Gå til innhold

Tesla - kaféen

bshagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er i utgangspunktet ekvivalent med å senke prisen. 0% lån i 3 år er jo et fantastisk tilbud om man ser det isolert sett så mulig de skaffer flere kunder på det enn ved å senke prisen. En annen ting er at lånet har en del gebyrer så selv om renta er 0 så vil det påløpe en del kostnader. Så helt gratis er det jo ikke selv om det ser sånn ut ved første øyekast. Videre så satser nok Santander på at en viss andel av kundene vil fortsette med lånet etter 3 år. Dermed øker deres inntekt betydelig etter det.

Metoden med lokkemidler etterfulgt av høyere kostnader senere er jo velkjent fra en rekke andre områder. Mobiltelefoner, dop, strømavtaler, osv.

Men siden billån ikke er noe alle trakter voldsomt etter så kan det godt hende de bytter taktikk senere. Altså setter ned prisen når rentekampanjen er over. Ikke nødvendigvis tilsvarende eller bare for topputgaven fordi det vil jo harmonere dårlig med prisen på modellen under. Om og hvor mye de setter ned prisen etter rentekampanjen kommer nok an på salgsutviklingen i hele Europa. Biler som blir tungsolgte i Tyskland kan fort forsøkes solgt her i stedet for. Jeg tror ikke man skal frykte å "gå glipp av" denne rentekampanjen.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 hours ago, Salvesen. said:

Det er nok en delt kostnad mellom Tesla og banken antar jeg. Sannsynligvis mest fra Tesla sin side. Men jeg tipper bare. 

Hvorfor tror du banken skal ta et tap? De er vel ute etter å tjene penger og går ikke inn i noen avtale de garantert taper penger på. De skal nok ha sine forventede rentemarginer.

• Liker 2
Skrevet
sverreb skrev (8 minutter siden):

Hvorfor tror du banken skal ta et tap? De er vel ute etter å tjene penger og går ikke inn i noen avtale de garantert taper penger på. De skal nok ha sine forventede rentemarginer.

For å få flere kunder? Da er det ofte rom for å redusere marginer. Men om du leste posten var det tipping og antar tesla tar majoriteten om ikke alt.

Skrevet
2 hours ago, Simen1 said:

Det er i utgangspunktet ekvivalent med å senke prisen. 0% lån i 3 år er jo et fantastisk tilbud om man ser det isolert sett så mulig de skaffer flere kunder på det enn ved å senke prisen.

Fastrenteinnskudd på 3 år finner jeg ikke i farten, men DnB har 2 år på 3.7% hvis vi antar det også holder for 3 år blir da alternativverdien for risikofri rente på en kjøpspris på 500 000 ekvivalent til en rabatt på 57600 over 3 år. Greit nok antar jeg men ikke så veldig ulikt hva man ser av andre kampanjetilbud. Kampanjer med både 100 og 150 000 i 'fordel' er ikke uvanlig å se.

Kroneverdien blir noe mer om din alternativfinansiering er vanlig lån. (Men kanskje man skal tenke seg litt om før man kjøper ny bil om man lånefinansiere den)

Skrevet
2 minutes ago, Salvesen. said:

For å få flere kunder? Da er det ofte rom for å redusere marginer. Men om du leste posten var det tipping og antar tesla tar majoriteten om ikke alt.

banken har nok ingen merverdi av de kundene. De er bare et navn som står på lånepapirene når du signerer og er deretter glemt. Bankens eneste interesse her er å tjene penger på sin rentemargin.

• Liker 1
Skrevet
sverreb skrev (11 minutter siden):

banken har nok ingen merverdi av de kundene. De er bare et navn som står på lånepapirene når du signerer og er deretter glemt. Bankens eneste interesse her er å tjene penger på sin rentemargin.

Såklart har de det, for det første får de rentene på 3 år betalt med en gang(sannsynligvis, har ikke sett avtalen) samt at de har muligheter for å tjene mer renter i fremtiden på kundene.

Men som sagt, både du og jeg tipper her.

• Liker 1
Skrevet
sverreb skrev (15 minutter siden):

Fastrenteinnskudd på 3 år finner jeg ikke i farten, men DnB har 2 år på 3.7% hvis vi antar det også holder for 3 år blir da alternativverdien for risikofri rente på en kjøpspris på 500 000 ekvivalent til en rabatt på 57600 over 3 år. Greit nok antar jeg men ikke så veldig ulikt hva man ser av andre kampanjetilbud. Kampanjer med både 100 og 150 000 i 'fordel' er ikke uvanlig å se.

Kroneverdien blir noe mer om din alternativfinansiering er vanlig lån. (Men kanskje man skal tenke seg litt om før man kjøper ny bil om man lånefinansiere den)

En må være passe dum om en betaler cash når en får 0% rente...

Noen folk har bare ikke økonomisk vett.

• Liker 2
Skrevet
sverreb skrev (29 minutter siden):

Regner du inn gebyrer så blir nok rabatten en del mindre. Banken regner nok også at en andel av kundene lar lånet skure og gå etter 3 år, til en mye høyere pris. Banken taper neppe en krone på dette, men de tjener nok færre kroner enn med fullpris på lånet. Jeg vil ikke kalle redusert profitt for tap.

Skrevet
Salvesen. skrev (17 minutter siden):

Javisst, dette er gratis penger sånn sett. ~50k gratis, omtrent tilsvarende å få 50k rabatt på bilen. Takket man nei til det og sier "jeg betaler gjerne full pris" så er man bra dum ja.

Men hvis man ikke trenger bil, så er det dumt å kjøpe. (Damer på kles-salg..)

Skrevet
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Javisst, dette er gratis penger sånn sett. ~50k gratis, omtrent tilsvarende å få 50k rabatt på bilen. Takket man nei til det og sier "jeg betaler gjerne full pris" så er man bra dum ja.

Men hvis man ikke trenger bil, så er det dumt å kjøpe. (Damer på kles-salg..)

Såklart😂 ingen tvil om at det koster meg å kjøpe ny bil, men det er penger jeg ønsker å bruke på meg selv. Men å betale den cash(som jeg kan) taper meg ca 70k over 3 år enn å ha de på sparekonto..

• Liker 1
Skrevet
16 minutes ago, Salvesen. said:

Selvfølgelig gjør man ikke det, og ingenting i hva jeg sa tilsier at jeg anbefaler å gjøre det. Jeg sa man bør tenke seg om før man kjøper ny bil om man må  lånefinansiere. Selv om man ikke lånefinansiere tar man naturligvis likevel et subsidiert lån under risikofri rente.

Er du i en situasjon hvor du ville måtte lånefinansiere da er gjerne likviditeten slik at man kanskje ikke bør kjøpe noe som koster såpass mye i avskriving som en ny bil. Da bør man seriøst vurdere brukt siden en ny bil, uansett finansiering, vil videre erodere en allerede svak likviditet.

Skrevet
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Såklart😂 ingen tvil om at det koster meg å kjøpe ny bil, men det er penger jeg ønsker å bruke på meg selv. Men å betale den cash(som jeg kan) taper meg ca 70k over 3 år enn å ha de på sparekonto..

Jeg spår at rentekampanjen erstattes av prisreduksjon på f.eks 70k. Da slipper man gebyrene i tillegg.

• Liker 1
Skrevet
10 minutes ago, Simen1 said:

Regner du inn gebyrer så blir nok rabatten en del mindre. Banken regner nok også at en andel av kundene lar lånet skure og gå etter 3 år, til en mye høyere pris. Banken taper neppe en krone på dette, men de tjener nok færre kroner enn med fullpris på lånet. Jeg vil ikke kalle redusert profitt for tap.

Sikkert, men jeg vet ikke noe om de så jeg kan ikke regne de inn. Jeg antar også at når en annen forhandler oppgir 150000 i kundefordel på en bilkampanje så er gjerne den reelle verdien reellt sett mindre.

Skrevet
sverreb skrev (44 minutter siden):

Jeg har mulighet til å cashe ut en bil, men jeg ser ikke verdien av det. For min del blir lånet en tvangssparing og jeg ønsker heller å beholde sparepengene I fond som gir meg langt større frihet. Dessuten med null rente kampanje må det nå være bedre å makse lånet eller overser jeg noe? 

Skrevet
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Jeg spår at rentekampanjen erstattes av prisreduksjon på f.eks 70k. Da slipper man gebyrene i tillegg.

Ikke om en kjøper til ny pris med lån. Samme gebyr(ca 6000 over de 3 årene) samt at en må betale rente osv.

Men prisen skal ned en gang, ingen tvil om det. Men slik de selger nå burde de jo droppet kampanjene. Selger vell 5x nr 2 på listen. 

• Liker 1
Skrevet
16 minutes ago, Salvesen. said:

Ikke om en kjøper til ny pris med lån. Samme gebyr(ca 6000 over de 3 årene) samt at en må betale rente osv.

Men prisen skal ned en gang, ingen tvil om det. Men slik de selger nå burde de jo droppet kampanjene. Selger vell 5x nr 2 på listen. 

Hæ?

Screenshot_20250509-172417.png

Skrevet
Salvesen. skrev (14 minutter siden):

Men prisen skal ned en gang, ingen tvil om det.

:yes:

Salvesen. skrev (14 minutter siden):

Selger vell 5x nr 2 på listen. 

Jeg mener det er feil målestokk. Tenk heller at de vil makse ut produksjonslinjene for å minimere stykkprisen og deretter selge unna det de har, uavhengig av om bilene går til Norge eller andre steder. Forholdstallet mellom 1. og 2. plass sier ingenting om antall. Det er antallet som må opp, ikke forholdstallet.

Prisene i Europa kan ikke være veldig ute av sync for da får en bare massevis av gråimport/bruktimport. Derfor styres dette i stor grad av betalingsvilligheten i resten av Europa. Norge er såpass lite i antall biler pr måned at vår priselastisitet her er ikke avgjørende.

Hvis man håper på billigst mulig Tesla om noen måneder så må en håpe at Europa boikotter Tesla såpass mye at salget tilsvarer halv produksjon eller deromkring. (Ikke nært null, for da stenger de ned)

Skrevet
Simen1 skrev (Akkurat nå):

:yes:

Jeg mener det er feil målestokk. Tenk heller at de vil makse ut produksjonslinjene for å minimere stykkprisen og deretter selge unna det de har, uavhengig av om bilene går til Norge eller andre steder. Forholdstallet mellom 1. og 2. plass sier ingenting om antall. Det er antallet som må opp, ikke forholdstallet.

Prisene i Europa kan ikke være veldig ute av sync for da får en bare massevis av gråimport/bruktimport. Derfor styres dette i stor grad av betalingsvilligheten i resten av Europa. Norge er såpass lite i antall biler pr måned at vår priselastisitet her er ikke avgjørende.

Hvis man håper på billigst mulig Tesla om noen måneder så må en håpe at Europa boikotter Tesla såpass mye at salget tilsvarer halv produksjon eller deromkring. (Ikke nært null, for da stenger de ned)

Du må mene hva du vill, men det er ganske sprøtt å slenge på de heftige kampanjene etter at bilen du slenger på kampanje var nr 1 i måneden før i landet du slenger ut kampanjen. 

Tenker jeg, så tenker du det du tenker;)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...