Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Utleier og maling av vegger.


Shiragasane

Anbefalte innlegg

Hei dere.
Jeg tok nylig over leiligheita fra eksen da ting skjedde mellom oss slikt at hu flytta ut og jeg tok over og nå som jeg endelig begynner å sette meg inn å komme meg på plass igjen så ser jeg at leiligheita er full av hull i veggene etter eksen (den ene veggen har 27 skruhull, spikerhull feks) og jeg tenkte evt å spakle over å male over den veggen siden det ikke ser ut.

Spurte en av huseierne om det og om jeg fikk male den som kontrastvegg som sa "Ja det skulle ikke være ett problem" når jeg så han ute på Onsdag, men i kveld nå fikk jeg melding at han og dama hans har snakket om det og de desverre ikke kunne si ja allikevel, da det ikke ville matche med fargen på de resterende veggene og det var ikke sikkert at fremtidige leietakere ville ha likt fargen (Men viste de eller sa aldri hvilken farge jeg hadde tenkt på en gang)

Svarte med at jeg kunne gjerne male over veggen hvis de ga meg navnet på fargen som allerede er på veggene men det var noe han ikke gadd å bruke tid på siden det var "vanskelig å finne en så gammel farge og det trengte fortsatt ikke å matche"  
  
Så hvor står jeg? Er helt komplett bundet ved det han sa?
Har lest opp meg på det og det er utleiers besluttning, men kan jeg komme med ett tilbud om å finne en lik/samme farge som er på veggene å male hele leiligheita i den slikt at alt matcher med unntak av konstrastveggen jeg tenkte meg, som jeg som sagt, kan bare male over om jeg skal flytte ut?

Ble bare utrolig kjett å glede seg til å freshe opp "min egen leiligheit" for å så bli skutt ned noen dager etterpå.

 

Kjapp redigering: Kan å nevne at eksen min fikk lov til å male alle listene grå uten at det var ett problem fra det hu fortalte meg.

Endret av Shiragasane
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker som saken ikke er avklart. Dere er jo ikke enige om noe på nåværende tidspunkt. Kan hende huseier tenker på det.

 

Hadde jeg vært huseier, hadde jeg bare vært glad for at leieboer var snill nok til å tilby seg å sparkle og male ødelagt vegg.

 

Virker som det mest naturlige steget er at du venter en dag eller to for å se om du får noe svar, og sender ny melding på Onsdag hvis du ikke får noe svar.

Lenke til kommentar

Hørtes sært ut.

Hvis du maler over veggen er vel det verste han kan kreve når/før du flytter at den skal males tilbake i samme farge?

Ja er jo det jeg tenker å? Står jo i loven at når man flytter fra leiligheiten "Er ikke annet avtalt, skal husrommet med tilbehør være ryddet, rengjort og i samme stand som ved overtakelsen, bortsett fra den forringelse som skyldes alminnelig slit og elde, og de mangler som utleieren selv plikter å utbedre."

Tilbøy jo meg som sagt å evt male over det igjen men fikk bare svar at "Bare heng opp ett stort bilde med fargerikt motiv så blir det nesten det samme :)"

 

 

 

Virker som saken ikke er avklart. Dere er jo ikke enige om noe på nåværende tidspunkt. Kan hende huseier tenker på det.

 

Hadde jeg vært huseier, hadde jeg bare vært glad for at leieboer var snill nok til å tilby seg å sparkle og male ødelagt vegg.

 

Virker som det mest naturlige steget er at du venter en dag eller to for å se om du får noe svar, og sender ny melding på Onsdag hvis du ikke får noe svar.

Nei jeg er jo ikke enig, fikk jo svaret som jeg skrev i hovedposten ovenfor at de sa nei men begrunnelsen at "fargen ikke matcher" synnes jeg virkelig er rar.

 

Men kan gjerne vente noen dager, men blir det kanskje "mye mas" fra meg å spørre igjen etter ett par dager å få nei igjen eventuelt? 

Har ingen problem med å male ALLE veggene når jeg flytter ut i samme hvitfarge som er nå om de så ønsker det, tar jo det på egen regning.

 

 

 

Du får lånt fargescanner på de fleste malebutikker

Den viste jeg ikke, takk, koster det noe å leie det?

 

 

 

Husleieloven § 5-4 annet ledd:

 

 

Så nei, du kan ikke male en vegg uten utleiers samtykke.

Takk for paragrafen, veit jo at det ikke er lov men er heller mer at utleierne virker urimelig (?) siden jeg tilbøy meg å spakle og male veggen på min egen regning. Som sagt ovenfor så kan jeg ta å spakle alle hullene og male alle veggene i leiligheita om det er det de krever.

 

 

Kjapp redigering: Kan å nevne at eksen min fikk lov til å male alle listene grå uten at det var ett problem fra det hu fortalte meg.

Endret av Shiragasane
Lenke til kommentar

Nei jeg er jo ikke enig, fikk jo svaret som jeg skrev i hovedposten ovenfor at de sa nei men begrunnelsen at "fargen ikke matcher" synnes jeg virkelig er rar.

 

Men kan gjerne vente noen dager, men blir det kanskje "mye mas" fra meg å spørre igjen etter ett par dager å få nei igjen eventuelt? 

Har ingen problem med å male ALLE veggene når jeg flytter ut i samme hvitfarge som er nå om de så ønsker det, tar jo det på egen regning.

 

 

Når det kommer til kommunikasjon med autoriteter, må man finne balansen mellom mas og nødvendighet. Det er et ansvar å leie ut, de tjener penger, de må forvente litt mas, ellers får de bare slutte å leie ut. Så det er bare å mase så mye som nødvendig til man får et skikkelig konkluderende svar alle er fornøyd med.

Lenke til kommentar

Når det kommer til kommunikasjon med autoriteter, må man finne balansen mellom mas og nødvendighet. Det er et ansvar å leie ut, de tjener penger, de må forvente litt mas, ellers får de bare slutte å leie ut. Så det er bare å mase så mye som nødvendig til man får et skikkelig konkluderende svar alle er fornøyd med.

Snakket med min far angående det og han sa at jeg burde ligge lavt. Han sa at enten fikk dama til huseieren overbevist han at det ikke skulle gjøre noes omfattende eller at de har planer selv om å pusse opp leiligheita i nærmeste fremtid.

 

Så er stuck i limbo akkurat nå føler jeg, for min far sa også at hvis jeg presset på igjen om noen dager så ble jeg "den" personen som bare maset på de.

Lenke til kommentar

Du bestemmer selv, men etter min mening er det spørs om -hvordan- man maser. Skriv meldinga med et smiletegn. Bare vær hyggelig og respektfull, så har de ingen grunn til å tenke negativt om deg. Om de gjør det, om du får nedsettende svar eller holdninger, så har du fått bekreftet at du har med idioter å gjøre. Og da vet du jo at du ikke kommer noen vei.

 

Det er bare sånn jeg gjør ting. Men om du føler det er best å la være, så lar du være.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du bestemmer selv, men etter min mening er det spørs om -hvordan- man maser. Skriv meldinga med et smiletegn. Bare vær hyggelig og respektfull, så har de ingen grunn til å tenke negativt om deg. Om de gjør det, om du får nedsettende svar eller holdninger, så har du fått bekreftet at du har med idioter å gjøre. Og da vet du jo at du ikke kommer noen vei.

 

Det er bare sånn jeg gjør ting. Men om du føler det er best å la være, så lar du være.

Skrev svarene med smiletegn og var hyggelig.

 

 

Huseier:

"Hei Shiragasane. Vi har snakket om det og funnet ut at vi sier nei alikevel.

Stemmer det ikke for nestemann som skal inn i leiligheten så må mye males om, siden det blir vanskelig å matche fargen på kunn en vegg. Stort Fargerikt bilde på veggen anbefales - gir litt samme effekten  :thumbup: "

 

Meg:

"Kunne gjerne ha mala tilbake veggen den dagen jeg skal eventuelt flytte ut av leiligheta om jeg har fått navnet på fargen som er på veggen nå  :D

Men skjønner, setter pris på svar tilbake :D "

 

Huseier:

"Skjønner det, men jeg tror det blir vanskelig å matche fargen siden den er så gammel - selv om vi finner navnet på fargen og det er ikke noe vi vil bruke tid på  :D Bilder/plakater i ramme - er langt minde arbeidssomme ;) "

Meg:

"Skjønner, men takk for svar uansett  :D "

 

 

Men hvis du tror det er rett å "være på offensiven" så skal jeg prøve en gang til, med ett tilbud om å "spakle alle veggene og evt male over hele leiligheita" om det høres "rimelig" eller ei ut, vil bare ha den konstrastveggen min :lol:  For da føler jeg at de ikke kan si noe på "matchende farge"  samt at jeg faktisk fikser opp leiligheita på egen regning?

 
Lenke til kommentar

Aha ... visste ikke samtalen gikk i den tonen.

 

Ja, de har sagt temmelig tydelig ifra at de ikke vil ha noen malejobb der.

 

Men, i lys av at du faktisk tilbyr deg så mye jobb, og muligens til din egen regning, er jo noe de burde virkelig overveie. Og det faktum at du tilbyr deg å male -hele- leiligheten, da vil jo argumentet om matchende farge falle litt bort.

 

Hvis det virkelig er sånn at du vil male alt og betale alt, så burde du bare håpe på at de tilbyr seg å betale en viss del av det. De har muligens en avtale med noen malerforretning, men ikke nevn det.

 

Samtidig, hvis de avviser igjen nå, så ville jeg ansett temaet som lagt dødt. Det er deres eiendom, så det må man bare respektere.

 

Jeg anbefaler nok en gang å vente litt, la det gå litt tid. Det er alltid en fordel når det gjelder "betente" temaer. Har en lignende dialog gående med min utleier, og jeg maser ikke, men jeg legger et visst press når jeg først skriver en melding. Men samtidig, bare å sende en melding og uttrykke et ønske eller holde dialogen gående, så legger du press. Jeg synes du gjør en veldig god jobb i måten du kommuniserer på.

 

Mot slutten av uka ville jeg anbefalt å vente til. Da viser det at du har brukt tid til å tenke igjennom det og ikke tar så lett på det, noe du sikkert ikke gjør uansett, men det gir det inntrykket.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Aha ... visste ikke samtalen gikk i den tonen.

 

Ja, de har sagt temmelig tydelig ifra at de ikke vil ha noen malejobb der.

 

Men, i lys av at du faktisk tilbyr deg så mye jobb, og muligens til din egen regning, er jo noe de burde virkelig overveie. Og det faktum at du tilbyr deg å male -hele- leiligheten, da vil jo argumentet om matchende farge falle litt bort.

 

Hvis det virkelig er sånn at du vil male alt og betale alt, så burde du bare håpe på at de tilbyr seg å betale en viss del av det. De har muligens en avtale med noen malerforretning, men ikke nevn det.

 

Samtidig, hvis de avviser igjen nå, så ville jeg ansett temaet som lagt dødt. Det er deres eiendom, så det må man bare respektere.

 

Jeg anbefaler nok en gang å vente litt, la det gå litt tid. Det er alltid en fordel når det gjelder "betente" temaer. Har en lignende dialog gående med min utleier, og jeg maser ikke, men jeg legger et visst press når jeg først skriver en melding. Men samtidig, bare å sende en melding og uttrykke et ønske eller holde dialogen gående, så legger du press. Jeg synes du gjør en veldig god jobb i måten du kommuniserer på.

 

Mot slutten av uka ville jeg anbefalt å vente til. Da viser det at du har brukt tid til å tenke igjennom det og ikke tar så lett på det, noe du sikkert ikke gjør uansett, men det gir det inntrykket.

Takk for svar, ja tenker å vente til slutten av uka med å skrive en melding, veit ikke helt hvordan jeg skal formulere meg enda da men..

Setter pris på hjelpa hittil.

 

 

 

Lag noen flere hull ved å dekke over hullene med bilder/plakater

 

Ta vare på meldingene til dere skal flytte ut itilfell utleier krever at du skal fylle igjen hullene

De ligger nu på Facebooken mellom oss så de blir tatt vare på :)

Lenke til kommentar

Ville enkelt skrevet noe sånt som: "Har ett siste forslag, jeg kan godt ta på meg å sparkle og male hele leiligheten og betale for det :)" Hvis du virkelig mener det.

Takk for forslaget :)  

Ja jeg mener det, da jeg vil på en måte "freshe" opp leiligheita etter eksen dro, mye minner som sitter igjen.. samt gjøre det til "min egen" leiligheit da jeg vil bo her i mange år fremover da det er relativt billig for området og har mye inkludert.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt problemstillingen.

Du ønsker å male veggen på din kostnad og det er greit for deg med samme farge?

 

Huseier vil ikke ha kontrastfarge og vil ikke bruke tid på å finne navn på farge.

 

Da kan du jo bare låne en fargeprøve fra en maleforretning som du legger på veggen Til du finner den som matcher. Så maler du bare over med den fargen på én vegg.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt problemstillingen.

Du ønsker å male veggen på din kostnad og det er greit for deg med samme farge?

 

Huseier vil ikke ha kontrastfarge og vil ikke bruke tid på å finne navn på farge.

 

Da kan du jo bare låne en fargeprøve fra en maleforretning som du legger på veggen Til du finner den som matcher. Så maler du bare over med den fargen på én vegg.

Jeg vil ha konstrastvegg (St. Pauls Blue) men huseier nekter det siden fargen som allerede er på veggen (hvit-ish) er vanskelig å finne igjen siden den er gammel og de ikke gidder å bruke tid på dette, siden det blir så "vanskelig å matche ny og gammel farge" for en eller annen grunn.   

Dette gjør til at jeg evt ikke kan bare male over konstrastveggen igjen når jeg eventuelt skal flytte ut en gang i fremtiden siden de ikke ønsker å finne den samme fargen, så jeg ønsker å komme med ett forslag der jeg maler hele leiligheita i en lignende hvitfarge med unntak av kontrastveggen jeg ønsker meg slik at de ikke har noe grunnlag for "at den gamle og nye hvitfargen ikke matcher".

Endret av Shiragasane
Lenke til kommentar

Takk for forslaget :)  

Ja jeg mener det, da jeg vil på en måte "freshe" opp leiligheita etter eksen dro, mye minner som sitter igjen.. samt gjøre det til "min egen" leiligheit da jeg vil bo her i mange år fremover da det er relativt billig for området og har mye inkludert.

 

Forstår den godt, det er en psykologisk effekt. Da kan 2000-3000 kr i maling og en ukes jobb ikke bety så mye. Ønsker deg lykke til :)

 

Dét er også noe du kunne nevnt for dem, men da skulle dere vært godt kjent. Er nok best å holde det for deg selv enn så lenge.

Endret av Taurean
Lenke til kommentar

Enig med faren din.

Ut i fra samtalen har du nå avsluttet diskusjonen, og de har vært tydelig på at de ikke vil at du skal male. Let it go.

Jeg tolker det ikke nødvendigvis slik.

Iallefall ville jeg bedt om en tydeliggjøring som f.eks

 

"hei igjen! Ville bare være helt sikker på at vi forstår hverandre. Jeg tilbyr å male hele leiligeten på min bekostning. Jeg kan da oversende fargekode på leiligheten forøvrig slik at det vil være en smal sak å male en vegg med dekkende grunning og samme farge senere."

 

Jeg kan ikke se noen grunn til at en utleier sier nei til denne jobben gratis. Jeg antar utleier her leser mellom linjene og forventer at kostnaden forventes overført ham. Det er vel bare kjekt med en leietaker som tar vare på leiligheten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...