Gå til innhold

Minst syv krigsskip har kollidert siden 2002. Flere gjorde samme feil som Helge Ingstad


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En psykologiprofessor har sagt: "Jeg vil ha full kontroll over våpensystemene på krigsskip". Kan han også ha sagt: "Jeg vil ha full kontroll over manøvreringssystemet på krigsskip"?

 

Jeg tror at Helge Ingstad kan ha blitt manøvrert ved hjelp av radiostyring fra land til å endre kurs; det samme kan ha skjedd med skip fra andre land fordi jeg tror ikke at lille Norge er alene om å være utsatt for dette.

 

Slike professorer med psykologer og ormeyngel tilber djevelen og innrømmer det dersom de blir forhørt. Deres mål er verdensherredømme, og de tilegner seg tillatelse til å ansette likesinnede (djevelen) og sparke Gud (rettroende, for eksempel kristne) og vil på den måten skaffe seg kontroll over forsvar, politi, politikere, forskere og leger, dersom man lar dem få lov.

 

Denne sabotasjelogikken kan man også overføre til kampfly og kanskje også passasjerfly, fordi det har skjedd mye rart på den fronten også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En psykologiprofessor har sagt: "Jeg vil ha full kontroll over våpensystemene på krigsskip". Kan han også ha sagt: "Jeg vil ha full kontroll over manøvreringssystemet på krigsskip"?

 

Jeg tror at Helge Ingstad kan ha blitt manøvrert ved hjelp av radiostyring fra land til å endre kurs; det samme kan ha skjedd med skip fra andre land fordi jeg tror ikke at lille Norge er alene om å være utsatt for dette.

 

Slike professorer med psykologer og ormeyngel tilber djevelen og innrømmer det dersom de blir forhørt. Deres mål er verdensherredømme, og de tilegner seg tillatelse til å ansette likesinnede (djevelen) og sparke Gud (rettroende, for eksempel kristne) og vil på den måten skaffe seg kontroll over forsvar, politi, politikere, forskere og leger, dersom man lar dem få lov.

 

Denne sabotasjelogikken kan man også overføre til kampfly og kanskje også passasjerfly, fordi det har skjedd mye rart på den fronten også.

 

Dettevarnoeavdetrarestejegharlest!

Du overgår jo Alex Jones i vanvittige konspirasjonsteorier.

Fant du på dette helt alene, eller fikk du hjelp fra mars-boere?

Men trøst deg med at hele 18% av amerikanerne tror jorden er flat. D uer i godt selskap.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

"Havarikommisjonen fant i tillegg tekniske forklaringer på hvorfor hele fregatten ble fylt med vann og sank etter å ha fått en skramme i baugen som følge av kollisjonen. Vannet silte inn gjennom en propellaksling som ikke var tett."

 

Ja, den skrammen tok litt av malingen, var det ikke så?

Baug, propellaksel ?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

"Havarikommisjonen fant i tillegg tekniske forklaringer på hvorfor hele fregatten ble fylt med vann og sank etter å ha fått en skramme i baugen som følge av kollisjonen. Vannet silte inn gjennom en propellaksling som ikke var tett."

 

Ja, den skrammen tok litt av malingen, var det ikke så?

Du vet, da kan de skylde på verftet som bygget det. Selvfølgelig burde de ha tenkt på at det skipet skulle bli styrt av noen som ikke kan skille båt fra land og kjører inn rett foran baugen på en enorm oljetanker i fart.

Lenke til kommentar

«Havarikommisjonens foreløpige analyse er at ingen enkelt handling eller hendelse ledet til ulykken, men at ulykken kan forklares med en rekke sammensatte faktorer og omstendigheter»

 

Akkurat der. Ble ingen ansvarlige for noe som helst. Det er altså systemet som må ta seg sammen!

Herlig :D

I Norge har vi ingen vinnere eller tapere vet du. Gjelder å ta vare på mennesker, og det er blitt besluttet at det er for stort psykologisk stress at noen skal være ansvarlige for å ha gjort noe galt. Så det går jo ikke.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

"Svingte feil
I likhet med flere av de andre skipene som kolliderte, svingte heller ikke KNM Helge Ingstad til høyre, slik de maritime trafikkreglene tilsier at man skal og som kapteinen på tankskipet TS Sola oppfordret til. Ifølge den foreløpige rapporten fra Havarikommisjonen klarte ikke mannskapet å skille mellom lysene fra Stureterminalen og tankskipet."

Samferdsels Departementet er informert om at det er et nytt  norsk navigasjons hjelpemiddel på veg. Nå er det opptil dem å følge opp dette med nødvendige midler for å  kunne realisere en sikker ferdsel langs kysten. Løsningen er også et mulig produkt for Norge å selge til hele verden. Det passer perfekt inn i IMOs planer.  Det gjenstår ennå noe arbeide og dette lar seg bare løse ved hjelp av nettopp Norske myndigheters vilje til å gi redundans til satellittsystemene som stadig oftere vil falle ut pga jamming og spoofing. Og vi som holder i dette bare venter på at de skal reagere...…..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke for å være hevngjerrig for det er sikkert masse gode og dårlige unnskyldninger, men hvis ikke fartøysjef på Helge Ingstad mister jobben så er det latterliggjøring av Forsvaret og andre involverte parter. Det har med troverdighet. Det nytter ikke som enkelte politekere liker å si «å ta ansvar ved å bli sittende». Han er kanskje ikke den som rotet seg bort i leia, men han har øverste ansvaret og har og skal og må ta ansvar: og det gjør han kun med å tilslutt sparkes/fratre som fartøysjef. Senker du skuta di er det den ultimate «strykkarakteren» på båtførerprøven!!

Han sov når det skjedde da. Så tror ikke han var skyldig, men en person var jo hovedansvarlig for skipet når dette skjedde. Er enig i at det er svært merkelig om alle involverte får bli i jobben etter dette.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Arne Fenstad ! Gør din reseach lidt grundigere. Ulykker i luftfart, ulykker på vei og andre er for nedadgående. Lige modsat er det i skibsfart. Ulykkernes antal stiger til sjøs uanset type af skibe og operatører. Stop hellere med at være så skråsikker på hvem og hvad gjorde feil. Man kan jo hævde at Helge Ingstad fregatten var uskyldig. De holdt fart og kurs, gjorde intet galt men Ferdje trafiksentral og Sola TS gjorde feil, tankeren sejlede ind i fregatten. Hvad mon havarikommisionen siger ?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kollisjonen var et faktum men konsekvensene ble altfor store for å være et krigsskip. Skipet skulle være tett og holde seg flytende. Hva slags mottakskontroll hadde Forsvaret da de tok imot skipet nytt? Hvis ikke Forsvaret får klarhet i det og evt saksøker verftet til å få erstatning så er det direkte sløseri med skattepengene.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

USS JOHN S. McCAIN var ikke oppkalt etter senator, krigshelt fra Vietnamkrigen og presidentkandidat John S. McCain (som døde i fjor). Destroyeren var oppkalt etter bestefaren og faren til McCain, begge admiraler og krigshelter fra andre verdenskrig.

I oppramsingen av uhell med krigsskip, kunne TU godt tatt med den forsmedelige grunnstøtingen til den britiske fregatten HMS GRAFTON i Drøbaksundet i september 2000

https://www.dagbladet.no/nyheter/fikk-ikke-los---grunnstotte/65653803

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Så blir vi kvitt de udugelige, - før en eventuell krig.  - og de skipene som ikke duger. Det er jo bra.

Men  en trist bruk av nasjonens arbeidskrefter er det jo. - Selv om det er småpenger i forhold til de milliardene vi har brukt til å gå løs på nasjoner som ikke har angrepet oss, eller noen nasjoner, som Afghanistan, Libya og Syria.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Havarikommisjonen legger aldri skyld på enkeltindivider. Det er alltid store selskaper, politikere (reguleringer) etc som har skylden. Når Havarkommisjonen setter i gang, vet man konklusjonen på forhånd. Myke verdier som hersker der i gården.

Men dette var garantert noen på skipet sin feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...