Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Salvesen. skrev (11 minutter siden):

Noen som har solgt i det siste? Lite respons på finn om dagen synes jeg, 2 uker til levering av model Y. Blir vell to biler for en periode 😛

 

Det er vel en økning av M3 til salgs nå som leveringer av MY er i gang. så mer å velge fra som kjøper

Endret av koots
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
koots skrev (1 time siden):

 

Det er vel en økning av M3 til salgs nå som leveringer av MY er i gang. så mer å velge fra som kjøper

ja det er muligens bare dette, for min del går det fint. Eneste problemet er parkeringsplass. Mulig jeg kaster meg på utleie trenden også og bare la den ligge ute til utleie for å fjerne utgiftene. vi får se :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (8 minutter siden):

https://www.notateslaapp.com/news/495/tesla-adds-driver-monitoring-system-dms-to-model-3-and-model-y-cars-with-a-cabin-camera

 

Gikk jo ikke å bruke dette kamera til slikt ifølge AI 'eksperten' her inne, bommert igjen 🤣🤣

image.thumb.png.b6b1b0f109865341a8f7785a4b220563.png

Sånn ser det ut på natta. Så nei, det var ingen "bommert". 

Litt artig at systemet setter sannsynligheten til at det er mørkt til 50%.. 😄

Endret av oophus
Lenke til kommentar

Er det noen her med kids som har Model 3?

Føler mange hopper på Model Y nå, men etter å hatt Model X, syntes jeg det blir litt feil å kjøpe bil for den 1 dagen i året man har behov for mye plass, da kjøper jeg heller en bil som passer bra 364 dager ellers. 

Vi bor i Trondheim, og det kan være dårlig brøytet her, så LR er vel å foretrekke, selv om jeg misliker sterkt at de ikke har en "Snow Mode". Kjørte PS2 og Model 3 LR på vinterferie i fjor, og det var ganske stor forskjell. Mener da dette med at motoren kobler først inn når antispinn etc kobler inn. 

Ser jo også på YouTube at SR+ klarer seg bra på vinterføre og, noen som vil dele noen erfaringer. Ungene våre er 1 år og 3 år. 

Lenke til kommentar
henrikrox skrev (18 minutter siden):

Er det noen her med kids som har Model 3?

Føler mange hopper på Model Y nå, men etter å hatt Model X, syntes jeg det blir litt feil å kjøpe bil for den 1 dagen i året man har behov for mye plass, da kjøper jeg heller en bil som passer bra 364 dager ellers. 

Vi bor i Trondheim, og det kan være dårlig brøytet her, så LR er vel å foretrekke, selv om jeg misliker sterkt at de ikke har en "Snow Mode". Kjørte PS2 og Model 3 LR på vinterferie i fjor, og det var ganske stor forskjell. Mener da dette med at motoren kobler først inn når antispinn etc kobler inn. 

Ser jo også på YouTube at SR+ klarer seg bra på vinterføre og, noen som vil dele noen erfaringer. Ungene våre er 1 år og 3 år. 

Jeg har "kids". Ett barn på 1,5 år og en tenåring. Vi har kjørt model 3 siden minste ble født. Så har litt erfaring.

Ang snow mode kan en oppnå dette med performance og track mode. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (58 minutter siden):

image.thumb.png.b6b1b0f109865341a8f7785a4b220563.png

Sånn ser det ut på natta. Så nei, det var ingen "bommert". 

Litt artig at systemet setter sannsynligheten til at det er mørkt til 50%.. 😄

Klart det er bommert når systemet godkjennes for bruk. Det finnes faktisk ikke mer bommert, filmen du viser til er tidlig versjon av software. Det er tydeligvis bedre sannsynlighet nå siden det er godkjent for bruk. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Jeg har "kids". Ett barn på 1,5 år og en tenåring. Vi har kjørt model 3 siden minste ble født. Så har litt erfaring.

Ang snow mode kan en oppnå dette med performance og track mode. 

Jau, men kjøper ikke P bare for å få snow mode 😛 Men ja vet at man kan sette drift der på 50-50.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (3 minutter siden):

Klart det er bommert når systemet godkjennes for bruk.

Godkjennes for nivå 2 assister Salvesen. Det er like høy terskel der som å godkjenne en momentsensor i rattet. 

Premisset mitt er at Tesla skal løse nivå 5 autonomi, slik de har lovet. Der vil denne formen for DMS aldri bli godkjent. Det ser du jo i videoen der. Man er blind om man ikke har lys med en vanlig CMOS. Den er også dårlig optimalisert for å være tilpasset DMS, men litt er jo bedre enn ingenting innunder nivå 2. 

Lenke til kommentar
oophus skrev (1 minutt siden):

Godkjennes for nivå 2 assister Salvesen. Det er like høy terskel der som å godkjenne en momentsensor i rattet. 

Premisset mitt er at Tesla skal løse nivå 5 autonomi, slik de har lovet. Der vil denne formen for DMS aldri bli godkjent. Det ser du jo i videoen der. Man er blind om man ikke har lys med en vanlig CMOS. Den er også dårlig optimalisert for å være tilpasset DMS, men litt er jo bedre enn ingenting innunder nivå 2. 

🤣🤣🤣 Nivå 5 skal selvfølgelig ikke har overvåking av sjåfør. For det er ingen sjåfør, det er bilen. De som sitter i bilen er passasjerer. 

Du er da morsom og da :)

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

🤣🤣🤣 Nivå 5 skal selvfølgelig ikke har overvåking av sjåfør. For det er ingen sjåfør, det er bilen. De som sitter i bilen er passasjerer. 

Du er da morsom og da :)

Veien opp til nivå 5 inkluderer nivå 3 også Salvesen. Tesla må innom nivå 3 før de blir tatt med buksa nede ved å aldri klare nivå 5, selv om det er lovet med dagens hardware. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (12 minutter siden):

Veien opp til nivå 5 inkluderer nivå 3 også Salvesen. Tesla må innom nivå 3 før de blir tatt med buksa nede ved å aldri klare nivå 5, selv om det er lovet med dagens hardware. 

Man må ikke nødvendigvis innom nivå 3. Men det skal de sannsynligvis da resten prøver på dette. De konkurerer jo. Og ingenting tilsier at dette ikke blir godkjent, sett bort i fra oophus sine påstander. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Man må ikke nødvendigvis innom nivå 3. Men det skal de sannsynligvis da resten prøver på dette. De konkurerer jo. Og ingenting tilsier at dette ikke blir godkjent, sett bort i fra oophus sine påstander. 

Om du forstår forskjellen mellom nivå 2 og nivå 3, så forstår du også hvorfor DMS som ikke fungerer på natta ikke vil være godkjent. Da må Tesla i så fall innføre tiltak som gjør at det ikke er et problem, som f.eks ODD som ikke tillater funksjonene på ikke-opplyste veier med klarere "handover". Det Tesla har nå, hvor handover går uten advarsel er ikke nok for nivå 3, og det er manglende informasjon i ODD forandringer mot sjåføren til at dette er greit inn i nivå 3. 

Som i videoen, så blir ikke ODD forandret selv om systemet er 50% sikker på at det er mørkt når det er bekk-mørkt med under 0.1% sikkerhet i hvilke alternativer sjåføren gjør i mørket. Om du tenker at dette vil være godkjent for nivå 3, så har du dårlig trua på menneskene som lager reglene for dette. Dette ville vært 100% håpløst inn i formålet med å øke sikkerhet mot tilfeller der ADAS ikke hjelper - som f.eks det å kollidere i høy fart mot brannbiler på motorveiene. Det er et problem man ikke hadde før ADAS, men som ADAS introduserte selv om ADAS generelt sett kan senke ulykkesstatestikken, så er det altså påfølgende problemer her som må løses. Akkurat slik Autopilot i fly og i det maritime måtte løse når det ble innført der. 



 

Lenke til kommentar
oophus skrev (Akkurat nå):

Om du forstår forskjellen mellom nivå 2 og nivå 3, så forstår du også hvorfor DMS som ikke fungerer på natta ikke vil være godkjent. Da må Tesla i så fall innføre tiltak som gjør at det ikke er et problem, som f.eks ODD som ikke tillater funksjonene på ikke-opplyste veier med klarere "handover". Det Tesla har nå, hvor handover går uten advarsel er ikke nok for nivå 3, og det er manglende informasjon i ODD forandringer mot sjåføren til at dette er greit inn i nivå 3. 

Som i videoen, så blir ikke ODD forandret selv om systemet er 50% sikker på at det er mørkt når det er bekk-mørkt med under 0.1% sikkerhet i hvilke alternativer sjåføren gjør i mørket. Om du tenker at dette vil være godkjent for nivå 3, så har du dårlig trua på menneskene som lager reglene for dette. Dette ville vært 100% håpløst inn i formålet med å øke sikkerhet mot tilfeller der ADAS ikke hjelper - som f.eks det å kollidere i høy fart mot brannbiler på motorveiene. Det er et problem man ikke hadde før ADAS, men som ADAS introduserte selv om ADAS generelt sett kan senke ulykkesstatestikken, så er det altså påfølgende problemer her som må løses. Akkurat slik Autopilot i fly og i det maritime måtte løse når det ble innført der. 



 

Ja jeg forstår det veldig fint. Og det fungerer fint på natten, bilen har lys som kan styres. Det er fortsatt bare dine påstander som tilsier at det ikke blir godkjent. Tiden vill uansett vise realiteten :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
henrikrox skrev (1 time siden):

Er det noen her med kids som har Model 3?

Føler mange hopper på Model Y nå, men etter å hatt Model X, syntes jeg det blir litt feil å kjøpe bil for den 1 dagen i året man har behov for mye plass, da kjøper jeg heller en bil som passer bra 364 dager ellers. 

Vi bor i Trondheim, og det kan være dårlig brøytet her, så LR er vel å foretrekke, selv om jeg misliker sterkt at de ikke har en "Snow Mode". Kjørte PS2 og Model 3 LR på vinterferie i fjor, og det var ganske stor forskjell. Mener da dette med at motoren kobler først inn når antispinn etc kobler inn. 

Ser jo også på YouTube at SR+ klarer seg bra på vinterføre og, noen som vil dele noen erfaringer. Ungene våre er 1 år og 3 år. 

Du har ikke permanent 4-hjulstrekk på LR men bilen er svært kjapp med å koble inn en ekstra motor om det slipper.

Prøver å komme på en situasjon hvor det ikke har vært nok i de 2,5 årene jeg har eid min TMR LRAWD men jeg kommer ikke på noe. Det verste jeg opplever er at bilen glipper i brøkdelen av et sekund før den tar seg inn igjen.

Når jeg tenker over det så har man jo en 'mud-slip mode' eller no. Må aktiveres ved behov og kobles ut ved 50km/t, tror jeg. Har aldri testet den..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...