Gå til innhold

BankID nede for Telenor-kunder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Av en så viktig og omfattende tjeneste som BankID på mobil som vel flere millioner nordmenn nå bruker så er det ingen overdrivelse å si at dette er horribelt!

 

Burde vært backup, på backup på backup løsninger som sparker inn her når noe galt inntreffer.

  • Liker 7
Skrevet (endret)

Enig. Folk burde egentlig vurdere å flytte vekk av Telenor-kundeforholdet over noe så sårbart. Nå har jeg ikke kundeforholdet mitt hos dem i fra før av, så jeg kan ikke flytte derfra av den grunn.

 

BankID er jo i dag manges måte å logge inn på viktige tjenester på. Det er rett og slett ikke holdbart med en unnskyldning en gang i fra Telenor.

 

Kan det se ut til at Telenor har gapt over for mye i forhold til leveringspålitelighet når de tilrettela for BankID mobilt?

Endret av G
  • Liker 2
Skrevet

Kunne ringt inn, så ikke så veldig tragisk.

 

Hvordan vet du at jeg kunne det? Det er ikke poenget, at en må ha bankid sjekk nok en gang etter en er logget inn på en nettbank for å sperre ett kort er tragisk. Om jeg ringte inn, hvordan skal de da identifisere? Jo det er tragisk, i mine øyne. 

  • Liker 1
Skrevet

 

Kunne ringt inn, så ikke så veldig tragisk.

 

Hvordan vet du at jeg kunne det? Det er ikke poenget, at en må ha bankid sjekk nok en gang etter en er logget inn på en nettbank for å sperre ett kort er tragisk. Om jeg ringte inn, hvordan skal de da identifisere? Jo det er tragisk, i mine øyne. 

Bankene har mange måter å identifisere kunder når du ringer. En av dem er at du må svare på en del spørsmål om ditt kundeforhold.

Kan ikke se at sperring av kort påvirkes nevneverdig av at Telenor ikke har styr på SMSene sine ?

  • Liker 3
Skrevet

Hovedproblemet er vel at BankID Mobil kun har SMS som meldingstjeneste mellom klient og tjener. Hadde det vart satt opp som en IP-basert tjeneste med SMS som fallback hadde vi trolig hatt færre slike hendelser.

  • Liker 1
Skrevet

Hovedproblemet er vel at BankID Mobil kun har SMS som meldingstjeneste mellom klient og tjener. Hadde det vart satt opp som en IP-basert tjeneste med SMS som fallback hadde vi trolig hatt færre slike hendelser.

 

Men hvordan skulle Telenor ta 1kr per autentisering da?

Skrevet

Men hvordan skulle Telenor ta 1kr per autentisering da?

Akkurat det tror (og håper) jeg BankID driter i, det er BankID Norge (et selskap som er sammenslått med BankAxept og Vipps) som eier og utvikler BankID Mobil.

 

I begynnelsen var det ikke noe transaksjonsgebyr på BID Mobil, men Telenor var først ute med å innføre dette. Jeg vet ikke hvilke andre operatører som har (evt. IKKE har) dette.

 

Men altså; Telenor har ingen ting med BankID å gjøre utover å formidle trafikk og tilgjengeliggjøre SIM-kort for BID Mobil sertifikater.

Skrevet

Minner om at "vanlig" BankID-innlogging (med kodebrikke / engangskodeapp) ikke ble påvirket av dette. Ikke at det er noen god unnskyldning for denne nedetiden, men da har dere ihvertfall et alternativ til nøds  :)

Skrevet

Å bruke kode brikken hjalp heller ikke og dette gjalt ikke bare Telehor kunder men andre også som meg så det må ha vært mere en bare sms greia som var nede siden ikke kode brikke virket heller!

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...