Jump to content
OHJohansen

Musk lover på nytt bedre service hos Tesla

Recommended Posts

Modell 3 kunne fort vært en aktuell bil neste gang jeg skal ha ny bil, men jeg kommer ikke til å kjøpe Tesla på grunn av alle problemene de har ifm service og reparasjoner. Manglende service senter er også et problem, så man må reise et stykke for å gå på merkeverksted (sammenlignet med VW, BMW, Hyundai og Kia).

  • Like 8

Share this post


Link to post

Hvis jeg som bileier hadde opplevd verre og verre service og månedsvis venting for de mest trivielle feil så hadde jeg rett og slett blitt litt forbannet om produsenten kom med helt hinsidiges urealistiske løfter. Tidligere har man hørt at kollisjonsskade etterhvert skal fikses på under en time og nå at service-bil skal være tilkalt innen bilen stopper om man skulle få et problem.

  • Like 7

Share this post


Link to post

Problemet til Musk er at han prøver å finne opp hjulet på nytt hver gang han skal gjøre noe. Mitt råd til Musk er å slutte å eksperimentere med servicebiten, og heller overlate det til noen med erfaring fra service og logistikk. Musk kan heller konsentrere seg om å lage biler.

 

Enklere og riktigere kan det ikke sies. Noe som igjen indikerer at dette er en døgnflue fra Musk, så fort nyhetsverdien forsvinner gjør nok han det samme.

  • Like 4

Share this post


Link to post

Problemet til Musk er at han prøver å finne opp hjulet på nytt hver gang han skal gjøre noe. Mitt råd til Musk er å slutte å eksperimentere med servicebiten, og heller overlate det til noen med erfaring fra service og logistikk. Musk kan heller konsentrere seg om å lage biler.

Ja jeg synes dette er merkelig. Hvorfor skal alt gjøres annerledes samtidig? Det er liksom ikke noe poeng i å prøve å få til mobile verksted om du sliter med å få deler på delelagrene engang.

  • Like 7

Share this post


Link to post

 

Problemet til Musk er at han prøver å finne opp hjulet på nytt hver gang han skal gjøre noe. Mitt råd til Musk er å slutte å eksperimentere med servicebiten, og heller overlate det til noen med erfaring fra service og logistikk. Musk kan heller konsentrere seg om å lage biler.

Hvis man skal revolusjonere en hel industri så prøver man gjerne å finne nye måter å gjøre ting på. Da vil man gjøre feil underveis, og da må man fikse disse feilene. Tesla er faktisk annerledes organisert enn utdaterte produsenter, og da kan de heller ikke gå ut ifra at den måten andre gjør ting på vil fungere for dem.

 

Hadde alle tenkt som deg, hadde vi fortsatt bodd i huler.

 

Tesla tør å tenke nytt. Det har vært en suksess, men kommer naturligvis med utfordringer. Men de gjør i det minste noe, i stedet for å bare sitte på et forum og gulpe opp negativitet.

Ikke bare en hel industri, men en svært kompleks og regulert en, og spesielt fra land til land.

SpaceX virker langt "lettere" i forhold.

 

Og så kommer det alltid bedrevitere og etterpåklokere som... "vet bedre"...

  • Like 1

Share this post


Link to post

Ja jeg synes dette er merkelig. Hvorfor skal alt gjøres annerledes samtidig? Det er liksom ikke noe poeng i å prøve å få til mobile verksted om du sliter med å få deler på delelagrene engang.

Man kan gjøre flere ting samtidig. Poenget er ikke at service-bilene skal kunne reparere masse rart. Det de skal benyttes til er blant annet full service på Model 3, noe som går mest på å bytte vindusviskere, kupeluftfilter og utføre diverse inspeksjoner. Kanskje de vil også ha med deler til å utbedre noen av de enkleste og vanligste feilene. Dette er ikke veldig kompliserte saker, og med service-biler slipper kunden da å måtte kjøre til verkstedet, som gir en bedre brukeropplevelse. Samtidig som den begrensede verkstedkapasiteten kan benyttes til mer omfattende saker.

 

Altså masse fordeler med service-biler, og det kan rulles ut i stor skala relativt raskt.

Edited by Espen Hugaas Andersen
  • Like 1

Share this post


Link to post

Altså masse fordeler med service-biler, og det kan rulles ut i stor skala relativt raskt.

 

Det er lite fordel for et selskap som ønsker å tjene penger. Mye bedre å fikse ting på et verksted enn å la mekanikere med full lønn bruke mesteparten av dagen bare på å kjøre fram og tilbake til kundene.

  • Like 5

Share this post


Link to post

Det er lite fordel for et selskap som ønsker å tjene penger. Mye bedre å fikse ting på et verksted enn å la mekanikere med full lønn bruke mesteparten av dagen bare på å kjøre fram og tilbake til kundene.

Det er da ikke sånn at dette vil gjøres helt uplanlagt. Kanskje det er litt sånn til å begynne med, men etter hvert kan man forvente at man f.eks planlegger 10 stk Model 3 service i samme boligområde på en gitt dag. Og så starter man på den ene siden av området og jobber seg over til den andre siden av området. Da kommer man nok ned mot 2-3 minutters kjøring mellom hver service. Det er ikke særlig mer tid enn man vil bruke på å stokke om på biler i et verksted.

 

Det har også vært snakk om å gjøre service på jobb. Har man da en stor arbeidsplass med f.eks 5000 parkeringsplasser, så kan man kanskje koordinere slik at man tar 10 stk service på en gitt dag. (Det krever kanskje litt samarbeid med den arbeidsplassen, for å få sperret av ~5 parkeringsplasser man kan jobbe på.)

Edited by Espen Hugaas Andersen

Share this post


Link to post

Modell 3 kunne fort vært en aktuell bil neste gang jeg skal ha ny bil, men jeg kommer ikke til å kjøpe Tesla på grunn av alle problemene de har ifm service og reparasjoner. Manglende service senter er også et problem, så man må reise et stykke for å gå på merkeverksted (sammenlignet med VW, BMW, Hyundai og Kia).

 

Enig i at de har få servicesentre og at distanse til nærmeste kan by på trøbbel, men det andre du nevner er en sannhet med modifikasjoner etter min mening. Det er veldig mange av oss som ikke opplever trøbbel med service og tid, og heller ikke har særlig problemer med bilen.

 

Det at bilene ofte troner salgstoppen bør være en grei indikasjon på dette, og at de som plages også er de som roper høyest.

Share this post


Link to post

Servicebiler er bra, de kan også bytte ting som feks seter, lykter, osv. Men klart de skal ikke gjøre alt på mobil service. Men de kan da ta service på bilen din mens du er på jobb, uten at du må ta deg fri, levere fra deg bilen osv.

 

Dette er service 2.0. I Norge er det dessverre en del restriksjoner.

Share this post


Link to post

Man kan gjøre flere ting samtidig. Poenget er ikke at service-bilene skal kunne reparere masse rart. Det de skal benyttes til er blant annet full service på Model 3, noe som går mest på å bytte vindusviskere, kupeluftfilter og utføre diverse inspeksjoner. Kanskje de vil også ha med deler til å utbedre noen av de enkleste og vanligste feilene. Dette er ikke veldig kompliserte saker, og med service-biler slipper kunden da å måtte kjøre til verkstedet, som gir en bedre brukeropplevelse. Samtidig som den begrensede verkstedkapasiteten kan benyttes til mer omfattende saker.

 

Altså masse fordeler med service-biler, og det kan rulles ut i stor skala relativt raskt.

Man kan gjøre flere ting samtidig. Om man skal gjøre 100 ting samtidig derimot? Jeg regner med du er klar over hvor mye Musk vil gjøre samtidig? Og det er bare slik at om du skal gjøre utrolig mye samtidig så blir ikke alt like bra. Derfor er det svært vanlig å bruke 3. prat aktører til å utføre visse tjeneste, mens selskapet fokuserer på det de er best i. Dette gjør så godt som alle selskaper. Også Tesla kjøper en del fra andre. 

 

Jeg synes det er en god ide. Jeg sier bare at Tesla ikke akkurat mangler på problemer og  ideer de må jobbe med. Er det å prioritere dette virkelig smart? Istedenfor å f.eks prioritere fabrikkproduksjon mer slik at de har deler til de som skal noe annet en en kort sjekk? Outsource til 3. part verksted og sende kunder dit om Tesla har fulle køer hos seg?

 

Det er da ikke sånn at dette vil gjøres helt uplanlagt. Kanskje det er litt sånn til å begynne med, men etter hvert kan man forvente at man f.eks planlegger 10 stk Model 3 service i samme boligområde på en gitt dag. Og så starter man på den ene siden av området og jobber seg over til den andre siden av området. Da kommer man nok ned mot 2-3 minutters kjøring mellom hver service. Det er ikke særlig mer tid enn man vil bruke på å stokke om på biler i et verksted.

 

Det har også vært snakk om å gjøre service på jobb. Har man da en stor arbeidsplass med f.eks 5000 parkeringsplasser, så kan man kanskje koordinere slik at man tar 10 stk service på en gitt dag. (Det krever kanskje litt samarbeid med den arbeidsplassen, for å få sperret av ~5 parkeringsplasser man kan jobbe på.)

10 stk i samme boligområde? Du vet vi bor i Norge? Kjøre rundt i distriktene og vente på 10 i samme området? Service en gang hvert 10. år da? Og arbeidsplass med 5000 ansatte? Virkelig? I Norge? Gigantiske P-plasser, som i USA? I Norge? Jeg tror ikke det er helt gjennomtenkt.

 

Og hva om alle skal gjøre dette? Jobben skal sette av 5 p-plasser til 15 bilselskaper? Hvorfor i alle dager skulle jeg som leder i en stor bedrift gi p-plasser til mine ansatte over til Tesla? Det å ta service og fikse Teslaer er virkelig ikke mitt problem. Eiendom er ikke gratis. De betaler leie. Hvorfor i alle dager skulle de gikk Tesla eiendom gratis? Skjer ikke.

 

Jeg synes det er en god ide. Bedre service for kunde, men det er jo klart det vil være en dyrere tjeneste for Tesla enn at folk selv er ansvarlig for å få biler inn og ut på verksted. Stokke om biler på verksted tar ikke noe tid, fordi vanlige verksted er ikke som Tesla verksted med hundrevis av biler i kø, påvente av deler og folk må du skjønne :)

  • Like 1

Share this post


Link to post

Man kan gjøre flere ting samtidig. Om man skal gjøre 100 ting samtidig derimot? Jeg regner med du er klar over hvor mye Musk vil gjøre samtidig? Og det er bare slik at om du skal gjøre utrolig mye samtidig så blir ikke alt like bra. Derfor er det svært vanlig å bruke 3. prat aktører til å utføre visse tjeneste, mens selskapet fokuserer på det de er best i. Dette gjør så godt som alle selskaper. Også Tesla kjøper en del fra andre.

 

Jeg synes det er en god ide. Jeg sier bare at Tesla ikke akkurat mangler på problemer og ideer de må jobbe med. Er det å prioritere dette virkelig smart? Istedenfor å f.eks prioritere fabrikkproduksjon mer slik at de har deler til de som skal noe annet en en kort sjekk? Outsource til 3. part verksted og sende kunder dit om Tesla har fulle køer hos seg?

Det er ikke sånn at Musk gjør alt personlig. Han delegerer nedover i systemet.

 

10 stk i samme boligområde? Du vet vi bor i Norge? Kjøre rundt i distriktene og vente på 10 i samme området? Service en gang hvert 10. år da?

Sier vi at det selges 10.000 Model 3 i Norge i 2019, så vil det være behov for ca 10.000 stk årlig service i 2021. Det er altså 830 per måned, altså om man samler opp slik at man tar alle servicer som ønskes innenfor en måned på samme dag, og tar ti servicer per dag, så må man dele inn Norge i 83 områder.

 

Så kan man spørre seg hvor stor disse områdene blir. Hittil har f.eks 27% av Teslaene blitt solgt i Oslo, så da kunne man altså dele inn Oslo i 0,27 x 83 = 22 områder. En 22-del av Oslo er ikke spesielt stor geografisk. Og det betyr altså at om en servicebil kjører rundt i Oslo i 22 dager i måneden, og tar 10 servicer per dag, så klarer den å ta unna behovet for service for en bilpark på 2700 Model 3 i Oslo.

 

Legger man til en servicebil i Bergen, Stavanger, Kristiansand, Trondheim og et par til for områdene rundt Oslo, så har man dekket mesteparten av landet, med en total bilpark på 10.000 Model 3. (Vel, faktisk 20.000, når man tar hensyn til at det er service kun hvert 2. år.)

 

Og arbeidsplass med 5000 ansatte? Virkelig? I Norge? Gigantiske P-plasser, som i USA? I Norge? Jeg tror ikke det er helt gjennomtenkt.

Det er ikke så mange store arbeidsplasser i Norge, men det er noen av de. (Gjerne er det da næringsparker med noen titalls bedrifter.)

 

Og hva om alle skal gjøre dette? Jobben skal sette av 5 p-plasser til 15 bilselskaper? Hvorfor i alle dager skulle jeg som leder i en stor bedrift gi p-plasser til mine ansatte over til Tesla? Det å ta service og fikse Teslaer er virkelig ikke mitt problem. Eiendom er ikke gratis. De betaler leie. Hvorfor i alle dager skulle de gikk Tesla eiendom gratis? Skjer ikke.

Hvem sa noe om "gratis"? Om Tesla betaler 2000 kroner, så er det 400 kroner per parkeringsplass for 8-10 timer.

 

Men kan fint se at dette er noe en arbeidsgiver ville være med på, selv om de ikke skulle få inn penger. Når de ansatte slipper å styre med å få bilen på service blir det mindre fravær og mer fornøyde ansatte.

Jeg synes det er en god ide. Bedre service for kunde, men det er jo klart det vil være en dyrere tjeneste for Tesla enn at folk selv er ansvarlig for å få biler inn og ut på verksted. Stokke om biler på verksted tar ikke noe tid, fordi vanlige verksted er ikke som Tesla verksted med hundrevis av biler i kø, påvente av deler og folk må du skjønne :)

Biler må fortsatt inn og ut av verkstedhallen.

Share this post


Link to post

Hundre år med darwinisme i bilbransjen har ikke resultert i at man sender mekanikere og dyrt utstyr ut til kunde for å gjøre service. Tipper Tesla finner ut det samme etter først å ha prøvd og feilet. Som ser ut til å være den eneste måten de lærer på. Samme som 100% automatiseringsgrad som produsentene for lenge siden har prøvd og forkastet, men som Musk måtte satse milliarder og masse tid på før han fant ut at det var på tide å snu.

Edited by uname -l
  • Like 4

Share this post


Link to post

Hundre år med darwinisme i bilbransjen har ikke resultert i at man sender mekanikere og dyrt utstyr ut til kunde for å gjøre service. Tipper Tesla finner ut det samme etter først å ha prøvd og feilet. Som ser ut til å være den eneste måten de lærer på. Samme som 100% automatiseringsgrad som produsentene for lenge siden har prøvd og forkastet, men som Musk måtte satse milliarder og masse tid på før han fant ut at det var på tide å snu.

Det er i mange tilfeller helt fint, det kom en å skiftet ett 12v batteri på jobb hos meg. Krever lite utsyr og sparer meg for en masse styr.

 

De har heller aldri hat 100% automasjon..

Share this post


Link to post

Det er i mange tilfeller helt fint, det kom en å skiftet ett 12v batteri på jobb hos meg. Krever lite utsyr og sparer meg for en masse styr.

Hvis man ikke får bilen til å gå så er det helt i orden at noen kommer ut og hjelper til.

 

De har heller aldri hat 100% automasjon..

De prøvde stikk i strid med all bransjekunnskap og råd. Med sedvanlig tro på sine egne evner trumfet Musk det gjennom og han snudde ikke før det var nesten for sent.

  • Like 2

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...