Gå til innhold

SNIKTITT: Samsung QLED 2019 Hva nå OLED?


Anbefalte innlegg

 

Sammenlign like produkter i lik størrelse.

 

Tar du den billigste oled så vil den selvfølgelig være billigere enn den dyreste Qled.

Det er samme størrelse ...

 

Alternativ 2: du har 21 000 du absolutt vil brenne opp: valget står da mellom en 55" LCD-QLED fra Samsung eller en 65" OLED fra LG. Altså større TV og bedre skjermteknologi til akkurat samme pris.

 

Thank you, Thorn Elkjøp.

Bedre...

Om du mener det så bør du sammenligne de to, spec for spec.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge det er fare for burn-in på OLED er det et onde som veier mer på vektskåla for meg, fremfor DSE, sortnivå og innsynsvinkel hos QLED hva negativitet angår.

 

Dere kan si hva dere vil, men personlig mener jeg generell bildekvalitet hos QLED ikke er så langt bak OLED som noen skal ha det til. Favoriserer også lysstyrken til QLED her. Rygg mot rygg fremstår en OLED nærmest blass i forhold. One Connect box er også et pluss for noen.

 

There is no better, only different, taste and preference.

 

Q9FN 65" ligger nærmest på samme pris som C8 nå.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt en (Samsung) 55" i mange år, så jeg tenkte at hvis jeg først skal oppgradere, er det ikke vits å oppgradere kun til en 65".

Så i romjulssalget kjøpte jeg en LG 8100-series 75".

Oj oj, det var begredelig. Det var så elendig bilde på den tv'en at den ble levert inn igjen på åpent kjøp. Aldri mer kantbelyst TV. Svakheten med det viste godt når panelet ble så stort.

Men det var vondt å gå tilbake til kun 55". Så det må bli en 75" neste gang også.

Har ventet litt på disse nye modellene da, men må si at det er skuffende at det er så latterlig sprang i prisene mellom 65" og 75".

Spesielt når Samsung uttalte på CES at 2019 kommer til å bli 75-tommerens år.

 

Den Q70-modellen ser ut til å være en fin innstegsmodell da, med flere baklyssoner en dagens Q8DN. Men det var det med prisen på 75" da....

 

En annen ting: Bildekvaliteten teller mest, men Samsung har en del andre funksjoner som jeg tok meg i å savne på den helt nye LG'en jeg hadde noen uker, som HBO, Steamlink og Ambient mode. Dette er fine trekkplaster IMO

Lenke til kommentar

Jeg har hatt en (Samsung) 55" i mange år, så jeg tenkte at hvis jeg først skal oppgradere, er det ikke vits å oppgradere kun til en 65".

Så i romjulssalget kjøpte jeg en LG 8100-series 75".

Oj oj, det var begredelig. Det var så elendig bilde på den tv'en at den ble levert inn igjen på åpent kjøp. Aldri mer kantbelyst TV. Svakheten med det viste godt når panelet ble så stort.

Men det var vondt å gå tilbake til kun 55". Så det må bli en 75" neste gang også.

Har ventet litt på disse nye modellene da, men må si at det er skuffende at det er så latterlig sprang i prisene mellom 65" og 75".

Spesielt når Samsung uttalte på CES at 2019 kommer til å bli 75-tommerens år.

 

Den Q70-modellen ser ut til å være en fin innstegsmodell da, med flere baklyssoner en dagens Q8DN. Men det var det med prisen på 75" da....

 

En annen ting: Bildekvaliteten teller mest, men Samsung har en del andre funksjoner som jeg tok meg i å savne på den helt nye LG'en jeg hadde noen uker, som HBO, Steamlink og Ambient mode. Dette er fine trekkplaster IMO

https://prisguiden.no/kategorier/tv?f[p][]=20000&f[p][]=28000&f[70][]=74&f[70][]=86&f[867][]=OLED&f[867][]=QLED

 

Om det var 75" LG til 22.000, så er dette alternativene. Ikke mange i samme prisklasse.

Lenke til kommentar

Godt å se at LCD begynner å bli bra.

prioriterer heller sortnivået og innsynsvinkelen til min LG Oled fra 2017 foran blende nivået på baklyset til hdr på en god LCD panel. Eneste problemet for meg med Oled er panorering/ raske bevegelser, i hvertfall på min LG (Sony sin billedprossesering skal vistnok være bedre på dette området).

Fortsatt veeeeeldig fornøyd med min LG oled.

 

Satser på at min neste tv kanskje blir en microled skjerm (har planer om å ha Oled tven noen år enda).

Min AF8 er glimrende på bevegelse :)

Lenke til kommentar

Så lenge det er fare for burn-in på OLED er det et onde som veier mer på vektskåla for meg, fremfor DSE, sortnivå og innsynsvinkel hos QLED hva negativitet angår.

 

Dere kan si hva dere vil, men personlig mener jeg generell bildekvalitet hos QLED ikke er så langt bak OLED som noen skal ha det til. Favoriserer også lysstyrken til QLED her. Rygg mot rygg fremstår en OLED nærmest blass i forhold. One Connect box er også et pluss for noen.

 

There is no better, only different, taste and preference.

 

Q9FN 65" ligger nærmest på samme pris som C8 nå.

 

Har du eid en OLED? For å kunne si at en OLED er blass, er jo helt på bærtur. Etter å ha eid to OLED TVer (LG B6V og LG C7), så ser jeg med en gang baklyset på en LCD-TV. Spesielt hvis man skal booste lysstyrken litt i en stue med masse vindu og dagslys på dagtid. Det er som om lyset fra baklyset skinner igjennom pikslene og skaper et slags slør. Selv om max nits er høyere på LCD, så er det jo i HDR at dette egentlig betyr noe som helst, da man vitterlig ikke sitter og se på TV med max lysstyrke på SDR innhold.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har hatt en (Samsung) 55" i mange år, så jeg tenkte at hvis jeg først skal oppgradere, er det ikke vits å oppgradere kun til en 65".

Så i romjulssalget kjøpte jeg en LG 8100-series 75".

Oj oj, det var begredelig. Det var så elendig bilde på den tv'en at den ble levert inn igjen på åpent kjøp. Aldri mer kantbelyst TV. Svakheten med det viste godt når panelet ble så stort.

Men det var vondt å gå tilbake til kun 55". Så det må bli en 75" neste gang også.

Har ventet litt på disse nye modellene da, men må si at det er skuffende at det er så latterlig sprang i prisene mellom 65" og 75".

Spesielt når Samsung uttalte på CES at 2019 kommer til å bli 75-tommerens år.

 

Den Q70-modellen ser ut til å være en fin innstegsmodell da, med flere baklyssoner en dagens Q8DN. Men det var det med prisen på 75" da....

 

En annen ting: Bildekvaliteten teller mest, men Samsung har en del andre funksjoner som jeg tok meg i å savne på den helt nye LG'en jeg hadde noen uker, som HBO, Steamlink og Ambient mode. Dette er fine trekkplaster IMO

Du kan kjøpe Sony 75" XF9005 hos Power denne uka for 25000. Den har FALD, dog ikke så mange soner. Men bildeprosesseringa til Sony er nok en god del bedre enn LG sin LCD. Sony bruker ikke IPS panel heller, så da blir litt bedre sortnivå der også.

 

Går jo an å teste ut og kjøre angrefrist om man ikke er fornøyd. Evt. åpent kjøp (om de har).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan kjøpe Sony 75" XF9005 hos Power denne uka for 25000. Den har FALD, dog ikke så mange soner. Men bildeprosesseringa til Sony er nok en god del bedre enn LG sin LCD. Sony bruker ikke IPS panel heller, så da blir litt bedre sortnivå der også.

 

Går jo an å teste ut og kjøre angrefrist om man ikke er fornøyd. Evt. åpent kjøp (om de har).

Et godt tips. Takker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kunde gott tänka mig en tv med displayport eller HDMI 2.1 så Gsync från PC kan fungera. Jag antar i alla fall vi får se Displayport till HDMI 2.1 övergångar.

 

Vil tippe nvidia støtter HDMI 2.1 på framtidige GPUer, og da VRR. Mistenker at hele grunnen til at de startet med Gsync compatible, er pga at HDMI 2.1 var på vei, og for å støtte HDMI 2.1 fullt ut, så måtte de implementere VRR. 

 

Spørs om de tillater det via HDMI på eksisterende kort i begrenset format, f.eks. 4K 60Hz. Hadde satt pris på det i hvert fall, da kunne jeg brukt 1080Tien på den C9 jeg har sett meg ut allerede.

Lenke til kommentar

Vil tippe nvidia støtter HDMI 2.1 på framtidige GPUer, og da VRR. Mistenker at hele grunnen til at de startet med Gsync compatible, er pga at HDMI 2.1 var på vei, og for å støtte HDMI 2.1 fullt ut, så måtte de implementere VRR. 

 

Spørs om de tillater det via HDMI på eksisterende kort i begrenset format, f.eks. 4K 60Hz. Hadde satt pris på det i hvert fall, da kunne jeg brukt 1080Tien på den C9 jeg har sett meg ut allerede.

Samsung har ikke VRR på sine 2018 TVer, selv om det er det de kaller det. Det er freesync implementering de har. VRR i HDMI 2.1 standarderen er så vidt jeg forstår en litt annerledes implementasjon, men er i praksis det samme som freesync. Av en eller annen grunn vil nvidia bare støtte freesync over displayport.

Lenke til kommentar

Samsung har ikke VRR på sine 2018 TVer, selv om det er det de kaller det. Det er freesync implementering de har. VRR i HDMI 2.1 standarderen er så vidt jeg forstår en litt annerledes implementasjon, men er i praksis det samme som freesync. Av en eller annen grunn vil nvidia bare støtte freesync over displayport.

Jeg vet. De tilbyr jo en del av featuresettet til HDMI 2.1 allerede i 2018-modellene sine, dog har ikke TVene HDMI 2.1. Jeg vet også at nvidia ikke støtter freesync over displayport, men dersom de i et framtidig produkt vil støtte den nyeste HDMI-standarden fullt ut, så blir de jo nesten nødt til å implementere VRR over HDMI. 

Lenke til kommentar

Så lenge det er fare for burn-in på OLED er det et onde som veier mer på vektskåla for meg, fremfor DSE, sortnivå og innsynsvinkel hos QLED hva negativitet angår.

 

Dere kan si hva dere vil, men personlig mener jeg generell bildekvalitet hos QLED ikke er så langt bak OLED som noen skal ha det til. Favoriserer også lysstyrken til QLED her. Rygg mot rygg fremstår en OLED nærmest blass i forhold. One Connect box er også et pluss for noen.

 

There is no better, only different, taste and preference.

 

Q9FN 65" ligger nærmest på samme pris som C8 nå.

BLASS? Oled har uendelig kontrastnivå. Er det noe den ikke er så er det blass... Erre mulig.

 

Forøvrig har tek.no glemt å merke denne annonsen med "sponset av Samsung". De kan sminke grisen så mye de vil (med fancy navn som ligner skremmende mye på OLED), men det er fortsatt en gammel LCD-gris. 

Lenke til kommentar

BLASS? Oled har uendelig kontrastnivå. Er det noe den ikke er så er det blass... Erre mulig.

 

Forøvrig har tek.no glemt å merke denne annonsen med "sponset av Samsung". De kan sminke grisen så mye de vil (med fancy navn som ligner skremmende mye på OLED), men det er fortsatt en gammel LCD-gris. 

Om jeg forsto det rett, så er QLED egentlig akkurat det samme som de andre produsentene har (med bakbelyst panel), men de kaller det LED.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...