for å få avvendt røykerne.

 

Så Staten Norge har seg selv å takke for ikke å aktivt engasjere seg med ideell tankegang og ideellt eierskap. Akkurat i denne saken angående nikotin så hadde Staten tjent grovt (som du er inne på kostnader ift. kreftpleie og slike dyre ting (hjerte- og kar..))å engasjere seg aktivt i nikotinavvendingsmedisin. Framfor passive tiltak som man vet aldri klarer å nå særlig, som kampanjer og tiltak som ikke kan gjøre noe i forhold til avhengighetsspørsmålet.

 

Staten kunne gjennom slike unntaksvis Big Pharma eierskap hatt nesten gratis medisin i eget land, og tjent noen slanter på å selge medisinen til andre land samtidig. Med grunnlag i at det koster samfunnet for mye å ikke gå til dette skritt.

 

Får beklage at jeg har nevnt røyking i en tråd som omhandler Stortinget og statens lånekasse ift. astrologiutdannelse.

 

Men det var Simen1 som begynte med sekskjøpslov og mye annet.

 

Det er en liten ting til jeg glemte å nevne. Slike nattestid TV-konkurranser som får folk til å bite på fluepapiret, hvor de på falsk grunnlag lover premie i timesvis og folk gladelig betaler via SMS-tjeneste eller hva det går i. Lureri på groveste. Har det opphørt å eksistere? Jeg har ikke hatt TV-abonnement på mange år selv. Dette har med Statens udugelighet å gjøre i å rydde opp i samfunnsaktiviteter som er skadelig for enkeltindivider som har en avhengighetspersonlighet.

Endret av G
Lenke til kommentar

Du kan få reseptbelagte medisiner som er med på å dempe abstinensplager og røyksuget ved å snakke med fastlegen din.

 

Men alle burde holde seg unna champix. Har ført så folk uten tidligere problemer har drept seg selv nesten ut av det blå, og jeg har prøvd dem og de fucker deg opp noe jævlig, det er sånn de skal funke forresten, du skal føle seg så SYK OG KVALM at du ikke orker tanken på en røyk. 

 

MEN DAMP ER DEMONISERT TIL HELVETE OG TILBAKE. Staten bryr seg ikke om det norske folk og tjener på at de fortsetter å røyke og dør tidlig. 

Endret av BuffyAnneSummers
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Astrologi bør merkes med fareskilt, omtrent som røykpakker og snus. "Kun oppdiktet - ingen rot i virkeligheten" og betaling for astrologi bør forbys på linje med forbudet mot å betale for sex.

Nå er ikke jeg enig i at det bør være et forbud mot å betale for sex. Et slikt forbud har altfor mange negative bivirkninger. Folk betaler og tror på all mulig slags galskap.

 

Mener du da vi bør forby evolusjon i skolen også? Siden det ikke er vitenskapelig bevist?

 

Angående kvinnestudier og kjønnsstudier er det jo mye løgn og fanteri i disse fagene, og det er grobunn for politisk ekstremisme og rene løgner som blir prakket på samfunnet av disse studentene. Det er faktisk farlige studier, langt farligere enn astrologi. Jeg har inntrykk av at flere som kommer ut av kjønnsstudier ikke engang har forstått det grunnlegende, at det kun finnes 2 kjønn. Det leder en jo til å tro at de muligens lærer bort rene løgner og fanterier i slike studier.

Lenke til kommentar

@zeebra. Jeg er enig i din konklusjon om altfor mange negative virkninger med sexkjøpsloven. Det er jo informasjon som kom fram allerede i debattene før sexkjøpsloven ble innført.

 

Man burde fjerne sexkjøpsloven. Få til ordninger som gjør at bakmenn for trafficking blir tatt. Da må man sørge for et beskyttende miljø for den prostituerte og penger til etterforskning av bakmenn og gå for storaksjoner som setter dem helt ut av spill, slik at de prostituerte møter minst mulig represalier etterpå.

 

NAV kan også bidra med kursing og ordentlig arbeidstilrettelegging så snart det lar seg gjøre overfor prostituerte som ønsker å bygge seg en normal livsførsel. Ellers så kan de som ønsker å fortsette i verdens eldste yrke få ordentlige rettigheter som det å betale skatt og få opparbeidet pensjonsrettigheter som alle andre arbeidsfolk.

 

Evolusjon og vitenskap blir en helt egen debatt. Det er jo flere tråder for det. Man kan selvsagt være uenig i hvor godt det vitenskapelige grunnlaget i evolusjonen står seg. Jeg skjønner ikke helt hvorfor det er så viktig å måtte gå i mot evolusjon for å forsvare en guds eksistensgrunnlag. Men det er jo der kampen står da.

 

Jeg kan ikke døyten om kvinnestudier, så jeg melder pass. Kjønnstudier tja, det er vel nybrotsverk det da?

Anbefaler deg å vise informasjon om hvorfor du mener slike studier er farlige i en egen diskusjonstråd, eller å opplyse om slike diskusjoners eksistens her på diskusjon.no

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Astrologi kan virke rart når man først hører om det, men det er mange som liker å drive med det, og som interesserer seg i det fordi det gir dem en mer mening. Det gir også en følelse av hvor mange hører hjemme, eller hvordan man er. I tillegg har det litt å gjøre med å bli kjent med personen som man snakker med. For eksempel så finnes det en artikkel: https://www.astrologi.as/21-sporsmal-a-sporre-en-fyr-om-a-bli-kjent-med-ham/ som handler om hvordan man skal stille spørsmål til menn for å bli kjent med de, og det har lite å gjøre med hva slags stjernetegn de er.
 

Endret av CarlEdmunds
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...