Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Støy/dårlig isolasjon "ny" leilighet


Anbefalte innlegg

Har kjøpt leilighet som opprinnelig er fra slutten av 80 tallet. I 1.etg. Men er dessverre blitt veldig plaget av støy fra naboen over meg. Hører veldig gått når naboen går, da det knaker & rister i taket.Taklampa rister & lager lyd når de går over kjøkken. Hører til og med når de snakker (selv om jeg bare kan tyde noen ord) ,eller går på do. Vanlig trinnstøy kan gjøre at jeg våkner, gåing opp eller ned trappeoppgangen til 2 etasje høres også utrolig godt & våkner også ofte av dette. Jeg regnet med støy når jeg flyttet til leilighet, men trodde det skulle være i en helt annet skala. Kan jo ikke akkurat klage til naboen heller..

Hva kan jeg gjøre? Hvor mye skal en leilighet egentlig støye?

Lagt til en kort video.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ingen video, men sånn generelt kan jeg si at det alltid vil være noe støy i slike bygg. Nybygg er intet unntak, støy finnes noen ganger i like stor grad der, og andre ganger kun til en viss grad. Er sikkert pusset opp hos de over deg og de har lagt hardt gulv som parkett eller laminat rett på hard betong. Det vil gi vesentlig støy.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Skjedd en del" er vel en sannhet med modifikasjoner.

Mye av det som kastes opp av blokker i dag holder ikke akkurat den helt høye kvaliteten. Det er ofte billige, enkle løsninger, prefabrikert fra Polen og montert opp så kjapt og enkelt som mulig.

Nyest mulig er ikke nødvendigvis best, men klart at nybygg i dag i det minste er godt isolert mot kulde (og tilsvarende, holder varme godt inne......)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke hørt på det som nevnes over. Det er krav til nye leiligheter, som brannvegg feks. Min leilighet har massive murvegger som deler min leilighet i fra naboen både på siden og under. I tillegg er det tek 10 standard ift isolasjon osv. Hører ingenting. De under meg klager gjerne når jeg spiller musikk og slikt, men det er pga risting(bass) og ikke lyd sådan. Så jeg ville sterkt vurdert å kjøpe noe helt nytt om du er veldig sensitivt. Enda bedre nå med tek17. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

"ny" er vel litt vagt når leiligheten er 30+ år gammel, skjedd en del siden 80 tallet.

 

Nei den er ikke ny, men ny for meg ;)

 

Ser ingen video, men sånn generelt kan jeg si at det alltid vil være noe støy i slike bygg. Nybygg er intet unntak, støy finnes noen ganger i like stor grad der, og andre ganger kun til en viss grad. Er sikkert pusset opp hos de over deg og de har lagt hardt gulv som parkett eller laminat rett på hard betong. Det vil gi vesentlig støy.

 

Er nok pusset opp ja. Videoen forsvant & får ikke lagt til ny akkurat nå. Forventet støy, men at jeg skal høre hvert eneste trinn ble litt i overkant. Knakingen er det værste, stygg lyd. Var faktisk bedre isolert mellom etasjene i huset jeg bodde i som var fra 60 tallet. Hørte ikke noe om det ikke var hopping el. på gulvet.

 

Ikke hørt på det som nevnes over. Det er krav til nye leiligheter, som brannvegg feks. Min leilighet har massive murvegger som deler min leilighet i fra naboen både på siden og under. I tillegg er det tek 10 standard ift isolasjon osv. Hører ingenting. De under meg klager gjerne når jeg spiller musikk og slikt, men det er pga risting(bass) og ikke lyd sådan. Så jeg ville sterkt vurdert å kjøpe noe helt nytt om du er veldig sensitivt. Enda bedre nå med tek17. 

 

Har nok ikke penger til nytt. Er nok litt sensitiv. Men har mange ganger sovet over i gamle bygårder etc. som opprinnelig er fra 1800 tallet. Ville gjerne trodd at disse var dårligere mtp. lyd. Da har jeg merket ekstremt lite. Så trodde ikke dette skulle være noe problem. 

 

 

Endret av Omnia vincit amor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Start en dialog med naboene. Spør dem om de hører lyd de deg, først. Hvis de ikke er hensynsfull nok til å spørre om du er plaget av lys, si det til dem. Be pent om det kunne være en mulighet for om de kunne bruke gummipædder, eller "crocs" på idiotspråket. Dét kunne hjelpe en del.

 

Ellers kan du spørre om de ville være med på å bygge opp gulvet, og du bygger ned taket. Begge tar sin del av ansvaret.

 

Hvis det ikke fører frem, enten ved at de ikke bryr seg med å dempe lydnivået, eller tilby en byggteknisk løsning, har du to valg, og dét er å enten flytte, eller bygge ned ditt tak sånn at du demper lyd.

 

Angående juss, må du vente på svar fra noen som kan det. Kan hende det er lover og regler som gjør at de må gjøre noe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei den er ikke ny, men ny for meg ;)

Mener å huske at lærern på byggfag fortalte at flytesparkling av gulv ble stort på åttitallet, men det ofte ble slurvet med platene under slik at når renningene imellom platene tørket inn så lagde man i praksis bare en grammofon på størrelse med et hus som forsterket lydene ovenfra og ned :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Start en dialog med naboene. Spør dem om de hører lyd de deg, først. Hvis de ikke er hensynsfull nok til å spørre om du er plaget av lys, si det til dem. Be pent om det kunne være en mulighet for om de kunne bruke gummipædder, eller "crocs" på idiotspråket. Dét kunne hjelpe en del.

 

Ellers kan du spørre om de ville være med på å bygge opp gulvet, og du bygger ned taket. Begge tar sin del av ansvaret.

 

Hvis det ikke fører frem, enten ved at de ikke bryr seg med å dempe lydnivået, eller tilby en byggteknisk løsning, har du to valg, og dét er å enten flytte, eller bygge ned ditt tak sånn at du demper lyd.

 

Angående juss, må du vente på svar fra noen som kan det. Kan hende det er lover og regler som gjør at de må gjøre noe.

 

Blir litt mye å be naboen ta på seg crocs. Vil heller ikke klage når dem bruker leiligheten helt vanlig, lyden går bare så jævlig igjennom  :wallbash:  Må nok ta det opp før eller siden, men greit å få litt debrief før jeg gjør noe. Det å spleiset på isolering hadde nok ikke vært dumt, men kostnad & slutt resultatet spiller inn.Tviler også på at de plages nevneverdig, da det er knakingen & dunkingen som er irriterende. De slipper jo dette når dem er på toppen..tviler på at de gidder bruke flere titusener eller hva det nå enn koster?..  

Lenke til kommentar

Kan ikke du vandre rundt på taket ditt da. Så naboen din over deg får mye støy,kanskje springe og hoppe litt rundt så spisebordet og stuebordet begynner å riste. Så kanskje dem tar hintet og roer seg litt :hmm: .

 

Du kan jo ta noen grep selv om du vil. Lekte ned taket ditt litt legge opp isolasjon og nye takplater så vil jo det dempe litt.

Men som andre sier er jo et gammelt hus og slik støy er vel ikke så veldig unormalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mener å huske at lærern på byggfag fortalte at flytesparkling av gulv ble stort på åttitallet, men det ofte ble slurvet med platene under slik at når renningene imellom platene tørket inn så lagde man i praksis bare en grammofon på størrelse med et hus som forsterket lydene ovenfra og ned :p

 

Haha  :lol: Hvis det er tilfelle så forklarer det mye! Gir ihvertfall et helt unikt lydbilde, er som om to dinosaurer lever over meg.

 

Kan ikke du vandre rundt på taket ditt da. Så naboen din over deg får mye støy,kanskje springe og hoppe litt rundt så spisebordet og stuebordet begynner å riste. Så kanskje dem tar hintet og roer seg litt :hmm: .

 

Du kan jo ta noen grep selv om du vil. Lekte ned taket ditt litt legge opp isolasjon og nye takplater så vil jo det dempe litt.

Men som andre sier er jo et gammelt hus og slik støy er vel ikke så veldig unormalt.

 

Har allerede gått til anskaffelse av 24 papegøyer, 8 katter & 7 villhunder men bra forlag det der også!

 

Hva koster slikt & hvor bra blir resultatet?

Trodde man skulle slippe å høre naboen pisse, 80 tallet er jo ikke eldgammelt. Er jo mange blokker som er mye eldre enn dette med langt bedre lyd isolering, men de har kanskje blitt modifisert i ettertid?

 

 

Endret av Omnia vincit amor
Lenke til kommentar

Har allerede gått til anskaffelse av 24 papegøyer, 8 katter & 7 villhunder men bra forlag det der også!

 

Hva koster slikt & hvor bra blir resultatet?

Trodde man skulle slippe å høre naboen pisse, 80 tallet er jo ikke eldgammelt. Er jo mange blokker som er mye eldre enn dette med langt bedre lyd isolering, men de har kanskje blitt modifisert i ettertid?

Hehe ja derr bli det liv kan jeg tenke meg :rofl: . Om du gjør dette riktig så kan det hjelpe på nokså mye. Du lekter ned taket legger opp lydisolering og gipsplater. Eller du kan bruke et bedre alternativ som er lettere å jobbe med. Det er 40mm lyd plater som kan limes rett på taket. som fungere veldig bra der rom som ikke er bra lydisolert da tar du helle taket ditt i alle rom får mest effekt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å be om en time fra entreprenør kan også være lurt, før du snakker med naboen. Få profesjonell råd. Vél verdt en timepris. Spør hvor mye konsultasjon koster først.

 

Det går jo garantert an å fikse! Hadde man bygd på 20 cm på gulvet over, og 20 cm på taket ditt, så hadde det vel blitt omtrent lydtett.

 

Det finnes lydisolerende materialer i dag som ikke bygger så mye også.

 

Husker jeg hjalp min gamle læremester å bygge ned tak i leiligheten hans med lydbøyler og gips. Det hjalp litt, men ikke så mye som vi trodde. Det må gjøres tiltak på begge områder.

 

Det er jo noe som heter byggteknisk lovverk. Der står det sikkert noe om lyddempingskrav eller lignende. Dette kan profesjonelle sikkert bedre enn noen her. Kan hende naboene dine er tvunget via lov til å gjøre tiltak.

 

Kan hende du i samråd med profesjonell kan måle lydstøy og basert på dette kreve utbedringer, samtidig som du gjør ditt.

 

Og ja, selv om jeg får kjeft for å foreslå det og aldri noen andre: Hvis naboene ikke bryr seg noe som helst, så kan du begynne å spille Motörhead på full guffe av og til.

Endret av Taurean
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å be om en time fra entreprenør kan også være lurt, før du snakker med naboen. Få profesjonell råd. Vél verdt en timepris. Spør hvor mye konsultasjon koster først.

 

Det går jo garantert an å fikse! Hadde man bygd på 20 cm på gulvet over, og 20 cm på taket ditt, så hadde det vel blitt omtrent lydtett.

 

Det finnes lydisolerende materialer i dag som ikke bygger så mye også.

 

Husker jeg hjalp min gamle læremester å bygge ned tak i leiligheten hans med lydbøyler og gips. Det hjalp litt, men ikke så mye som vi trodde. Det må gjøres tiltak på begge områder.

 

Det er jo noe som heter byggteknisk lovverk. Der står det sikkert noe om lyddempingskrav eller lignende. Dette kan profesjonelle sikkert bedre enn noen her. Kan hende naboene dine er tvunget via lov til å gjøre tiltak.

 

Kan hende du i samråd med profesjonell kan måle lydstøy og basert på dette kreve utbedringer, samtidig som du gjør ditt.

 

Og ja, selv om jeg får kjeft for å foreslå det og aldri noen andre: Hvis naboene ikke bryr seg noe som helst, så kan du begynne å spille Motörhead på full guffe av og til.

 

Takk, høres smart ut. Men hvordan blir det med vegger da vi deler samme planløsning? Vil ikke det uansett bære litt lyd? Er helt grønn når det gjelder slikt  :hmm:

 

Og ja, selv om jeg får kjeft for å foreslå det og aldri noen andre: Hvis naboene ikke bryr seg noe som helst, så kan du begynne å spille Motörhead på full guffe av og til.

 

Da syntes jeg naboen slipper for lett unna. Alpe musikk, alpe musikk skal han få. God gammeldags alpe musikk  :lol:https://www.youtube.com/watch?v=E1IOO5wdPJk

 

 

Endret av Omnia vincit amor
Lenke til kommentar

Angående vegger, mulig det også må gjøres noe med. Jeg er ingen profesjonell, så jeg vet ikke. Jeg vet bare at neste gang jeg skal flytte eller kjøpe mitt eget, skal jeg enten ha et hus uten naboer, eller leiligheten skal måles for lyd først. Dette burde folk være mye nøyere med og bli mye bedre informert om av megler og andre instanser.

 

Angående musikken, haha ^^ hvis du orker å høre på det 2 timer hver dag så ^^ Morsomt da!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
  • 8 måneder senere...

Folk har tydeligvis veldig høye forhåpninger til fancy uttrykk og tror begreper som TEK10 og TEK17 sier noe som helst om kvaliteten på bygget. Det gjør det sjelden. Ingen bygg er helt like og hus brukes på ulike måter. Disse begrepene har mest med tetthet og energikrav å gjøre. For støy må man vel inn i en eller annen NS, Norsk Standard, for å finne krav og grenser. Generelt sett skal man være skånet for mye dersom man kjøper toppetasje, og gjerne ende eller hjørne leilighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...