Gå til innhold

Er arbeidsplass/giver pliktig til å tilby verktøy/redskaper som trengs til å gjøre jobben?


Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg starter nok i ny jobb i April som fotograf for et utested/bar/pub/live musikk plass. Det jeg lurer på er om arbeidsgiver er pliktlig til å skaffe verktøy som trengs for å gjøre jobben, som f. eks kamera utstyr? Jeg har personlig kamera utstyr som jeg bruker ellers, men jeg kan ikke tenke meg hvorfor jeg skal bruke personlig utstyr til en jobb. Jeg ville selvfølgelig brukt det om jeg var ansatt som frilans, men siden jeg skal være en ansatt i bedriften så er det vel andre ting å tenke på.

Ta for eksempel en spill utvikler. En spill utvikler vil ikke punge ut fra egen lommebok for en PC han trenger til arbeidet? En designer vil ikke punge ut fra egen lommebok til en iMac eller lignende som skal brukes på jobb? En lastebil sjåfør skal ikke punge ut fra egen lommebok for en lastebil til å brukes i jobb? Skal en tømrer punge ut fra egen lommebok til alt verktøy som trengs å gjøre jobben?

 

Skal jeg da som fotograf punge ut fra egen lommebok for å skaffe meg det jeg trenger for å få utført jobben? Har jeg et krav, eller rett, til å få tilgang til de verktøyene og produktene jeg trenger for å gjøre jobben?

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enn skal da ikke bruke "privat utstyr" i jobben ? Det kan da ikke arbeidsgiver kreve. Er tross alt privat.

 

Det er det samme som at arbeidsgiver ikke kan kreve at arbeidstaker bruker privat mobil og privat mobil ab. i arbeidssammenheng. Hvis det er et krav at arbeidstaker har mobil i jobbsammenheng så skal arbeidsgiver skaffe til veie dette. 

 

Antar det gjelder alt privat utstyr. Arbeidsgiver kan ikke kreve at arbeidstaker skal betale arbeidsgiver for å kjøre en jobb, arbeidstaker er ansatt for å gjøre.

 

Arbeidsgiver har i grunn en plikt å skaffe til veie utstyr som gjør at arbeidstaker kan gjøre sin jobb

 

Men, om en bedrift leier inn en freelance fotograf for et lite oppgrag. Det er noe helt annet

Endret av spetter
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det spørs kva du har avtalt.

 

Normalt skal arbeidsgiver stå for alt ein treng til å utføre jobben, men det er fint mulig å avtale andre ordningar.

Dersom ein avtalar å bruke private ting til jobben så er det også normalt å avtale kompensasjon for bruken, men det er ikkje eit krav å avtale kompensasjon.

 

Det å bruke private eigendelar til jobben er forholdsvis vanleg, særleg når det gjeld bruk av privatbil i arbeidstida. Til slike ting så er det vanlegast at ein brukar staten sin avtale om bilgodtgjersle, der det er avtalt både ein årleg utbetaling for å stille privatbilen til disposisjon og ein utbetaling per køyrde kilometer.

 

Tilsvarande avtale for bruk av privat fotoutstyr både kan og bør ein gjere med arbeidsgiver.

 

 

 

Men det er også mulig å berre avtale at du skal holde deg med det utstyret du treng til jobben, og at kompenasjon for dette er bakt inn i timeslønna.

Det kan være gode grunnar for å bruke ditt eige utstyr, blant anna at du både bruker og får øving i å bli god til å bruke ditt personlege utstyr i arbeidstida, at du står sterkare ved ei konflikt der arbeidsgiver kan finne på å hevde eigarskap til kamera, minnekort, eller bilder, og liknande. 

 

Men eg er heilt enig i at du enten bør få låne alt det utstyret du treng til jobben, eller få rikeleg kompansert for å stille eige utstyr til disposisjon, eller ved å inngå ei avtale om at du leiger ut kamerautstyret ditt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Normalt skal arbeidsgiver stå for alt ein treng til å utføre jobben,

 

Er dette fastslått gjennom lov eller rettspraksis? Jeg gjorde noen søk i arbeidsmiljøloven og på google i et forsøk på å finne mer informasjon om det, men det eneste jeg umiddelbart finner om arbeidsgivers plikt til å skaffe til veie utstyr, dreier seg spesielt om HMS eller om tilrettelegging for funksjonshemmede.

 

Noen steder står det at arbeidsgivers styringsrett følger av arbeidsgivers eierskap over produksjonsmidlene, som kanskje implisitt kan tolkes som at arbeidsgiver i utgangspunktet ikke har rett til å pålegge arbeidstaker å bruke egne eiendeler som produksjonsmidler.

 

Hva baserer du deg på?

Lenke til kommentar

Er dette fastslått gjennom lov eller rettspraksis?

Det er dette som er konsekvensen dersom ikkje anna er avtalt.

Når ikkje anna er avtalt så er eot arbeidsforhold normalt at arbeidstaker setter sin tid og sine ferdigheiter til fisposisjon, og at arbeidsgiver i bytte tilbyr lønn.

 

Når ikkje det er avtalt at arbeidsgiver også skal leige utstyr, så betyr det at arbeidstaker har oppfylt sin del av avtalen ved å møte opp med to tomme nevar. Så er det opp til arbeidsgiver å fylle dei nevane og/eller tildele oppgåver som arbeidstakaren skal utføre i denne tida.

Lenke til kommentar

Sier seg vel selv at man ikke kan pålegge noen og bruke sitt eget verktøy og utstyr, ikke alle tenkbare senarioer er beskrevet i lover og regler.

 

Jeg er ikke jurist og opplever støtt og stadig at lover og regler ikke samsvarer med det jeg ville anta var tilfelle. Så istedenfor å tro at jeg vet hvordan noe er eller stole uforbeholdent på en forumpost, ser jeg gjerne referanser.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke jurist og opplever støtt og stadig at lover og regler ikke samsvarer med det jeg ville anta var tilfelle. Så istedenfor å tro at jeg vet hvordan noe er eller stole uforbeholdent på en forumpost, ser jeg gjerne referanser.

 

Avtaler er i liten grad lovregulert. Vi har lover som regulerer korleis ein avtale skal byggast om, samt regelverk som har nokre føringar for enkelte typar avtalar, enten i form av kinstekrav til avtalen eller rett og slett som at dersom ikkje anna er avtalt så er det lova som gjeld.

 

I dette tilfellet er det ingen "standardavtale" i lovverket å støtte seg på anna enn at ein arbeidsavtale skal inneholde navn på begge partar, kvar ein skal jobbe, avtale om lønn, osv. Det meste er det fritt å inngå avtale om.

 

Det at arbeidstaker skal stille med eige arbeidsverktøy er eit uvanleg krav, og må derfor være avtalt.

I dei fleste yrker så stiller arbeidsgiver med arbeidsverktøyet som trengs, enten det er snakk om bussjåføren som ikkje må stille med eigen buss eller kontoristen som ikkje treng å ta med eigen penn. Men om partane er enige så er det fint mulig å avtale at bussjåføren skal møte fyrste arbeidsdag med 50 seters buss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Avtaler er i liten grad lovregulert. Vi har lover som regulerer korleis ein avtale skal byggast om, samt regelverk som har nokre føringar for enkelte typar avtalar, enten i form av kinstekrav til avtalen eller rett og slett som at dersom ikkje anna er avtalt så er det lova som gjeld.

 

I dette tilfellet er det ingen "standardavtale" i lovverket å støtte seg på anna enn at ein arbeidsavtale skal inneholde navn på begge partar, kvar ein skal jobbe, avtale om lønn, osv. Det meste er det fritt å inngå avtale om.

 

Det at arbeidstaker skal stille med eige arbeidsverktøy er eit uvanleg krav, og må derfor være avtalt.

I dei fleste yrker så stiller arbeidsgiver med arbeidsverktøyet som trengs, enten det er snakk om bussjåføren som ikkje må stille med eigen buss eller kontoristen som ikkje treng å ta med eigen penn. Men om partane er enige så er det fint mulig å avtale at bussjåføren skal møte fyrste arbeidsdag med 50 seters buss.

 

Takk for redegjørelsen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...