Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Chippet, "tatt" i EU kontroll, hjelp!


BalderHv

Anbefalte innlegg

Jeg har chippet en BMW og det ble oppdaget i EU kontroll. Fikk beskjed om å vise den for biltilsynet for å få det oppført i vognkortet. De skulle bare være å vise den. Så enkelt var det ikke. De må ha dokumentasjon og da sier de som har chippet at jeg må til Tyskland for å få kontrollert utslipp, HK og få dokumentasjon der. Finnes det steder i Norge som kan gjøre det? Eller kan chippingen fjernes?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har chippet en BMW og det ble oppdaget i EU kontroll. Fikk beskjed om å vise den for biltilsynet for å få det oppført i vognkortet. De skulle bare være å vise den. Så enkelt var det ikke. De må ha dokumentasjon og da sier de som har chippet at jeg må til Tyskland for å få kontrollert utslipp, HK og få dokumentasjon der. Finnes det steder i Norge som kan gjøre det? Eller kan chippingen fjernes?

Bare dra til hvem som helst som driver med chiptuning rundt der du bor. Få dem til å remape bilen ta med papira og vis dem det. Så er det igjorden. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

"Chippet" :)
Alle "vet" jo hva det betyr, men jeg regner med at det er enten remap eller en powerbox det er snakk om.

Skjønner ikke hvordan ett villkårlig verksted kan se dette på EU-kontroll.
Med mindre trådstarter har vært "dum" og foretatt EU-kontroll på merkeverksted. 
De vil jo normalt lett lese ut om bilen har vært remappet..
(En "Powerbox" er jo kjempenkelt å se/"avsløre" og enda enklere å ta vekk *før* en EU-kontroll)

 

Hva slags BMW er dette da?

 

Og hvilken "aktør" er det som har "chippet" (remapped?) ECU?

 

Det er vel ingen tunere som kan gi papirer på at en motor er iht krav/lik eller bedre enn original map i ECU mtp forurensing/utslippskrav.

 

Så dette er nok bare en nidkjær kontrollør. Er EU-kontroll gjort hos biltilsyn? Det er da få EU-"godkjente" verksted som bryr som om hverken powerbox eller "remap" (Det siste er det jo bare merkeverksted eller "seriøse" aktører som finner ut av).

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

De oppdaget det på EU kontroll og sa det var en formalitet å ordne det. Bare å dra ril biltilsynet. Det var veldig feil. Det er ikke en boks.

Hvem er "de"?

 

Hvilken modell er det snakk om? Diesel? Bensin?

 

Prøv å være litt mer konkret når du ber om hjelp/råd i forumet.

:hm:

 

Edit:

Det er fullt mulig å få godkjent en remap.

Helt rutine faktisk.

Har gjort det med en B-King (MC) med papirer fra importør (det var riktignok "min" map i ECU) :)

Og det var en kar før meg på Økern med en bil som hadde fått "chippet" (remapped) sin dieselturbo med velsigelse fra importør.

Bakgårdstunere (også "seriøse") kan *ikke* skaffe degt slike papirer. PUNKTUM (som han over meg skriver) :D

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Hvem er "de"?

 

Hvilken modell er det snakk om? Diesel? Bensin?

 

Prøv å være litt mer konkret når du ber om hjelp/råd i forumet.

:hm:

 

Edit:

Det er fullt mulig å få godkjent en remap.

Helt rutine faktisk.

Har gjort det med en B-King (MC) med papirer fra importør (det var riktignok "min" map i ECU) :)

Og det var en kar før meg på Økern med en bil som hadde fått "chippet" (remapped) sin dieselturbo med velsigelse fra importør.

Bakgårdstunere (også "seriøse") kan *ikke* skaffe degt slike papirer. PUNKTUM (som han over meg skriver) :D

 

Se innlegg over (118D 2013) Hva heter det der du ordnet dette?

Lenke til kommentar

 

Hvem er "de"?

 

Hvilken modell er det snakk om? Diesel? Bensin?

 

Prøv å være litt mer konkret når du ber om hjelp/råd i forumet.

:hm:

 

Edit:

Det er fullt mulig å få godkjent en remap.

Helt rutine faktisk.

Har gjort det med en B-King (MC) med papirer fra importør (det var riktignok "min" map i ECU) :)

Og det var en kar før meg på Økern med en bil som hadde fått "chippet" (remapped) sin dieselturbo med velsigelse fra importør.

Bakgårdstunere (også "seriøse") kan *ikke* skaffe degt slike papirer. PUNKTUM (som han over meg skriver) :D

 

 

 

Se innlegg over (118D 2013) Hva heter det der du ordnet dette?

Lenke til kommentar

Dette er ekstremt lett å se på diagnose av bilen.

Typisk "boost pressure too high"

 

Hvis man chipper bilen hos en seriøs aktør så unngår man vel å ha ECU full av feilkoder.

 

Boost pressure too high kan jo f.eks være wastegate som sitter/går treigt, evt "sticky vanes" i turbo.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Dette er ekstremt lett å se på diagnose av bilen.

Typisk "boost pressure too high"

Nei.

Dersom dette er en remap så får du ikke den feilkoden. Dette er jo en del av mapping (å legge inn høyere grenseverdier).

Det kan du fort få med en  "powerbox" derimot.

 

Har selv hatt en 116D (118D, 120D, 123D er samme motor, men ulik turbo, dyser etc. En toliter 4'er).

BMW har gjerne en litt "vrien" ECU som nedjusterer ytelse ved bruk av billige (les:dårlig) powerboxer.

BTDT (var leasing/firmabil og da er remap uaktuelt uansett).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Se innlegg over (118D 2013) Hva heter det der du ordnet dette?

Imponert over at Mekonomen har utstyr til å oppdage remap.

Høres ut som en nidkjær mekaniker med rett diagnose-utstyr (fra BMW).

:)

Edit:

Jeg måtte få papirer fra Erling Sande (Suzuki importør) via MC-Oslo (forhandler).

Dette er likt for BMW/Toyota, men jeg mener å huske at importører nå er mer restriktive til å gi ut slike "papirer" (godkjenninger mot biltilsyn).

Det er jo "bare" å ta en ny EU-kontroll hos ett bakgårdsfirma (EU-godkjent) som ikke er så pirkete (les:flinke) som de på det Mekonom-verkstedet du brukte nå.

 

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Du drar innom noen som driver ciping i norge. Tar 5 min å remape bilen. Du får papira ferdig verre er det ikke.

Når du skriver "ciping" ("chipping") så tar ihvertfall jeg ikke det du skriver seriøst.

Så da antar jeg det følgende "Du får papira ferdig verre er det ikke" som rubbish.

For VV ("biltilsynet") godtar definitivt ikke noen A4-ark der "noen som driver ciping i norge" har scannet noe de har kopiert fra TÜV.

 

Edit:

Det er nok blitt vanskeligere å bedrive "chipping" (tuning via remap) i disse miljøbevisste tider :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...