Gå til innhold

Er det kun i Spania man kan slippe kildeskatt på pensjon o.l?


mobile999

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Er det kun i Spania man kan slippe kildeskatt til Norge på pensjoner og annen lignende godtgjørelse?

Nei, jeg vil tro dette gjelder alle land Norge har skatteavtale med.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Forskjellige skatteavtaler har forskjellige regler, og reglene utvikler seg over tid. Skatteavtaler reforhandlet etter at kildeskatt ble innført har som regel kildestatsbeskatning for pensjon inntatt, så det vil stadig bli færre land hvor man slipper kildeskatt.

Men de nye avtalene hindrer dobbeltbeskatning slik at om man betaler 15% i Norge så får man tilsvarende fratrekk i landet man bor, eller er det noe jeg har misforstått?

 

 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet+6132

Om du flytter til Spania så slipper du kildeskatt og vanlig skatt til Norge. Men om du ikke gidder skaffe tilveie bostedsdokumentasjon og annet som skatteetaten ber om blir du belastet kildeskatt.

Det om du slipper vanlig skatt til Norge avhenger av hvilke land du flytter til.

Kildeskatt avhenger ofte av om du kan dokumentere at du skatter til et annet land, og at Norge har skatteavtale med landet.
Forøvrig kan det å disponere bolig i Norge utløse skatteplikt.

I noen tilfeller kan man måtte betale noe skatt til begge land.

Om du ikke registrerer deg i utlandet og oppholder deg "ulovlig" må du betale kildeskatt til Norge fordi du da ikke kan dokumentere overfor norsk skatteetat. Man er vanligvis pliktig å registrere seg etter 183 dager, og det normale er at man betaler skatt til landet man bor. Ikke alle land forlanger skatt, og i mange tilfeller har man heller ingen inntekt å betale skatt av. Nordmenn har som regel trygd eller pensjon som skal betales skatt av, enten i Norge eller utlandet og dette er regulert i skatteavtalen.

Man må skatteplanlegge for å komme best mulig ut avhengig av hvilke land man bosetter seg i.

Et helt annet tema er folketrygden som har helt andre regler enn skatteetaten.

Lenke til kommentar

Hei og takk for svar

 

Det jeg lurer på er om skattebyrden kan bli høy ved kildeskatt OG vanlig skatt? F.eks hvis man har en samlet skatt på 20% med Dinsides skattekalkulator, og flytter til et eller annet land der ute - kan det bli sånn at man må betale både de 20% og 15% sånn at det blir høyere enn om man hadde bodd i Norge?

Kan kildeskatt, "typisk", gjøre skatten høyere enn om man var boende i Norge? 

 

Generelt tenker jeg på eksport av uføretrygd.

Lenke til kommentar

Jeg er interessert i mange land.

 

Og lurer spesifikt om det finnes andre land man i praksis kan unngå skatt helt ved eksport av uføretrygd (du sier det er sånn i Spania).

 

Noen land som interesserer:

 

Indonesia

Malaysia

Thailand

Uruguay

Paraguay

Nicaragua

India

 

En annen ting jeg er veldig nysgjerrig på er om folketrygdens trygdeavtaler har noen konkrete fordeler for de som ønsker å eksportere uføretrygd (???)

("Hva er vitsen med de?" er noe jeg lurer på.)

Lenke til kommentar

I grunn er det mange ting jeg lurer på.

F.eks hva ville forskjellen være om eksport av uføretrygd til India (som har en trygdeavtale muligens ikke gjelder enda?) og et annet land som f.eks Vietnam.

Ville den som eksporterer uføretrygd ha noen goder ved flytting til India som ikke gjelder for Vietnam på grunn av trygdeavtalen?

Lenke til kommentar

Kildeskatt og "vanlig" skatt ilegges ikke samtidig.

 

Fordelen med trygdeavtale er normalt at man kan emigrere til et land med trygdeavtale uten å få ytelsen redusert (f.eks. fordi man ikke har 20 års botid), se for eksempel artikkel 5 i den indiske trygdeavtalen. Dette får man ikke ved å emigrere til Vietnam.

Lenke til kommentar

Takk for svar Krikkert

 

Jeg er overhode ikke noen ekspert på dette men synes jeg har lest i trygdeavtaler at ved ikke 20 års botid blir uføretrygden redusert i henhold til antall år med pensjonsgivende inntekt eller noe sånt sånn at man i praksis kan ende opp med å ikke få med seg noe særlig?

 

Skal ta en titt på artikkel 5

Lenke til kommentar

Hei og takk for svar

 

Det jeg lurer på er om skattebyrden kan bli høy ved kildeskatt OG vanlig skatt? F.eks hvis man har en samlet skatt på 20% med Dinsides skattekalkulator, og flytter til et eller annet land der ute - kan det bli sånn at man må betale både de 20% og 15% sånn at det blir høyere enn om man hadde bodd i Norge?

Kan kildeskatt, "typisk", gjøre skatten høyere enn om man var boende i Norge? 

 

Generelt tenker jeg på eksport av uføretrygd.

Vet ikke om dette tilfellet spesifikt, men har bodd i flere land inkl Spania og jobber offshore paa norsk sokkel, og i tillegg hatt inntekt i landet jeg bor. Da var det saa enkelt at jeg betalte inntektsskatt paa offshoreinntekt til Norge, og foerte inntekten i spansk selvangivelse og norsk betalt skatt ble trukket fra. 

 

Evt. hvis Spania hadde hatt hoeyere skatt, mulig de har det naa, ville jeg betalt "resten" til Spania.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...