Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hull i sete på nylig kjøpt bruktbil fra Ford, reklamere eller...


Anbefalte innlegg

Kona bemerket i dag et det er en rift/hull i førersetet på vår nettopp kjøpte nyere bruktbil fra Ford. Jeg bruker ikke noe i lomme eller annet som kan ha laget denne riften de tre uker vi har hatt bilen.

(Har elendig erfaring fra Ford med forrige bil, og har allikevel gikk dem en ny sjangs med nesten ny bruktbil).

 

Har noen erfaring med reklamasjon eller forpliktelse om å si i fra om slikt hull ved salg. Selvsagt sett i forhold til at dette ikke er en eldre bruktbil.

Jeg ser jo mitt ansvar med å se over bilen før jeg kjøper den, men jeg glemte å studere førersetet for hull.

Forstår ikke hvordan det er mulig å lage hull/rift i et førersete...

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det på dørsiden av førersetet, der du glir inn, vil jeg si det innenfor normal slitasje.

Det er midt på sitteputen. Har aldri hatt hull i sete noen gang i mine biler, selv ikke de som har vært 10 år. Men, om det var der du nevner, syntes jeg fortsatt ikke det hadde vært innenfor normal slitasje etter 2 år og liten km...

Googlet skrekkpriser på å ordne slike hull. Vil jo forhindre at hullet/riften utvikler seg.

 

Ser jo at jeg burde sjekket det nøye, trolig litt blendet av at det er en veldig ny bil, en Ford fra Ford forhandler og at jeg da kanskje var mindre kritisk enn fra rene bruktbilforhandlere. Samt krise å være uten bil da den jeg hadde døde helt elektronisk...

 

Uflaks er nok min sterke side, min forrige Ford fikk store problemer uker etter reklamasjon gikk ut. Da mente en ansatt på Ford at nærmere 100.000 km ikke var mer å forvente på en Ford...!!! (Litt usaklig å skrive inn her, men det var jo veldig spesielt å høre). Nå har jeg altså kjøpt en nesten ny Ford igjen. Jeg tenkte at forhandlere som selger nyere bruktbiler av eget merke, la listen litt høyere for å opplyse om slike småskader.

 

Får uansett se på pris for å få det fikset. På min dyreste og nyeste bil noen gang, så vil jeg alt skal være i orden og godt vedlikeholdt.

Det er stolputer av stoff.

 

Har noen tips om steder i Fredrikstad/Sarpsborg regionen som reparerer slike rifter, er jeg glad for tips. Har lest om forhandlere som har krevd 20.000 for å fikse en liten rift i skinnsete.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Du reklamerer selvsagt. Gi dem i det minste sjansen til å være greie.

Ja, jeg vil prøve på det. Samtidig ser jeg jo at det er noe jeg burde klart å se ved kjøpet og dermed tatt opp da på pris eller fiksing.

Å kjøpe ny bil nå var overhodet ikke beregnet og har brukket økonomien totalt. Samtidig turte jeg ikke å kjøpe en gammel bil heller med masse uforutsette utgifter.

Lenke til kommentar

Ja, jeg vil prøve på det. Samtidig ser jeg jo at det er noe jeg burde klart å se ved kjøpet og dermed tatt opp da på pris eller fiksing. At jeg ikke har sett riften er ganske tragisk...

Å kjøpe ny bil nå var overhodet ikke beregnet og har brukket økonomien totalt. Samtidig turte jeg ikke å kjøpe en gammel bil heller med masse uforutsette utgifter.

Lenke til kommentar

Hvorfor?

Det har alle mine kollegaer lurt på også (hvorfor kjøpe en Ford igjen), fordi dem har ristet på hodet over min opplevelse med Ford.

 

Når bilen døde elektronisk turde jeg ikke bruke mer penger på den. Ble veldig satt ut over å ikke ha bil, noe som raskt ville kostet meg jobben min. Bilen jeg "hadde"(har den jo ennå) var meget god å kjøre og den kupeplass jeg trengte (men bare feil og feil på bilen). Da de akkurat hadde lik bil inne kjøpte jeg samme bil igjen....

 

Men, nå gjenstår det å se da.

Ford har vært klare på at om man kjøper bilen hos en Ford forhandler, men tar all service og oppfølging hos annen Ford forhandler, da gis det redusert kundeoppfølging. De lovet at om man kjøper og tar service mm på samme sted, vil man oppleve alt mye bedre.

Ford har et spesielt system med sine forhandlere.

Dette blir avsporing av tråd, det er bare å snakke med Ford Norge osv. om man ikke tror på dette. Temaet er som sagt rift i sete.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Jeg ser jo mitt ansvar med å se over bilen før jeg kjøper den, men jeg glemte å studere førersetet for hull.

Når man kjøper er bruktbil, må man se over bilen først. Dette høres ut til å være en feil på bilen som man enkelt burde oppdaget, selv uten å ha peiling på bil i det hele tatt. Ettersom dere har hatt/brukt bilen i 3 uker uten å oppdage dette, er min oppfatning at enten er feilen så liten at den ikke har betydning, eller så har den oppstått etter at bilen ble overtatt. Jeg har vanskelig for å se at selger kan holdes ansvarlig for dette.

 

OT: Etter å ha fulgt din tråd om feil på forrige Ford, er det overraskende at du har valgt samme merke på nytt. 

Lenke til kommentar

Når man kjøper er bruktbil, må man se over bilen først. Dette høres ut til å være en feil på bilen som man enkelt burde oppdaget, selv uten å ha peiling på bil i det hele tatt. Ettersom dere har hatt/brukt bilen i 3 uker uten å oppdage dette, er min oppfatning at enten er feilen så liten at den ikke har betydning, eller så har den oppstått etter at bilen ble overtatt. Jeg har vanskelig for å se at selger kan holdes ansvarlig for dette.

 

OT: Etter å ha fulgt din tråd om feil på forrige Ford, er det overraskende at du har valgt samme merke på nytt.

Ja, jeg ser den...

Ingen rundt meg klarer å fatte hvorfor jeg har tatt Ford igjen. Faktisk syntes de som har kjent min erfaring med Ford, at dette var toppen av idioti... Brått måtte jeg ha en bil veldig fort. Nå har jeg noen år nybil garanti igjen, så da skal det ikke bli noen feil som belastes meg. Men, spørs om jeg tør ha å den over nybilgaranti tiden.

Jeg er en altfor dumsnill person, må skjerpe meg mye der.

 

Jeg er ydmyk i hele tråden på at jeg burde ha sett over og oppdaget hullet. Har bare ikke kastet noe blikk på setet. Undring er om en merkeforhandler med salg av nyere bil av eget merke, burde ha nevnt dette.

 

Tips om firma som reparerer slikt tas i mot. Jeg er veldig nøye på godt bilhold.

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har du tatt det opp med forhandleren i det hele tatt.

Med at f.eks skulle ikke dere sett dette under klargjøring og informert meg osv.

I stedet for å gå til en tredjepart direkte ville jeg prøvd dette først.

Forhandler har ikke hatt åpent siden jeg oppdaget det. Dessuten er noe av spørsmålet eventuelle tips på reparasjon. Ellers viser jeg til hva jeg alt har sagt, og ikke repetere meg selv. Siden det ikke er en nybil garantifeil, har jeg nok lite å si. Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Forhandler har ikke hatt åpent siden jeg oppdaget det. Dessuten er noe av spørsmålet eventuelle tips på reparasjon. Ellers viser jeg til hva jeg alt har sagt, og ikke repetere meg selv. Siden det ikke er en nybil garantifeil, har jeg nok lite å si.

Når en forhandler selger nye bruktbiler skal de være fri for bulker , hull i seter osv.

Hull , åpent rift i sete er ikke normal slitasje på en to år gammel bil med få kilometer. Det så visst være reklamasjons sak. Men du må ta det opp med selgeren.

 

Premium merker har noe som de kaller premium selekt bruktbil. På slike er noe sånt helt uakseptabelt.

Lenke til kommentar

Når en forhandler selger nye bruktbiler skal de være fri for bulker , hull i seter osv.

Hull , åpent rift i sete er ikke normal slitasje på en to år gammel bil med få kilometer. Det så visst være reklamasjons sak. Men du må ta det opp med selgeren.

Bulker og andre skader kan finnes på nesten nye biler, og dette er noe man bør se over før man inngår avtale om kjøp. En skade kan i mange tilfeller være akseptabelt, under forutsetning av at prisen man blir enig om tar hensyn til dette.

 

Forbrukerkjøpsloven er klar på dette punktet:

"§ 16.Mangel: Forbrukeren kan ikke gjøre gjeldende som en mangel noe han eller hun kjente eller måtte kjenne til ved kjøpet."

Lenke til kommentar

Bulker og andre skader kan finnes på nesten nye biler, og dette er noe man bør se over før man inngår avtale om kjøp. En skade kan i mange tilfeller være akseptabelt, under forutsetning av at prisen man blir enig om tar hensyn til dette.

 

Forbrukerkjøpsloven er klar på dette punktet:

"§ 16.Mangel: Forbrukeren kan ikke gjøre gjeldende som en mangel noe han eller hun kjente eller måtte kjenne til ved kjøpet."

Men det er ikke noe man «ikke blir fortalt» i en tilstandsrapport.

Det kan faktisk være at det skyldes en produksjonsfeil i vevet i stoffet - aka reklamasjonsgrunnlag.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Får ta turen til Ford og høre. Ser nå at riften var der når bilen ble fotografert innvendig. Ved å zoome maks på annonsebildet ser jeg det som er riften. Dvs. man forstår ikke at det er rift på bildet, ser bare ut som mini flekk. Da kan jeg heldigvis vide til at jeg ikke har laget riften selv.

Må si jeg forventer mye mer av merkeforhandler som selger nyere bruktbil av eget merke, enn rene bruktbilbutikker.

Jeg har i hele tråden presisert at jeg ser egenansvar for å gå visuelt over bilen. Desverre hadde jeg ikke noe fokus på stedet man planter sin egen rumpe.

Pluss min naivitet til at merkeforhandler legger mye mer ære og prestisje i å opplyse om diverse ved salg. Dessuten med nybilgaranti så var det ikke tema med tilstandsrapport, som ved kjøp av eldre bruktbil.

Forøvrig så lover de raust med total annen opplevelse av service og oppfølging når bilen er kjøpt og videre fulgt opp hos samme forhandler (verksted).

De bør uansett kunne ha råd om hvordan kunne fikse det.

Takker for innspill. Nå er dat bare gate for at innlegg blir gjentakelser.

Skal gi en liten tilbakemelding på Ford sin respons. Dette blir jo en liten test av "goodwill", eventuelt om det er en svakhet som gir grunnlag for reklamasjon.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...