Gå til innhold

Nå slippes Sonos' nye forsterker


Anbefalte innlegg

Ikke nødvendig med sub , hadde det før når jeg kun hadde TDAI 2170'en på 2x85w biwired på B&W høyttalerne .

Etter at jeg bygget ut med effektforsterkeren SDA 2400 på 2x200w til å drive bass/mellomtone og la den integrerte TDAI 2170

drive diskantene i et bi - amp oppsett så er det mer enn nok trøkk i en normal stue .Den har sub ut .

Har mistanke om at det ikke går å ha sub tilkoblet når det bi-ampes . Har fått mange positive og overaskede kommentarer på

lydstyrken/lydkvaliteten . Spiller mye HD oppløst musikk i FLAC format 96/24  , og vinyl og i forhold til komprimert musikk så forsvinner langt mindre

av tredimensjonalteten og informasjonen i lydbildet når en spiller på et lavere volum . I tillegg er forsterkerne så og si helt støyfri ,

legger ørene inntil høyttalerne uten noe inngående signal og det er helt tyst .

Apropos bokhyllehøyttalere : 30,1 cm dyp og bassrefleksporten bak så er bokhyllen det siste stedet jeg ville ha plassert dem .

Men på  de sandfylte og akustisk døde originalstativene (blytunge) spiller de fantastisk .

TDAI 2170 har romkorreksjon : Room Perfect som kalibreres med en medfølgende mikrofon , den gjorde stor forskjell i det litt vanskelige  

lytterommet mitt.

Kan anbefale en tur innom Hi Fi kliubben for en demo .

 

Kan også anbefale HD tracks , hvor jeg laster ned høyoppløst musikk som jeg har på en Bluesound vault (1TB) .

 

Låter sikkert bra!

 

Men jeg er mer en surround person - både når det gjelder musikk og film/serier.

 

Edit: Lytter forresten på mye musikk i høyoppløst - mest multichannel. Mest fra disk - har ca 800 album på dvd-audio, sacd, blu ray audio og dvd-v. Alt rippet på en 4 TB disc.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her er for eksempel Yamahas trådløse multiroms opplegg:

 

https://no.yamaha.com/no/products/contents/audio_visual/musiccast/index.html

 

Selv min gamle Yamaha CX-A51000 surroundprossessor har appstyring og kan kjøre trådløst. Regner med at de fleste andre større Hifi-leverandører - som Denon osv har tilsvarende.

 

Sonos sine enkelt høyttalere som er alt-i-ett er nok en god del mer utbredt. Som sagt, så tror jeg nok det er stort sett de som ønsker spesifikt Sonos som kjøper dette. 

Lenke til kommentar

Mulig jeg er tonedøv. Jeg har hatt Orb Audio og Bose før jeg hadde Sonos. Du er sikkert enig at Bose er noe herk. Men kan ikke si jeg savner noe annet. Sonos for meg er så genialt og latterlig enkelt og slippe masse ledninger som jeg hater som pesten . Jeg vet visste når jeg kjøpte Sonos at det kan kunne mest sannsynlig ikke hamle opp med diverse andre anlegg . Men kan du nevne noe som er like praktisk og har ok lyd ?

Anbefaler deg å høre ett skikkelig oppsett. Bose er noe herk ja. Er ikke fan av å miste halve musikken fordi høyttaler systemet ikke er istand til å gjengi toner mellom bass og mellomtone området.. Samme med Sonos osv.

Slippe ledninger kan man enkelt gjør med mange oppsett.

Der er forskjellige system som er like praktisk og har bedre lyd jeg kan nevne. Både System Audio, Kef, Yamaha, Klipsh osv osv tilbyr aktive høyttalere som kan kobles til trådløst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må sei eg er skuffa over Sonos. Moderen ville ha et slikt anlegg når dei no pussa opp. Å finne vegg/tak-høgtalere var lett, men det som er absurd både i forhold til pris og praktiske hensyn er at man trenger ein Sonos AMP (eller denne erstattaren) for kver sone. Ergo vil ho med sine 4 soner ryke på 20-30k berre i fortserkere og Sonos Play bokser for å få lyden frå TV, i to av sonene, opp til vegg/tak-høgtalerane. For som alle andre litt eldre brukere har ho jo ein forventning om at Sonos, eller ein tilsvarande løysning, skal kunne fjerne behovet for å ha ein forsterker ståandes i kvert rom.

Sånn sett synest eg det er nermast komisk at Sonos ikkje har lagd ein forsterker bygd for å bli gjømt vekk i et rack ein plass med fleire utganger og derav fleire soner. Det virker idiotisk gitt konseptet deira at dette ikkje finst. Eg vil og tru installatørene, som dei nye høgtalerane er mynta på, og har meir behov for et slikt produkt enn endå ein ok innbygningshøgtaler.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Må sei eg er skuffa over Sonos. Moderen ville ha et slikt anlegg når dei no pussa opp. Å finne vegg/tak-høgtalere var lett, men det som er absurd både i forhold til pris og praktiske hensyn er at man trenger ein Sonos AMP (eller denne erstattaren) for kver sone. Ergo vil ho med sine 4 soner ryke på 20-30k berre i fortserkere og Sonos Play bokser for å få lyden frå TV, i to av sonene, opp til vegg/tak-høgtalerane. For som alle andre litt eldre brukere har ho jo ein forventning om at Sonos, eller ein tilsvarande løysning, skal kunne fjerne behovet for å ha ein forsterker ståandes i kvert rom.

 

Sånn sett synest eg det er nermast komisk at Sonos ikkje har lagd ein forsterker bygd for å bli gjømt vekk i et rack ein plass med fleire utganger og derav fleire soner. Det virker idiotisk gitt konseptet deira at dette ikkje finst. Eg vil og tru installatørene, som dei nye høgtalerane er mynta på, og har meir behov for et slikt produkt enn endå ein ok innbygningshøgtaler.

 

Her må jeg si at du ikke skal skylde på Sonos, men på deg selv for å velge feil utsyr. Sonos er ikke billige enheter, men når du selv velger å bygge multiroom med innfelte høyttalere fra andre produsenter, så påfører du store ekstrakostnader til hele anlegget. Noen pent plasserte Play 1 hadde nok vært langt billigere, men da får du riktignok ikke helt skjult anlegg.

 

Slik jeg forstår, så er de enhetene som kommer nå en mellomting mellom gammel Connect Amp, og det du ønsket og savnet den gangen. En Connect Amp av nytypen vil altså støtte 3 par høyttalere, og gir en betydelig besparelse sammenlignet med forrige modell.

 

Helt frittstående "innfellbare" høyttalere som henter lyden trådløst, og derved uten tilkobling til en Connect Amp, har de foreløpig ikke i porteføljen sin ennå.

Lenke til kommentar

Denne påstanden er direkte feil, så dette må du nesten prøve dokumentere. Hvilke frekvenser (Hz) mellom Sonos høyttalere og sub er det du hevder man mister?

Det er den ikke. Slik er det ofte i slike system. Ser man på Bose også bl.a.

Bare å bruke ørene litt det. Jeg hører det mangler mye i lydbildet. Detaljer som mangler og hører det er plastkasser.

Lenke til kommentar

Det er den ikke. Slik er det ofte i slike system. Ser man på Bose også bl.a.

Bare å bruke ørene litt det. Jeg hører det mangler mye i lydbildet. Detaljer som mangler og hører det er plastkasser.

Vet ikke hvorfor du insisterer på å dra inn Bose her hele tiden, la oss holde oss til Sonos som denne tråden faktisk handler om. Din opprinnelige påstand er at man mister ca halvparten av musikken med denne forsterkeren fra Sonos. Forstår jeg deg riktig hvis du nå sier at du modererer påstanden til at lydbildet bare mangler noen detaljer?

 

Hva du hører og ikke er forsåvidt mindre interessant, da det virker som det er mer en subjektiv oppfatning basert på merket på høyttaleren og ikke lyden som kommer ut av den.

Lenke til kommentar

Vet ikke hvorfor du insisterer på å dra inn Bose her hele tiden, la oss holde oss til Sonos som denne tråden faktisk handler om. Din opprinnelige påstand er at man mister ca halvparten av musikken med denne forsterkeren fra Sonos. Forstår jeg deg riktig hvis du nå sier at du modererer påstanden til at lydbildet bare mangler noen detaljer?

 

Hva du hører og ikke er forsåvidt mindre interessant, da det virker som det er mer en subjektiv oppfatning basert på merket på høyttaleren og ikke lyden som kommer ut av den.

Sonos, Bose og lignende opplegg som sagt.

 

Mangler detaljer og der mangler områder i frekvenskurven høyttalerene ikke fysisk klarer å gjengi.

 

Merket har ingenting å si. Det er hvordan systemet er oppbygd. Der mangler mye detaljer og ikke måte subjektiv oppfattning. Alle som har hørt ett skikkelig anlegg og sammenligner med Sonos kan lett bekrefte dette.

Lenke til kommentar

Mangler detaljer og der mangler områder i frekvenskurven høyttalerene ikke fysisk klarer å gjengi.

 

Merket har ingenting å si. Det er hvordan systemet er oppbygd. Der mangler mye detaljer og ikke måte subjektiv oppfattning. Alle som har hørt ett skikkelig anlegg og sammenligner med Sonos kan lett bekrefte dette.

Ja hvilke frekvenser er det snakk om? Kom med de spesifikke tallene her som du baserer påstanden din på. Dette er jo målbart og burde være enkelt å dokumentere.

 

Ser forøvrig at du nevner høyttalere. Du har kanskje glemt at det er en Sonos forsterker du faktisk kommenterer på?

Lenke til kommentar

Ja hvilke frekvenser er det snakk om? Kom med de spesifikke tallene her som du baserer påstanden din på. Dette er jo målbart og burde være enkelt å dokumentere.

 

Ser forøvrig at du nevner høyttalere. Du har kanskje glemt at det er en Sonos forsterker du faktisk kommenterer på?

Spørs på oppsettet det. Mangler både i topp og i mellomgulvet. Er målbart ja så du finner nok tester som er utført.

Snakker om høyttalere ja. Vet godt hva artikkelen handler om. Poenget ditt var?

Forsterkeren er heller ikke noe å rope hurra for. Finnes bedre å få for den prisen

Lenke til kommentar

Ja hvilke frekvenser er det snakk om? Kom med de spesifikke tallene her som du baserer påstanden din på. Dette er jo målbart og burde være enkelt å dokumentere.

 

Ser forøvrig at du nevner høyttalere. Du har kanskje glemt at det er en Sonos forsterker du faktisk kommenterer på?

 

Han har dessverre et poeng.

 

Det er typisk for slike anlegg som Sonos små høytalere og lydplanker at de ikke leverer lavt nok til å bli "bra" kjørt sammen med en sub.

 

Det er ganske naturlig - da det er veldig vanskelig å lage små høytalere som kan drives på en god måte, samtidig som de leverer ned mot en frekvens som ikke er "orienterbar". Det blir dyrt og dårlig.

 

Ganske typisk oppgir ikke produsenter av slike høytalere særlig detaljert spec.

 

Edit: Med orienterbar menes en så lav frekvens at du ikke hører hvor den kommer fra - denne skal suben levere. Ned mot 50-60Hz bør da høytalerene kunne levere - og suben tar over.

Endret av Mr_Spock
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...