Gå til innhold

Endelig skjer det: Hurtigladere kommer til Finnmark


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har forstått det sånn i samtaler med ansatte i Fortum at det er rene tapsprosjekt å sette opp hurtigladere i Finnmark. Hva er nytt denne gangen?

 

Svaret står i artikkelen 

 

 

– Ambisjonen vår er ikke å fylle Finnmark med hurtigladere, men at konkurransen bidrar til at elbil blir et reelt alternativ for de som bor og jobber i disse områdene. Så er tanken at dette skaper tilstrekkelig bruk og etterspørsel til at det blir kommersielt interessant med videre utbygging. Slik kan støtten fra oss bidra til å skape et bærekraftig marked for hurtiglading, sier administrerende direktør Nils Kristian Nakstad i Enova i en pressemelding.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har forstått det sånn i samtaler med ansatte i Fortum at det er rene tapsprosjekt å sette opp hurtigladere i Finnmark. Hva er nytt denne gangen?

Har du lest artikkelen? Det skal gies offentlig støtte slik at det er mulig å tjene penger. Står svart på hvitt i artikkelen.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Og dette er vage formuleringer uten tall. Dette er mer eller mindre samme ordene som sist. Så hva har endret seg bak ordene?

Betimelig at ikke TU har spurt direkte om det, men man får vel anta at de har lært noe siden sist. Men som du sikkert så i artikkelen:

Detaljer/tall er ikke på plass da Enova ikke er så langt i prosessen enda. De er ikke kommet lenger enn at de skal ha møte med ladeoperatørene. De har helt sikkert noen tall, og det samme har sikkert Enova, så får de finne en middelvei. Kan jo tenkes at det hjelper på med ny teknologi/billigere ladestasjoner siden 2016 også.

Lenke til kommentar

Med konkurransebasert regner jeg med at Enova skal ha hurtigladere utvlgte steder, og at byggingen skal ut på anbud. Siden et fast støttebeløp per hurtigglader ikke var lønnsomt insinuerer dette at Enova åpner for høyere støttebeløp per hurtiglader.

 

Her i Troms er det et ankepunkt mot elbiler at de ikke kan kjøres nordover uten betydelige ladeutfordringer. Om jeg ikke husker feil er Troms det fylket med nest lavest andel ladbare biler, etter Finnmark.

 

Nå kjenner jeg ikke Fortum/GK sine ladekart i detalj da jeg ikke bruker de, men har skjønt at det ble mulig å kjøre Oslo-Tromsø med Leaf + hurtiglading fra 2017, da "hullet" i Namskogan ble lappet. Men det er nok en del huller utover blant annet kystriksveien, E10, Vesterålen, Senja osv. Kanskje på fjellovergangene mot Sverige også?

 

For Teslas del er Finnmark fylke et eneste stort ladehull som gjør at selv de lengstrekkende elbilene i praksis lite brukbare der oppe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...