Gå til innhold

Markedets dyreste mobiler var de mest populære i januar


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-QqzORNGH

Bortsett fra for de av oss som foretrekker at mobilen får plass i lomma ;)

Sant nok, jeg har begynt å putte den i jakkelommen fordi den er litt ubehagelig å ha i bukselommen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei det gjør du ikke. Du får en fullstendig brukbar telefon som vil være god nok på mange områder, men det spares alltid inn på mange punkter. Er gode bilder viktig så strekker ikke de billigste telefonene til mens de dyreste nærmer seg å være gode nok. Skjerm er langt bedre på en dyr telefon om det betyr noe for deg. Du har også trådløs lading på mange av de dyreste.

Jo, du gjere verkeleg det. Ein førstegenerasjons Pixel med 128 GB ligg på prisjakt til 2290 kr. Du får nyaste Android, eit kamera som fortsatt er blant dei beste, meir plass enn på mange toppmodellar og ein god skjerm. Det er ein toppmodell tross alt.

 

Den er opplagt frå 2016, men det vil dei fleste ikkje merke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jo, du gjere verkeleg det. Ein førstegenerasjons Pixel med 128 GB ligg på prisjakt til 2290 kr. Du får nyaste Android, eit kamera som fortsatt er blant dei beste, meir plass enn på mange toppmodellar og ein god skjerm. Det er ein toppmodell tross alt.Den er opplagt frå 2016, men det vil dei fleste ikkje merke.

Google Pixel fra 2016 får ikke lengre oppdateringer til nye Android-versjoner utover sikkerhetspatcher som også er ventet å slutte i løpet av 2019. Så jeg ville ikke anbefalt den.

 

Kilde: https://support.google.com/pixelphone/answer/4457705?hl=en

Endret av Hedonism
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Jo, du gjere verkeleg det. Ein førstegenerasjons Pixel med 128 GB ligg på prisjakt til 2290 kr. Du får nyaste Android, eit kamera som fortsatt er blant dei beste, meir plass enn på mange toppmodellar og ein god skjerm. Det er ein toppmodell tross alt.

 

Den er opplagt frå 2016, men det vil dei fleste ikkje merke.

 

Den har et bra kamera, men ikke blant de beste. Batteritiden er også ganske laber. En i familien min har den, og hun er ikke fornøyd.

Lenke til kommentar

De fleste nordmenn er ikke "power users", men bruker telefonen til ringe/SMS, websurfing, e-post, Snap/Face/Insta, og å knipse et bilde i ny og ne. En midrange-mobil som en Nokia 7 Plus eller noe i samme gata gjør den jobben helt greit. Og så koster den 1/4 av en toppspekket iPhone. Mao. et bedre kjøp for de aller, aller fleste. I tillegg har du mye mindre i "potten" om du skulle være uheldig og miste eller bli frastjålet mobilen.

 

Det er klart at det er status/merke-faktor inne i dette. Men det er det ingen som ønsker å innrømme at de bryr seg om slikt.

 

Blir litt som å kjøpe en Porsche Cayenne når man hadde klart seg i massevis med en Skoda Octavia, og så si "men Porschen har jo fire koppholdere og varme i baksetet!" og late som at det rettferdiggjør prisforskjellen.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Som eg forstår det så er det Telia sine salgstall ?

Nå har eg aldrig handlet mobil fra ein mobiloperatør, men innbiller meg at meir "tekniske" personer bruker andre butikker ? Komplett NetOnNet ++ å at dei personene er meir Android rettet ?

 

Salgstall fra komplett ?

 

På mitt pauserom på jobb er det 95 % Android.

Å mobilen eg ser oftest over alt er p20 pro.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som eg forstår det så er det Telia sine salgstall ?

Nå har eg aldrig handlet mobil fra ein mobiloperatør, men innbiller meg at meir "tekniske" personer bruker andre butikker ? Komplett NetOnNet ++ å at dei personene er meir Android rettet ?

 

Salgstall fra komplett ?

 

På mitt pauserom på jobb er det 95 % Android.

Å mobilen eg ser oftest over alt er p20 pro.

 

Og så er det vel gjerne slik at Telia gjerne selger mobiler på avbetaling, og dette er ofte dyre mobiler. Billigere mobiler selges gjerne kontant og da gjennom nettbutikker som du sier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De fleste i kommentarfeltet er jo helt ute på viddene sammen med mobilene som selges. Fokuset er jo helt latterlig sammen med prisene. Langt de fleste telefonene er jo helt elendige til å fange opp forskjellene på hva man har bruk for. I dag selges samme telefonene til alt fra tiåringer til direktører. Det er jo tullete å betale 10-12 tusen for en telefon hvis du egentlig helst vil ha et bra kamera, på samme måten hvis du er mest interessert i musikkspilleren å driter i kameraet. Hvorfor er det ingen som spesialiserer seg. Dette minner meg om fjernkontroller til TV og forsterkere. Masse knapper som ingen skjønner en dritt av, å jeg har drevet HI-Fi butikk. Det begynner å komme seg på det området, men telefonene er jo fortsatt helt premature. Helt sikker på at det er under 1 prosent av kundene som bruker mer enn ti prosent av av det en telefon kan brukes til i dag, å kun en promille som kan mer enn 60 prosent. Markedsavdelingene i industrien burde i større grad spørre hva folk vil ha og trenger istedenfor å dytte absolutt alt inn i samme kassa til horrible priser.

Lenke til kommentar

Gi meg en god grunn til å kjøpe en telefon til 10 lapper istede for 3.

Gir ingen mening å blåse bort penger på stæsj som en telefon til brøkdel av prisen gjør like bra.

Er foto kvalitet et must, kjøp ett skikkelig kamera, ingen fotograf med respekt for seg selv og yrket/hobby durer rundt med en telefon og knipser bilder. Er skjerm kvalitet/størrelse viktig? Kjøp en tablet som passer bedre til å kikke på netflix på.

En telefon er primært til å sende mld og ta en samtale i ny og ne, alt annet er svada ekstra.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har OnePlus 6 og Samsung S9 men faller alltid tilbake til Nokia 8 Sirocco sommer en fantastisk mobil. Jeg har vel aldri hatt en billig mobil så hvordan de virker kan jeg ikke si noe om. Nokia 8 Sirocco er nå 1 år gammel men er rask og brukervennlig, har fatt den siste versjonen av Android 9 for en tid siden også.

Lenke til kommentar

Yopaz

 

 Nei det gjør du ikke. ...

 

Godt mulig man får noe krimskrams på en telefon til 10-12 000 man ikke får på en billig-telefon... men android er android. Og kameraet kan vel gjerne være godt på billige telefoner også. Lest denne? (litt gammel, men likevel)

https://www.tek.no/artikler/test-motorola-moto-g5-plus/382539

 

"Det føles forøvrig ikke så rent lite absurd å sammenlikne kamerakvalitet mellom en telefon til 2800 kroner og en til 7500 kroner."

 

"På papiret ser det forbausende likt ut det Samsung har puttet i Galaxy S7 og Galaxy S8." (telefoner som VAR toppmodeller; bare man går litt tilbake i tid. Dersom man kan klare seg fint med teknologi som er et par år eldre...).

 

Jupp, toppmodeller er waste of money...

Som sagt i posten min, det er smak og behag. Jeg nevnte også i posten min at jeg selv har en Nokia 7 Plus som i seg selv tilfredstiller kravene mine, men at den også har mange feil (deriblant at den ikke vil lades opp fordi ladeporten er dårlig laget) likevel oppfatter du meg som en person som kjøper toppmodeller? Det er ikke et rett eller feil svar om du trenger en toppmodell eller om du klarer deg med noe billigere. Det er ganske enkelt en smakssak. Du kan nekte så mye du vil på at andre har ulike preferanser enn det du har, men det får deg ikke til å virke smart. Det bare viser at du har missforstått noe helt grunnleggende om mennesker. Selv har jeg ikke behov for bil. Dersom jeg sier at jeg ikke skjønner at noen vil betale for å ha bil når det bare er bortkastede penger når du kan ta bussen vil du si deg enig at det gjelder for alle?

 

Gi meg en god grunn til å kjøpe en telefon til 10 lapper istede for 3.

Gir ingen mening å blåse bort penger på stæsj som en telefon til brøkdel av prisen gjør like bra.

Er foto kvalitet et must, kjøp ett skikkelig kamera, ingen fotograf med respekt for seg selv og yrket/hobby durer rundt med en telefon og knipser bilder. Er skjerm kvalitet/størrelse viktig? Kjøp en tablet som passer bedre til å kikke på netflix på.

En telefon er primært til å sende mld og ta en samtale i ny og ne, alt annet er svada ekstra.

 

Det beste kameraet er det du har med deg. Nå er det vel heller ingen som argumenterer for at telefonene tar bedre bilder enn dedikerte kamera? Det er et faktum det ikke er verdt å diskutere. Det er like dumt å si det som å si at en mobil til 3000 tar like gode bilder som en toppmodell. Mobilkamera er stort sett bra nok til ikke-profesjonelt bruk.

Du sier at ingen fotograf med respekt for seg selv vil gå rundt å knipse bilder med mobilkamera. Der har du feil: https://www.amazon.com/Best-Camera-One-Thats-You/dp/0321684788 (lenke til fotobok der iPhone ble brukt til å ta bildene)

Two megapixels at a time, these images have been gathered and bound into a book that represents a stake in the ground. With it, Chase underscores the idea that an image can come from any camera, even a mobile phone. As Chase writes, “Inherently, we all know that an image isn't measured by its resolution, dynamic range, or anything technical. It's measured by the simple—sometimes profound, other times absurd or humorous or whimsical—effect that it can have upon us. If you can see it, it can move you.

En tablet passer ikke i lomma mi så jeg ser ikke helt hvorfor det skal være et godt alternativ?

En telefon er for DEG primært for meldinger og samtaler. For meg er det et verktøy jeg bruker til en rekke oppgaver på jobb og til avslapping. Behovet ditt dekkes av en telefon til 3000 kroner, fint for deg. Det du kaller svada er ting andre setter pris på.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-BnKsB4Fg0P

Gi meg en god grunn til å kjøpe en telefon til 10 lapper istede for 3.

 

En telefon er primært til å sende mld og ta en samtale i ny og ne, alt annet er svada ekstra.

 

For deg er den det. For meg er det helt andre funksjoner som brukes flittig. Jeg liker ikke engang å snakke i telefonen.

Så bare innse det først som sist, at folk har forskjellige behov, og derfor velger de forskjellig når de kjøper telefon. Vi er forskjellige.

 

Jeg har satt max pris på 5.000 kr for mobiltelefon, men jeg må innrømme at jeg ønsker meg de dyrere toppmodellene hver dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

De siste 12 mnd har jeg hatt to toppmodeller og en billigutgave. Min neste blir garantert en billigutgave - jeg var strålende fornøyd med den selv om jeg ser bort fra prisen.

(Kameraet er av betydning, men jeg er litt lei alt av bilder og knipser færre og færre slik at jeg ikke kommer til å vektlegge kameraet på min neste da de fleste tar fullt akseptable bilder for mitt bruk).

Jeg liker ikke ren android da jeg synes det er litt kjedelig, og forventer noe mer for optimal bruk og tuning. Jeg synes det er dette som i hovedsak skiller forskjellige telefoner/merker fra hverandre.  VoLTE er et must.

Lenke til kommentar

 

Jeg tror man skal lete lenge etter et annet land der Apple har 6 av 10 telefoner på topplisten. Det forteller jo litt om mentaliten til nordmenn, 

 

Ja. Det er akkurat som Gro Harlem Brundtland sa det en gang. "Det er typisk norsk å være god". Så får jo heller de som står for de resterende 40% være tapere uten at vi på liv og død skal mobbe de.

Hehe, de som faktisk tror på dette utsagnet bør kanskje våkne opp og innse at det betyr at det er typisk dem å være selvgod. Det er nok en større indikasjon på å være "taper" enn hvilken telefon man har...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og så er det vel gjerne slik at Telia gjerne selger mobiler på avbetaling, og dette er ofte dyre mobiler. Billigere mobiler selges gjerne kontant og da gjennom nettbutikker som du sier.

Jeg vil tro bedriftsmarkedet er ganske stort hos Telia.

Da kjøper man gjerne det dyreste, uansett hva det er siden man får det dekket av firma.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Yopaz

Godt mulig man får noe krimskrams på en telefon til 10-12 000 man ikke får på en billig-telefon... men android er android. Og kameraet kan vel gjerne være godt på billige telefoner også. Lest denne? (litt gammel, men likevel)

https://www.tek.no/artikler/test-motorola-moto-g5-plus/382539

 

"Det føles forøvrig ikke så rent lite absurd å sammenlikne kamerakvalitet mellom en telefon til 2800 kroner og en til 7500 kroner."

 

"På papiret ser det forbausende likt ut det Samsung har puttet i Galaxy S7 og Galaxy S8." (telefoner som VAR toppmodeller; bare man går litt tilbake i tid. Dersom man kan klare seg fint med teknologi som er et par år eldre...).

 

Jupp, toppmodeller er waste of money...

"Android er Android" Nope.. Nesten alle produsenter har sik egen vri på Android.

 

Toppmodeller er ikke bortkastede penger om det er en toppmodell man trenger eller er på jakt etter.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...