Gå til innhold

Noen som vet om skatteavtalen mellom Norge og Bahamas er?


joemu24

Anbefalte innlegg

Jeg planlegger å flytte til Bahamas, arvet nylig boligen til Bestefaren min som har en verdi på omlag 5.7 mill, samt fikk jeg 100k fra sparepengene hans. Skal da kjøpe meg bolig på Paradise Island til 3-4 mill og sette resten av pengene i et fond. Skal ta et nettstudie mens jeg bor der i om lag et år, og leve av forkastingen på aksjefondene samt sparepenger. Takk og pris ofr at arveavgiften er borte!

Ønsker å etterhvert å etablere et selskap der, så er det noen som vet hvor lang tid denne prossesen tar. Og vet noen hva skatteavtalen mellom Norge og Bahamas er? Fant et langt dokument, men kunne ikke se noe konkret om hvordan avtalen fungerer. Så, vil jeg måtte skatte til Norge der på inntekten min, og vil jeg måtte beskatte fortjenesten min på aksjefondet? 

Endret av joemu24
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du bodd i Norge i ti år og flytter permanent til utlandet, er du skattepliktig til Norge i de tre påfølgende årene etter at du emigrerte. Samtidig må du i de aller fleste tilfeller betale skatt i det landet der du bor og jobber.

 

Advokatenes råd er å planlegge en utflytting i god tid. Før du flytter utenlands bør du for det første ta kontakt med ditt lokale ligningskontor for å undersøke vilkårene for opphør av skatteplikt til Norge, samt hvordan skattleggingen i Norge kan koordineres med beskatning i landet du flytter til. For det andre bør du sjekke skattereglene i landet du flytter til.

 

Det var det jeg fant på advokathjelpen.no. Ser ikke ut som det er bare-bare å reise. Husk at opptjening til pensjon, fri helsehjelp og annet stas bortfaller når du flytter ut av landet

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du maa betale skatt til Norge i 3 aar etter at du har flyttet (flytter du i januar aar 1, betaler du skatt til Norge ut aar 4). 

 

Du kan opprette offshore selskap i Bahamas, men du kan ikke uten videre flytte der. Med offshore/IBC-selskap betaler du ikke selskaptsskatt, men du maa uansett betale skatt i det landet du bor.

 

Bahamas er uansett et lite fungerende og primitivt land, saa du maa beregne hoeyere kostnader til en del ting som helse mm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg planlegger å flytte til Bahamas, arvet nylig boligen til Bestefaren min som har en verdi på omlag 5.7 mill, samt fikk jeg 100k fra sparepengene hans. Skal da kjøpe meg bolig på Paradise Island til 3-4 mill og sette resten av pengene i et fond.

Tror ikke du får noen brukelig bolig til skarvelige 3-4 Millioner kroner på Paradise Island, dog du kan sikkert leie.

 

https://www.sirbahamas.com/eng/sales/paradise-island-np-bhs

 

Ønsker å etterhvert å etablere et selskap der, så er det noen som vet hvor lang tid denne prossesen tar.

24timer.

 

Og vet noen hva skatteavtalen mellom Norge og Bahamas er?

Såvidt meg bekjent eksisterer ikke noe slikt. Det som eksisterer (på papiret) er vel en TIA.

 

 

Fant et langt dokument, men kunne ikke se noe konkret om hvordan avtalen fungerer. Så, vil jeg måtte skatte til Norge der på inntekten min, og vil jeg måtte beskatte fortjenesten min på aksjefondet? 

Du står i fare for å bli forfulgt om du kommer tilbake til Norge etter den nye og høyst tvilsomme praksis innen pengeutpressing som Futen i Norge har begynt med mot de som våger å forlate arbeidernes paradis. Se andre innlegg over.

 

På den annen side er det bare å flytte ettersom Futens trusler er tomme i dette tilfellet.

 

Bahamas er uansett et lite fungerende og primitivt land, saa du maa beregne hoeyere kostnader til en del ting som helse mm.

Kilde? Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Tror ikke du får noen brukelig bolig til skarvelige 3-4 Millioner kroner på Paradise Island, dog du kan sikkert leie.

 

https://www.sirbahamas.com/eng/sales/paradise-island-np-bhs

 

24timer.

 

Såvidt meg bekjent eksisterer ikke noe slikt. Det som eksisterer (på papiret) er vel en TIA.

 

 

Du står i fare for å bli forfulgt om du kommer tilbake til Norge etter den nye og høyst tvilsomme praksis innen pengeutpressing som Futen i Norge har begynt med mot de som våger å forlate arbeidernes paradis. Se andre innlegg over.

 

På den annen side er det bare å flytte ettersom Futens trusler er tomme i dette tilfellet.

 

Kilde?

Så om jeg aldri skulle komme tilbake igjen (men fortsatt beholde statsborgerskap i Norge) så vil jeg ikke måtte betale noe skatt dit? Mtp navnet ditt virker det som du er emigrert ut av Norge, så om det er tilfelle kan du fortelle meg hvor du har bosatt deg :)

Lenke til kommentar

Så om jeg aldri skulle komme tilbake igjen (men fortsatt beholde statsborgerskap i Norge) så vil jeg ikke måtte betale noe skatt dit?

I praksis ja, dog futen kan si seg uenig.

 

Mtp navnet ditt virker det som du er emigrert ut av Norge, så om det er tilfelle kan du fortelle meg hvor du har bosatt deg :)

Har intet ønske om å dele slike opplysinger med hverken deg ... eller futen.
Lenke til kommentar

Ok, som for eksempel? :)

 

 

Nå har ikke jeg gjort så mye research, men feks Aruba, Curacao, Bonaire, St croix, Purto rico/vieques, Grand cayman, Britiske jomfruøyer osv.

 

Nassau er enten for de superrike eller så er resten veldig fattige lokale innbyggere. Tror du vil finne fler "vanlige" folk (klimaflyktninger) på øyene listet over, og flere alternativer av boliger i din prisklasse.

Lenke til kommentar

Kilde?

Hatt selskap der, mange slike land har ikke samme fungerende offentlige system som Norge.

 

Mange jeg kjenner som har gjort det bra i min bransje i Europa har flyttet til Panama, og spart mye penger i skatt, men har flyttet tilbake etter en kort stund.

 

Selv i Europa, maa du beregne hoeyere kostnader for helse, advokathjelp mm. enn Norge. Har bodd i Romania, Italia og Spania ...

 

Skal du bo bra i Bahamas, Uruguay og andre skatteparadis eller halvveis skatteparadis, maa du ha en ordentlig sum penger. 

 

Bare noe aa tenke paa, tror ikke du faar et bedre liv i Bahamas med usle 3-4 millioner kroner. ¯\_(ツ)_/¯

 

Flytt heller til et land med territorial taxation, og bo i Bahamas "paa ferie" eller et annet U-land med et kyproitisk eller HK-selskap.

Endret av n0mad
Lenke til kommentar

Hatt selskap der

Det tilsier ikke engang at du noensinne har satt din fot i landet. Kom heller med noen verifiserbare kilder ... om du kan.

 

, mange slike land har ikke samme fungerende offentlige system som Norge.

Jeg kan ikke se at Norge har noe "fungerende offentlige system" om du sammenligner med private løsninger.

 

Det forventes heller ikke at et land som lar deg selv bestemme hva du skal bruke DINE penger på i tillegg skal gi "gratis" ditt og "gratis" datt.

 

Mange jeg kjenner som har gjort det bra i min bransje i Europa har flyttet til Panama, og spart mye penger i skatt, men har flyttet tilbake etter en kort stund.

Panama er irrelevant for din påstand om Bahamas.

 

Selv i Europa, maa du beregne hoeyere kostnader for helse, advokathjelp mm. enn Norge. Har bodd i Romania, Italia og Spania ...

irrelevant for din påstand om Bahamas.

 

 

Skal du bo bra i Bahamas, Uruguay og andre skatteparadis eller halvveis skatteparadis, maa du ha en ordentlig sum penger.

Ja, om man er lutfattig er det utvilsomt bedre å leve på andres bekostning ... i Norge.
Lenke til kommentar

Poenget er jo noeyaktig det. Du har ingen offentlig system, saa du trenger mer penger enn 3-4 millioner for aa leve bra der. Sa ingenting om at de private loesningene ikke er bra, men aa leve passivt paa 3-4 millioner kroner der gaar ikke i lengden.

 

Panama er en bra sammenligning for de har lignenede regler mtp skatt, samme sted i verden mm. 

 

Sammenlignet med andre land som er likere Norge i Europa, for aa vise at selv i Europa trenger man greit med penger for aa leve bra i land med daarligere offentlige system. 

 

Med 3-4 millioner lever du bedre i Norge, med masse penger lever du bedre andre steder i verden. 

Endret av n0mad
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

6% avkastning på 3.500,000 gir 17.500 pr mnd.
Tja, ting er jo mulig uten at jeg har noen som helst kjennskap til skatt og avgifter på Bahamas eller Panama for den sakens skyld.

Man skulle nesten tro det fantes en kakeoppskrift på dette siden mange er i tilsvarende situasjon. Fint om noen evt. kan poste linker her.

Jeg vil slenge ut en påstand om at det trolig er en grunn til at Spania og Thailand er populære land, men dette gjelder vel kanskje bare de med pensjon eller trygd.

Lenke til kommentar

Hatt selskap der, mange slike land har ikke samme fungerende offentlige system som Norge.

 

Mange jeg kjenner som har gjort det bra i min bransje i Europa har flyttet til Panama, og spart mye penger i skatt, men har flyttet tilbake etter en kort stund.

 

Selv i Europa, maa du beregne hoeyere kostnader for helse, advokathjelp mm. enn Norge. Har bodd i Romania, Italia og Spania ...

 

Skal du bo bra i Bahamas, Uruguay og andre skatteparadis eller halvveis skatteparadis, maa du ha en ordentlig sum penger. 

 

Bare noe aa tenke paa, tror ikke du faar et bedre liv i Bahamas med usle 3-4 millioner kroner. ¯\_(ツ)_/¯

 

Flytt heller til et land med territorial taxation, og bo i Bahamas "paa ferie" eller et annet U-land med et kyproitisk eller HK-selskap.

Kan du forklare hvordan territorial taxation fungerer? Prøvde å søke det opp men ble bare forvirret. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...