Gå til innhold

Tesla - kaféen


bshagen

Anbefalte innlegg

Logget inn på Tesla kontoen og ser nå at de ber meg overføre egenkapitalen min. 

Er det normalt å gjøre det allerede før det har gått en uke etter bestilling? 

Betyr det at bilen er underveis? 

Skal jeg betale eller vente? 

Har også fått spørsmål om jeg vil ha 30 dagers gratis forsiktig fra Codan. Tar jeg det? 

Ser forøvrig ikke ut som jeg har fått VIN enda

Screenshot_20211026-003025.jpg

Endret av JFM
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
JFM skrev (7 timer siden):

Logget inn på Tesla kontoen og ser nå at de ber meg overføre egenkapitalen min. 

Er det normalt å gjøre det allerede før det har gått en uke etter bestilling? 

Betyr det at bilen er underveis? 

Skal jeg betale eller vente? 

Har også fått spørsmål om jeg vil ha 30 dagers gratis forsiktig fra Codan. Tar jeg det? 

Ser forøvrig ikke ut som jeg har fått VIN enda

Trenger ikke betale noe nå, Tesla skal vel bare ha pengene før du får utlevert bilen, så det kan fint vente. Om du vil ha gratis forsikring fra Codan og potensielt styre med å bytte til en bedre/billigere etter 30 dager kan kun du vite. Jeg gadd ikke styre med det og gikk med min faktiske forsikring fra dag 1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Doge skrev (På 13.10.2021 den 8.24):

Hei,

Ser at Tesla skal ha 19990 kr for 18'' Nokian-vinterdekksett (piggfri).

Er det noe å spare her med 3rd parts eller ville dere gått for de?

Jeg gikk for Teslas.

En fordel på vinteren å få levert bilen med vinterdekk på, ikke sommerdekk, når man henter i Drammen.

ref (Teslas ofte stilte spørsmål): Jeg kjøpte vinterdekkene mine hos Tesla. Kan Tesla montere dem?
Hvis leveringen din finner sted i løpet av vinteren, monterer vi vinterdekkene før leveringsavtalen.

Lenke til kommentar

Jeg bestilte min M3 uten vinterdekk. 

Sparer ca 1000kr og får felger jeg liker bedre. Avus AC-M03 og Nokian Hakkapeliitta 9.

Har dog ikke bestilt hjulene enda. Finnes det bedre piggdekk (utelukkende mtp støy) enn Hakka 9? F.eks Michelin Ice North 4?

 

Bakdelen er at jeg må kjøre bilen hjem på sommerdekk for å skifte selv når jeg får bilen 

Lenke til kommentar
2 hours ago, JFM said:

Jeg bestilte min M3 uten vinterdekk. 

Sparer ca 1000kr og får felger jeg liker bedre. Avus AC-M03 og Nokian Hakkapeliitta 9.

Har dog ikke bestilt hjulene enda. Finnes det bedre piggdekk (utelukkende mtp støy) enn Hakka 9? F.eks Michelin Ice North 4?

 

Bakdelen er at jeg må kjøre bilen hjem på sommerdekk for å skifte selv når jeg får bilen 

Må du ha piggdekk?

Angrer som en hund på at jeg gikk for det. Bråker noe helt sinnsykt og føler ikke de er noe bedre enn firmabilen min sine piggfrie (og støyfrie) dekk.

Du får sikkert lov å bytte utenfor Tesla. Trenger bare en veldig lav jekk og en muttertrekker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Føler at jeg gjør lurest i å ha pigg, ja. Bor i Tromsø (mye bakker og is) i tillegg er jeg ofte på farten i distriktene her oppe. Pigg avgift har vi ikke. 

Kommer det gode argumenter for piggfritt så er jeg åpen for det. Men ser foreløpig ikke piggfritt som et alternativ 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
JFM skrev (3 timer siden):

Jeg bestilte min M3 uten vinterdekk. 

Sparer ca 1000kr og får felger jeg liker bedre. Avus AC-M03 og Nokian Hakkapeliitta 9.

Har dog ikke bestilt hjulene enda. Finnes det bedre piggdekk (utelukkende mtp støy) enn Hakka 9? F.eks Michelin Ice North 4?

 

Bakdelen er at jeg må kjøre bilen hjem på sommerdekk for å skifte selv når jeg får bilen 

X-Ice North 4 støyer svært lite sammenlignet med Nokian! Anbefales. 

Complexity skrev (1 time siden):

Må du ha piggdekk?

Angrer som en hund på at jeg gikk for det. Bråker noe helt sinnsykt og føler ikke de er noe bedre enn firmabilen min sine piggfrie (og støyfrie) dekk.

Du får sikkert lov å bytte utenfor Tesla. Trenger bare en veldig lav jekk og en muttertrekker.

Er vel for at du gikk for hjul direkte fra Tesla med Nokian? De bråker fælt. 

Lenke til kommentar
36 minutes ago, Randeboy said:

X-Ice North 4 støyer svært lite sammenlignet med Nokian! Anbefales. 

Er vel for at du gikk for hjul direkte fra Tesla med Nokian? De bråker fælt. 

Hakkapelita 9 ja. Bråker noe helt sinnsykt.

Ikke bare støy av piggene mot asfalt men de uler skikkelig og i lav hastighet og.

Nei aldri mere piggdekk på meg. Spesielt etter å ha opplevd hvor lite nødvendig piggene er (for mitt bruk iallefall).

Piggfrie har blitt utrolig god.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
JFM skrev (1 time siden):

Føler at jeg gjør lurest i å ha pigg, ja. Bor i Tromsø (mye bakker og is) i tillegg er jeg ofte på farten i distriktene her oppe. Pigg avgift har vi ikke. 

Kommer det gode argumenter for piggfritt så er jeg åpen for det. Men ser foreløpig ikke piggfritt som et alternativ 

Tror faktisk at også @Complexity bor i Tromsø, så han er vel kjent med forholdene der. Og som han sier; piggfrie vinterdekk har blitt veldig gode.

Lenke til kommentar
JFM skrev (59 minutter siden):

Ser Continental VikingContact 7 piggfri kommer bra ut i test

 

Edit: Byttdekk har ikke dekktrykksensor til 2021 mod

image.thumb.png.501b23682f69b67cf203586edc870362.png

Det er nesten ingen som har sensor til Tesla. De selger de kun selv. Helt latterlig av Tesla å bruke nå proprietær drit som ingen andre selger. 

Men det er noen som selger. Auto Lounge har pakke med CVC 7 for 18000 kr. Du skjønner, sensorene til Tesla er ekstra dyre også. 😂

Lenke til kommentar
1 hour ago, Hanhijnn said:

Tror faktisk at også @Complexity bor i Tromsø, så han er vel kjent med forholdene der. Og som han sier; piggfrie vinterdekk har blitt veldig gode.

Det stemmer ja! Bor i Tromsø jeg og.

Og jeg var i samme oppfatning før. Måtte ha pigg for å klare bakkene her.

Men det gikk mest på uvitenhet. Etter å ha kjørt en sesong med piggfrie dekk på firmabilene jeg bruker er jeg overbevist om at de er gode nok i massevis.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ringte Tesla nå. De sa at bluetooth sensorer var det mangel på ialefall fram til over nyttår. Fikk og beskjed om at gamle sensorer var kompatibel.

Linja ble dog brutt etter jeg fikk beskjed om dette.

 

Hva er forskjell på nye og gamle sensorer?

Endret av JFM
Lenke til kommentar
33 minutes ago, JFM said:

Ringte Tesla nå. De sa at bluetooth sensorer var det mangel på ialefall fram til over nyttår. Fikk og beskjed om at gamle sensorer var kompatibel.

Linja ble dog brutt etter jeg fikk beskjed om dette.

 

Hva er forskjell på nye og gamle sensorer?

Tror ikke de gamle sensorene er kompatible.

De gamle går på en standardisert RF protokoll, og de nye går på Bluetooth.

Var vel kansje bare ett sparetiltak av Tesla, da bilen har bluetooth fra før av (til mobilstyring etc) og de slapp å ha en ekstra RF sender bare til dekksensorene. En krone her og en krone der er Tesla veldig gode på.

Du får jo dog bare en feilmelding i bilen om du kjører uten sensorer, så du kan jo alltids ordne dem senere. Er jo 4 år til første eu kontroll.

Lenke til kommentar
linux-fan skrev (På 24.10.2021 den 19.03):

Jeg planlegger ikke å skru mye selv, men Tesla bruker ikke metriske mål på skruer, bolter etc (selv på bilene laget i Tyskland og Kina)?

Finnes vell ikke en bilprodusent som bruker imperial i dag. De fleste var gått over til det på 90-tallet. 

Complexity skrev (13 minutter siden):

 

Det var ikke store avvik. Jobber på hybridbåt, der kommer bms ofte i ubalanse. 

 

Nå har de satt opp prisen, så nå går sikkert bruktmarkedet enda mer banans. Har vurdert en brukt sr+ en stund, men de er priset alt for høyt etter min mening. Nå blir det nok fort værre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...