Gå til innhold

SpaceX har konkurrenter: Her skytes en rekke Internett-satellitter ut i rommet – skal spre 5G over hele verden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil det ikke bli en god del delay på all trafikk pga. den lange banen mellom mobilen og satellitten ?

På 1000 km bane kan det gi en teoretisk minste delay nedi 6 ms. Mange av de eksisterende løsningene som er tilgjengelig for forbrukere har en teoretisk minste delay på 239 ms da de er oppe i en nesten 36 ganger høyere bane.

 

Edit: Ser ut som OneWeb selv reklamerer med under 50 ms delay som jeg har tro på at de skal klare, mange av de eksisterende løsningene idag reklamerer med ~625 ms delay. Du kan kanskje ikke spille på noen av delene. Men tror voice cat og lignende skal gå helt fint på OneWeb sin løsning.

Endret av Rudde
Lenke til kommentar

5G skal ha ~1ms radioforsinkelse. Sier bare at det er godt gjort å få til over 2 000 km... Det vil være minimum 6,66ms i reisetid. Så 5G blir det ikke, det er helt sikkert.

«Skal ha» sier du? Kan du vise til noen kilde for det? Jeg trodde målet for 5G var å komme ned til ca 1ms, men ikke at det var et absolutt krav.

Lenke til kommentar

5G skal ha ~1ms radioforsinkelse. Sier bare at det er godt gjort å få til over 2 000 km... Det vil være minimum 6,66ms i reisetid. Så 5G blir det ikke, det er helt sikkert.

De skal ikke faktisk sende 5G standarden fra verdensrommet. Det er som et alternativ til fiber som knyttepunkt. Hvor det er en basestasjon som kommuniserer med saltetittene for forbindelsen, som igjen sender 5G til mobile enheter i nærheten.

 

De ønsker å kunne sette opp kapable basestasjoner i områder hvor det tidligere ikke har gitt økonomisk mening å dra fiber, eller har vært vanskelig å sette opp radiolink.

Lenke til kommentar

Håpløst at bedrifter kan holde på med sånne tullete planer. Dette er for romsøppel å regne, og gjør det bare mer problematisk å sende opp satelliter til LEO

 

Ja, jøss. Tullete å sette opp infrastruktur som vil fungere selv ved store naturkatastrofer, og kan gi leger høyhastighets internett i øde strøk og krigsherjede områder.

Lenke til kommentar

 

 

Ja, jøss. Tullete å sette opp infrastruktur som vil fungere selv ved store naturkatastrofer, og kan gi leger høyhastighets internett i øde strøk og krigsherjede områder.

Det er tullete å sende opp tusenvis av satellitter på denne måten. Det SpaceX holder på med vil f.eks. øke antallet satellitter i LEO med en faktor 10. Antallet satellitter OneWeb ønsker å sende opp vil alene doble antallet satellitter i LEO. Romsøppel er allerede i dag et stort nok problem til at det gjennomføres spesifikk forskning for å løse problemet. Da bør verdenssamfunnet være ansvarlige nok til å ikke bidra til å øke problemet. Hvis selv et par av disse tusenvis av satellittene kolliderer med hverandre så kan sluttresultatet i verste fall være at LEO er fullstendig ubrukelig pga. kaskade-effektene (bruddeler kolliderer med andre satellitter som igjen kolliderer med andre osv.). Enda verre er at man da også for lang tid kan ha ødelagt muligheten for å skyte noe som helst opp i bane eller ut i verdensrommet i det hele tatt. Legg også til at noen av disse selskapene helt tankeløst designer satellitter som er vanskelig til umulig å spore i bane. Ennå mer bekymringsverdig er det at det også har vært eksempler på selskaper som skyter opp flere satellitter enn de har offentliggjort.

 

Tanken kan være så god den bare vil. Det rettferdiggjør ikke at man sluker opp en verdifull ressurs, eller risikerer at man for en lang periode totalt ødelegger den.

 

PS: Det er også noen som foreslår å sende opp store konstellasjoner for det eneste formålet å vise reklame. Forestill deg at du går ut og skal se på en vakker nattehimmel med stjerner, og i stedet ser du en reklame for Coca Cola. Tror du jeg tuller? Da tar du feil

Endret av Ernie
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser på dette som en mulighet til at menneskeheten omsider kan komme seg ut av den mørke middelalderen med informasjon mye lettere tilgjengelig, selv i de mest horrible avkroker hvor religion og overtro fremdeles er en svøpe for utvikling.

 

Etter at "vi i vesten" fikk internett har det vel ikke akkurat blitt noe mindre av religion og overtro ...

 

Thruthers, birthers, flat earthers, anti-vaxers, you name it.

Lenke til kommentar

Jeg ser på dette som en mulighet til at menneskeheten omsider kan komme seg ut av den mørke middelalderen med informasjon mye lettere tilgjengelig, selv i de mest horrible avkroker hvor religion og overtro fremdeles er en svøpe for utvikling.

10-15% av verdens befolkning er analfabeter. 1 milliard mennesker har ikke tilgang til rent vann. Jeg tror kanskje det er noen utfordringer her i verden som er langt viktigere enn Internett
Lenke til kommentar

Utdannelse, kunnskap og kjennskap til resten av verden er begynnelsen på å starte en nogenlunde fungerende sivilisasjon. Jeg påstår heller ikke at den vestlige verden er i mål med alt dritten som spys ut, men vi har nå i det minste informasjonsflyt og utdannelse hvor man på sekundet drar nytte av andres erfaringer.

 

Og ikke fortell meg informasjonsflyt er utelukkende et onde.

Lenke til kommentar

Vil det ikke bli en god del delay på all trafikk pga. den lange banen mellom mobilen og satellitten ?

Fiber på bakkenivå vil i praksis uhyre sjeldent ligge i rett linje mellom to sluttbrukere. Det er ekstrem mange omveier, rundt fjell, kronglete veier gjennom byer, og via en rekke knutepunkter som ikke ligger på en snorrett linje. I praksis vil det nok veldig ofte vil være kortere å ta veien opp til lav jordbane og ned igjen, for å kunne utnytte de rette linjene mellom satelittene.

Lenke til kommentar

Fiber på bakkenivå vil i praksis uhyre sjeldent ligge i rett linje mellom to sluttbrukere. Det er ekstrem mange omveier, rundt fjell, kronglete veier gjennom byer, og via en rekke knutepunkter som ikke ligger på en snorrett linje. I praksis vil det nok veldig ofte vil være kortere å ta veien opp til lav jordbane og ned igjen, for å kunne utnytte de rette linjene mellom satelittene.

 

I tillegg til at hastigheten av signalet er 2/3 av hva den er gjennom luft og vakuum.

Lenke til kommentar

Utdannelse, kunnskap og kjennskap til resten av verden er begynnelsen på å starte en nogenlunde fungerende sivilisasjon. Jeg påstår heller ikke at den vestlige verden er i mål med alt dritten som spys ut, men vi har nå i det minste informasjonsflyt og utdannelse hvor man på sekundet drar nytte av andres erfaringer.

 

Og ikke fortell meg informasjonsflyt er utelukkende et onde.

Informasjon til folket er bra det. Problemet er bare det at dette er et prosjekt for den rike delen av verden. Hvis man ikke har tilgang til rent vann, hvordan i alle dager skal vi tro på at de har råd til Internett? Dessuten, har de råd eller når de får råd til det, så robber dette de samme fattige landene for muligheten til å bygge opp egen infrastruktur. I stedet for at det bygges opp lokal kompetanse rundt Internett og infrastrukturen, så kommer det rikmenn inn fra den utviklede verden og selger utstyr. Det blir i samme gata som disse rikmennene som selger to par sko til forbrukere i form av veldedighet. Du får selv fysisk et par sko, og så gis et par bort til fattige barn i Afrika. Høres flott ut, ikke sant?

I realiteten har hvite rikmenn da fått produsert to par sko og tjent dobbelt så mye penger, mens en afrikansk skomaker har mistet muligheten til å produsere et par sko. Det er et råttent konsept.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...