Gå til innhold

Nå slippes Sonos' nye forsterker


Anbefalte innlegg

Spørs på oppsettet det. Mangler både i topp og i mellomgulvet. Er målbart ja så du finner nok tester som er utført.

Snakker om høyttalere ja. Vet godt hva artikkelen handler om. Poenget ditt var?

Forsterkeren er heller ikke noe å rope hurra for. Finnes bedre å få for den prisen

Så du har altså ingen kilder eller målinger som støtter utsagnet ditt. Alt er basert på hva du «hører», til tross for at samtlige seriøse hifi-magasiner som tester Sonos faktisk gir de god kritikk for lydkvaliteten i denne klassen produkter.

 

Poenget var at det er idiotisk å hevde at man mister halve lyden eller store deler av frekvensområdet ved å bruke en Sonos-forsterker. Det er direkte feil og har ingen rot i virkeligheten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så du har altså ingen kilder eller målinger som støtter utsagnet ditt. Alt er basert på hva du «hører», til tross for at samtlige seriøse hifi-magasiner som tester Sonos faktisk gir de god kritikk for lydkvaliteten i denne klassen produkter.

 

Poenget var at det er idiotisk å hevde at man mister halve lyden eller store deler av frekvensområdet ved å bruke en Sonos-forsterker. Det er direkte feil og har ingen rot i virkeligheten.

Finnes nok av kilder. Alt er basert på fakta og logikk.. Noe enhver med litt peiling på lyd forstår. Sonos får slakt i alle seriøse Hifi miljø. For "Ola Nordmann" uten god lyd å sammenligne med er det sikkert greit. Men man får bedre i samme prisklassen.

 

Sa ikke forsterkeren mister halve lyden. Høyttaler systemene som Sonos, Bose og lignende gjør det. Fint du kaster deg inn i en diskusjon uten å forstå noe.

Lenke til kommentar

Han har dessverre et poeng.

 

Det er typisk for slike anlegg som Sonos små høytalere og lydplanker at de ikke leverer lavt nok til å bli "bra" kjørt sammen med en sub.

 

Det er ganske naturlig - da det er veldig vanskelig å lage små høytalere som kan drives på en god måte, samtidig som de leverer ned mot en frekvens som ikke er "orienterbar". Det blir dyrt og dårlig.

 

Ganske typisk oppgir ikke produsenter av slike høytalere særlig detaljert spec.

 

Edit: Med orienterbar menes en så lav frekvens at du ikke hører hvor den kommer fra - denne skal suben levere. Ned mot 50-60Hz bør da høytalerene kunne levere - og suben tar over.

Dette er ikke hva som diskuteres. Men selv med Sonos sin minste høyttaler vil det ikke være noen hull i frekvensområdet mellom høyttaler og sub. Men ja, lyd innebærer alltid kompromisser og det er naturlig nok vanskelig å lage en kompakt og rimelig høyttaler med dypbass uavhengig av hvilket merke det står på kassa. Devialet er vel kanskje de høyttalerene jeg har hørt som byr på mest imponerende bassytelse fra en relativt liten høyttaler, men de har jo til gjengjeld en litt annen prislapp.
Lenke til kommentar

Dette er ikke hva som diskuteres. Men selv med Sonos sin minste høyttaler vil det ikke være noen hull i frekvensområdet mellom høyttaler og sub. Men ja, lyd innebærer alltid kompromisser og det er naturlig nok vanskelig å lage en kompakt og rimelig høyttaler med dypbass uavhengig av hvilket merke det står på kassa. Devialet er vel kanskje de høyttalerene jeg har hørt som byr på mest imponerende bassytelse fra en relativt liten høyttaler, men de har jo til gjengjeld en litt annen prislapp.

Dette ER det som diskuteres jo...

Med minste Sonos høyttaleren er der hull i frekvensområdet ned til "suben" (bassmodulen). Mangler også lyd i toppen. Høyttaleren ruller for raskt av til å henge godt sammen med suben..

Lenke til kommentar

Dette er ikke hva som diskuteres. Men selv med Sonos sin minste høyttaler vil det ikke være noen hull i frekvensområdet mellom høyttaler og sub. Men ja, lyd innebærer alltid kompromisser og det er naturlig nok vanskelig å lage en kompakt og rimelig høyttaler med dypbass uavhengig av hvilket merke det står på kassa. Devialet er vel kanskje de høyttalerene jeg har hørt som byr på mest imponerende bassytelse fra en relativt liten høyttaler, men de har jo til gjengjeld en litt annen prislapp.

 

Kan jo hende du har rett - har du spec å vise til?

 

Hvis det er tilfelle så betyr det ofte at suben går så høyt - opp mot 150Hz at man tydelig hører hvor lyden kommer fra og da må ha en sub plassert direkte ved hver høytaler - altså 3 stk ved lydplanke og surroundhøytalere.

 

Og det blir det samme som å skaffe seg store høytalere - som låter bedre og er billigere.

Lenke til kommentar

Finnes nok av kilder. Alt er basert på fakta og logikk.. Noe enhver med litt peiling på lyd forstår. Sonos får slakt i alle seriøse Hifi miljø. For "Ola Nordmann" uten god lyd å sammenligne med er det sikkert greit. Men man får bedre i samme prisklassen.

 

Sa ikke forsterkeren mister halve lyden. Høyttaler systemene som Sonos, Bose og lignende gjør det. Fint du kaster deg inn i en diskusjon uten å forstå noe.

Vis meg noen av disse kildene? Vis meg testene som slakter Sonos? Mange tomme ord og lite dokumentasjon her, til tross for at alt er «basert på fakta».

 

Jeg vil forøvrig påstå at jeg har ganske god lyd å sammenligne med, så den formen for argumentasjon kommer du ikke så langt med.

Lenke til kommentar

Vis meg noen av disse kildene? Vis meg testene som slakter Sonos? Mange tomme ord og lite dokumentasjon her, til tross for at alt er «basert på fakta».

 

Jeg vil forøvrig påstå at jeg har ganske god lyd å sammenligne med, så den formen for argumentasjon kommer du ikke så langt med.

Bare å søke litt det. Folk har sjekket ut og mplt dette så. Lett å høre også.

Om du mener Sonos spiller bra så har du ikke mye bra lyd å sammenligne med desverre.

Lenke til kommentar

Kan jo hende du har rett - har du spec å vise til?

 

Hvis det er tilfelle så betyr det ofte at suben går så høyt - opp mot 150Hz at man tydelig hører hvor lyden kommer fra og da må ha en sub plassert direkte ved hver høytaler - altså 3 stk ved lydplanke og surroundhøytalere.

 

Og det blir det samme som å skaffe seg store høytalere - som låter bedre og er billigere.

Kjapt søk på Google:

https://www.lifewire.com/sonos-play-1-measurements-4103874

 

Ingen påstår at Sonos gir den ultimate lydopplevelsen, det er som sagt et kompromiss mellom pris, størrelse, design og funksjonalitet, på samme måte som ethvert annet anlegg. Det jeg diskuterer er bare den idiotiske påstanden om at man mister ca halvparten av lyden når man kjøper Sonos.

Lenke til kommentar

Kjapt søk på Google:

https://www.lifewire.com/sonos-play-1-measurements-4103874

 

Ingen påstår at Sonos gir den ultimate lydopplevelsen, det er som sagt et kompromiss mellom pris, størrelse, design og funksjonalitet, på samme måte som ethvert annet anlegg. Det jeg diskuterer er bare den idiotiske påstanden om at man mister ca halvparten av lyden når man kjøper Sonos.

Ingen idiotisk påstand. Fakta er ikke en påstand. Skaff deg kunnskap eller knepp igjenn Endret av iPhoneXs
Lenke til kommentar

Bare å søke litt det. Folk har sjekket ut og mplt dette så. Lett å høre også.

Om du mener Sonos spiller bra så har du ikke mye bra lyd å sammenligne med desverre.

Er vel lettere å bare innrømme at disse målingene og testene er noe du bare dikter opp. For jeg finner de i hvert fall ikke, og det gjør åpenbart ikke du heller.

 

I stua har jeg Dynaudio-høyttalere med en prislapp på rundt 80k, jeg synes de spiller helt fortreffelig. Og nei det gjør meg ikke til en jålete hifisnobb som ikke klarer innrømme at Sonos spiller bra med tanke på pris, størrelse, design og funksjonalitet.

Lenke til kommentar

Kjapt søk på Google:

https://www.lifewire.com/sonos-play-1-measurements-4103874

 

Ingen påstår at Sonos gir den ultimate lydopplevelsen, det er som sagt et kompromiss mellom pris, størrelse, design og funksjonalitet, på samme måte som ethvert annet anlegg. Det jeg diskuterer er bare den idiotiske påstanden om at man mister ca halvparten av lyden når man kjøper Sonos.

 

Ja, der har du jo problemet - dette er omtrent som en klokkeradio og har ikke noe som helst med Hifi år gjøre. Dette fungerer ikke med en sub - hvis ikke høytaleren er plassert ved siden av en sub.

 

Man mister ikke halvparten av lyden, men frekvensresponsen er for dårlig til å kalles god lyd. Hifi skal ikke nevnes.

 

Men Sonos er garantert bra i det segmentet de selger - tester og omdømme viser det. De vil heller ikke være Hifi - noe jeg ser supportforumet deres bærer preg av. Flere der spør om frekvensrespons og ytelse - der får de svar at Sonos ikke gjør slikt - de vil heller at folk skal høre produktene deres og dømme ut fra det. For slike ting avgjør ikke hvor god lyden er - skriver de - lurer på hvordan de utvikler høytalere osv.

 

Smart trekk, når man vet at mesteparten av slikt salg foregår via nett. Hvor folk vanligvis sammenligner spec osv.  :D

Lenke til kommentar

Er vel lettere å bare innrømme at disse målingene og testene er noe du bare dikter opp. For jeg finner de i hvert fall ikke, og det gjør åpenbart ikke du heller.

 

I stua har jeg Dynaudio-høyttalere med en prislapp på rundt 80k, jeg synes de spiller helt fortreffelig. Og nei det gjør meg ikke til en jålete hifisnobb som ikke klarer innrømme at Sonos spiller bra med tanke på pris, størrelse, design og funksjonalitet.

Er vel lettere å bruke ørene dine å innse fakta..

Merkelig du engang prøver å nekte. Det er ikke fysisk mulig å få til at frekvensområdet er sømløst fra en satelitt til sub.

 

Om du har det så burde du også innse Sonos ikke spiller spesielt bra og spesielt ikke for prisen. For halve prisen kunne jeg kanskje sagt meg enig.

Lenke til kommentar

Spør du meg kunne han godt ha en litt hyggeligere måte å være på i diskusjoner.

 

Sonos er jo gode på det de gjør i den divisjonen de opererer. Masse tester med anbefalinger - dessverre missforstår en del at dette betyr en absolutt test - mot alt i samme prisgruppe.

 

Vi har en stor tråd her inn om anbefalinger av tver. Her var det også anbefalinger til ekstern lyd. Kun lydplanke løsninger. Jeg lurte veldig på hvordan i all verden man kunne være så veldig opptatt av bildekvalitet og fullstendig drite i lyden.

 

Jeg måtte faktisk krangle en del i tråden før jeg fikk de til å innse at lydplanke og småhøytalere ikke er en optimal løsning. De trodde faktisk det.

 

Lydplanke og småhøytalere er bestandig den dårligste løsningen du kan velge. Den skal kun i det hele tatt vurderes hvis alle andre alternativer er umulige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...